Permalänk
Medlem

Speldator, ca 8-12k

Hej,
Nu är det dags att uppdatera burken.
Tangentbord, mus och skärm kommer uppgraderas inom kort, men vad jag skulle behöva hjälp med är att sätta ihop en dator som klarar av och köra spel på någorlunda hög nivå och väldigt fördelaktigt om den är tyst.
Kan inte montera själv, och vill ha med Windows 8.1.
Gärna SSD för Windows, antingen 120gb eller 250gb sedan en ytterligare en vanlig HD.
Värt att vänta på några nya komponenter?

Har en Macbook som används för jobb samt surf, samt Netflix så detta kommer i princip bli en renodlad spelmaskin.
Hade inte tänkt köra SLI, eller fler monitorer.

Tack,

Permalänk
Medlem

Det är lite synd att montering(+frakt) och os kostar nästan 2000 kr. Detta är ett bra paket med riklig processorkraft och skulle du senare behöva så finns möjligheter för SLI även om du inte har tänkt det nu. Den ligger några hundralappar över 12 000 totalt men är det viktigt att hålla budgeten så kan du alltid ta bort DVD-spelaren. http://www.inet.se/kundvagn/visa/6647731/2014-04-05

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Hjälpsam

Beställ innan 7/4 o du slipper dom 799:- för monteringen o kan lägga det på roligare saker http://www.inet.se/kampanj/1471/msi-fri-montering

Permalänk
Medlem

Fri montering med MSI mobo eller GPU, så där försvann 800kr

Permalänk
Hjälpsam

jo gratis är gott annars inte så mycket att säga om paketet ovan även om jag föredrar luftkylare.

Sen är frågan om PSUn skall klara SLI eller ej. .

Permalänk
Medlem

Vad är för- och nackdelarna med luft respektive vattenkylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

jo gratis är gott annars inte så mycket att säga om paketet ovan även om jag föredrar luftkylare.

Sen är frågan om PSUn skall klara SLI eller ej. .

Hade först valt ett på 650w för ett ensamt g-kort men det där var inte mkt dyrare. Jag hade nog faktiskt oxå kört på luftkylning men på grund av viktgränsen blir det smidigare med ett vattensystem. Bra att du uppmärksammade gratismonteringen, har inte sett den

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qvarnold:

Vad är för- och nackdelarna med luft respektive vattenkylning?

Generellt så ser det ut såhär.

Vattenkylning pros:
*kyler lite bättre(men med dessa kompakta vattenkylningssystem så är skillnaden inte jättestor)
*mindre vikt över processorn -> mindre påfrestningar på moderkortet
*tar inte lika mkt plats vilket kan ge aningen bättre luftflöde i burken

cons:
*Blir det en läcka kan det skada andra komponenter(ovanligt att det händer)
*ofta lite dyrare än motsvarigheter hos luftkylning

Luftkylning pros:
*bra kylning till bra pris
*mkt pålitliga
*Ingen risk att den skadar andra komponenter

cons:
*personligen tycker jag att många av dem kan vara jobbigare att installera än VK pga storleken samt vissa tidigare retarderade fästen till Intel-kort. Jag är en sån som föredrar när man fäster allt med skruvar.
*de tunga och effektiva kylarna väger mkt vilket påfrestar moderkortet såpass att det kan brytas när man flyttar på datorn(därav monterar Inet inga kylare över 650g)

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Hjälpsam

Luftkylare klarar sig också men EN rätt lågvarvig fläkt som då är det enda som låter..

Vattenkylare har ofta två eller fler HP fläktar ock en pump som låter

Permalänk
Medlem

Så där, nu har jag bytt ut lite delar mot lite större diskar och en musmatta.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6647838/2014-04-05

Hur skulle denna dator prestera i t.ex. BF4, eller liknande nya spel?

Permalänk
Medlem

En till fråga, jag har ett XFX GeForce 9800GX2 1024MB DDR3 samt OCZ Reaper HPC 2x2048MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-8500 1066MHz 5-5-5-18Intel liggandes i den gamla dator.
Har jag någon fördel att kasta in dessa i burken, och köra grafikkortet i SLI, eller är det bara onödigt samt skapar massa problem?

Permalänk
Hjälpsam

SLI skall köras med 2st likadana grafikkort i ditt fall ett GTX770 till.

Minnena i nya datorn är DDR3 men dom du har i din gamla är DDR2..DDR2 är INTE kompatibla med nya moderkortet

Permalänk
Medlem

Vad krävs för att kunna spela t.ex. farCry 3 med tre skärmar i någorlunda hög grafik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qvarnold:

Vad krävs för att kunna spela t.ex. farCry 3 med tre skärmar i någorlunda hög grafik?

Helst 3 grafikkort till gaming på 3 skärmar. Sen borde varje kort prestera liknande till sin skärm som om du körde med 1 kort och 1 skärm.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Okej, det ser onekligen ganska läckert ut med tre skärmar. Om jag går upp i budget till ca 14-15k vad hade ni ändrat då?
Har aldrig byggt ihop en dator men funderar nästan på om jag ska ge det en chans trots allt och vinner därmed kanske ytterligare några kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qvarnold:

Okej, det ser onekligen ganska läckert ut med tre skärmar. Om jag går upp i budget till ca 14-15k vad hade ni ändrat då?
Har aldrig byggt ihop en dator men funderar nästan på om jag ska ge det en chans trots allt och vinner därmed kanske ytterligare några kronor.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2543450&view=m
Något sånt här? Då borde 3 skärmar gå bra i de flesta spel med hyfsad fps. Jag tycker absolut du ska ta dig tid att bygga själv! Det finns massa guider både på forumet här och på youtube!

Denna dator är ett ENORMT steg uppåt från att ha 1 gtx 770 kort, du kommer inte ångra dig med denna dator.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

I datorn ovan (Inet) skulle jag undvika just RM750... fläkten går igång vid 300W vilket är just vad din dator kommer att dra så oddsen är att den kommer att gå igång, stänga av, gå igång, stänga av och i HX-serien så gick den alltid upp till 100% varje gång den slog igång sedan snurrade ner till det den bör ligga på eller snarare slog den av helt i tio minuter sedan drog den igång igen.
Sedan skulle jag välja MSI 770 över EVGA 770 eftersom MSI brukar vara starkast och tystast före ASUS som är lika starka men inte lika tysta men har inte tittat särskilt mycket på EVGA och allt detta baserat på smått gamla tester.
Skulle även välja SteelSeries QcK över Sphex, utan att ha läst något om den.
Också osäker på den där Hydro H75 annars ser det bra ut.

oolllees tips å andra sidan... det ÄR min dator typ.
Som någon som har exakt den datorn är det enda jag skulle rekommendera att gå 100% SSD med 500GB SSD utan HDD för att få bort det största oljudet ur datorn vilket nämligen är hårddisken sedan skulle jag titta på hur en Noctua-fläkts lägsta ljudnivå jämför sig med H110s lägsta ljudnivå som nämligen är ett surrande något högre än det milda blåsljudet från chassifläktarna.
Hårddisk, vattenkylning, chassifläktar är det enda som låter någonting alls.
Aldrig hört något annat än ett ljust vinande från grafikkortet vilket jag tror bara är något i min set-up eftersom jag även har coil whine i nätaggregatet möjligtvis eftersom någonting är defekt i moderkortet eller grafikkortet. Har dock haft två Seasonic nätaggregat (P520FL) och ett Corsair (HX1050) hemma och varje gång har jag haft coil whine så jag misstänker att det beror på någonting annat än nätaggregaten själva. Coil whine går att lösa enkelt med MSI Afterburner hur som helst.
Obs att coil whine verkar kunna bero på moderkort, grafikkort och nätaggregat eller en kombination av dessa annars kanske ovanstående stycke verkar lite förvirrande. Själva ljudet kommer såvitt jag vet dock alltid från nätaggregatet.
Också obs med de specsen att chassit är väldigt lätt att bygga i men vattenkylningen får man snurra 90 grader och sätta på CPU:n snett för att slangarna inte ska tryckas ihop eller sträckas ut och slangarna måste sitta mot datorns framsida för i chassits baksida blockerar den bakre fläkten.

Det enda jag inte begriper är varför oolllee skriver att det är ett stort steg upp från ett 770... har datorn där SLI? Ser bara ett 770.

Permalänk
Medlem

jag skulle säga att montera/bygga dator inte är svårt gjorde det för första gången för en månads sen och det var inte svårt det enda dåliga är att jag hade lite problem med att hitta rätt kablar till rätt ställe. Det löste sig med en Youtube guide.

Visa signatur

CPU: i5 4670K GPU: Gigabyte GTX 770 2GB "WindForce" RAM: 8GB Corsair Vengance Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD4H Nätagg: RM650W Corsair SSD: 180GB 530 OEM Minne: 1TB Seagate OS: Windows 8.1 Chassi: Corsair Carbide 330R CPU Fan: Noctua NH-U12S

Permalänk
Medlem

Det är oolllees förslag som är SLI.
Hur skulle den datorn prestera om man börjar med ett av grafikkorten och senare uppgradera med ett till?
Vart hittar du MSI's variant? Hade en MSI laptop för något år sedan som jag var ruskigt nöjd med.
Vad jag kan utläsa från Webhallens hemsida så är Noctua mer högljudd än Cooler Master, eller?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/148002-cooler...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/106019-noctua...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qvarnold:

Det är oolllees förslag som är SLI.
Hur skulle den datorn prestera om man börjar med ett av grafikkorten och senare uppgradera med ett till?
Vart hittar du MSI's variant? Hade en MSI laptop för något år sedan som jag var ruskigt nöjd med.
Vad jag kan utläsa från Webhallens hemsida så är Noctua mer högljudd än Cooler Master, eller?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/148002-cooler...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/106019-noctua...

Ett GTX 780 presterar väldigt bra ensamt också, men eftersom du tänkte köra 3 skärmar så är SLI nödvändigt.
Om du väljer att köra MSI grafikkort istället kommer knappast påverka prestandan särskilt mycket.
Det skiljer skälvklart från fläkt till fläkt vilka som är högljuddast, men generellt sett så är noctuna väldigt bra på ljudnivåer.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det brukar följa med 3-4 sata kablar med moderkortet så du behöver nog inga extra kablar. Köp inte w8 pro, det kommer du inte behöva.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Finns det något RAM minne på Webhallen eller Inet som är likvärdigt med Crucial Ballistix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qvarnold:

Finns det något RAM minne på Webhallen eller Inet som är likvärdigt med Crucial Ballistix?

Absolut! http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s169099598&o=produkt_pr...
Valde dom bara för att jag har dom och är väldigt nöjd, men det finns ju massa andra som också är bra

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Okej, då borde dessa fungera fint, rank 1; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=916997

Då är det bara en komponent kvar, CPU kylaren. Är H110 bra, och går den in i chassit utan problem eller borde jag välja en luftkylare istället?
Noctua, vilka passar till processorn/moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qvarnold:

Okej, då borde dessa fungera fint, rank 1; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=916997

Då är det bara en komponent kvar, CPU kylaren. Är H110 bra, och går den in i chassit utan problem eller borde jag välja en luftkylare istället?
Noctua, vilka passar till processorn/moderkortet?

Tycker du ska köra på luftkylning. Cooler Master Hyper 212 EVO är alltid ett bra och prisvärt alternativ. Men alla CPU kylare till 1155 socket funkar.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Vanliga Win 8 räcker nog.
"Additional features include the ability to receive Remote Desktop connections, the ability to participate in a Windows Server domain, Encrypting File System, Hyper-V, and Virtual Hard Disk Booting, Group Policy as well as BitLocker and BitLocker To Go. Windows Media Center functionality is available only for Windows 8 Pro as a separate software package." från Wikipedia.