Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

I februari är din elförbrukning nästan 4 kWh per timme. Det är väldigt högt för din bostad. Enda orsken till en sådan elförbrukning för dig är nog om du använder väldigt mycket varmvatten eller om det t.ex. är något fel på varmvattenberedaren.

Det är en varmvattenberedare på ca 7L, så duscharna blev ca 2 minuter långa, men den stog ju på dygnet runt. Men då borde räkningarna vara högre sen oktober(när de stängde det kommunala varmvattnet), och lägre i mars(när de öppnade för det kommunala varmvattnet).

Så det var en möjlig förklaring, men det förklarar inte varför februari var 4 gånger så hög som tex november då den gick 24/7 då med.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Det är en varmvattenberedare på ca 7L, så duscharna blev ca 2 minuter långa, men den stog ju på dygnet runt. Men då borde räkningarna vara högre sen oktober(när de stängde det kommunala varmvattnet), och lägre i mars(när de öppnade för det kommunala varmvattnet).

Så det var en möjlig förklaring, men det förklarar inte varför februari var 4 gånger så hög som tex november då den gick 24/7 då med.

Varmvattenberedare är väl termostatstyrda så de ska inte dra ström konstant om de fungerar som de ska. Nä, troligast är nog att någon stjält ström av dig eller att det är något fel på mätaren.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Varmvattenberedare är väl termostatstyrda så de ska inte dra ström konstant om de fungerar som de ska. Nä, troligast är nog att någon stjält ström av dig eller att det är något fel på mätaren.

Men hur mycket drar en dator? Tex jag höftade till med att jag använder datorn ca 196h i månaden.
Sundsvallenergi räknar med att en dator klarar sig 2,5h på 1 kWh(400W), då springer det iväg väldigt snabbt och kan förklara det eller tänker jag helt fel?

http://www.sundsvallenergi.se/default.aspx?id=1069

Edit: Missade att det var 1kWh, och inte 1000..
Men det skulle betyda att bara min dator drar ca 100kWh i månaden(högt räknat). Eller räknar jag fel?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Men hur mycket drar en dator? Tex jag höftade till med att jag använder datorn ca 196h i månaden.
Sundsvallenergi räknar med att en dator klarar sig 2,5h på 1 kWh(400W), då springer det iväg väldigt snabbt och kan förklara det eller tänker jag helt fel?

http://www.sundsvallenergi.se/default.aspx?id=1069

Edit: Tänkte helt åt helvetefel.

Som jag skrev så var din medelförbrukning i februari ungefär 4 kW. Det är helt omöjligt att en dator skulle bidra med mer än liten bråkdel av denna förbrukning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Jag har på senare tid börjat få rejält ont i nacke och rygg trots en kinnarps stol för 15000 så jag är inte så glad över att ha konstant ont.

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Medlem

tror inte priset gör att smärta i rygg & leder försvinner
Behöver inte vara stolen utan allmän hållning i kroppen som är boven?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

tror inte priset gör att smärta i rygg & leder försvinner
Behöver inte vara stolen utan allmän hållning i kroppen som är boven?

Skrev bara priset så att ni skulle förstå att den inte var någon skitstol. Kan medge att jag inte har bästa hållningen så kanske det, nåt tips hur man får bättre hållning? Övning?:)

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Skrivet av aleelo:

Skrev bara priset så att ni skulle förstå att den inte var någon skitstol. Kan medge att jag inte har bästa hållningen så kanske det, nåt tips hur man får bättre hållning? Övning?:)

Sträck på dig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alligatorn:

Sträck på dig

Inte så lätt alla gånger;)

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Skrivet av aleelo:

Inte så lätt alla gånger;)

Jag vet, gick som en säck potatis ett tag och hade väldigt ont i ryggen men försök påminna dig själv att sträcka på dig!
Har fortfarande lite ont iofs men man ser bättre ut när man går iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alligatorn:

Jag vet, gick som en säck potatis ett tag och hade väldigt ont i ryggen men försök påminna dig själv att sträcka på dig!
Har fortfarande lite ont iofs men man ser bättre ut när man går iaf.

Ska försöka;) funderar även på att gå på gym och träna ryggen:) Vem vet det kanske hjälper:)!

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Medlem

Är så less på min mobil, värdelös batteritid och nån wifi-bugg var och varannan tydligen har. Dessutom är kameralinsen lös och bilderna blir rödaktiga och suddiga. Hoppas på att Note 4 kommer tidigare än förväntat, ska bli skönt med ett byte

Permalänk
Skrivet av aleelo:

Ska försöka;) funderar även på att gå på gym och träna ryggen:) Vem vet det kanske hjälper:)!

Träna lugnt. Körde lite hårt när jag körde så hade ont i ryggen efter varje pass. Tänkte ju bygga muskler men man ska börja med att stabilisera fast det vet du nog redan. Bara jag som är ung och dum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alligatorn:

Träna lugnt. Körde lite hårt när jag körde så hade ont i ryggen efter varje pass. Tänkte ju bygga muskler men man ska börja med att stabilisera fast det vet du nog redan. Bara jag som är ung och dum

Visste jag faktiskt inte:) tackar för tipset!

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleelo:

Ska försöka;) funderar även på att gå på gym och träna ryggen:) Vem vet det kanske hjälper:)!

Rekommenderar att uppsöka en sjukgymnast, har hjälpt mig väldigt mycket och är inte så värst dyrt heller. Mycket billigare än en stol för 15k

Jag hade alltid ont i ryggen förut, numera kör jag (minst) 360 situps i veckan och smärtan har så gott som försvunnit om jag inte kör typ en hel vecka gaming á la säck potatis. Började på bra mycket mindre och har kombinerat med en del andra övningar i samförstånd och under ledning av sjukgymnast.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av aleelo:

Visste jag faktiskt inte:) tackar för tipset!

Vad bra att jag nämnde det då
Som Willhelm säger kan det vara bra att uppsöka sjukgymnast då dom ger tips på övningar osv.
Gick till en för mina knän då jag hade mycket problem med dom och fick övningar för att stärka upp musklerna runt omkring. (OBS. Skit tråkiga övningar gjorde dom typ 1 gång..)
Lycka till nu!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Willhelm:

Rekommenderar att uppsöka en sjukgymnast, har hjälpt mig väldigt mycket och är inte så värst dyrt heller. Mycket billigare än en stol för 15k

Jag hade alltid ont i ryggen förut, numera kör jag (minst) 360 situps i veckan och smärtan har så gott som försvunnit om jag inte kör typ en hel vecka gaming á la säck potatis. Började på bra mycket mindre och har kombinerat med en del andra övningar i samförstånd och under ledning av sjukgymnast.

Skrivet av Alligatorn:

Vad bra att jag nämnde det då
Som Willhelm säger kan det vara bra att uppsöka sjukgymnast då dom ger tips på övningar osv.
Gick till en för mina knän då jag hade mycket problem med dom och fick övningar för att stärka upp musklerna runt omkring. (OBS. Skit tråkiga övningar gjorde dom typ 1 gång..)
Lycka till nu!

Tackar för alla tips! Ska börja träna nästa vecka hoppas att smärtan har försvunnit lagom till sommaren.

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Hedersmedlem

Fick min cykel snodd någon gång inatt, nöjd att jag köpte en som inte var så dyr iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleelo:

Tackar för alla tips! Ska börja träna nästa vecka hoppas att smärtan har försvunnit lagom till sommaren.

Som de andra har sagt träna, och framför allt ländryggen och träna lätt.

Och för att se till att du sitter rakt i ryggen så kan du klämma in en pinne eller något som du håller med ryggen(mot stolsryggen) och tappar du den får du tänka ut ett lämpligt straff. 2 varv runt huset, 3 shot vodka, TP grannens hus.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleelo:

Jag har på senare tid börjat få rejält ont i nacke och rygg trots en kinnarps stol för 15000 så jag är inte så glad över att ha konstant ont.

Hur är det med sängen? Det är viktigt att ryggen hålls rak under sömnen.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fagerja:

Hur är det med sängen? Det är viktigt att ryggen hålls rak under sömnen.

Jag tycker att den är superbra! Men jag har ju inget att jämföra med. Hur vet man om den är bra?:)

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Medlem

Dumpad av samma tjej IGEN!! WTF! kan bara skratt åt det haha

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleelo:

Jag tycker att den är superbra! Men jag har ju inget att jämföra med. Hur vet man om den är bra?:)

Om du har ont i ryggen på morgonen när du vaknar så är sängen olämplig och troligen för mjuk. Beror också på i vilken ställning du sover. Byter du ofta ställning under natten så kan sängen vara olämplig för dig. Om en säng är bra eller inte är inviduellt. Hur mjuk eller hård en säng skall vara beror på vikten.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Baaah, detta Telia. Beställde flytt för en och en halv månad sen, skulle vara inkopplat 22a. Gamla stängdes ner snabbt men nya verkar felkopplat istället. Kommer bara till bredbandswebben. Tack för det!

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fagerja:

Om du har ont i ryggen på morgonen när du vaknar så är sängen olämplig och troligen för mjuk. Beror också på i vilken ställning du sover. Byter du ofta ställning under natten så kan sängen vara olämplig för dig. Om en säng är bra eller inte är inviduellt. Hur mjuk eller hård en säng skall vara beror på vikten.

Har absolut inte ont i ryggen när jag vaknar då är det som bäst!:D

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleelo:

Har absolut inte ont i ryggen när jag vaknar då är det som bäst!:D

Bra. Då har du en bra säng. Då är det nog träning av rygg- och magmuskler som gäller.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fagerja:

Bra. Då har du en bra säng. Då är det nog träning av rygg- och magmuskler som gäller.

Yepp:) ska försöka gymma på torsdag !:)

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleelo:

Yepp:) ska försöka gymma på torsdag !:)

Det hjälper otroligt mycket. Hade ont i nedre delen av ryggen i säkert två år. Började träna och körde rygglyft varje gång jag gymmade och vips var värken borta efter typ en månad. Nu har jag inte tränat på nästan ett år och börjar emellanåt känna av värken i ryggen igen. Dags att börja träna igen med andra ord.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Förbannades jävla posten, hur kunde dom missa staden?!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpishCat:

Förbannades jävla posten, hur kunde dom missa staden?!
http://pancaek.eu/~derpishcat/whatthefuckposten.jpg

Skrev någon siffra fel i postnummret? Gör man det så kan paketen åka en helvetes lång omväg.