Permalänk
Medlem

Datorn fryser konstant?

Hejsan!

En dag så beslöt jag mig för att skaffa 2 SSDs att köra i RAID och ominstallerade då Windows, men ungefär en vecka efter så håller datorn på att krascha konstant. Räcker med att jag bara sitter och surfar så kan den frysa. Jag gjorde lite felsökning själv, jag provade att rensa registret med CCleaner och kolla efter virus och sånt med både Windows Defender och med Malwarebytes, inget. Sedan öppnade jag datorn och damma ut den. Fryser fortfarande. Sedan började jag kolla temperaturerna i datorn. Processorn ligger idle på ungefär 40-45ºC och när jag belastar den ligger den på ungefär 45-50ºC. Grafikkortet ligger idle på ungefär 45ºC och belsatat på ungefär 80ºC. Grafikkortet blir lite varmt, men eftersom datorn kraschar idle borde inte det vara något problem. Jag har processorn överklockad till 4 GHz med 1.25 V. Detta har fungerat helt utan problem förut.

CPU: Intel Core i7 4770k
GPU: Asus Radeon HD Matrix 7970 3 GB
MB: Asus Maximus VI Hero

-Med Vänliga Hälsningar, KraXarN

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4 Ghz | Asus Radeon MATRIX HD 7970 | Asus Maximus VI Hero | 16GB RAM @ 1600Mhz | Intel 330 120GB x 2 i RAID 0 | Fractal Design Define R4 | SFP 750W |

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för SSD'er? Har du kollat om det finns någon ny firmware till dem? En annan sak att prova är att byta SATA-kablarna till SSD'erna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vad menar vi med fryser egentligen?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är det för SSD'er? Har du kollat om det finns någon ny firmware till dem? En annan sak att prova är att byta SATA-kablarna till SSD'erna.

Det är 2 st Intel 330 SSD. Jag har kollat Firmwaren i dem och de var de senaste redan. Kan prova med att byta ut SATA kablarna och kolla om det funkar bättre.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4 Ghz | Asus Radeon MATRIX HD 7970 | Asus Maximus VI Hero | 16GB RAM @ 1600Mhz | Intel 330 120GB x 2 i RAID 0 | Fractal Design Define R4 | SFP 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Vad menar vi med fryser egentligen?

Jag menar att allt stannar upp och det inte går att göra någonting på den. Inte ens att t.ex. slå av och på num lock funkar. Reset knappen funkar dock.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4 Ghz | Asus Radeon MATRIX HD 7970 | Asus Maximus VI Hero | 16GB RAM @ 1600Mhz | Intel 330 120GB x 2 i RAID 0 | Fractal Design Define R4 | SFP 750W |

Permalänk
Medlem

Kolla drivrutinerna till SSD:erna. Är det Windows egna eller är det Intels?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Kolla drivrutinerna till SSD:erna. Är det Windows egna eller är det Intels?

Eftersom att de är i RAID så måste jag ha Intel Rapid Storage Technology mjukvaran. Går jag dock in i Device Manager och kollar på själva RAID volymen står det "Driver Provider: Microsoft". När jag försöker installera drivrutinerna så säger den bara "The best driver software for your device is already installed".

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4 Ghz | Asus Radeon MATRIX HD 7970 | Asus Maximus VI Hero | 16GB RAM @ 1600Mhz | Intel 330 120GB x 2 i RAID 0 | Fractal Design Define R4 | SFP 750W |

Permalänk
Medlem

Innan vi går vidare är måste jag fråga.
a) Maximus IV Hero? Du menar väl Maximus VI Hero?
b) Vilken Bios version har du?

Permalänk
Medlem

Samma frysningar här, Intel 300 240gb. Är bara när det är varmt (alltså på sommarn). Var likadant förra året, men slutade när vintern kom. Kan bara anta att det blir för varmt för SSD'n. Händer oftast när jag stänger av spel dessutom.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Samma frysningar här, Intel 300 240gb. Är bara när det är varmt (alltså på sommarn). Var likadant förra året, men slutade när vintern kom. Kan bara anta att det blir för varmt för SSD'n. Händer oftast när jag stänger av spel dessutom.

Hur kan man se temperaturen på hårddiskar i RAID? :/

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4 Ghz | Asus Radeon MATRIX HD 7970 | Asus Maximus VI Hero | 16GB RAM @ 1600Mhz | Intel 330 120GB x 2 i RAID 0 | Fractal Design Define R4 | SFP 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Samma frysningar här, Intel 300 240gb. Är bara när det är varmt (alltså på sommarn). Var likadant förra året, men slutade när vintern kom. Kan bara anta att det blir för varmt för SSD'n. Händer oftast när jag stänger av spel dessutom.

Snarare för varmt för din PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Innan vi går vidare är måste jag fråga.
a) Maximus IV Hero? Du menar väl Maximus VI Hero?
b) Vilken Bios version har du?

Jag menar så klart Maximus VI Hero och den är uppdaterad till senaste BIOS v. 1402.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4 Ghz | Asus Radeon MATRIX HD 7970 | Asus Maximus VI Hero | 16GB RAM @ 1600Mhz | Intel 330 120GB x 2 i RAID 0 | Fractal Design Define R4 | SFP 750W |

Permalänk
Medlem

Lägg på en filt! Eller ställ ett element brevid så ska du se att den mår bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Snarare för varmt för din PSU.

Nop. Händer ej när OS ligger på HDD. PSU ligger dessutom svalt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av KraXareN:

Jag menar så klart Maximus VI Hero och den är uppdaterad till senaste BIOS v. 1402.

Ok, bra.
Närsta fråga blir om du har gjort en "Standby Cmos Reset" EFTER det att du laddat hem senaste bioset och UTAN att aktivera dina gamla bios-profiler därefter?