Permalänk
Medlem

Kan en SSD avlasta Processorn?

Ja nu är det så här att jag fått i uppgift att försöka få fart på ett gäng datorer med

2gb ddr2 Ram och AMD Athalon 64 x2 +4000 2.10Ghz som CPU

Det är främst processorn som går i taket (60-100%), en kamrat sa att en SSD på något vis skulle göra datorerna snabbare. Ställer mig skeptisk till detta.

Jag har optimerat datorerna till bästa förmåga (Windows 7)

Känns som ett relativt hopplöst fall om man ska köra windows, men jag hoppas ändå att någon av er kanske har kunskapen eller tips för att snabba på datorn.

Tack!

Permalänk
Medlem

det du kan göra är att byta till windows 8. kommer inte göra det till någon superdator direkt men det kommer hjälpa.

Permalänk
Medlem

En SSD kan inte avlasta processorn. Däremot gör de underverk med starttider och respons i program och gör datorn underbar att leva med. Är datorn så gammal så är nog en formatering på sin plats, troligt att massa strunt ligger och segar ner. En 4000+ CPU är ju inte vad man kallar snabb i dagsläget, men vardagssurf skall den palla. Föräldrarna använde min gamla 3500+ med 2gb RAM som surfburk utan problem till den gick sönder

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: En SSD är däremot typ alltid att rekommendera, fantastisk uppfinning som jag numera inte klarar mig utan

Permalänk
Medlem

Blåsrent den med en kompressor med kondensvatten filter och sen sätt i en ssd så kommer allt kännas rappare:) mitt tips

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk

Man fattar inte vilken stor skillnad SSD gör tills du själv testat det, avsevärt skönare och rappare upplevelse, rekommenderas starkt.

Avlasta processorn gör den inte, tvärtom, processorn får jobba lite (men bara lite) mer än med en vanlig disk eftersom den inte behöver vänta på att hårddisken skall skriva/läsa klart. Du märker säkerligen ingen skillnad på det ändå...

Kort och gott: ge SSD en chans innan du ser negativt på det

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Inte så värt att köpa ssd enhet till dem skulle jag tro om du nu inte gör så mkt mer än uppstart/stänga av och surfar på nätet eller installerar och avinstallera saker ofta. (möjligtvis användas som lättare speldatorer för typ cs 1,6, quake live och trackmania nations forever. (om de har en skaplig gpu för detta.)

Skulle dock uppgraderat med nyare komponenter (försöka få tag på quadcore eller nyare plattform till dessa.)
kylning kan vara värt att fixa ett par freezer 7 pro tillsammans med ssd enhet för att datorn ska generellt svara bättre på saker (inte behöver vänta på saker ska starta allt för länge heh ^^)

Linux mint eller andra lätta distrubitioner av linux kan vara något och testa om de har dedikerade grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
99:e percentilen

Jag satte SSD i en gammal burk med Athlon 64 3500+ (antika Socket 939) och typ 2 GiB RAM – om ens det – och det gjorde STOR skillnad. Den är förstås fortfarande lika långsam i moderna spel och annat CPU-krävande, men den är numera fullt användbar till enklare kontorsarbete och surf.

Har även uppgraderat jobbets gamla Dell D630 med SSD och även där gör det asstor skillnad trots att det i bästa fall sitter trötta Core 2 Duo T7250 i dem.

Det är verkligen inte bortkastade pengar, men se till att köpa en SSD som fortsätter vara till nytta när de gamla datorerna slängs. Så tänk inte att du ska köpa nån modell med SATA 3Gbit/s bara för att datorerna är gamla, utan köp typ Samsung 840 Evo 120GB.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

SSD kan göra stor skillnad för vissa tillämpningar. Om du är osäker kan du ju börja med att köpa en och uppgradera en dator. Blir det bra är det bara att köra på. Blir det inte bra så har du inte förlorat så mycket pengar.

Vad är det datorerna ska användas till?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

SSD gör datorn myyyyyyycket snabbare men avlastar inte CPU'n så vitt jag vet.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

SSD gör datorn myyyyyyycket snabbare men avlastar inte CPU'n så vitt jag vet.

Precis. Processorn har ju sin arbetshastighet, det är bara mellanjobbet att få läsa ut informationen som gör det snabbare.

Jag skulle testat med en SSD, de är så billiga idag. Hade du frågat för 3 år sedan hade jag sagt tvärnej direkt!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |