Permalänk
Medlem

Överklockning: i7-870 HJÄLP!!!

Hejsan behöver hjälp med att överklocka eller rättare sagt att få min överklockning att förbli stabil!

Jag har:
P7P55D-E Pro
i7-870
Corsair AX750
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3
Noctua- NH-D14

Jag har följt guiden på denna sida: http://www.overclock.net/t/605848/i5-i7-lga-1156-overclocking...

Men datorn får blåskärm efter ett tag :/

Så det jag undrar är, vad ska jag försöka ändra på så att den blir mer stabil, mer stöm till minnena/cpu?

Jag har kört den i ca 4-5 timmar i 4ghz, men sen blåskärmar den

Samt jag efterfrågar ett bra benchmark program (kom inte på en bra översättning)

/Tjacu

Permalänk
Medlem

Vad kör du minnena i?vad har du testat för volt? vilka temps får du? prime95 funkar ju bra som stresstest.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Prime 95 är ett väldigt bra stresstest för att se över stabiliteten hos en processor i kombination med ram.

För att få den mer stabil, prova att minska multipliern och öka coreclock (eller tvärt om). Ändra spänningen. (jag har på min 930 3.5ghz 1.25 (om jag inte missminner mig, kan har varit 1.35 ) @ 185mhz x 19mult )

Alla processorer är olika, en guide på nätet med färdiga värden kommer nästan aldrig ge samma stabilitet och prestanda som cpun i fråga får. Prova att göra små ändringar på spänningen, öka 0.01 i taget tills den går stabilt (alternativt sänka multipliern då denna tjaffsar med stabilitet ibland, har även hört att i7orna i denna generation ska gå bättre med udda mult?*källa?)

Har du temperaturer som inte går över 70 i prime95 100%, så kan du leka med spänningen. Om du ligger på kritiska temperaturer, dvs runt 70+ bör du kanske överväga att klocka ner till 3.7 eller något (och även dra ner volten). Klocken får du av Mult gånger Baseclock.

Permalänk
Medlem

jag håller på med detta just nu, alltså klocka min i7 870 2.93ghz , jag har nyss köpt corsair Vengence minnen och ny fläkt för Clockning. dock får jag inte till det , när jag höjer Buss hastigheten så hänger sig datorn direkt i samband med win8.1 ska starta.

innan hade jag en annan fläkt och då tjatade datorn om höga temps men nu ligger jag på 37-55c så det borde inte vara nått problem.

en fråga : om jag får till Clockningen och vi säger att jag kommer upp i 3.5ghz , kommer den fastna där då och inte turbo stepa ner till tex 1300mhz när det inte behövs så mycket CPU kraft, eller är den fast på 3.5ghz?

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjacu:

Hejsan behöver hjälp med att överklocka eller rättare sagt att få min överklockning att förbli stabil!

Jag har:
P7P55D-E Pro
i7-870
Corsair AX750
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3
Noctua- NH-D14

Jag har följt guiden på denna sida: http://www.overclock.net/t/605848/i5-i7-lga-1156-overclocking...

Men datorn får blåskärm efter ett tag :/

Så det jag undrar är, vad ska jag försöka ändra på så att den blir mer stabil, mer stöm till minnena/cpu?

Jag har kört den i ca 4-5 timmar i 4ghz, men sen blåskärmar den

Samt jag efterfrågar ett bra benchmark program (kom inte på en bra översättning)

/Tjacu

Hemligheten och det ända som gör att man får en bra och stabil överklockning är att lära sig HUR man ska överklocka, samt vad dom olika inställningarna betyder och vad dom har för funktion, Guider ska man heller nästan aldrig följa bokstavligen, det om något kommer orsaka en ostabil dator.

Så i den här guiden läs bara början vad vissa inställningar betyder (TERMS) och glöm mer eller mindre resten.

Sen att guiden föreslår att man ska stänga av speedstep gör att man knappast kan ta den på allvar och ännu mindre följa den.
Stänga av speedstep KAN vara bra om man vill pressa ut den sista Mhz ur en CPU, men annars finns det ingen anledning till detta.

Att man inte kan följa en guide bokstavligen är för att just ens egen kombination av CPU/moderkort/minne behöver sina egna inställningar som kan skilja sig en hel del mot en annan kombination av allt detta, volt och andra värden ska tas som förslag på vad som kanske kan fungera, men man måste nästan alltid justera på mer eller mindre mycket för att det ska gå bra utan error, eller för varmt osv.

Vad du ska ändra på, kan vara knepigt men om temperaturer är bra, börja med att sänka till 3.8 eller 3.9

Visa signatur

Acer Predator Helios 300