Intel Core i7-4790 och i5-4690 "Haswell Refresh"

Permalänk
Discokungen
Skrivet av fabz:

Jag känner exakt samma sak.

Snygg OC förresten! Kör min på endast 4.2Ghz

De är inte så farligt svåra att klocka bra. 4,5GHz är i princip hur enkelt som helst med majoriteten av 2600K. Min gör det enkelt med 1,3V max. Får väl se när det börjar bli intressant att överklocka.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av linde:

Min i7 950 var värt sina dyra slantar still going strong!

Skrivet av Dussan89:

Folk som sitter på 2700k / 3770k verkar ha gjort en bra deal om dom fick ett bra chip.

ser absolut ingen anledning att upgradera annat än snyggare moderkort / mer val.

Nu är ju knappast processorn det enda som räknas. Z87 har fortfarande mer usb 3.0 och sata 3.0 portar...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lastviking:

Tyvärr tycker jag som har hållit på med datorer och överklockat i över 16 år att det här va ett tråkigt svar, du menar att det är bättre att går till någon annan överklocknings sida och kollar tester på tempen eftersom det inte är relevant längre.

Tempen är jävligt relevant vid överklockning!!även om dessa temp sensorer är miss visande ibland, ihs lödd och icke lödd är ju som natt och dag på intel just nu. Att ta bort Temp test är att som att sluta överklocka cpus i testarna också. Sen att Amd har gett upp är inte relevant!!!, vi vill ha temp test för att se förbättringar m.m, visst intel kan ha flyttat temp dioderna men är det så, så är det så.

Om tempen nu är så miss visande varför inte ta det ett steg längre då vad kan vi göra för att komma åt det problemet, ta en vanligt temp senor och tejpa fast nära ihs på kylaren eller dylikt(Problem löst!), visst det kommer skilja mellan lödd ihs och icke.

Ta inte åt dig av kritiken på fel sätt!! , vi gör det här för att förbättre sweclockers och inte försämra!!

JAG säger temp tester ska VA med det är jätte relevant!!

Jag läser testerna för att slipa köpa alla cpus själv för att göra testerna själv!, det blir dyrt i längden!

Fast att mäta temperaturer på en CPU externt är långt ifrån så enkelt som du verkar tro. Mäter du direkt på IHS så kommer den uppmätta temperaturen delvis bero på hur bra kontakt du råkade få. Sen är temperaturfördelningen långt ifrån konstant över hela chippet. Vid ett test som belastar CPU så kommer CPU-kärnorna vara varma men GPUn kommer i princip vara avstängd. Gör du ett grafikktest kan kärnor vara avstängda medan GPUn går på högvarv. Avkodar du video kanske Quick Sync slår in och nästan hela CPUn ligger på sparlåga förrutom en liten del som lokalt kan bli varm. Det jobbas ju nu en del på Dark Silicone, Det vill säga att hela chippet inte kan köras samtidigt utan man designar för att vissa delar kommer vara avstängda. Det betyder att temperaturerna på en punkt kommer variera beroende på var du råkar mäta.

De integrerade temperatursensorerna har ju varit skit sedan tidernas begynnelse. De har diffat med 10 grader hit och dit beroende på dagsform.

Sen blev jag lite nyfiken på det där med att skillnaden mellan lödd och inte lödd IHS är som natt och dag just nu. Finns det några tester som bekräftar det? Finns det någon modell med både lödd IHS och kylpasta så man kan jämföra? För de tester jag sett med och utan IHS och med utbytt kylpasta hit och dit har inte varit helt tydliga. En del verkar komma fram till att kylpasta gör hela skillnaden medans andra får väldigt små skillnader vilket tyder på att det är det ökade värmefluxet som ställer till det också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon114264:

Nu är ju knappast processorn det enda som räknas. Z87 har fortfarande mer usb 3.0 och sata 3.0 portar...

Fast det är ju inte så värst nödvändigt. Har man ett vettigt Z77 så har man tillräckligt av båda. Jag känner ändå att Intel sparar in lite för mycket med antalet USB3, men mus och tangentbord behöver inte direkt det heller.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Gäsp.... så här blir det med dålig konkurrans tyvär. AMD har sovit bra länge nu och hoppas de någon gång kan komma fram med produkter i prestanda segmentet så det blir lite fart på cpu marknaden..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan komma att tänka på när jag läser detta är vad jag ska köpa för något. Det nalkas uppgradering från min i5 760. Har läst om en hel del värmeproblem med Ivy Bridge och Haswell. Jag vill inte köpa något som blir krångligt att hålla svalt. Vad är era synpunkter om detta?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Det enda jag kan komma att tänka på när jag läser detta är vad jag ska köpa för något. Det nalkas uppgradering från min i5 760. Har läst om en hel del värmeproblem med Ivy Bridge och Haswell. Jag vill inte köpa något som blir krångligt att hålla svalt. Vad är era synpunkter om detta?

Ska du inte överklocka spelar det ingen roll alls vad du köper, bara lägga dig på en nivå som plånboken tillåter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Ska du inte överklocka spelar det ingen roll alls vad du köper, bara lägga dig på en nivå som plånboken tillåter

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte faktiskt köpa något som går att överklocka senare. Har aldrig satt mig in i det tidigare, men vill testa för att det är kul.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Sanslöst, min över 3 år gamla 2600K är fortfarande med i gemet. Sandy Bridge måste vara historiens bästa köp.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt att intel har lyckats krympa processen till 14nm!

Det ska bli spännande att se vad de lyckas göra med nästa arkitektur.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Sanslöst, min över 3 år gamla 2600K är fortfarande med i gemet. Sandy Bridge måste vara historiens bästa köp.

Sitter själv på en 2500k och den hänger med utan problem idag också. Klockad till 4.5 ghz. Håller med om att det var ett grymt köp!

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

men om det är många som vill ha temp tester i testerna är det inte värt att fundera på det då? , jag jobbar som säljare om man har tillräckligt med kunder som vill ha en produkt och man vet att det kommer generera mera kunder är det inte värt att fundera på att ta in den produkten då?, istället för att tappa kunderna till någon annan.

Du verkar inte ha läst det han säger, det är inte tillförlitligt.
De vill ge oss korrekt information. Om du köper en produkt beroende på något som lika gärna kan vara påhittat, och inser att det inte gav dig några fördelar och du har lagt ut en massa pengar på det, skulle du vara nöjd då?

Det känns som typiskt säljsnack där man vill visa något som konsumenterna efterfrågar, oavsett om det är mer eller mindre bullshit.
Sälja en dyrare dammsugare med lite påhittade fördelar och kunden går hem och tror att det var en fördel, då har man ju lurat kunden.

Jag läser inte fakta för att bli lurad.

Permalänk
Medlem

Varför drog ni upp busfrekvensen när ni klockade ? Är det så man ska göra ? För jag ökar multipliern..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Varför drog ni upp busfrekvensen när ni klockade ? Är det så man ska göra ? För jag ökar multipliern..

Nästa gång du fäller en kommentar, läs hela artikeln. Det du tar upp framgår, tydligt, i artikeln.

Haswell Refresh är inte ens ljummet utan svinkall, helt ointressant propp.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Jacob:

Vi brukar försöka vara tillmötesgående och vi hade gärna sett temperaturmätningar själva, men vi kommer inte presentera värden vi vet är felaktiga. Enklare än så är det inte. Innebär det att några av våra läsare känner behovet att läsa en recension på en annan sida får det bli så. Vi kommer inte kompromissa och sprida halvsanningar/lögner för att behålla "kunder".

Som jag skrev tidigare kan vi göra mätningar på en enskild CPU, någonting vi kan göra när Devil's Canyon och Pentium Anniversary Edition anländer. Där kan vi, återigen med en enskild CPU, mäta hur temperaturen skalar uppåt i förhållande till frekvens- och spänningsökning. Att jämföra temperaturer mellan olika CPU:er är och förblir fortsatt uteslutet av den anledning Marcus "kinc" Hultin skrev i sitt inlägg:

Dold text

Bra svar men att kanske nämna att ja när vi nådde X.X GHZ så fick vi temperaturen XX skulle vara trevligt att se. Det kan ju nämnas efter att om det är volten eller temperaturen som sätter stopp. Är nog mer det folk vill veta , särskildt för extrema överklockare. Jag hade tur i kisel lottningen 4,6ghz utan att delidda.

Så sammanfattningsvis behövs inga temperaturer presenteras men skulle vara skoj att veta om det är volt eller temperaturen som sätter stopp för er. För är det temperaturen så blir alla glada överklockare glada med custom vattenkylning!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Discokungen
Skrivet av ygd3n:

Varför drog ni upp busfrekvensen när ni klockade ? Är det så man ska göra ? För jag ökar multipliern..

För att det inte är upplåsta processorer. Alltså går multipliern inte högre än standard.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

För att det inte är upplåsta processorer. Alltså går multipliern inte högre än standard.

Ja kom på det nu -.-

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alla Intelfans borde stödja AMD ett tag nu: Konkurrens är det enda som kan få Intel att leverera.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av Agile:

Sanslöst, min över 3 år gamla 2600K är fortfarande med i gemet. Sandy Bridge måste vara historiens bästa köp.

Jag sitter på en ännu äldre I7 980X och jag kan säga dig. jag kommer inte lämna den på länge. <3
12 trådar högsta klocken hittils på 4,9 Ghz. This bby is a BEAST.

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Medlem

Tror min Q9550 får hålla ut ett år till.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av trisse23:

Bra svar men att kanske nämna att ja när vi nådde X.X GHZ så fick vi temperaturen XX skulle vara trevligt att se. Det kan ju nämnas efter att om det är volten eller temperaturen som sätter stopp. Är nog mer det folk vill veta , särskildt för extrema överklockare. Jag hade tur i kisel lottningen 4,6ghz utan att delidda.

Så sammanfattningsvis behövs inga temperaturer presenteras men skulle vara skoj att veta om det är volt eller temperaturen som sätter stopp för er. För är det temperaturen så blir alla glada överklockare glada med custom vattenkylning!

Absolut! Vi brukar skriva sådana kommentarer kring överklockning, men i det här fallet var det låsta processorer där bussfrekvensen satte stopp. Eftersom alla processorer i Haswell Refresh är låsta känns diskussionen rätt meningslös i dagsläget. Jag hade haft mer förståelse om folk klagade över att vi inte kommenterade temperaturerna om processorerna var upplåsta och således ämnade för överklockning.

Som nämnt tidigare kommer vi kunna titta närmare på detta i samband med Devil's Canyon/K-serien, där Intel officiellt sagt att det rör sig om nytt TIM och kapsling av processorn. Men som sagt är temperaturjämförelser mellan olika processorer uteslutet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

O'boy vilken lansering!
Det firar vi med mjölk.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Ingen K serie?

Och släpper ett dussintals moderkort fler än vad Haswell med "K" märkta inte har!?

Jag tänker fan klocka min för att visa, japp här kan jag gö nåt som en nyare inte kan.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Känns som ren mjökning i min mening och/alternativt allt för att hålla sin Tick/Tock strategi i liv?

Men antar att stora butikskedjor m.f kommer sälja iaf, det är ju ändå en "ny" Intel right, av senaste, bästa etc slag och alla köpare är inte så särskilt insatta..

Väntar på mer spännande saker innan jag börjar fundera på uppgradering igen!

EDIT: Iofs är ju detta inte K-märkta CPU´s så skall iaf bli intressant att se vad som händer på klock-fronten längre fram när dom släpps? Har något hänt där eller kan vi förvänta oss likvärdiga resultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Som jag skrev innan Marcus har en poäng i det han skriver han har ju hållit på nästan lika länge som mig och jag vet vad han har gjort för överklockningen i sverige m.m, men om det är många som vill ha temp tester i testerna är det inte värt att fundera på det då? , jag jobbar som säljare om man har tillräckligt med kunder som vill ha en produkt och man vet att det kommer generera mera kunder är det inte värt att fundera på att ta in den produkten då?, istället för att tappa kunderna till någon annan. Jag har börjat se en utveckling på att överklocknings sidorna börjar dö ut och det är jävligt trist och varför är det så då? , det kan finnas många orsaker men nu vill jag försöka hjälpa de sidor som finns med förbättringar genom att säga till om jag saknar något som jag tycker bör finnas med.

Nu vet jag att temp tester tar tid m.m men vissa kunder vill ju ha temp tester ska man då ignorera dessa

Nu ska jag inte skriva något mera , gör som ni vill jag lyckas väl hitta temp test på någon annan sida till slut om någon redan har gjort det skicka upp en länk i intel forumet

Men jag tror inte majoriteten är intresserade av temptester som är grovt felaktiga och varierande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SweMerlin:

Alla Intelfans borde stödja AMD ett tag nu: Konkurrens är det enda som kan få Intel att leverera.

Jag tror att du helt har missat hur marknaden fungera. Seriöst, hur kan folk vara besvikna på något som hela tiden har varit känt? Hur kan folk ha missat att det är en liten frekvenshöjning det handlar om precis som det varit i alla andra generationer tidigare. Ändå blir folk sura när det kommer en 2700K, en 980, 975, 760 och så vidare. På grafikkortssidan är det likadant. I slutet av generationerna passar de på att utnyttja att processen förfinats under tiden och kan då höja frekvenserna lite och eventuellt möblera om lite bland binningen. Det har aldrig någonsin varit tal om att Haswell Refresh skulle ge något mer än marginellt högre klockfrekvenser till samma pris. Ungefär som att i3 2120 blev i3 2130. Samma pris men lite högre frekvenser. Det ovanliga är att vi faktiskt får en ny plattform vilket vi inte brukar få se.

Broadwell blev försenat för att 14 nm är väldigt väldigt svårt att tillverka. Dels är de faktiskt fördelarna färre och färre för varje krympning och dels blir det exponentiellt svårare att tillverka processerna. Vi är snart bortom UV-ljus till maskerna. Gränsen till röntgenstrålning går vid ungefär 10 nm. ARM har sagt att det inte är värt besväret att passera 20 nm. TSMC är år försenade med sin 22 nm nod för att det är tekniskt väldigt väldigt svårt.

Sen orkar jag inte upprepa de långa utläggningarna om hur det är svårt att faktiskt öka prestandan några större kliv med nuvarande teknik. De stora stegen är tagna. Det går inte att komma längre med frekvenser för kisel tillåter det inte. Det går inte att kasta fler kärnor på problemen för programmen är inte parallelliserbara. Inte har redan en väldigt avancerad branch predict och cache system som lastar kärnorna. Vi börjar närma oss gränsen för vad som är realisktiskt genomförbart med dagens teknik. Det är så teknikutveckling fungerar. Det finns en teoretiskt maxgräns som man närmar sig asymptotiskt då det blir exponentiellt dyrare och svårare att förbättra tekniken ju närmare man kommer teoretiskt max.

Nu till lite goda nyheter. Läste nyligen att forskare kunnat visa att det går att designa grafen med bandgap vilket betyder att det skulle gå att designa transistorer som är lämpliga för processorer av grafen. Gå kanske vi kan se ett hopp i prestanda på 50 % igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Sanslöst, min över 3 år gamla 2600K är fortfarande med i gemet. Sandy Bridge måste vara historiens bästa köp.

Vad sägs om sockel 1366 och en klockad 920:a då?

Forfarande 60fps i alla spel tack vare 670 i SLI.

Men jag siktar på Haswell-E lagom till Witcher3 !! Can't wait.

Permalänk
Medlem

Skulle va kul att behöva byta ut sin gamla 2600K någon gång..

Permalänk
Skrivet av linde:

Min i7 950 var värt sina dyra slantar still going strong!

Bra köp där! Jag är själv jävligt nöjd med min i7 920 som jag har haft i mer än 4 år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Skulle va kul att behöva byta ut sin gamla 2600K någon gång..

Det lär dröja, min 3770K lär hänga med ett tag till den med... men jag klagar inte!