Ändra storlek på RAID, Synology DS412+

Permalänk
Medlem

Ändra storlek på RAID, Synology DS412+

Säkert en dum fråga och jag har letat men hittar inget glasklart svar.

Ponera att jag kör en RAID 1 med 2 st 500GB (systemet och lite bilder mm som jag är rädd om. JA, jag har backup på annat håll också. ) diskar på en DS412+ men skulle vilja utöka RAID:en till 3GB.
Skulle det funka att helt enkelt ta ur en av diskarna och ersätta den med en 3GB och sedan när "synken" är klar byta den andra mot en disk på 3GB och går det att göra "on the fly" utan att stänga av servern?

Huvudfrågan är då: Kommer jag att ha en RAID på 3GB efter det?

Tackar på förhand, Dale!

Permalänk
Medlem

Hej!

Japp, det ska gå att göra precis som du beskriver.
Har själv nyligen gjort detsamma på en 1511+ fast med RAID 5.
Din DS412+ stödjer hotswap, men jag rekommenderar ändå att stänga av innan du gör diskbytet.
Vid uppstarten kommer den att larma om att RAID arrayen är trasig och vill då göra en rebuild av den.
Bara att tala om vilken disk den ska använda och starta rebuild, var beredd på att det tar en några timmar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimarn:

Hej!

Japp, det ska gå att göra precis som du beskriver.
Har själv nyligen gjort detsamma på en 1511+ fast med RAID 5.
Din DS412+ stödjer hotswap, men jag rekommenderar ändå att stänga av innan du gör diskbytet.
Vid uppstarten kommer den att larma om att RAID arrayen är trasig och vill då göra en rebuild av den.
Bara att tala om vilken disk den ska använda och starta rebuild, var beredd på att det tar en några timmar dock.

Tackar för det!!

Då slår vi av och testar.

Skriver sedan hur allt går om det kan hjälpa någon annan.

Permalänk

Synology har verkligen flexibla raid lösningar om man kör med deras Hybrid raid (SHR).
Har nyligen själv utökat från en raid 1 till en raid 5 på en DS411, utan att förlora någon data alls.

Men innan du gör någon förändring, se verkligen till att du har backupper, även om något bör fungera, så är det aldrig en garanti.

Efter du bytt diskarna kan det vara så att du måste göra en utökning av av diskutrymmet via lagringshanteraren för att kunna använda allt diskutrymme.

Permalänk
Medlem

Har gått från 4x2TB -> 4x4TB SHR1 på en DS1512+ och det gick alldeles utmärkt (hotswap). Backup ska man förstås alltid ha om man är rädd om datan på den. Det tar låååång tid om man har en RAID med paritet. Att utöka en R1 på två diskar borde inte ta sååå lång tid även om jag inte provat själv.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX