Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Svärtan försvinner

Tjena, har denna tv https://www.komplett.se/lg-50-plasma-tv-50pn650t/777411 , köpte den för ca 4k för någon månad sedan och ända sedan dag 1 har jag haft ett väldigt irriterande problem.
Tänkte att jag denna gångern skulle filma det, och fråga någon ifall problemet är vanligt förekommande på plasma / billigare plasma eller om det kan vara fel på tv / bara inställning?

Filmade när jag kollade på Games of throne, gjorde klippet 2 sekunder långt för att ni skulle se skiftet mellan det som uppfattas som svart, och sedan något mer gråaktigt och mycket ljusare än tidigare, kan skifta ca 10 gånger på ett avsnitt och blir väldigt irriterande.

Hoppas jag inte spoilar för någon, stäng av ljudet om ni tror 2 sekunder kan förstöra för er, samma person på bilden hela vägen.

All hjälp uppskattas verkligen!

Permalänk

Klippet är gjort som privat, ändra det till synligt för de med länk eller bara publikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Klippet är gjort som privat, ändra det till synligt för de med länk eller bara publikt.

Fel av mig!

Fixat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

Fel av mig!

Fixat!

Jag skulle be dig av-vakta. Plasma har sin inkörstid då allt från inbränningar till det du drabbats av händer.
Men vad gäller inbränning så är det i princip helt borta då TV´n tvättar sin skärm automatiskt.
Men som sagt jag skulle nog avvaktat faktiskt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag skulle be dig av-vakta. Plasma har sin inkörstid då allt från inbränningar till det du drabbats av händer.
Men vad gäller inbränning så är det i princip helt borta då TV´n tvättar sin skärm automatiskt.
Men som sagt jag skulle nog avvaktat faktiskt.

Det har jag faktiskt inte tänkt på, brukar det finnas någon tumregel med inkörningstid eller varierar det från tv till tv?
Skulle det funka att slänga upp några akvariefiskar på tv'n några dygn eller loopa någon mer varierande video kanske

Permalänk

LG's supportsida hade detta, verkar ju likt ditt problem.

Citat:

Ljusstyrkan ändras hela tiden. Vad kan det bero på?

Du har antagligen aktiverat Intelligent Eye/Intelligent Sensor som anpassar bildinställningarna efter ljusstyrkan i rummet. Detta ändrar du under Meny -> Bild.

http://www.lg.com/se/support-produkt/lg-50PN650T

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

LG's supportsida hade detta, verkar ju likt ditt problem.

http://www.lg.com/se/support-produkt/lg-50PN650T

Ska kolla detta när jag kommer hem, låter väldigt likt mitt problem!

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns flera inställningar under bild som kan påverka bilden dynamiskt, bland annat relaterat till energisparlägen. Titta runt och testa. Tyvärr minns jag inte exakt var du ändrar för just detta problemet, men är det rätt självförklarande och om inte brukar googlingar ge svaret.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det är snarare det där med Sensor som är felet. Herregud vad man har förstorat det där med inkörning/inbränningar på plasma. Det problemet var bara på första generationens plasmor. Har själv en 7 år gammal Panasonic som fortfarande slår många LED-tv, framför allt när man tittar på sport(fast saknar smart-tv funktioner).

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

Det har jag faktiskt inte tänkt på, brukar det finnas någon tumregel med inkörningstid eller varierar det från tv till tv?
Skulle det funka att slänga upp några akvariefiskar på tv'n några dygn eller loopa någon mer varierande video kanske

Det första du skall göra är att kolla igenom alla inställningar.
För där kommer du hitta olika energi-spar inställningar.
Inaktivera samtliga.
När det är gjort så är det bara att låta resten ha sin gång om uppträdandet fortsätter, bara onödigt att slå på någon fisk-film eller liknande då det dricker ström och slösar livslängd i onödan.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Stäng av dynamisk kontrast! den funktionen kan vara rejält bildförstörande.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Det är snarare det där med Sensor som är felet. Herregud vad man har förstorat det där med inkörning/inbränningar på plasma. Det problemet var bara på första generationens plasmor. Har själv en 7 år gammal Panasonic som fortfarande slår många LED-tv, framför allt när man tittar på sport(fast saknar smart-tv funktioner).

Nja. Jag får fortfarande inbränningar på min Panasonic VT50 efter ca 1.5 års användande. De försvinner hyfsat snabbt men det är ändå irriterande.
Jag kan inte se nånting som har statiska loggor för det fastnar direkt. Håller mig till tvserier/film. Sport är uteslutet annars måste jag köra skärmtvätten i timmar efter varje match.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Nja. Jag får fortfarande inbränningar på min Panasonic VT50 efter ca 1.5 års användande. De försvinner hyfsat snabbt men det är ändå irriterande.
Jag kan inte se nånting som har statiska loggor för det fastnar direkt. Håller mig till tvserier/film. Sport är uteslutet annars måste jag köra skärmtvätten i timmar efter varje match.

Verkar ju som om du har något problem i plasma-panelen, för sådär ska det ju inte vara, kanske är ett tillverkningsfel på den eller så blev den feljusterad på fabriken, du kanske borde utnyttja din reklamationsrätt, prata med Panasonic och få TV'n utbytt eller lagad.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Verkar ju som om du har något problem i plasma-panelen, för sådär ska det ju inte vara, kanske är ett tillverkningsfel på den eller så blev den feljusterad på fabriken, du kanske borde utnyttja din reklamationsrätt, prata med Panasonic och få TV'n utbytt eller lagad.

Enligt Panasonic så är det helt normalt så tyvärr det går inte att byta. Det är inget fel att man kan få svaga tiillfälliga inbränningar. Det är så plasmor beter sig enligt dem.
Sålänge man inte får permanenta inbränningar så är det inget fel. Det verkar vara Panasonics 50-serie som är mest utsatt för detta problem. De bytade paneltyp det året så den är lite sämre på just inbränningar. 60-serien har inte dessa problemen iaf.

Som sagt man får inte permanenta inbränningar men det är irriterande nog när man ser rester från menyer osv som kan hänga kvar i timmar innan de försvinner helt. Det är inte jättetydligt men när man väl sett dem en gång så ser man dem hela tiden.

Permalänk
Skrivet av serpent29:

Verkar ju som om du har något problem i plasma-panelen, för sådär ska det ju inte vara, kanske är ett tillverkningsfel på den eller så blev den feljusterad på fabriken, du kanske borde utnyttja din reklamationsrätt, prata med Panasonic och få TV'n utbytt eller lagad.

Det är nog du som ska utnytja reklamationsrätten på dina ögon. Plasma får spökbilder, det enda man kan göra åt saken är att låta bli att märka det.
Skillnaden på dagens paneler och dom tidigare modellerna är att bränningarna inte är permanenta.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det är nog du som ska utnytja reklamationsrätten på dina ögon. Plasma får spökbilder, det enda man kan göra åt saken är att låta bli att märka det.
Skillnaden på dagens paneler och dom tidigare modellerna är att bränningarna inte är permanenta.

Ja när man väl lagt märke till dem så är det svårt att ignorera dem helt.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att bilden när man tittar på fotboll och framförallt ishockey flyter på mycket bättre än polarens Samsung LED-tv och det tycker faktiskt han själv också. Jag har svårt att tro att jag har fått någon extraordinär exemplar.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200