Hur snabb processor klarar mitt moderkort?

Permalänk

Hur snabb processor klarar mitt moderkort?

Har en Lenovo Thinkcentre med Intel Core 2 Duo processor på 2 GHz. Tänkte uppgradera processorn men på supporten säger dom att den klarar E6700 (2,67 GHz) som max pg.a. datorns chipset. Vad händer om jag stoppar i en 3,33GHz processor med 1333 MHz bushastighet? Startar inte datorn alls eller fungerar den som vanligt men datorn bara använder 1066 MHz busshastighet?

Permalänk
Medlem

Vad har du för modell, fullständigt namn mer än Thinkcentre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Om datorn bios inte har support för en viss CPU, så får du ingen bild, ser dock inget hinder (om bios har support för detta) för att tex en Q6600/Q6700 skulle kunna fungera, dvs fyrkärnig istället för din 2 kärniga.
Men nyare än så är ofta kört när det gäller märkesdatorer, som kör med från början en äldre generation av CPU än vad du vill ha.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Busshastigheten hör till RAM-minnet inte processorn.

EDIT: Hade fel. blandade ihop olika grejer.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simon253:

Busshastigheten hör till RAM-minnet inte processorn.

Fel. FSB-speed pratar han om.
http://ark.intel.com/products/27251/Intel-Core2-Duo-Processor...

Till TS, om det är den modellen jag tror det är så kan du inte ha bättre processor än vad du redan har.
Men som tidigare sagt, skriv ut hela modellnumret.

Permalänk

M55e heter modellen.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Om datorn bios inte har support för en viss CPU, så får du ingen bild, ser dock inget hinder (om bios har support för detta) för att tex en Q6600/Q6700 skulle kunna fungera, dvs fyrkärnig istället för din 2 kärniga.
Men nyare än så är ofta kört när det gäller märkesdatorer, som kör med från början en äldre generation av CPU än vad du vill ha.

Vill helst sätta in en fyrkärnig om det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappaledig:

Vill helst sätta in en fyrkärnig om det går.

Om processorn inte passar kakan så kan du kolla annonsen om du vill.
Det är bara ett tips.
Tror att den prollen är fyrkärning men den säljes som defekt.
Det är ej min annons så tro inte att jag försöker göra så att du köper den, men jag tror att annonsen är mer värt än att köpa en ny prolle!

Edit: http://www.cpu-world.com/Compare/705/Intel_Core_2_Duo_E6700_v...

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Skrivet av gabinono:

Om processorn inte passar kakan så kan du kolla annonsen om du vill.
Det är bara ett tips.
Tror att den prollen är fyrkärning men den säljes som defekt.
Det är ej min annons så tro inte att jag försöker göra så att du köper den, men jag tror att annonsen är mer värt än att köpa en ny prolle!

Edit: http://www.cpu-world.com/Compare/705/Intel_Core_2_Duo_E6700_v...

Tack för tipset men är inte ute efter att byta något annat än processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappaledig:

Tack för tipset men är inte ute efter att byta något annat än processorn.

Modellen har ett 946GZ Express cipset, och det finns inga hinder rent teknisk att en Q6600/Q6700 inte skulle fungera.
Men samtidigt om Bios inte har rätt microcod (support) för dessa CPU, så kommer du mötas av en ej fungerande dator om du trycker i en sån CPU.

Samtidigt så är officiell support för modellen bara upp till C2D E6600 = jag skulle inte chansa, utan antingen slå till på ovan annons som finns i länken, eller byta dator helt, betydligt säkrare.
Vanligtvis om man hittar en begagnad Q6600 så är dom inte speciellt billiga.

För övrigt så i annonsen så är det en Q6600 som du får, och verkar väl värt den låga pengen att testa, om den nu finns kvar förstås. borde gått åt på 3 röda...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Som jag sa i din andra tråd, du kan inte uppgradera processorn.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Modellen har ett 946GZ Express cipset, och det finns inga hinder rent teknisk att en Q6600/Q6700 inte skulle fungera.
Men samtidigt om Bios inte har rätt microcod (support) för dessa CPU, så kommer du mötas av en ej fungerande dator om du trycker i en sån CPU.

Samtidigt så är officiell support för modellen bara upp till C2D E6600 = jag skulle inte chansa, utan antingen slå till på ovan annons som finns i länken, eller byta dator helt, betydligt säkrare.
Vanligtvis om man hittar en begagnad Q6600 så är dom inte speciellt billiga.

För övrigt så i annonsen så är det en Q6600 som du får, och verkar väl värt den låga pengen att testa, om den nu finns kvar förstås. borde gått åt på 3 röda...

När man laddar ner bios uppdateringen står det att dom lagt till stöd för ytterligare 3 processorer, står dock inte vilka. Därför jag frågar på det här forumet, någon här kanske vet.