Permalänk

Åååå vad sugen man blir på en sådan liten skapelse! Nästan alla delar verkar ju dock vara slut till dessa små datorer nästan överallt.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Skrivet av stanikz:

Hej alla ni som har byggt en HTPC i denna chassit och alla andra som följer tråden samt alla dator entusiaster.

Ville ju jätte gärna ha denna chassit NesteQ MS550S och råkade hitta en som är identiskt fast med ett annat märke (Seed MU-380).
Priset blev dock de dubbla 785kr inkl frakt från England.

Här är Chassit, om ni själva är sugna på att skaffa er.

Nu till mitt bekymmer med den j*vla chassit, den har en 24pins ATX sladd som är jätte kort vilket gör att det är omöjlig att montera på Gigabyte GA-J1800N-D2H eller på MSI's motsvarande. Det kan jag bekräfta med hjälp av dessa bilder länk1 länk2

Frågan är kan man på något sätt och viss förlänga ATX sladden eller kan om man kan ta hjälp av sladden i länk2

Alla typ av idér är välkomna.

Tack på förhand
MVH, Stanikz

Hur har dom tänkt där egentligen, men enklaste lösningen är nog en http://www.inet.se/produkt/8906228/forlangning-atx-24-pins . Nice chassi annars !

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Hur har dom tänkt där egentligen, men enklaste lösningen är nog en http://www.inet.se/produkt/8906228/forlangning-atx-24-pins . Nice chassi annars !

Tack så jätte mycket ante_ante, perfekt lösning. Åker imorgon till kjell & company och inhandlar sånt kabel då det är närmast mig :D.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av stanikz:

Hej alla ni som har byggt en HTPC i denna chassit och alla andra som följer tråden samt alla dator entusiaster.

Ville ju jätte gärna ha denna chassit NesteQ MS550S och råkade hitta en som är identiskt fast med ett annat märke (Seed MU-380).
Priset blev dock de dubbla 785kr inkl frakt från England.

Här är Chassit, om ni själva är sugna på att skaffa er.

Nu till mitt bekymmer med den j*vla chassit, den har en 24pins ATX sladd som är jätte kort vilket gör att det är omöjlig att montera på Gigabyte GA-J1800N-D2H eller på MSI's motsvarande. Det kan jag bekräfta med hjälp av dessa bilder länk1 länk2

Frågan är kan man på något sätt och viss förlänga ATX sladden eller kan om man kan ta hjälp av sladden i länk2

Alla typ av idér är välkomna.

Dold text

Tack på förhand
MVH, Stanikz

Denna borde fungera alldeles bra http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Bra man läser alla sidor innan man svarar

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Nu vart man riktigt sugen på att köpa något liknande.
Någon som har något bra tips på liknande chassi fast vitt eller silver?

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem

blir samma setup för mig i sovrummet tror jag

Permalänk
Medlem

Här är en länk till chassit Finns 8 kvar!
http://www.ebay.co.uk/itm/SEED-MU-380-Mini-ITX-HTPC-Case-Alum...

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G45 | Proccesor: i5 3570K @4,5Ghz | Kylare: Corsair H80i | Ram: Corsair 8gb Vengeance LP | Chassi: BitFenix Shinobi Window | Grafikkort: 2x EVGA 780 SC ACX SLI @ 1250Mhz | Nätagg: Corsair AX860 | Lagring: Crucial m4 128GB SSD | Skärm: AOC Q2963PM 21:9 2560x1080 29" @ 73hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GHFear:

Har köpt från den försäljaren, tänk dock på att ni måste köpa en förläningskabel för 24pins kontakten. Då Den inbyggda ATX kabeln är för kort!
Kom även på att, till DC adapter måste ni köpa en strömkabel, för den som följer med är för icke-svenska strömuttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Hej alla ni som har byggt en HTPC i denna chassit och alla andra som följer tråden samt alla dator entusiaster.

Ville ju jätte gärna ha denna chassit NesteQ MS550S och råkade hitta en som är identiskt fast med ett annat märke (Seed MU-380).
Priset blev dock de dubbla 785kr inkl frakt från England.

Här är Chassit, om ni själva är sugna på att skaffa er.

Nu till mitt bekymmer med den j*vla chassit, den har en 24pins ATX sladd som är jätte kort vilket gör att det är omöjlig att montera på Gigabyte GA-J1800N-D2H eller på MSI's motsvarande. Det kan jag bekräfta med hjälp av dessa bilder länk1 länk2

Frågan är kan man på något sätt och viss förlänga ATX sladden eller kan om man kan ta hjälp av sladden i länk2

Alla typ av idér är välkomna.

Tack på förhand
MVH, Stanikz

konstigt då min räckte ser ju ut att vara samma chassi annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

konstigt då min räckte ser ju ut att vara samma chassi annars

Konstigt att mitt inte räckte :/.

Detta moderkortet tar kål på en pga HDMI problem. Ska lämnas tillbaka idag. Får vänta på ASUS eller MSI's motsvarande kort kommer ut på marknad för ett köp.

HDMI med detta Moderkortet är inte det bästa (även om updaterat BIOS till F3 hjälpte endast HDMI till DVI och inte HDMI > HDMI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Konstigt att mitt inte räckte :/.

Detta moderkortet tar kål på en pga HDMI problem. Ska lämnas tillbaka idag. Får vänta på ASUS eller MSI's motsvarande kort kommer ut på marknad för ett köp.

HDMI med detta Moderkortet är inte det bästa (även om updaterat BIOS till F3 hjälpte endast HDMI till DVI och inte HDMI > HDMI).

Fan vad trist. Så idag finns det inget pålitligt lågpris moderkort med inbyggd cpu för htpc bygge?

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolle1:

Fan vad trist. Så idag finns det inget pålitligt lågpris moderkort med inbyggd cpu för htpc bygge?

Mååånga som har problem tyvärr.

Detta är inte en färdig produkt.
Bara hela rutinen för att flasha bios som luktar 90tal säger allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robber:

Mååånga som har problem tyvärr.

Detta är inte en färdig produkt.
Bara hela rutinen för att flasha bios som luktar 90tal säger allt.

Tänker inte överdriva mina förhoppningar om Asus eller MSI heller, men det vore trevligt om det är bra skit dom kommer med. Bara några dagar kvar innan den ena kommer , minns inte vilken.

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jolle1:

Fan vad trist. Så idag finns det inget pålitligt lågpris moderkort med inbyggd cpu för htpc bygge?

Måste cpun vara fastlödd? Annars finns ju AMD Kabini ute nu och Asrock har tagit fram ett något mer påkostat moderkort med inbyggd nätdel så man kan mata det direkt med 19V
http://www.asrock.com/mb/AMD/AM1H-ITX/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Måste cpun vara fastlödd? Annars finns ju AMD Kabini ute nu och Asrock har tagit fram ett något mer påkostat moderkort med inbyggd nätdel så man kan mata det direkt med 19V
http://www.asrock.com/mb/AMD/AM1H-ITX/

tänker väl mest för att hålla nere priset, men jag har en amd athlon 64 ligger, den verkar ju passa? Har du koll på det blir en ström dyr pc?

hm up to 25 w står det.. där sket sig det.

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jolle1:

tänker väl mest för att hålla nere priset, men jag har en amd athlon 64 ligger, den verkar ju passa? Har du koll på det blir en ström dyr pc?

hm up to 25 w står det.. där sket sig det.

Det skiljer 3 watt i tomgång mellan j1900 och 5350 men vid last drar AMD mer men å andra sidan så har den ju en väldigt mycket bättre grafikdel än Intel så det är ju inte så konstigt.
http://www.tomshardware.com/reviews/athlon-5350-am1-platform-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hallå bara en fråga, det finns ju ingen cpu i bygget hur funkar det??

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

Hallå bara en fråga, det finns ju ingen cpu i bygget hur funkar det??

Jo Integrerad i modekortet :). Utan CPU kan en dator aldrig fungera.

Permalänk

Får inte hdmi ut heller.
Är det något i bios som ska ändras?

Verkar inte hitta något bildkärmskort under devicemanager heller.

Får bild på vga.

Kör windows 8.1 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Måste cpun vara fastlödd? Annars finns ju AMD Kabini ute nu och Asrock har tagit fram ett något mer påkostat moderkort med inbyggd nätdel så man kan mata det direkt med 19V
http://www.asrock.com/mb/AMD/AM1H-ITX/

Det låter ju riktigt bra. dock endast upp till 25 watt. Hade varit bra om den hade seglat upp till 45 watt fast kanske är overkill för HTPC? Undrar hur amd presterar vs intel på samma watt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nu är min uppe och rullar med MSI's moderkort.
Hdmi funkar som det ska. Har inte varit inne och pillat i bios än.

Dock visas inte boot-sekvensen via hdmi (och alltså inte heller setupmeny för bios). Det ser jag bara via vga-utgången.

Streamar allt mitt HD-material utan några som helst problem. Kör win 8.1 på en 2.5" WD Black.
Tyst & sval är den också.

Nästa steg är nog att hitta ett lämpligt IR-interface för att kunna styra med en Harmony.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det låter ju riktigt bra. dock endast upp till 25 watt. Hade varit bra om den hade seglat upp till 45 watt fast kanske är overkill för HTPC? Undrar hur amd presterar vs intel på samma watt.

Spelar effekten nån roll, Det intressanta är väl om den kan spela upp film ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

+1 till dig, riktigt snygg dator och jäkligt prisvärd som det verkar!

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Spelar effekten nån roll, Det intressanta är väl om den kan spela upp film ?

Ibland bör man tänkta på att skriva rätt

Jo, helt rätt. Tänkte på kavalleri ihop med det moderkortet

Varit med om t.ex atom inte klarat av att visa film utan lagg (vet dock inte vad som hände dock, kan inte ha varit värme), var en sån där minilaptop

Hur som känns det halvt ovärt om den inte klarar film i 4k, när t.ex viss kringutrusning och tv apparater utrustas med naivt stöd för 4k. Fast vad vet jag.

Kanske är för naiv och tänker för långt in i framtiden, som slutar som 3D 1080p är ju inte standard och 720P är det fler tjänster som använder, men 480 DVD är fortfarande dominerande (i för sig helt ok kvalité, men roligare med material i 1080P eller minst 720P).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ibland bör man tänkta på att skriva rätt

Jo, helt rätt. Tänkte på kavalleri ihop med det moderkortet

Varit med om t.ex atom inte klarat av att visa film utan lagg (vet dock inte vad som hände dock, kan inte ha varit värme), var en sån där minilaptop

Hur som känns det halvt ovärt om den inte klarar film i 4k, när t.ex viss kringutrusning och tv apparater utrustas med naivt stöd för 4k. Fast vad vet jag.

Kanske är för naiv och tänker för långt in i framtiden, som slutar som 3D 1080p är ju inte standard och 720P är det fler tjänster som använder, men 480 DVD är fortfarande dominerande (i för sig helt ok kvalité, men roligare med material i 1080P eller minst 720P).

Största strulet med 4k verkar vara hur det ska överföras och det lär väl dröjja ett tag innan det är ett spritt format, det vore bättre med bättre färger på 1080 än att pressa ut 4k innan det fungerar bra och troligen så hinner man byta htpc innan 4k slår igenom på riktigt och priserna på vettigt skärmar blivit överkomliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jbr:

Nu är min uppe och rullar med MSI's moderkort.
Hdmi funkar som det ska. Har inte varit inne och pillat i bios än.

Dock visas inte boot-sekvensen via hdmi (och alltså inte heller setupmeny för bios). Det ser jag bara via vga-utgången.

Streamar allt mitt HD-material utan några som helst problem. Kör win 8.1 på en 2.5" WD Black.
Tyst & sval är den också.

Nästa steg är nog att hitta ett lämpligt IR-interface för att kunna styra med en Harmony.

Skickades från m.sweclockers.com

berætta mer. Vad har du før komponenter, prestanda? Boot sekvensen inte visas ær ju baara soft

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Största strulet med 4k verkar vara hur det ska överföras och det lär väl dröjja ett tag innan det är ett spritt format, det vore bättre med bättre färger på 1080 än att pressa ut 4k innan det fungerar bra och troligen så hinner man byta htpc innan 4k slår igenom på riktigt och priserna på vettigt skärmar blivit överkomliga.

Jo, sen rör dom ihop sopan med hdcp 2.2 som både tv,receivers och blu-ray spelare tydligen måste ha stöd för.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

vart inspirerad av denna tråd och köpte minnena från siba funderar på vänta på http://www.asrock.com/mb/Intel/Q1900DC-ITX/ har en väggmonterad tv med en raspberry pi idag men har bara wifi till tv:en å den är ju lite för klen för att driva runt de jag vill.
Skulle vilja ha datorn gömd bakom tv:en men tror de blir svårt då de är bara 45mm tillgodo. Vill också hålla ner kostnaderna så gott som möjligt. Vet ni något bra chassi för väggmontage. Ska vara utan nätagg då man använder en laptop laddare som nätagg. Sen vad kör ni för OS har idag win 7 tillgodo men om man bara ska köra som HTPC kanske linux är ett bättre alternativ.
Har ett wifi kort från en laptop liggandes funkar de att koppla in på moderkortet eller måste man köpa ett nytt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eawo:

vart inspirerad av denna tråd och köpte minnena från siba funderar på vänta på http://www.asrock.com/mb/Intel/Q1900DC-ITX/ har en väggmonterad tv med en raspberry pi idag men har bara wifi till tv:en å den är ju lite för klen för att driva runt de jag vill.
Skulle vilja ha datorn gömd bakom tv:en men tror de blir svårt då de är bara 45mm tillgodo. Vill också hålla ner kostnaderna så gott som möjligt. Vet ni något bra chassi för väggmontage. Ska vara utan nätagg då man använder en laptop laddare som nätagg. Sen vad kör ni för OS har idag win 7 tillgodo men om man bara ska köra som HTPC kanske linux är ett bättre alternativ.
Har ett wifi kort från en laptop liggandes funkar de att koppla in på moderkortet eller måste man köpa ett nytt?

Det finns redan klenare modeller som duger till htpc

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det samma strul med HDMI>HDMI på MSI kortet som på Gigabyte?