Frågor om AMD eyefinity multiskärm. (3 skärmar)

Permalänk

Frågor om AMD eyefinity multiskärm. (3 skärmar)

Hejj!

Får be om ursäkt om denna tråden ligger fel! Visste inte om den ska ligga under grafikkort eller skärmar. För det handlar om både och.

Det är så att jag just nu kör 2 st skärmar (Samsung syncmaster S23b550 (spelskärm) och Samsung Syncmaster Sa300 (skärmen jag har jämte) ) båda är 23". Och jag börjar känna att jag har för lite plats på skärmarna.. T.ex. när jag spelar så har jag spelet på ena skärmen och facebook, spotify, TS3, OBS(livestreamings porgram) och twitch på andra skärmen. och får inte riktigt plats. Så jag hade tänkt köpa en till skärm.
Men när jag googlar runt på mitt grafikkort så står det att jag bara kan ha 2 skärmar inkopplade till mitt grafikkort(Asus EAH 6870 DC)
Mina utgångar jag har på grafikkortet är DVI-I (Dual link) DVI-D (singel link) och två st displayports. Och displayport 1 och DVI-I är kopplade på samma kanal och samma med DVI-D och displayport 2. Om jag inte har fattat det fel.

Så jag kan bara ha 2 skärmar inkopplade som är unika (eller vad man kan säga)
Men då pratade jag med en kompis som säger sig själv ganska kunnig inom datorer. Att man kan koppla in 3 skärmar ändå och köra AMD eyefinity multiskärm. Går det? då för man ju en JÄTTE bred skärm (5760x1080) Är det sant?

Måste man ha spelet över alla skärmar? eller kan man dela upp skärmarna ändå? Så man kan ha mina program och det på de andra skärmarna?

Kan det bli problem med ms:en? Alltså min spelskärm har 2:ms responstid och min andra skärm har 5ms responstid.
Jag vet att det lättaste är att köpa ett nytt grafikkort/ ett till. Men mitt moderkort kan bara ha ett grafikkort. Och sedan vill jag inte köpa ett nytt för det har jag inte råd med, tyvärr.

Jag är inte jätte bra på detta så var ganska noga och förklara på ett sätt så en noob kan förstå.
Tacksam för svar

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Tror du får bättre svar här i Radeon-forumet, är man osäker går det bra att anmäla egen tråd då kan vi hjälpa till.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

*Tråd flyttad*

Tror du får bättre svar här i Radeon-forumet, är man osäker går det bra att anmäla egen tråd då kan vi hjälpa till.

screamin-daemon/moderator

Aaha okej. visste inte exakt var den skulle ligga. För det handlar om båda två ju.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

Du behöver en AKTIV displayports adapter. T.ex: http://www.inet.se/produkt/5409070/adapter-xfx-aktiv-displayp...

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jakob.ee.:

Måste man ha spelet över alla skärmar? eller kan man dela upp skärmarna ändå? Så man kan ha mina program och det på de andra skärmarna?

Man behöver inte köra Eyefinity bara för att man har tre skärmar. Du kan ha spelet på en skärm och annat på de två andra skärmarna, precis som du tänkt dig.

Den tredje skärmen måste anslutas med DisplayPort eller en aktiv (relativt dyr) DP-adapter. Exempelvis denna fungerar.

Citat:

Kan det bli problem med ms:en? Alltså min spelskärm har 2:ms responstid och min andra skärm har 5ms responstid.

Nej, det spelar ingen roll.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av wenazen:

Okej fungerar det då? är det inte satt att displayport 1 och och DVI 1 hör ihop? är det bara bullshit?

Skrivet av HurMycket:

Man behöver inte köra Eyefinity bara för att man har tre skärmar. Du kan ha spelet på en skärm och annat på de två andra skärmarna, precis som du tänkt dig.

Den tredje skärmen måste anslutas med DisplayPort eller en aktiv (relativt dyr) DP-adapter. Exempelvis denna fungerar.

Nej, det spelar ingen roll.

Jag visste att man inte behövde om man hade tillräckligt många utgångar.
Gött att jag kan köra 3 skärmar då

Va det den aktiva du länkade? För den va inte jätte dyr

Tack då vet jag

Tack så sjukt mycket för era svar att ni vill lägga ner tid på att svara

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Man behöver inte köra Eyefinity bara för att man har tre skärmar. Du kan ha spelet på en skärm och annat på de två andra skärmarna, precis som du tänkt dig.

Den tredje skärmen måste anslutas med DisplayPort eller en aktiv (relativt dyr) DP-adapter. Exempelvis denna fungerar.

Nej, det spelar ingen roll.

Har läst lite nu innan jag köpte adaptern det står att man "delar" på upplösningen på 2 skärmar? är det sant?

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jakob.ee.:

Har läst lite nu innan jag köpte adaptern det står att man "delar" på upplösningen på 2 skärmar? är det sant?

Vad menar du?

Om vi bortser från Eyefinity finns det två sätt att hantera flera skärmar: spegling och utökning. Det är i praktiken endast utökning som är intressant för en desktopsetup. Det är det du kör just nu och det är vad du kommer köra om du köper ytterligare en skärm; du får helt enkelt ännu mer arbetsyta.

Om du inte är beredd att lägga pengarna för en Koreaskärm eller vanlig 120/144 Hz-skärm, vilka båda skulle förhöja din upplevelse rejält, särskilt i spel, borde du utan tvekan slå till på en Fujitsu P23T-6, som kostar endast 999 kr på CDON just nu. Alla andra skärmar i den prisklassen har TN-paneler.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers