Yrkeshögskola, Yhc3l med inrikting systemutvecklare med java, Önskar råd & Tips

Permalänk
Medlem

Yrkeshögskola, Yhc3l med inrikting systemutvecklare med java, Önskar råd & Tips

Hej SweC,

Jag har sökt en YH och hittat denna utbildning, systemutvecklare med java. Är det någon som har en referens om den?

Har ni själva gått den, känner någon som har eller kommit i kontakt med personer som har gått den?

1. Vad är er åsikt om den/dessa personer?

2. Känns det som utbildningen har det som krävs för marknaden?

3. Är det värt att spendera 2 år med en sådan utbildning, dvs kommer jag in på marknaden lätt och kan börja min utvecklarkarriär?

Jag har även sökt högskola, som jag värderar högre än en YH (Personlig åsikt, som kan ändras om rätt argument kommer fram), men jag är rädd att mina betyg inte räcker för att jag ska komma in.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

3 års högskola ger helt klart en mycket djupare förståelse och bredare kunskap inom ämnet, men 2 års YH är inte helt fel det heller. Kan säga att allt hänger på dig som person hur långt du själv vill gå. YH är i regel kalaslätt att klara av, rent tentamässigt. Så det är du som själv bestämmer hur mycket du vill plugga själv, utöver kraven för godkänt/väl godkänt för att utvecklas.

Nackademin har ett Java-program.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

3 års högskola ger helt klart en mycket djupare förståelse och bredare kunskap inom ämnet, men 2 års YH är inte helt fel det heller. Kan säga att allt hänger på dig som person hur långt du själv vill gå. YH är i regel kalaslätt att klara av, rent tentamässigt. Så det är du som själv bestämmer hur mycket du vill plugga själv, utöver kraven för godkänt/väl godkänt för att utvecklas.

Nackademin har ett Java-program.

Jag själv är nyfiken, så jag ska göra mitt främsta för att prestera topp. Men jag är orolig att utbildningen "Grottar" in mig för mycket i ett språk istället för att få en bred och allmän kunskap. Som min storebror sa. Se java som en skiftnyckel i en verktygslåda. Det är ett av flera medel för att lösa ett problem och att jag måste ha ett öppet sinne för att lösa min uppgift.

Permalänk
Medlem

Du har väldigt mycket lättare att få jobb om du har en examen från högskola. De flesta arbetsgivare inom vårt yrke prioriterar detta. Visst finns det de som får jobb utan men de är väldigt få om det inte rör sig om mindre företag.

Mitt visdomsord är att om du verkligen brinner för utveckling så kommer det i slutänden inte spela någon roll vilken utbildning som du väljer, ingenjörer har dock lättare att få jobb, utan det kommer mynna ut i hur uthållig och påhittig du är för att hitta ett jobb som nyutexad.

I dagsläget tror jag dock det är betydligt lättare att få jobb med eller utan utbildning, men när jag tog examen så skulle man ha en se på fan examen, nyutexad, 20 års erfarenhet och vara ung och hungrig. Hur de nu fick ihop allt vet jag inte

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som Systemutvecklare och mina erfarenheter är att arbetsgivare väldigt gärna ser att du har minst 3 års utbildning. Jag tror absolut att du kan få jobba inom systemutveckling genom YH, det finns hur mycket jobb som helst inom branschen.

Med det sagt så tror jag att ett år till på en högskola ger dig mycket mer, inte bara genom ökade jobb möjligheter men genom det du lär dig viktiga delar. Jag kollade lite på den linjen du har kollat på. Jag tycker kurserna ser hemska ut. Att lära sig Git eller Jeeves eller NOSQL eller whatnot är något du som utvecklare snappar upp under åren, Det ett program borde innehålla (enligt mig) är mer fundamentala delar som algoritmlära, komplexitet, programmeringsparadigm, metodlära etc. Absolut ska linjen innehålla program så du faktiskt kan göra något. Tycker bara det är konstigt att inget av det jag skrev nämns på sidan.

Något att tänka på är också att arbetsgivare bryr sig ofta om du gått på högskola/universitet även om det inte är ditt första jobb du söker inom området. Vill du verkligen jobba som systemutveckling borde du ta dig en rejäl tankeställare, ett år till är ingenting jämfört vad du får tillbaka.

Permalänk

Om man ser till programinnehållet så det är väldigt bra för att snabbt komma in och jobba, när jag läste mina utbildningar så nämnde de inte ens test driven development, scrum m.m.

Den största skepticism jag däremot har emot yrkeshögskola är att urvalet av studenter som väljer denna inte är de bästa. (de väljer civil istället) Och att utbildningen anpassas efter vilka som läser den.

Bortsett från detta så saknas en väldigt massa teknik saker i utbildningen som man behöver kunna för att lösa en uppgift.

Så mitt allmänna råd är att om högskoleutbildning finns för det som man vill jobba inom så läs detta, kravet arbetsgivare brukar ha för gröngölingar är minst 2-5års arbetserfarenhet. Har man mindre än detta så får man det svårt, såvida man inte har en utbildning som visar att man har lätt för sig att lära sig.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Då jag är rädd att dem programmen jag har sökt för högskola kommer ha för högt snitt (17+, 1.2 hp +), vad tror ni om att jag kör 2 år YH och sedan kompletterar med 1 år av fristående kurser på högskola (exempelvis algoritmer och data strukturer, etc)?

Permalänk

problemet med nackademin är att deras java utveckling är typ enbart javascript och inte java som i java program och ren java kod. kikade i det där när jag hade funderingar på att söka. den enda ren java utbildning jag hittade i stockholm var teknikhögskolan men dem vill istället ha cv och privatbrev och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalamanderRelic:

problemet med nackademin är att deras java utveckling är typ enbart javascript och inte java som i java program och ren java kod. kikade i det där när jag hade funderingar på att söka. den enda ren java utbildning jag hittade i stockholm var teknikhögskolan men dem vill istället ha cv och privatbrev och sånt

Var inte nackademin jag sökte utan YHC3L, http://yhc3l.se/utbildning/systemutvecklare/

Permalänk
Medlem

Jag har själv sökt till en KY/YH-utbildning inom systemutveckling i Stockholm. Vad jag har fått veta så är IT utbildningar på KY/YH enklare, kortare (färre kurser) och mer konkreta eftersom det är mycket praktiskt inslag i utbildningen. Allt det lockar mig eftersom jag är mer praktiskt lagd än teoretiskt, och lär mig på så sätt bättre och snabbare. Samt att det finns väldigt mycket lediga jobb för systemutvecklare, så risken att du går arbetslös är minimal.

Vill du ha en lång, relativt utmanande (hög svårighetsgrad) och teoretisk tung utbildning -> välj universitet.
Vill du ha en kort, relativt lätt (låg svårighetsgrad) och mycket praktisk utbildning -> välj KY/YH.

Lycka till!

Visa signatur

An expert is a man who has made all the mistakes which can be made, in a narrow field.
Niels Bohr

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalamanderRelic:

problemet med nackademin är att deras java utveckling är typ enbart javascript och inte java som i java program och ren java kod. kikade i det där när jag hade funderingar på att söka. den enda ren java utbildning jag hittade i stockholm var teknikhögskolan men dem vill istället ha cv och privatbrev och sånt

Det där stämmer inte alls. Nackademin lär ut OOP i java och använder inte alls javascript som är ett annat språk. Deras största kurs i Java liknar den man lär sej på DSVs första OOP kurs plus lite från prog2 men man går inte in lika djupt i tex grafer och listor, sets. etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalamanderRelic:

problemet med nackademin är att deras java utveckling är typ enbart javascript och inte java som i java program och ren java kod. kikade i det där när jag hade funderingar på att söka. den enda ren java utbildning jag hittade i stockholm var teknikhögskolan men dem vill istället ha cv och privatbrev och sånt

http://nackademin.se/kurser-java-utveckare/
Här har du kursplanen för Nackademins java-utbildning. Det du säger stämmer inte. Det är inte heller bara teknikhögskolan som kräver CV och andra intyg, det gör nästan alla KY-utbildningar. Detta är på grund av att de inte har tillgång tills betygdatabasen som universiteten.

Vad jag har läst så är de flesta systemutvecklar utbildningar inte "rena-java (eller något annat språk) utbildningar". Du får även lära dig webbutveckling, databasprogrammering, testning, dokumentation, projektarbeten och annat praktiskt som hör till yrket systemutvecklare.

Visa signatur

An expert is a man who has made all the mistakes which can be made, in a narrow field.
Niels Bohr