Dator startar inte med 780 Ti (Defekt?)

Permalänk
Medlem

Dator startar inte med 780 Ti (Defekt?)

Spelade spel häromdan varav datorn dog och ville inte starta efter det med grafikkortet i.

Det började med att mitt första EVGA 780 Ti (03G-P4-2884-KR) dog (brann upp) och fick det utbytt på garantin, fick det nya kortet för bara några dagar sedan och allt var frid och fröjd. Efter ungefär en totaltid på 10 timmar så stängdes datorn av och ville inte starta igen fören grafikkortet togs ut.

Skulle behöva en second opinion för att försöka lista ut varför och vad som har hänt.

Jag har testat följande:
Flyttat runt 780 Ti och testat olika PCI-e-slots [Startar inte]
Flyttat 780 Ti till en annan maskin [Startar inte]
Tryckt in ett 280X i datorn [Startar utan problem]

Har även försökt söka efter information om detta har hänt någon annan med 03G-P4-2884-KR utan resultat.
Eftersom jag inte tror att detta är en tillfällighet så börjar jag fundera på om det är någon annan komponent som har tagit stryk när första 780 Ti brann.
Korten är i samma batch (ett par hundra kort mellan varandra) så det finns väl en risk för att det är just den batchen, men förtfarande högst osannolikt.

Nätaggen är ett AX650 (som sitter i den burk som 780 Ti sitter/ska sitta i) och det andra är ett Fractal Design 750W.

Hjälp och tankar om vad felet kan vara mottages tacksamt.

Edit: Att tillägga korten har inte överklockats utan har pendlat mellan stock och boost.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att kortet har pajat, du testar i ny dator, inget händer. Allt pga. att nätagget givit upp.

Eftersom ditt tidigare 780 Ti "brann upp" så låter det som att PSU haltar.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Kan det vara så att kortet har pajat, du testar i ny dator, inget händer. Allt pga. att nätagget givit upp.

Eftersom ditt tidigare 780 Ti "brann upp" så låter det som att PSU haltar.

Tycker fortfarande att det är skumt eftersom att det inte händer något när 780 Ti sitter i (relät i agget säger click/clonk och så dör den igen)
Men med 280X startar den glatt, även testat med två vilket den kör igång som ingenting har hänt. Och eftersom 780 Ti inte funkar i en annan dator så bör det väl vara grafikkortet i sig som är boven i dramat? Jag vill ogärna åka på en "serviceavgift" om det skulle vara så att det inte är graffikortet utan PSU som dummar sig.

Eller kan det vara så att det är en specifik batch som är defekt?

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att det är Nätaggregatet... :/ Hört flera sådana här historier och brukar alltid va nätagget som inte funkar som det ska. Ibland är det moderkortet... men det är mindre vanligt.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G45 | Proccesor: i5 3570K @4,5Ghz | Kylare: Corsair H80i | Ram: Corsair 8gb Vengeance LP | Chassi: BitFenix Shinobi Window | Grafikkort: 2x EVGA 780 SC ACX SLI @ 1250Mhz | Nätagg: Corsair AX860 | Lagring: Crucial m4 128GB SSD | Skärm: AOC Q2963PM 21:9 2560x1080 29" @ 73hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GHFear:

Ganska säker på att det är Nätaggregatet... :/ Hört flera sådana här historier och brukar alltid va nätagget som inte funkar som det ska. Ibland är det moderkortet... men det är mindre vanligt.

Även fast samma symptom uppstår med annat nätagg? :/

Permalänk
Medlem

Men grafikkortet är ju redan bränt?
Eller brändes första 780 Ti med ett annat nätagg än den här gången?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G45 | Proccesor: i5 3570K @4,5Ghz | Kylare: Corsair H80i | Ram: Corsair 8gb Vengeance LP | Chassi: BitFenix Shinobi Window | Grafikkort: 2x EVGA 780 SC ACX SLI @ 1250Mhz | Nätagg: Corsair AX860 | Lagring: Crucial m4 128GB SSD | Skärm: AOC Q2963PM 21:9 2560x1080 29" @ 73hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Tycker fortfarande att det är skumt eftersom att det inte händer något när 780 Ti sitter i (relät i agget säger click/clonk och så dör den igen)
Men med 280X startar den glatt, även testat med två vilket den kör igång som ingenting har hänt. Och eftersom 780 Ti inte funkar i en annan dator så bör det väl vara grafikkortet i sig som är boven i dramat? Jag vill ogärna åka på en "serviceavgift" om det skulle vara så att det inte är graffikortet utan PSU som dummar sig.

Eller kan det vara så att det är en specifik batch som är defekt?

Skrivet av Azured:

Även fast samma symptom uppstår med annat nätagg? :/

Det jag menade var att ditt kort har pajat. Oavsett vart du stoppar in det så kommer det inte att fungera. Själva felet är ditt nätagg gett upp, misstänker vi.

Första kortet brann upp. Du får ett nytt. Stoppar i det. Det kortet klickar och klonkar = Förmodligen något annat som gör att allt pajar = Nätagget låter det som.

Prova med en polares nätagg eller skicka in kortet. Serviceavgiften är en liten summa för vad du betalat för kortet

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med ett MSI 780Ti, det bara gav upp och datorn startade inte, så fort jag tog ut det gick datorn hur stabilt som helst, fick ett nytt på garanti, och det har fungerat felfritt.. det KAN vara så att det helt enkelt är otur med grafikkorten, men som de andra påpekat kan ju även nätagget vara boven.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Seasonic Prime Ultra 850W | AMD Ryzen 9 3900X | Aorus X570 Master | RTX 3080 | 32Gb G.Skill Trident Z RGB 3200MHz | 2x Samsung 970 Evo Plus| ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det jag menade var att ditt kort har pajat. Oavsett vart du stoppar in det så kommer det inte att fungera. Själva felet är ditt nätagg gett upp, misstänker vi.

Första kortet brann upp. Du får ett nytt. Stoppar i det. Det kortet klickar och klonkar = Förmodligen något annat som gör att allt pajar = Nätagget låter det som.

Prova med en polares nätagg eller skicka in kortet. Serviceavgiften är en liten summa för vad du betalat för kortet

Det jag menar är att det nya grafikkortet fungerade några timmar innan det gav upp.
Om det inte hade startat direkt så hade jag varit tvärsäker på agget, men blir riktigt splittrad. Bör jag byta ut agget i samma veva med andra ord (RMA)?
Jag sitter och använder datorn nu och använder iGPUn på CPUn och allt verkar vara frid och fröjd. Och nätagget tollererar ju uppenbarligen att det startar två stycken 280X som bör vara mer startspänning än ett 780 Ti?

Får ta och skicka tillbaka GPUn och fråga återförsäljaren av PSU hur de tycker att jag bör gå tillväga (PSUn finns inte längre i deras sortiment).

Permalänk
Medlem

Antagligen är något fel på nätagget så det matar för mycket spänning genom kortet och då överhettar eller slits komponenterna sönder väldigt snabbt. Så skulle bytt nätaggregat först och sen bytt ut kortet igen och testat.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G45 | Proccesor: i5 3570K @4,5Ghz | Kylare: Corsair H80i | Ram: Corsair 8gb Vengeance LP | Chassi: BitFenix Shinobi Window | Grafikkort: 2x EVGA 780 SC ACX SLI @ 1250Mhz | Nätagg: Corsair AX860 | Lagring: Crucial m4 128GB SSD | Skärm: AOC Q2963PM 21:9 2560x1080 29" @ 73hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Det jag menar är att det nya grafikkortet fungerade några timmar innan det gav upp.
Om det inte hade startat direkt så hade jag varit tvärsäker på agget, men blir riktigt splittrad. Bör jag byta ut agget i samma veva med andra ord (RMA)?
Jag sitter och använder datorn nu och använder iGPUn på CPUn och allt verkar vara frid och fröjd. Och nätagget tollererar ju uppenbarligen att det startar två stycken 280X som bör vara mer startspänning än ett 780 Ti?

Får ta och skicka tillbaka GPUn och fråga återförsäljaren av PSU hur de tycker att jag bör gå tillväga (PSUn finns inte längre i deras sortiment).

Ja, får du ett nytt grafikkort och det också "brinner" så kan jag sätta en 20-lapp på att det är nätagget ^^

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Ta även ut kortet och kolla. Ifall det kan vara glapp eller något som saknas. Kan vara vad som helst. Ta en bild och lägg upp när kortet sitter i.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Det jag menar är att det nya grafikkortet fungerade några timmar innan det gav upp.
Om det inte hade startat direkt så hade jag varit tvärsäker på agget,

Båda fallen du nämnde är vanliga när delvis trasiga nätagg sabbar andra delar.

Använder du andra strömkablar/adaptrar med 280X än med 780 Ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GHFear:

Antagligen är något fel på nätagget så det matar för mycket spänning genom kortet och då överhettar eller slits komponenterna sönder väldigt snabbt. Så skulle bytt nätaggregat först och sen bytt ut kortet igen och testat.

Får bli ett nytt agg i samband med reklamationen av grafikkortet i förebyggande syfte då

Skrivet av EyeNEye:

Ja, får du ett nytt grafikkort och det också "brinner" så kan jag sätta en 20-lapp på att det är nätagget ^^

Jo tack, vill gärna undvika det scenariot.

Skrivet av EyeNEye:

Ta även ut kortet och kolla. Ifall det kan vara glapp eller något som saknas. Kan vara vad som helst. Ta en bild och lägg upp när kortet sitter i.

Har kontrollerat PCI-E-kontakten och jag kan inte se något fel på den, inget glapp när kortet är installerat heller, sitter som berget. Bild blir lite svårt då det är rätt så tight i datorn, skulle inte få tillräckligt mycket ljus med min DSLR (då komponenter skulle skymma blixten).

Skrivet av panpo98:

Båda fallen du nämnde är vanliga när delvis trasiga nätagg sabbar andra delar.

Använder du andra strömkablar/adaptrar med 280X än med 780 Ti?

Testade med samma kablar, andra kablar och alla möjliga kombinationer även andra kontakter på agget.

Om det skulle finnas någon vänlig själ som bor rätt så centralt i Uppsala och skulle vara villig att låta mig testa grafikkortet så skulle jag bli mycket tacksam.
(Det skulle räcka med att jag antingen ser POST eller inte ser något alls.)

Permalänk
Medlem

Tänkte bara updatera och berätta att det var GPUn och ingenting annat, har ett nytt kort som fungerar prima (från en annan batch). Jag sätter en tia på att det var batchen som var defekt eller delvis defekt.

*SOLVED*

Permalänk

Jag tänkte också att det måste vara något i stil med en felaktig batch. Du skrev i öppningsposten att du testat kortet i en annan dator med samma effekt, så det tyder ju på att det inte är ett nätaggsproblem. Glad att allt är löst nu!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube