Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

En site för att söka filmer och serier utifrån en drös med olika kriterier.
Enligt mig schysst design

http://omive.com

Hur många kodtimmar snackar vi här? Riktigt bra ska jag säga! Får du bud från olika företag, SÄLJ INTE! Detta kan bli stort, förutsatt att ingen har gjort något liknande tidigare.

Visa signatur

An expert is a man who has made all the mistakes which can be made, in a narrow field.
Niels Bohr

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

En site för att söka filmer och serier utifrån en drös med olika kriterier.
Enligt mig schysst design

http://omive.com

wuhu, såg hysterin på Imgur om detta, trevligt att det är en sweclockare som ligger bakom det

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

www.adammicha.se

Min egen sida, dock är det inte många rader kod som jag själv skrivit till den, 95% är plockat från en mall.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Skrivet av Agile:

Snyggt!

Fruktansvärt med bakgrunden (ränderna), annars godkänt som andra webbshoppar på samma grund.
Nice men jobbigt domännamn.

Det var ett begränsad utbud vad gäller namnet, bokstäverna i movie var det som skulle med på något sätt!

Skrivet av vondran:

Skitbra sida, kommer verkligen använda denna!

Vad kul att höra, hoppas andra tycker om den lika mycket.

Skrivet av akashi:

Hur många kodtimmar snackar vi här? Riktigt bra ska jag säga! Får du bud från olika företag, SÄLJ INTE! Detta kan bli stort, förutsatt att ingen har gjort något liknande tidigare.

Hur många timmar har jag ju inte direkt loggfört men det är iallafall långt mer än en handfull timmar. Kul att även du gillade den.

Skrivet av TimmyQ:

wuhu, såg hysterin på Imgur om detta, trevligt att det är en sweclockare som ligger bakom det

Den första anstormningen från imgur blev för mycket och det tror jag många tyckte var en kul grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

En site för att söka filmer och serier utifrån en drös med olika kriterier.
Enligt mig schysst design

http://omive.com

Underbart. Älskar Netflix-filtret i kombination med andra. Helt plötsligt blev det väldigt enkelt att hitta bra filmer!

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag håller just nu med ett projekt som kommer att sträcka sig över hela det här året, och kanske nästa. Det är en webbapplikation som erbjuder tjänster som väldigt många människor skulle ha nytta av, och förhoppningsvis kommer att ha många besökare. Jag och mina "kollegor" (ett par nördar som sitter i mitt rum) är unga studenter (20-25 år, om det nu är relevant) som absolut inte har någon erfarenhet av projektarbeten tidigare, men vi gör vårt bästa. Vi har en idé och vi har en plan, det är det viktigaste.

Min fråga gäller dock marknadsföring. Det är den biten vi är lite oroliga över. Att utveckla applikation och göra den färdigt är inget problem. När vi har lanserat denna webbapplikation - hur går man sedan tillväga? Gör man reklam? Hur då? Kostar det?

Visa signatur

An expert is a man who has made all the mistakes which can be made, in a narrow field.
Niels Bohr

Permalänk

Jaharå gratisreklam. www.gustafssonwebb.se.

För info erbjuder vi alla möjliga tjänster inom Wordpress, Sökmotoroptimering, mobilanpassad hemsida etc.

Visa signatur

www.gustafssonwebb.se - blogg med tips och tricks för att lyckas med din hemsida på webben.

Permalänk
Skrivet av plattangen:

En site för att söka filmer och serier utifrån en drös med olika kriterier.
Enligt mig schysst design

http://omive.com

Riktigt bra, snyggt jobbat!

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Fin och användbar sida, den bookmarkar vi!

Skrivet av plattangen:

En site för att söka filmer och serier utifrån en drös med olika kriterier.
Enligt mig schysst design

http://omive.com

Permalänk

Uppdaterat och gjort om det mesta samt lagt till flera nya funktioner. Personligen dras jag alltid till ljusgrått, svart och ljusa blå färger och gärna fonter som Oswald, Open Sans och Ubunto mm. Det är något med dessa som jag tycker är stiligt och rent.

Hemsida: http://www.emsdesign.se

Erbjuder det mesta inom webbutveckling, systemutveckling och apputveckling till företag, föreningar och privatpersoner.

Vad tycker ni om designen? Tar gärna emot råd och välformulerad kritik.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk

Hittade dessa svar nu så tänkte svara, även om det var några månader sedan

Skrivet av Florrpan:

I runda slängar får du ca 600kr när du sålt den billigaste hemsidan?(moms + skatt)
Låter inte som ett vinnande koncept i mina öron.

Men annars ser din hemsida fräsch ut, gillar designen, saknar dock responsiv layout så den ger stöd för mobiler.
Sen läste jag om hur snabba dina hemsidor är, och testade själv. Stämde inte ihop. Fick från 78 till 82 i snabbhetstestet.

Ett tips för att snabba upp sidan mer är att minifiera CSS och HTML, samt skippa att skapa massa paragraftaggar för att skapa "avstånd", använd CSS istället.

<p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p>

Förra året tjänade jag under 18k vilket gjorde att jag slapp skatt och egenavgifter. Dessutom så är priserna exklusive moms. Detta gör att jag istället kan tjäna 25% extra utöver priserna eftersom jag kan "handla" för momsen (det måste såklart köpas till företaget då). Dock så kommer jag att höja priserna snart eftersom jag kommer få börja skatta i år.

Ja jag är medveten om att testet nu inte ger samma siffra.. Jag tog bort caching (automatiskt sparar) från hemsidan och då sjönk siffran rejält, men tack ändå för upplysningen!

Tack för tippset med avstånden, det har jag aldrig tänkt på!
För övrigt med responsiv design så är jag inget direkt fan av det..

Skrivet av Slaktardej:

Ser bra ut men den som skött stavningskontrollen har inte gjort ett vidare bra jobb.
Anser det som en rätt viktig faktor för att en sida ska uppfattas som seriös.

Haha ja det är jag, dock så tror jag det ska vara bättre nu
Jag håller med, stavning är viktigt för ett seriöst intryck!

*edit: haha såklart så hittade jag ett stavfel i det jag skickade till dig xD , det är fixat nu

Visa signatur

Mina projekt: Simple | Drömlabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusdator123:

Hittade dessa svar nu så tänkte svara, även om det var några månader sedan

Förra året tjänade jag under 18k vilket gjorde att jag slapp skatt och egenavgifter. Dessutom så är priserna exklusive moms. Detta gör att jag istället kan tjäna 25% extra utöver priserna eftersom jag kan "handla" för momsen (det måste såklart köpas till företaget då). Dock så kommer jag att höja priserna snart eftersom jag kommer få börja skatta i år.

Ja jag är medveten om att testet nu inte ger samma siffra.. Jag tog bort caching (automatiskt sparar) från hemsidan och då sjönk siffran rejält, men tack ändå för upplysningen!

Tack för tippset med avstånden, det har jag aldrig tänkt på!
För övrigt med responsiv design så är jag inget direkt fan av det..

Haha ja det är jag, dock så tror jag det ska vara bättre nu
Jag håller med, stavning är viktigt för ett seriöst intryck!

*edit: haha såklart så hittade jag ett stavfel i det jag skickade till dig xD , det är fixat nu

Såg att det står kompination på första sidan i din tredje div, menade du kombination kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockerponk1:

Jaharå gratisreklam. www.gustafssonwebb.se.

För info erbjuder vi alla möjliga tjänster inom Wordpress, Sökmotoroptimering, mobilanpassad hemsida etc.

Säljer ni färdiga Wordpress-teman, eller använder ni bara det till er egen site?

Permalänk
Skrivet av MrLamp:

Såg att det står kompination på första sidan i din tredje div, menade du kombination kanske?

Tack!

Visa signatur

Mina projekt: Simple | Drömlabb

Permalänk
Medlem

Har gjort några större uppdateringar på mitt företags webbplats, det vore jätteschysst om några sweclockare ville hjälpa mig leta buggar! <3

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en personlig hemsida/portfolio på http://www.antonlantz.nu

Har en wordpress-blogg med eget tema på http://www.pixelkultur.se

Har även en enkel podcast-aggregator som finns att hitta på http://www.antonlantz.nu/soapbox

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mest:

Har gjort några större uppdateringar på mitt företags webbplats, det vore jätteschysst om några sweclockare ville hjälpa mig leta buggar! <3

Den ser la nice ut .

  • <a href="tel:076-099 99 45" class="jumbo tel">076-099 99 45</a>

    Det är inte ett giltigt att ha mellanslag i `href`-attributets värde. Antingen bör de konverteras till entiteter (dvs mellanslag → `%20`), eller så kan mellanslagen helt enkelt skippas. Webbläsare kommer internt högs troligen konvertera mellanslagen till `%20` ändå, men det gör att när jag t ex hovrar telefonnumret i Opera så kommer det en `alt`-text-liknande popup med innehåll "address: tel:076-099%2099%2045", vilket ser lite tråkigt ut.

  • Sidorna saknar `<meta charset="utf-8">`. Webbläsare gissar troligen rätt på detta ändå idag, men det är smidigare att ange det.

    "Egentligen" ska det ju inte behövas om servern är konfigurerad att skicka header med charsetinfo, men eftersom detta i de allra flesta fall runt om på nätet inte stämmer så är det inget läsare litar blint på. Det går faktiskt att gå på riktigt luriga nitar gällande detta: webbläsare tittar på de första 1024 byten i dokumenten (enligt nuvarande HTML-standard, men i praktiken kan det diffa (tidigare var rekommendationen 512 B)) efter `meta charset`-taggen eller motsvarande, och när den hittas så tolkas dokumentet enligt denna teckenkodning. Ifall ingen tagg hittas så är det lite odefinierat vad som händer. Vanligen försöker de gissa på rätt teckenkodning genom att känna igen karakteristiska tecken inom ett visst intervall (IE kollade 4096 B i äldre versioner, vet jag), vilket gör att om man exempelvis har en sida där man använt åäö inom den första biten (exempelvis i titeln) så kommer läsaren gissa rätt, men om man helt plötsligt har en sida där titeln inte innehåller åäö så kanske en läsare kan komma att gissa fel.

    Det har också funnits exempelvis XSS-attacker genom UTF-7 (proof-of-concept) som attackerat sidor som inte angivit explicit teckenkodning: genom att skicka meddelanden i UTF-7 har man kunnat undslippa datasanering, och sedan kunnat "lura" webbläsaren att tolka sidan som UTF-7 varpå de där knasiga tecknen helt plötsligt blivit giltig kod. Med en korrekt konfigurerad webbserver "ska" detta inte hända, men, tja, det har hänt, och `meta charset` är i vilket fall rekommenderat.

  • På ett flertal platser används `-`, dvs bindestreck, där det borde vara ett `–`, dvs ett tankstreck. Antingen kan man köra den gamla härliga `&ndash`-entiteten eller helt enkelt skriva U+2013-tecknet i UTF-8-kodning.

  • "á la" (akut accent) ska vara "à la" (grav accent) (och `-` ska vara `–`).

  • "benämnd" → "benämnt".

  • I alt-text står det exempelvis: "Logotyp för Mirello Media - en Webbyrå i Borås" — "Webbyrå" → "webbyrå" (och `-` till `–`, men det gäller som sagt lite här och var).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det är inte ett giltigt att ha mellanslag i `href`-attributets värde. Antingen bör de konverteras till entiteter (dvs mellanslag → `%20`), eller så kan mellanslagen helt enkelt skippas. Webbläsare kommer internt högs troligen konvertera mellanslagen till `%20` ändå, men det gör att när jag t ex hovrar telefonnumret i Opera så kommer det en `alt`-text-liknande popup med innehåll "address: tel:076-099%2099%2045", vilket ser lite tråkigt ut.

Detta var en nyhet för mig. De mobila webbläsare jag testat öppnar upp Ring-dialogen med rätt telefonnummer trots den "felaktiga" formateringen. Jag valde att formaterade det så för utseendets skull. Råkar du veta om Opera kommer att visa telefonnumret "korrekt" om jag skriver dit %20 manuellt?

Skrivet av phz:

Sidorna saknar `<meta charset="utf-8">`. Webbläsare gissar troligen rätt på detta ändå idag, men det är smidigare att ange det.

"Egentligen" ska det ju inte behövas om servern är konfigurerad att skicka header med charsetinfo, men eftersom detta i de allra flesta fall runt om på nätet inte stämmer så är det inget läsare litar blint på. Det går faktiskt att gå på riktigt luriga nitar gällande detta: webbläsare tittar på de första 1024 byten i dokumenten (enligt nuvarande HTML-standard, men i praktiken kan det diffa (tidigare var rekommendationen 512 B)) efter `meta charset`-taggen eller motsvarande, och när den hittas så tolkas dokumentet enligt denna teckenkodning. Ifall ingen tagg hittas så är det lite odefinierat vad som händer. Vanligen försöker de gissa på rätt teckenkodning genom att känna igen karakteristiska tecken inom ett visst intervall (IE kollade 4096 B i äldre versioner, vet jag), vilket gör att om man exempelvis har en sida där man använt åäö inom den första biten (exempelvis i titeln) så kommer läsaren gissa rätt, men om man helt plötsligt har en sida där titeln inte innehåller åäö så kanske en läsare kan komma att gissa fel.

Det har också funnits exempelvis XSS-attacker genom UTF-7 (proof-of-concept) som attackerat sidor som inte angivit explicit teckenkodning: genom att skicka meddelanden i UTF-7 har man kunnat undslippa datasanering, och sedan kunnat "lura" webbläsaren att tolka sidan som UTF-7 varpå de där knasiga tecknen helt plötsligt blivit giltig kod. Med en korrekt konfigurerad webbserver "ska" detta inte hända, men, tja, det har hänt, och `meta charset` är i vilket fall rekommenderat.

Detta är inte nyheter för mig, men tack för varningen iallafall!

Jag sätter faktiskt utf-8 på alla resursers headers redan i .htaccess, så om jag inte missförstått något grovt så borde jag inte behöva omdeklarera det i markup?

Skrivet av phz:
  • På ett flertal platser används `-`, dvs bindestreck, där det borde vara ett `–`, dvs ett tankstreck. Antingen kan man köra den gamla härliga `&ndash`-entiteten eller helt enkelt skriva U+2013-tecknet i UTF-8-kodning.

  • "á la" (akut accent) ska vara "à la" (grav accent) (och `-` ska vara `–`).

  • "benämnd" → "benämnt".

  • I alt-text står det exempelvis: "Logotyp för Mirello Media - en Webbyrå i Borås" — "Webbyrå" → "webbyrå" (och `-` till `–`, men det gäller som sagt lite här och var).

Å kära någon. Nu gör du mig alldeles OCD. Vet du om man kan binda om OSX vanliga bindestreck till tankestreck, eller förändra output med en modifierare?

edit: I OSX skriver man tankestreck med alt + shift + bindestreck. The more you know!

Stort tack för genomgående feedback!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mest:

Detta var en nyhet för mig. De mobila webbläsare jag testat öppnar upp Ring-dialogen med rätt telefonnummer trots den "felaktiga" formateringen. Jag valde att formaterade det så för utseendets skull. Råkar du veta om Opera kommer att visa telefonnumret "korrekt" om jag skriver dit %20 manuellt?

Hur man visar det på sidan spelar ingen roll för funktionen, men mellanslag är rent tekniskt inte giltiga i värdet till `href`-attributet.

<a href="tel:076-0999945" class="jumbo tel">076-099 99 45</a>

skulle visas så som du vill, samtidigt som det följer HTML-standarden, samtidigt som det inte ser skumt ut vid visuell inspektion av länken. För den delen så kanske

<a href="tel:0760999945" class="jumbo tel">076-099 99 45</a>

är än mer naturligt: telefonen bryr sig inte om bindestreck och annat ändå.

Skrivet av Mest:

Detta är inte nyheter för mig, men tack för varningen iallafall!

Jag sätter faktiskt utf-8 på alla resursers headers redan i .htaccess, så om jag inte missförstått något grovt så borde jag inte behöva omdeklarera det i markup?

Ja, det är egentligen i praktiken tillräckligt idag. Dock så är `meta charset` fortfarande något som exempelvis W3C säger "alltid" ska anges.

Det finns ett historiskt problem i att så få siter använde HTTP-headern `charset` korrekt (vilket är vad du fixar i `.htaccess`), speciellt när UTF-8 började "slå igenom" på bred front, så att äldre versioner av webbläsare av ren pragmatik inte kunde förlita sig blint på denna. Exakt implementation kan alltså skilja sig från läsare till läsare. Detta ska bara vara en historisk notis idag, och jag vet inga exempel på webbläsare som ignorerar HTTP-headern om den finns, men `charset`-taggen ger "hängslen och livrem".

W3C säger:

Citat:

Always declare the encoding of your document using a meta element with a charset attribute, or using the http-equiv and content attributes (called a pragma directive). The declaration should fit completely within the first 1024 bytes at the start of the file, so it's best to put it immediately after the opening head tag.

[…]

If you have access to the server settings, you should also consider whether it makes sense to use the HTTP header. Note however that, since the HTTP header has a higher precedence than the in-document meta declarations, content authors should always take into account whether the character encoding is already declared in the HTTP header. If it is, the meta element must be set to declare the same encoding.

[…]

Use character encoding declarations in HTTP headers if it makes sense, and if you are able, for any type of content, but in conjunction with an in-document declaration.

Om man har satt HTTP-charset, och inte anger `meta charset` eller dylikt, så ska det inte bli fel så länge som dokumentet serveras över just den servern som är konfigurerad på det sättet. Att W3C ändå ger en "always"-rekommendation har nog dels att göra med den pragmatiska världen där läsare skulle kunna tolka lite som de vill för att vara "hjälpsamma", samt att ett dokument inte alltid måste komma att serveras över HTTP. Det finns också mer exotiska anledningar så som mytomspunna proxies som strippar HTTP-headers utan hänsyn till att bevara teckenkodning, även om jag inte sett någon sådan.

Kanske det största argumentet ur säkerhetsperspektiv är att inte blint lita på att webbservern alltid kommer vara korrekt konfigurerad. Mänskliga faktorn och en slarvig uppdatering kan vålla problem. Det ger även teoretiska möjligheter för kombinerade attacker: om en attackerare kan gå förbi `.htaccess`-tolkning så skulle det kunna kombineras med en UTF-7-attack. Samma anledning gör att man inte gärna lämnar lösenordsfiler inuti sin webroot även om man sagt till servern att inte servera dessa filer — då är man kanske bara en slarvig uppdatering eller mänskliga faktorn ifrån att läcka inloggningsuppgifter och annat.

Situationen verkar faktiskt vara i bättre skick idag än jag trodde innan jag började kolla upp detta i och med detta svaret. Jag trodde det var vilda västern gällande vilken teckenkodningsangivelse som tog preferens ifall båda var tillgängliga och sade olika saker, men det verkar vara entydigt för åtminstone någorlunda moderna läsare. Fortfarande så gäller dock att sidor har åkt på nitar när webbservern av någon anledning (vanligen slarv) helt slutat skicka charsetinformation samtidigt som `meta charset` saknats i dokumenten. Med "hängslen och livrem" skulle det inte varit något problem, och det kostar inte mycket att lägga till.

Skrivet av Mest:

Å kära någon. Nu gör du mig alldeles OCD. Vet du om man kan binda om OSX vanliga bindestreck till tankestreck, eller förändra output med en modifierare?

edit: I OSX skriver man tankestreck med alt + shift + bindestreck. The more you know!

Jag har memorerat en del tecken som är smidiga och som jag använder hyfsat ofta, så som:

  • U+00a0: " " — hårt mellanslag (i begrepp man inte vill ska radbrytas, t ex just "t ex" eller för den delen telefonnummer som var aktuellt ovan, eller för att undvika att vitutrymme kollapsar i exempelvis SweClockerskommen t  a   r    e     r)

  • U+202f: " " — hårt tunt mellanslag (mellan mätetal och enheter: undviker radbrytning och grupperar begrepp)

  • U+2026: "…" — ellipsis

  • U+2013: "–" — talstreck (en dash)

  • U+2014: "—" — em dash (egentligen inte så vanligt på svenska, men jag tar mig en del friheter )

  • U+2212: "−" — minus (vilket ej heller är det vanliga bindestrecket "-")

samt en del ytterligare mattetecken. Det brukar finnas något sätt att skriva in dessa kombinationer i de flesta program man använder.

Så gör jag, i alla fall. Jag vet att Ubuntu erbjuder en snabbknapp för att gå in i "compose"-läge, varpå "---" ger ett em dash, osv.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Hur man visar det på sidan spelar ingen roll för funktionen, men mellanslag är rent tekniskt inte giltiga i värdet till `href`-attributet.

Det jag menar är att min telefon visar href-värdet när man klickat på länken, och det vore trevligt om den vore schysst formaterad.

Skrivet av phz:

Situationen verkar faktiskt vara i bättre skick idag än jag trodde innan jag började kolla upp detta i och med detta svaret. Jag trodde det var vilda västern gällande vilken teckenkodningsangivelse som tog preferens ifall båda var tillgängliga och sade olika saker, men det verkar vara entydigt för åtminstone någorlunda moderna läsare. Fortfarande så gäller dock att sidor har åkt på nitar när webbservern av någon anledning (vanligen slarv) helt slutat skicka charsetinformation samtidigt som `meta charset` saknats i dokumenten. Med "hängslen och livrem" skulle det inte varit något problem, och det kostar inte mycket att lägga till.

Du gör en god poäng i att man inte ska lita på att webbplatsen alltid kommer att ligga i samma miljö. Har aldrig tänkt på det. Ska nog ta för vana att lägga in ett charset i allt jag skriver, några extra bytes skadar knappast.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mest:

Det jag menar är att min telefon visar href-värdet när man klickat på länken, och det vore trevligt om den vore schysst formaterad.

OK, har själv aldrig klickat på någon sådan länk i en telefon . Personligen hade jag valt varianten med enbart siffror i `href`-målet, då det känns som att informationen där är till för "maskinen" snarare än "människan", och maskinen bara bryr sig om den faktiska informationen. Presentationen, med bindestreck och mellanrum, sker ju på hemsidan. Jag skulle nog även gått ändå till `+46…` i detta fall (se notis från RFC nedan).

"Begränsningen" kommer ursprunligen från RFC 1738 som beskriver URL-formatet och bl a säger:

Citat:

Thus, only alphanumerics, the special characters "$-_.+!*'(),", and reserved characters used for their reserved purposes may be used unencoded within a URL.

`%20` som substitut för mellanslag ger därmed en giltig URL, men om man tittar vidare på specifikationen för `tel:`-formatet i RFC 3966 så står det bl a:

Citat:

5.1.1. Separators in Phone Numbers
Phone numbers MAY contain visual separators. Visual separators ('visual-separator') merely aid readability and are not used for URI comparison or placing a call.

Although it complicates comparisons, this specification retains visual separators in order to follow the spirit of RFC 2396 [RFC2396], which remarks that "A URI often needs to be remembered by people, and it is easier for people to remember a URI when it consists of meaningful components". Also, ISBN URNs documented in RFC 3187 [RFC3187] use visual separators in a manner similar to this specification.

However, even though ITU-T E.123 [E.123] recommends the use of space characters as visual separators in printed telephone numbers, "tel" URIs MUST NOT use spaces in visual separators to avoid excessive escaping.

E.123 är ITU-T:s rekommendationer för hur man skriver exempelvis telefonnummer. RFC 3966 ger `-.()` som de fyra giltiga visuella separatortecknen (se `visual-separator` i RFC-texten).

Man kan i praktiken, även om det är emot standarden, slänga in `%20` (eller, som du märkt, rena mellanslag trots att det "egentligen" inte är en giltig URL), och jag har svårt att se en klient som feltolkar detta, men det blir lätt lite rörigt att blanda entiteter och signifikanta siffror, vilket också nämns som en motivering till "MUST NOT"-formuleringen ovan.

Man kan även notera att RFC 3966 säger:

Citat:

5.1.4. Global Numbers
Globally unique numbers are identified by the leading "+" character. Global numbers MUST be composed with the country (CC) and national (NSN) numbers as specified in E.123 [E.123] and E.164 [E.164]. Globally unique numbers are unambiguous everywhere in the world and SHOULD be used.

"SHOULD" är bara en rekommendation till skillnad från "MUST", men det pekar också på att det viktiga i länkmålet är att det ska vara otvetydigt läsbart för "maskinen".

Skrivet av Mest:

Du gör en god poäng i att man inte ska lita på att webbplatsen alltid kommer att ligga i samma miljö. Har aldrig tänkt på det. Ska nog ta för vana att lägga in ett charset i allt jag skriver, några extra bytes skadar knappast.

Ja, jag är vanligen av inställningen att kod som inte spelar någon roll ryker, men `charset` tycker jag har existensberättigande som god praxis. Som en bonus får det tyst på W3C:s validator .

———

Tillägg: Såg att det nu såg ut enligt:

<title>Mirello Media | Vår söta webbyrå får en söt hemsida!</title> <meta charset="UTF-8">

`meta charset` ska generellt vara det första i `<head>`, till och med innan `<title>`. Eftersom `<title>` kan innehålla specialtecken utanför ASCII (vilket den ju faktiskt gör här) så är det lite bakvänt att definiera teckenkodning efter titeln. Om ingen HTTP-teckenkodning specificerats så kommer webbläsaren leta efter `meta charset`, och efter att den hittat direktivet tolka om sidan, så det är bara vinster av att ha det så tidigt som möjligt. Dessutom är ju `charset` en av få taggar som faktiskt har en hård gräns över hur långt in i dokumentet den ska finnas (<1024 B idag, som sagt), så praxis bör vara att lägga den så tidigt som möjligt.

Återigen inget som idag i praktiken bör spela någon större roll, mer än minimala vinster i tolkningstid. Jag hade för mig att W3C under framtagandet av HTML5 någon gång explicit skrev att `meta charset` skulle vara första taggen i `head`, men numera har de bara 1024 B-gränsen kvar i formuleringen. Det är ju dock logiskt mer "korrekt" om teckenkodningen definieras innan den behöver användas i `title`.

Attributvärden är skiftlägesokänsliga i HTML och brukar standardiseras på gemener, så `charset="utf-8"` är vanligare att se än `charset="UTF-8"`, även om man kan argumentera för att det senare egentligen är mer korrekt .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

`meta charset` ska generellt vara det första i `<head>`, till och med innan `<title>`. Eftersom `<title>` kan innehålla specialtecken utanför ASCII (vilket den ju faktiskt gör här) så är det lite bakvänt att definiera teckenkodning efter titeln. Om ingen HTTP-teckenkodning specificerats så kommer webbläsaren leta efter `meta charset`, och efter att den hittat direktivet tolka om sidan, så det är bara vinster av att ha det så tidigt som möjligt. Dessutom är ju `charset` en av få taggar som faktiskt har en hård gräns över hur långt in i dokumentet den ska finnas (<1024 B idag, som sagt), så praxis bör vara att lägga den så tidigt som möjligt.

Återigen inget som idag i praktiken bör spela någon större roll, mer än minimala vinster i tolkningstid. Jag hade för mig att W3C under framtagandet av HTML5 någon gång explicit skrev att `meta charset` skulle vara första taggen i `head`, men numera har de bara 1024 B-gränsen kvar i formuleringen. Det är ju dock logiskt mer "korrekt" om teckenkodningen definieras innan den behöver användas i `title`.

Haha, du är snabb! Den ligger där den ligger för att min template inte tillåter en högre placering i nuläget, ska korrigera det när tillfälle ges.

Ja, att webbläsaren börjar läsa om dokumentet efter att den stött på ett charset får en klocka att ringa... Men gör den verkligen det om det redan finns en header på plats?

edit: what the heck, klarade inte av vetskapen att det var fel.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mest:

Haha, du är snabb! Den ligger där den ligger för att min template inte tillåter en högre placering i nuläget, ska korrigera det när tillfälle ges.

Ja, att webbläsaren börjar läsa om dokumentet efter att den stött på ett charset får en klocka att ringa... Men gör den verkligen det om det redan finns en header på plats?

Nej, det den ska inte behöva göra det, om den låter HTTP-headern trumfa `meta charset`, vilket är vad läsare ska göra. Vad som händer i verkliga världen är dock inte alltid så vackert som teorin . En deltanke är ju också att `meta charset` ska kunna fungera som en fallbackmekanism ifall HTTP-steget missar, så den bör ligga på det mest naturliga stället.

Jag är säker på att jag åkt på niten med att just deklarera UTF-8 efter `<title>` på en sida en gång i tiden och ha fått skumma teckenkodningsproblem tills det fixades, men jag kommer inte ihåg tillräckligt för att ge exakt webbläsarversion eller tidpunkt. Det var nog ganska antikt, och det bör inte göra någon praktisk skillnad med någorlunda moderna läsare. Kombinerat med skakiga uppkopplingar så kan man dock även braka in i en webbläsarberoende tidsgräns — HTML5-rekommendationen säger att en läsare efter 500 ms kan börja "gissa" och då rendera med denna gissning.

Jag gjorde nyss några snabba test med olika webbläsare för att se hur de gör idag:

  • Opera 12.16 behöver ha charset-taggen färdigdeklarerad inom de första 2¹⁷ = 131 072 byten för att läsa den, så de där 1024 som W3C specificerar överskrides med råge. Opera lyckas inte "gissa" rätt på UTF-8 helt utan hjälp.

  • Chrome 36 verkade av någon anledning titta i 3879 B av HTML-dokumentet innan den gav upp och körde fallbackteckenkodning. Jag misstänker att detta blir 2¹² = 4096 bytes tillsammans med HTTP-header, för om jag ändrar storlek på den så ändras gränsen på motsvarande sätt (headerns längd räcker dock inte helt upp till 4096 B, så något ytterligare spelar in). Bara för att testa så tittade jag om den skulle gå i "fällan" att helt ignorera `charset` om jag skickade en header >4096 B, men det hade någon redan tänkt på, så där lyckades jag inte lura den . Chrome lyckas ej heller gissa rätt på UTF-8 helt utan hjälp.

  • För Firefox 29 kunde jag inte hitta någon övre gräns, men det beror nog på att Firefox lyckas med gissningen efter att den inte hittat `charset` inom rätt spann. Jag märkte också att Firefox överhuvudtaget slutade ladda HTML-filen när den blev över ~20 MB (vilket både Opera och Chrome svalde; min Apachekonfiguration började dock klaga vid 2²⁷ = 134 217 728 B).

Kontentan är väl att alla läsare beter sig på olika sätt i någon mån. Intet nytt under webbsolen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Min personliga sida: http://lambdan.se/
Inte mycket att skryta med, men jag gillar den.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Startade en utvecklingsblogg för några dagar sedan. Kommer vara stor fokus på front-end utveckling och design. Använder Ghost som är en bloggplattform i NodeJS, riktigt trevlig.

Hojta gärna till om ni märker några buggar eller dylikt. Annars får ni givetvis gärna följa om ni är intresserade. Kommer bli en hel del JavaScript/CoffeeScript etc. poster framöver.

Permalänk
Medlem

Trevligt Ghost-tema, antar att det är något du har snickrat ihop själv? Kommer hålla ett ögon på nya inlägg.

Har själv två små teman för Ghost här!

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Skrivet av Mothman:

Trevligt Ghost-tema, antar att det är något du har snickrat ihop själv? Kommer hålla ett ögon på nya inlägg.

Har själv två små teman för Ghost här!

Givetvis har jag snickrat ihop det själv. Håll ett öga, kommer troligen komma en del Ghost relaterade poster.

Cleana och fina teman, diggar Pixelpusher.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mest:

Har gjort några större uppdateringar på mitt företags webbplats, det vore jätteschysst om några sweclockare ville hjälpa mig leta buggar! <3

Visst ja:

<div class="adr"> <b><span class="street-address">Skaraborgsvägen 62-64</span></b><br> <b><span class="region">506 30</span> <span class="locality">Borås</span></b><br> </div>

"region" ska nog snarare vara "postal-code": adr · Microformats Wiki — Examples → Sample `adr`.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Visst ja:

<div class="adr"> <b><span class="street-address">Skaraborgsvägen 62-64</span></b><br> <b><span class="region">506 30</span> <span class="locality">Borås</span></b><br> </div>

"region" ska nog snarare vara "postal-code": adr · Microformats Wiki — Examples → Sample `adr`.

Haha! Nu får du väl ändå vara nöjd! Snart måste jag ju börja betala dig. Jag förstår inte hur jag missat "postal-code" innan, good call. Det finns nog flera områden på webbplatsen jag borde implementera microformat på... Ska gå genom det hela i helgen tror jag.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Mest:

Har gjort några större uppdateringar på mitt företags webbplats, det vore jätteschysst om några sweclockare ville hjälpa mig leta buggar! <3

Riktigt fin sida men jag stör mig lite på att texten är understruken under de olika kategorierna. Kopplar det liksom till en klickbar länk eller slags rubrik.

Men som sagt, gillar sidan annars!

Visa signatur

Du har redan tackat ja!