Varför byter ni inte till Linux?

Permalänk
Inaktiv

Jag kör Linux på min mobiltelefon (LG G2 med Android KitKat 4.4). Funkar hur bra som helst.

Permalänk

Samma anledning som många andra, varför byta om allt jag gör fungerar bra i windows?
Har testat Linux några gånger i olika format, men när man kommer till en punkt där man får sitta o krångla för att få något att fungera så blir man lite irriterad. Vissa drivrutiner osv
Sen ser jag absolut ingen anledning att byta från Windows 8 som jag tycker fungerar utmärkt till allt man gör. Visst Linux är roligt, men vad är det för mening med att köra det annars?

Och säga att det är bättre med Linux till "vanliga användare" för att det inte finns virus? Det är väl just av anledningen att dessa "normala" användarna sitter på windows så det är mer värt att skapa virus till windows. Skulle rollerna vara bytta så hade det funnits virus på linux men inte windows antagligen

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Intressant läsning om för och nackdelar Windows/Linux.

Av läsningen att döma är det många som uttalar sig starkt om Linux men inte provat.

Att kategoriskt påstå att Windows är enklare att använda, har bättre hårdvarustöd och är stabilare än Linux är direkt fel. Allting är inte svart eller vitt. För en van Windowsanvändare är Linux svårare i början eftersom det inte ser ut som man är van vid eller att en del kommandon inte heter samma sak.
Ett exempel; mina föräldrar, båda 80+, började använda XP för drygt 10 år sedan för att surfa på, betala räkningar, läsa/skicka mail och titta på foton på och jag fick lägga ganska mycket tid på att åka till dem för support, uppdateringar av OS, program, antivirus mm. För 2 år sedan skaffade de en ny dator med Windows 7 på och support behovet ökade, de tyckte Windows 7 var inkonsekvent och rörigt. De fick låna en dator av mig med LinuxMint 14 och fick en kort introduktion på runt en timme. Efter 1 månad med LinuxMint ville de ha LinuxMint på sin egen dator också för att de tyckte att LinuxMint var lättare att begripa. Pakethanteringssystemet i LinuxMint gör dessutom att jag inte behöver sköta några som helst uppdateringar längre, de klarar detta själva.

Hysterin kring drivrutiner har skapats av Windows, i Linux behöver du ytterst sällan fundera på drivrutiner, det fungerar ändå. I Ubuntu och LinuxMint föreslår systemet vilka proprietära drivrutiner du skall installera om det finns några, du behöver inte leta efter dem.

När det gäller hårdvarustöd älskar alla gamers det absolut senaste i hårdvara och då är stödet för Windows oftast bättre, men för all annan hårdvara, framför allt för hårdvara med något år på nacken är stödet bättre i Linux.

Anledningen till Windows stora marknadsandel idag har ingenting med användarvänlighet eller funktionalitet att göra utan enbart med Microsofts samarbete med spelindustrin i början på 90-talet. Spelindustrin expanderade oerhört fort och Microsoft med dem och datorn tog en plats i hemmen.
Intåget i hemmen av (spel)datorer med förinstallerat Windows gjorde det svårt för alternativen, varför köpa något annat när det inte går att spela på dem.
Idag vet väldigt få av de som ”skall ha en ny data” på Elgiganten är det finns andra alternativ än Apple.
På företagssidan var det trögare, varför slänga ut fungerande lösningar med VAX/VMS och eller UNIX-system och ta in Windows som knappt hade stöd för nätverk? Det var egentligen inte förrän med Windows NT4 som Windows började bli ett alternativ på företag.

Idag är det tvärtom, varför byta ut ett fungerande Windows mot något annat. En anledning jag ser, är att vi lär oss att sprida information, kanske i HTML5 form istället för att skicka dokument gjorda i MS Office som skickas runt i mail. Då blir informationsutbytet plattformsoberoende och Windows kan enkelt ersättas.

Det finns en sak som fungerar bättre i Windows än i Linux, det spel. Allt annat är nyanser av olika behov.

Jag kör Windows på jobbet för att den mjukvara jag använder professionellt bara finns för Windows, och jag kör Linux hemma för att jag trivs med det och Windows inte tillför något som inte Linux kan.

Permalänk
Medlem

Jag har varit Windowsanvändare och har sedan bytt till Linux så ditt påstående att Windowsanvändare inte byter till Linux är helt enkelt felaktigt. Det finns även Linuxanvändare som inte byter till Windows såväl som Linuxanvändare som byter till Windows. Var och en gör som den själv vill men självklart man vara nyfiken på varför folk gör som de gör.

Någon kanske undrar varför jag då bytte till Linux? Jag gillade inte Windows Vista när det kom och började kolla på alternativ. Så småningom upplevde jag att Linux var roligare helt enkelt och till slut kunde jag göra allt i Linux och då fanns ingen anledning att ha kvar Windows längre. Under tiden hade Windows 7 kommit men det var inte tillräckligt mycket bättre för att få mig att byta tillbaka till Windows. Windows 8 upplever jag som ännu värre än vad Windows Vista var så för min del blir jag nog kvar med Linux.

Jag har inte läst tråden innan jag skrev detta svar. Ska nu läsa och se vad folk skrivit. Blir nog rolig läsning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det kan jag inte hålla med om. Här är min erfarenhet för att få wifi att fungera i min laptop:

Linux:

  1. Funkar inte självmant, måste leta drivrutiner.

  2. 4 timmar senare vet man att de inte finns till mitt nätverkskort men att man kan ta liknade och kompilera om det så att det ska fungera.

  3. Har ingen aning om var man ska börja; tar sig till ett linux-forum för att fråga.

  4. Bli idiotförklarad för att man inte redan vet hur man gör av linux-översittarna.

  5. Ge upp; installera Windows.

Windows:

  1. Fungerar redan.

Vet inte vilken distro du har provat men har inte haft något problem med drivrutiner, tvärtom faktiskt blev väldigt imponerad att allting bara fungerar direkt efter install utan att behöva leta drivrutiner, har provat linux på 3 olika datorer och inga problem men kanske har haft tur.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Varför skulle han inre kunna vara en avancerad användare? Läs vad jag skrev igen. Han har ju valt en dist.

Har du något alternativ till ubuntu på lager som är mer lämpligt för nybörjare än ubuntu? Och säg för guds skull inte mint...

Jag skulle rekommendera att prova Mageia eller Manjaro, som baseras på Redhat och Arch. Om Ubuntu strular så tycker jag att man kan prova dessa innan man kastar in handduken. Mint är baserat på Ubuntu så det är kanske inte så konstigt när Ubuntu inte funkar så funkar inte Mint så mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Allt är krångligare i Linux.

Permalänk
Medlem

Jag arbetar endast i Linux, men jag jobbar och studerar programmering vilket gör det väldigt naturligt. Har full förståelse för varför vanliga användare sitter i windows. Likväl förstår jag varför majoriteten av användarna på sweclockers sitter i windows, eftersom de flesta bara är "vanliga" användare med ett större intresse för hårdvara.

Däremot så har jag introducerat många vänner utan någon vidare kunskap om datorer till linux efter att deras datorer inte riktigt klarat av windows prestandamässigt. Dessa är mycket nöjda.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="NoWin;14562220"]Intressant läsning om för och nackdelar Windows/Linux.

Av läsningen att döma är det många som uttalar sig starkt om Linux men inte provat.

QUOTE]

Kunde inte hålla med mer! bra inlägg! har upplevt desamma med min flickvän

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anderjo4:

Kunde inte hålla med mer! bra inlägg! har upplevt desamma med min flickvän

Det är för att det är jobbigt att lära sig nytt, speciellt när det inte finns någon speciell anledning för en lekman. Det finns fler nackdelar än fördelar med att byta OS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mppl:

Varför är himlen blå?

Det är den inte. Den ser blå ut för att solljuset bryts när det passerar genom atmosfären, på samma sätt som genom ett prisma. Det är därför sol upp & nedgångar är röda. För du tror väl inte himlen magiskt byter färg bara sådär? Himlen har ingen färg alls, och utan den prismatiska brytningen av inkommande ljus från solen skulle den se lika svart ut natt som dag. Den skulle inte vara svart i heller, den har som sagt ingen färg.

Skrivet av mppl:

Konstig fråga du ställer..

Jag skulle kunna säga det samma till dig...

Skrivet av jerkaaaa:

Se där, fler än jag som svarat på det där... Fast jag gillar inte deras förklaring riktigt.

Klart fler än jag som svarat på det där ser jag... Och jag föredrar den här förklaringen.

Skrivet av Tumnus:

Psykiska problem har visat sig kunna ha impakt på matsmältningen. Däremot hur han kan få psykiska problem av Windows 8 är ganska imponerande.

Efter 15-20 minuter med Metro känner jag mig lite som som en kombination av Chuckie den onda dockan, och exsorsist bruden, jag kämpar för att hålla ner en fontänspya, och vill bara döda saker.

Skrivet av NoWin:

Av läsningen att döma är det många som uttalar sig starkt om Linux men inte provat.

Kör Linux på 2 system här hemma 24/7. Kör Windows på burkarna jag faktiskt behöver använda själv.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Tycker att frågan är lite oförskämd faktiskt. Varför byter inte OP till BSD eller ren UNIX eller rentav byter sexuell läggning?

Du kör väl solaris antar jag? Känns som ett givet val med ditt användarnamn.
http://www.oracle.com/us/products/servers-storage/solaris/sol...

Har faktiskt använt OpenSolaris på min filserver för att kunna använda filsystemet ZFS tidigare men bytte till FreeBSD så småningom och det bytte jag slutligen till Linux eftersom ZFS funkade minst lika bra på dessa operativsystemen. Vågar man testa olika OS så vet man sedan vad som man trivs bäst med. Å andra sidan vill inte alla testa olika saker. Själv t.ex. är jag inte intresserad av att testa andra sexuella läggningar än den jag råkar ha men det är valfritt. Jag vet heller inte vad jag går miste om men det är mitt eget val. Tycker ändå inte det är oförskämt att ställa frågan.

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows för att jag kodar i Microsoftmiljö. IIS, C# 4.5, Visual Studio, MS SQL osv blir så komplicerat att installera i Linux...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

This.

Nu använder jag Ubuntu på min jobblaptop, men det är mest för att ha lite omväxling och att mitt jobb inte kräver så många windows specifika program.
Skulle dock aldrig använda det på min personliga dator hemma pga allt krångel med linux, kan ta ett exempel;
jag ville kunna överföra bilder m.m. från min telefon till jobbdatorn, men för att kunna göra det så var jag tvungen att installera mängder med program eller plugins vad man nu kallar det via terminalen, efter att ha lagt ner ett antal timmar på det så fick jag det aldrig att fungera och det slutade istället med att jag fick upp felmeddelanden varje gång jag klickade på något program, det slutade med en ominstallation.

Ett till exempel,
Lexmark skrivaren jag hade på jobbet var jag tvungen att hitta drivrutiner till, efter massor med sökningar efter någon lösning så hittade jag något som skulle fungera till just den modellen, börjar knappa massa kommandon i terminalen men ingenting fungerar, får ett fel någonstans och inga forum hade lösningen på problemet.
Även detta slutade med en ominstallation och som grädde på moset, skrivarbyte.

I övrigt tycker jag att Ubuntu fungerar bra, när man inte behöver leta efter skumma lösningar för att installera vissa saker.
Nu kan ju dessa problemen bero på att jag är en total nybörjare med linux, men att kalla linux för Användarvänligt är något som jag absolut inte kan hålla med om, Windows är mycket mer användarvänligt; skulle du sätta din farfar som knappar med ett finger på tangentbordet vid linux eller windows?
Som sagt, linux fungerar säkert skitbra om man är insatt i det och lägger ner tiden att lära sig det men det kallar jag inte för användarvänligt.

Dold text

Första stycket: Hade du valt en användarvänlig telefon så hade det varit enkelt även i linux men visst linux skulle kunna vara bättre på att kompensera för mobilleverantörens egenheter. Vill jag komma åt bilderna i dom 3 senaste mobilerna jag har/haft så har jag valt filsystem på mobilen vid indockning och kopierat dom med valfri filhanterare eller öppnat dom med valfritt bildbehandlingsprogram på samtliga 3 os jag kör 2 av 3 har velat lämna egna spår vilka har behövs undvikas i ena fallet genom kommandorad.

Andra stycket: Lexmark är ingen strålande skrivare i windows heller men där finns leverantörsstöd åtminstone så jag ger dig den.

Tredje stycket tar upp min pet peeve. Linux är inte användarvänligt sägs det men det verkar oftast omedvetet komma ur perspektivet jag kan inte klicka som i windows. Vill du testa användarvänlighet så behöver du användare som har ett öppet sinne och en vilja att lära sig.
Jag har precis som andra här har satt maskiner med linux i händerna på folk som knappt sett en dator förut och har dom det så var skärmen svart och vitt sist dom använde det och hette abc,luxor och dylikt och dom har inte större problem i linuxsystemet än dom har när man sätter dom framför en windowsmaskin.
Kan dock hålla med om att linux, os x, whatnot inte är användarvänligt när användaren definieras som en person som har lärt sig att klicka på kuvertet längst upp till höger för att starta sin epost och det blå e:et för att surfa men dessa tror även att deras dator är trasig för att det kommit en ny verison av office och brevet försvunnit in i startmeny och när microsft har ändrat hur e:et ser ut för explorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Du kör väl solaris antar jag? Känns som ett givet val med ditt användarnamn.
http://www.oracle.com/us/products/servers-storage/solaris/sol...

Har faktiskt använt OpenSolaris på min filserver för att kunna använda filsystemet ZFS tidigare men bytte till FreeBSD så småningom och det bytte jag slutligen till Linux eftersom ZFS funkade minst lika bra på dessa operativsystemen. Vågar man testa olika OS så vet man sedan vad som man trivs bäst med. Å andra sidan vill inte alla testa olika saker. Själv t.ex. är jag inte intresserad av att testa andra sexuella läggningar än den jag råkar ha men det är valfritt. Jag vet heller inte vad jag går miste om men det är mitt eget val. Tycker ändå inte det är oförskämt att ställa frågan.

Jag får tyvärr krossa din idolisering av mig. Jag har kört på Solaris sedan BBS:ernas tid för det är ett namn jag gillar och jag tvingades som en ung slyngel att läsa Stanisław Lems sci-fi novel med samma namn i skolan.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

För att Windows är prisvärt och bara fungerar.

Jag är trogen Windows sedan Windows 7.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Inaktiv

Vanesak, ända man kan spela på och framför allt, jag känner inget större behov utav något annat. Varför känner ni inte ett behov utav att byta till linux? detta tycker jag låter lämpligare, linux är trots allt inte för alla men det stämmer att många har förutfattade meningar om det och kanske skulle föredra linux egentligen.

Permalänk
Inaktiv

Undrar bara vad ni som gnäller så oerhört mycket på Windows 8 och startmenyn snackar om. I Windows 8.1 högerklickar man ju bara på aktivitetsraden och kryssar i rutorna där typ "boot Into desktop" osv sedan beter sig ju startmenyn som förut förutom att den är fullscreen. Men vad spelar det för roll när det enda man gör är windows-knappen > börjar skriva programnamnet > enter

Tycker de är onödigt mycket gnäll på Windows 8(.1)

Jag har kört linux på mina servrar i 14 år och har ibland testat att tanka hem FOTM för att prova på workstation. Hat alltid slutat i frustration över saker som inte fungerar. Redhat. Ubuntu. Slackware. Mint. Fedora. Suse. Gentoo. Debian. Backtrack.
Same shit different name.
Som server OS är det dock överlägset. Men det är just det. Räcker med att ha en Linux server man kan SSHa till när man ska koda osv. Från sin fungerade Windows 8.1 workstation

Permalänk

TS borde haft med alternativet "för att det är bekvämt". Med det menar jag att jag helt enkelt har växt upp med Windows och känner att jag kan det. Linux fungerar riktigt bra om man vill ha något att pilla med. För mig är det en fråga om bekvämlighet då jag måste sätta mig in i Linux lite bättre innan jag kan göra allt det som jag vill göra med min dator.

Sen har jag övergått till Win8.1 vilket jag tycker är riktigt bra och roligt att använda, dock har jag faktiskt Ubuntu på en lite äldre laptop vilket fungerar bra i sig.

Permalänk
Medlem

Två saker gör att jag inte använder linux.

Spel och program.

Vill att det ska fungera hyfsat out of the box.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Sötast

Äh, jag tycker i stort att båda lägerna i denna tråden är lite för hårda mot varandra.

Linuxanvändarna förstår inte hur man kan använda Windows och Windowsanvändarna förstår inte hur man kan använda Linux.
Det är inget konstigt i sig, men istället för att slänga ut tråkiga kommentarer så kan man ju istället försöka diskutera ämnet.

Jag har använt mig av Linux live cds i snart 10 år för att få enkelt åtkomst till avancerade program som t.ex Gparted
För kanske 5 år sen så började jag installera diverse linux distar för att få lite mer känn på dem men faktumet att jag egentligen inte hade ett behov av att byta (nöjd med Win) + att jag var gamer (TVUNGEN att köra Win)

Inte förräns nu då Microsoft gick full retard med Windows8 så började jag kolla lite mer på Linux och just nu har jag gått över till Linux på heltid, jag har fortfarande en Windows installation liggande om ifall jag skulle vilja spela något, men min gamersvacka är total för tillfället så det har blivit så att jag inte använt Windows (hemma) på c:a 2 månader nu.

Denna gången bestämde jag mig för att ge Mint en chans och är änsålänge nöjd med allt utom en sak, det är för enkelt!
Nörden i mig är redan sugen på Arch Linux igen, fast jag har egentligen lite för för kunskaper för att gå dit än imo.

Mint för mig bootar på c:a 5.5 sekunder, själva operativet drar endast runt 400MB ram och cpun är i stort sätt avstängd

Mint just nu (V16) har gett mig absolut 0 installationsproblem, allt fungerade out of the box, det tog c:a 5 minuter att installera, sen desto mer jag har konfigurerat det till mitt eget tycke desto mer "problem" har jag stött på, men för någon som bara vill ha en surfdator så behöver man (sålänge man inte har obskyr hårdvara) inte konfa speciellt mycket.

För mig så är Linux en chans att vidga mina vyer inom mitt favoritintresse och änsålänge så känns det oändligt mer kraftfullt än Windows, men på samma gång så "with power comes responsibility" Allting lär inte funka felfritt, men det är (änsålänge) kostnaden för att köra ett communitydrivet öppet system.

Vad är min poäng? Ingen speciell, jag ville bara inte bidra med inlägg i stil med "Varför byta ner sig?", "Linux är bäst" eller "Allt är krångligare i Linux"

Det som just nu helst skulle få mig att använda Windows istället är faktumet att det känns som att min hårdvara är alldeles för kraftfull för Linux, har överdrivet med kraft jämfört med vad som behövs för att få ett välfungerande skrivbord.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort trams och off-topic

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

screamin-daemon

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Varför byter ni linuxfolk inte till windows? Det finns många självklara svar på din fråga
Som utvecklare och val av opeartivsystem till arbetsdator förstår jag självklarheten i att använda linux.
En vanlig sleten desktop/speldator med en miljon lysdioder och blinkande fläktar så är nog windows ett självklart val
(Läs mellan raderna)

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem

Vill gärna byta men några program jag använder då och då finns inte i linuxversion. Det största problemet är dock att det är omöjligt att få igång någon Linux distro på min dator. Har testat flera olika installationer, etc. men alla kraschar när man försöker att starta

Permalänk
Medlem

Hade GNU/Linux haft större kommersiellt stöd hade jag kört Arch Linux alla dagar i veckan, en mer underbar distro finns inte Men i brist på support i form av BankID, mjukvara, spel, integrerade tjänster och MS Office osv gör att jag sitter kvar på Windows. Efter ett år med GNU/Linux primärt (mycket distrohoppande), blev jag väldigt bortskämd med hur "ren" arch är, man har koll på allt som körs och hur det fungerar. Windows kändes efteråt rätt så "bloatat" i den bemärkelsen att den har så mycket funktioner inbyggt som inte används, och jag har inte mycket koll på processerna som körs i bakgrunden även efter flera år med Windows. Detta är dock inget som påverkar gemene man, utan en mer subjektiv åsikt. Kan likna Windows med ett ostädat rum fullproppat med saker, medans arch är ett städat rum med minimalt med saker. Och ja, jag föredrar minimalistisk möblering

På mobilsidan är det tvärtom, Android känns som Windows, fullproppat med funktioner, bloatat, inte lika "elegant" men dock mer funktionellt jämfört med Windows Phone. Älskar min Lumia 920, men min Nexus 5 är mer funktionell. Vilken använder jag? Nexus 5, även om jag gärna hade använt Windows Phone, precis som jag gärna hade använt Arch istället för Windows.

Men nu i och med att MS vill att Windows ska driva "the internet of things" och att Windows "the foodprint will be in the megabytes instead of gigabytes" så är jag hoppfull att Windows kan bli mindre bloatat, och kanske till och med kan konkurerra med Linux samt BSD på andra marknader än desktop.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte göra slag i saken när jag skaffade min HTPC.
XBMC installationen gick som en dans men sen började helvetet. Bilden hackade och/eller ljudet hackade och felsökning påbörjades. Hade en kille på jobbet som kan linux bra och gav mig en hel drös med tips.
Efter otaliga sena nätter och ändringar av saker jag inte hade en aning om vad de gjorde hittade jag till slut vad felet var; Just mitt lilla moderkort (AMD E-350)hade en bugg som gjorde att HD accelereringen inte fungerade som det skulle på linux.

Jag gav mig på att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet men det gick bara inte. Ett hårt beslut togs ut med linux och in med win 7. Den fick stå en kväll och tugga i sig alla uppdateringarna. och nu fungerar HD accelereringen som den ska.

Nu i efterhand har jag hittat att detta felet är känt. Ur sweckloers reccention av moderkortet;
"Med AMD E-350 och Fusion-plattformen är det dock i dagsläget inte helt lätt att använda Linux som operativsystem. Trots en hel del pillande lyckades vi inte få tag i fungerade drivrutiner för grafikkretsen under Ubuntu 10.10, något som leder till usel prestanda vid videoavkodning. Nämnvärt är dock att även om redaktionen använt flera olika varianter av Linux över åren är vi långt ifrån experter, och lösningar kan finnas som vi helt enkelt har missat."
Länk: http://www.sweclockers.com/recension/13423-amd-fusion-asus-e35m1-i-deluxe-gigabyte-e350n-usb3-msi-e350ia-e45/9#pagehead

Kan vara så oturligt att just det moderkortet jag köpte inte stödetr linux som det ska. Men att behöva anpassa hårdvara mot operativsystem är fortfarande främmande för mig.

Vid uppgraderingen om ett par år kankse jag ger det ett nytt försök.

Visa signatur

Ryzen 5 1600X @ 3.6 GHz | ZOTAC GeForce GTX 970 4GB AMP! Extreme | 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS PRIME B350M-A | Corsair HX520 520W | Fractal Design Define R4 |

Synology DS1812+ | 8x WD red 4TB |
Synology DX510 | 5x WD red 4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Tredje stycket tar upp min pet peeve. Linux är inte användarvänligt sägs det men det verkar oftast omedvetet komma ur perspektivet jag kan inte klicka som i windows. Vill du testa användarvänlighet så behöver du användare som har ett öppet sinne och en vilja att lära sig.

När sist var du tvungen att hitta på en textrad, för att sen öppna en kommandotolk, och skriva den, för att kunna göra något i Windows? Det är närmast en regel i problemlösning oavsett slag på Linux. Utan referenser till mjukvaran, och utan erfarenhet, är det mycket lättare att klicka på knappar som har med vad man än har för problem att göra, än det är att lyckas läsa sig till grundkunskaperna som krävs för att börja problemlösa i en Linux-miljö.
Det innebär att oavsett hur gärna man vill, så kommer man inte från att Windows är mer användarvänligt än Linux. Så länge båda miljöerna fungerar problemfritt är det skitsamma, Firefox på Linux fungerar på ungefär samma sätt som Firefox på Windows. Det är först när problemen ska lösas som användarvänligheten blir ett problem, och där är Linux tyvärr inte lika lättjobbat för en oinsatt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Jag tycker helt klart att hela den offentliga sektorn bör sätta i system att byta till Linux så fort licenser för Windows operativsystem och annan mjukvara går ut.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Jag använder W8.1 på desktop och kör idag Ubuntu på min laptop som agerar HTPC. Själv är jag väldigt positiv till utveckling som går mer mot Linux, om fler företag kunde anpassa sin mjukvara till Linux så skulle jag inte tacka nej. Det som håller mig kvar på Windows är spel och diverse program som jag använder i yrket, t.ex. CAD-mjukvara. Så länge dessa program inte går att använda i Linux kommer jag inte att kunna gå över helt och hållet.

Däremot är jag väldigt nyfiken på hur det kommer att se ut i framtiden då Steam OS och annat kliver fram, hoppas på att om PC-marknaden tas över mer av Linux så portas fler program också över till plattformen. Egentligen finns det ju en väldigt stor marknadsandel som skulle klara sig med Linux, men som inte känner till möjligheten. Alla som bara köper dator för att surfa och utföra enkla vardagssysslor med skulle klara sig med Linux, och nog tror jag att ganska många skulle kunna vara intresserade av att spara knappa tusenlappen på att prova Linux (t.ex. Mint), iofs kanske OEM Windows-licenser är lite billigare när de är inbakade i produktpriset.

W8.1 är jag väldigt nöjd med generellt, har inte haft några särskilda problem alls med systemet, vilket också bidrar till att intresset för att gå över helt till Linux är svalt. På min gamla laptop däremot var det en helt annan historia, hade W8 på den tidigare och fick bluescreen stup i kvarten, även efter ominstallation. La till sist in Ubuntu i den och har inte upplevt en enda krasch sen dess, så onekligen är Linux i mina ögon bättre för en äldre dator, vilket jag tror att dom flesta håller med om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Curemylife:

Att jag väldigt fort efter det att jag har installerat operativsystemet kan ha allting jag behöver framme och allt jag inte behöver är antingen avinstallerat eller borttaget från första anblick.

Hm, blev kanske lite svårt att förklara och när det finns så många distros till linux blir det svårt att jämföra ned hela plattformen...

Jag ser nedan att du jämför med Ubuntu och det fallet med flera andra mainstreamdistributioner inkluderar en hel massa mjukvara ifrån scratch. Om det är en nackdel beror väl på användaren, men jag kan i det fallet köpa argumentet om "rent".

Nu använder visserligen jag inte den typen av distributioner, eller när jag det gjort har jag vid installation angett vilka grupper av paket jag vill ha. Resultatet för mig är därför det motsatta i jämförelse med Windows. Fast går det inte vid installation av Ubuntu att välja paketgrupper och paket att installera?

Citat:

... men om som exempel mellan två linux distar i min typ av "renhet", när du kommer till skrivbordet efter uppstart när jag får upp ubuntu så ser det i mina ögon ut som använt toapapper, när jag öppnar luna får jag upp något som ser ut som en blank duk:) Samma med filhanteraren och alla ikoner, för min del blir det mer att fixa direkt efter installation för att jag inte ska få samma typ av panik som man kan få om man inte har städat på länge, man har bråttom att komma iväg och man inte kan hitta nycklarna. Att det "smutsigt" direkt efter installation ska ju inte paras ihop med att det ej är organiserat, det är bara det att jag gillar mina rum rena OCH organiserade och stegen för att få det som jag vill ha det är kortare i Windows.

Det där förstod jag faktiskt inte. Menar du att standardprogrammen använder sig av mappar som "bilder", "video" osv. precis som i Windows, eller vad syftar du på? Det enda jag kan tänka mig är Linux bruk av gömda filer (.*) som egentligen även finns i Windows. I övrigt vad gäller systemmappar handlar det väl mer om att lära sig hierarkin, vilken är standardiserad, och efter det är problemet löst. Du får nog förklara den delen bättre... om du vill.

Citat:

Det är därför jag föredrar windows i den mening speciellt då jag formaterar datorer extremt ofta, hoppas du förstår hur jag tänker men även hur förväntansfull jag är på (imo) snyggare och renare distros (utan förinstallerade program samt med bättre stöd för mer välkända program och spel).

Där har du i alla fall något gemensamt med s k distrohoppers! Jag är motsatsen och ser ingen anledning att installera om. Varför? Å andra sidan använder jag en rolling-distribution och har sedan 2007 bara installerat om två gånger (byte av hårddisk som började spotta ut fel och övergång till SSD). I övrigt spelar det ju ingen roll om jag rycker ut och byter ut hårdvara så länge jag behåller systemdisken.

Citat:

Som det förhoppningsvis märks så är det högst subjektivt men det var väl tanken med tråden. Det mesta är ju grafiskt men som redan har tagits upp är ju grafikdrivrutiner men även en (återigen i mina ögon) bra hårdvarumonitoreringsmjukvara vid överklockning, efter det som jag har tagit upp så är vi nästan hemma.

För att jag verkligen ska byta till Linux behöver det alltså göra allt det windows gör för mig men även bättre annars är det ingen poäng för min del och då är jag rädd att microsoft har fått ett alldeles för stort försprång:/

Problem med grafikdrivrutiner har jag inte behövt tampas med på... tja, någon gång i mitten av 2000-talet (jag tror faktiskt det senaste gällde någon gammal burk som jag av någon anledning hade bredvid ordinarie arbetsstation på jobbet, och som använde en utdaterad VIA-krets som endast hade stöd av någon udda och lite utvecklad drivrutin; det funkade med innebar lite pill). Så jag kan tyvärr inte kommentera det.

Om du inte känner att det ger något mervärde ska du inte byta. Linux är så pass vanligt så du får inga extra geek-poäng för det längre! För mig är det tvärtom: jag sköter administration av Windows, men där sätter jag punkt. Jag gick nyligen igenom en utbildning om databasadministration där terminalen var verktyget att föredra och jag avundas inte deltagarna som använde Windows. Linux sucks som så mycket annat, för det finns garanterat situationer där vi alla, oavsett OS, önskat att vissa saker varit smidigare.