Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Steam In-home Streaming öppnas för alla

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Gött att höra! Då borde ju en medioker ultrabook från detta året inte ha några problem. Vad sitter du på för main-burk samt nätverk/router?

Detta öppnar ju upp en helt ny lösning. Blir ju perfa att köpa en typ A10-7850K baserad burk att ha som htpc/filserver och nu även spelstreaming och köra en surface PRO 3 med i3 modellen:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Min stationära är en Intel Core i5 750, 16 GB RAM, HD5970, 2xSSD. Ansluter till en Apple TimeCapsule via gigabit-nätverk. Från TimeCapsule går det trådlöst (300 Mbit/5 GHz) till min Macbook. Råkade av misstag streama i 2560x1440 (eftersom det är den upplösningen jag normalt spelar i) och det gick också bra.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rellim:

Det intressanta vore ju om de kom med Android stöd, annars är det lite svårt att se poängen förutom att det är en kul grej att testa på gamla datorer.

Om de kom ut med Android stöd så skulle de ju kunna sälja alla Steam spel till android, förutsatt att de sätter upp servrar ungefär som Onlive.

Finns många poänger med detta, ta tex mitt exempel. Jag har länge velat bygga en kraftfull HTPC för att bla spela en hel hög med spel jag anser är trevligare framför en stor TV och handkontroll. Då jag aldrig riktigt känt för att slänga ut dessa pengar då min vanliga gamingburk kostat mycket pengar blev det aldrig av. När Valve nu har släppt denna funktion kan jag omvandla min gamla 2010 Mac Mini till en konsol och spela alla dessa spel utan någon kostnad.

Detta kallar jag bra!

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av WDac:

glöm inte barn familjer, detta är en bra lösning för oss hemma, då jag inte har riktigt lust att köpa "värsting" dator till mitt bonusbarn. han har en helt OK intel dual core med ett HD5850 kort osv.. skulle det inte riktigit räcka till så kan kan stream:a från min maskiner som har mer pulver.

så jag tycker det är en bra lösning för familjer som inte vill eller kan punga ut pengar för flera spelmaskiner i samma hushåll.

jag hade inte en tanke på detta när jag läste om SteamOS första månaderna, men nu har min polätt trillat ned som bonusfar...

Steam har ju också fått familjedelning, vilket även det är guld för familjer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kenix:

Kan man streama film eller musik genom detta på något vis?

Är det inte lättare att bara fixa en nätverksmapp och köra direkt i valfritt program så slipper du ta omvägen via Steam?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

För Android tablets vore det ju inte helt dumt, i och med de större skärmarna. Sedan bör touch only kvitta om det går att koppla in mus/tangentbord och/eller en kontroller. Det är så jag testat med min x86 windows tablet iallafall.

Utan något av detta så är nog användningsområdena rätt små tyvärr. Jag kan inte se mig spela något spel med min mobil, som ändå har snudd på 5" skärm då skärmen ändå blir för liten.

Absolut, det resonemanget är jag med på. Dock är det antagligen en väldigt liten, nischad grupp som kommer använda sin surfplatta men mus och tangentbord för att spela på, så tror det blir väldigt hög utvecklingskostnad per spelare för valve att ta fram den lösningen. Finns säkerligen massvis med vettigare saker att realisera istället för dom pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Absolut, det resonemanget är jag med på. Dock är det antagligen en väldigt liten, nischad grupp som kommer använda sin surfplatta men mus och tangentbord för att spela på, så tror det blir väldigt hög utvecklingskostnad per spelare för valve att ta fram den lösningen. Finns säkerligen massvis med vettigare saker att realisera istället för dom pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Undrar om du har någon platta själv ? Gaming på plattor växer ganska rejält och detta skulle ju vara en inkomstkälla för valve. Finns gott om trådlösa handkontrollers som funkar med android och som sagt tangentbord och mus om man nu vill det så ser inte riktigt problemet där.

Att det skulle vara "hög utvecklingskostnad" kan jag inte se heller då det finns gott om streaming kod som funkar på android, kan man köra saker som rdp och splashtop så kan man naturligtvis koda in streaming support i deras steam klient för android.

Syftet med denna streaming är antagligen att bredda användningen för Steam/SteamOS vilket utökar marknadsandelarna för dem och då vore det märkligt att strunta i support för android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Det går utmärkt. Bara att lägga till "Add Non-steam game" under "Games" menyn på hosten. Går även att lägga till program m.m. och streama.

Underbart! tack för svaret. Då ska jag testa det imorgon

//Steffe

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Det går utmärkt. Bara att lägga till "Add Non-steam game" under "Games" menyn på hosten. Går även att lägga till program m.m. och streama.

Hur funkar det att streama program, är det endast fullscreen-program som streamas då eller...? Har man tillgång till host-datorns desktop då också eller är det bara programmet som syns på nåt sätt? Jag undrar om det går att streama Windowsprogram till t.ex. en HTPC som man kör Linux med Steam på?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rellim:

Undrar om du har någon platta själv ? Gaming på plattor växer ganska rejält och detta skulle ju vara en inkomstkälla för valve. Finns gott om trådlösa handkontrollers som funkar med android och som sagt tangentbord och mus om man nu vill det så ser inte riktigt problemet där.

Att det skulle vara "hög utvecklingskostnad" kan jag inte se heller då det finns gott om streaming kod som funkar på android, kan man köra saker som rdp och splashtop så kan man naturligtvis koda in streaming support i deras steam klient för android.

Syftet med denna streaming är antagligen att bredda användningen för Steam/SteamOS vilket utökar marknadsandelarna för dem och då vore det märkligt att strunta i support för android.

Det är inte att få streamingen att fungera som ställer till det utan att lösa problemet med input devices. Att designa det specifikt för den försvinnande lilla användarskaran som har en trådlös handkontroll till sin platta (varför köra på en platta då?) lär inte betala tillbaks några utvecklingspengar. För att det ska vara vettigt behöver de lösa ett smidigt sätt att styra spel och GUI med enbart plattan eller telefonen och det är ett problem som många försökt lösa nu. Virtuella kontroller på skärmen fungerar dåligt och de kräver att hela spelets GUI är designat för det eftersom du skymmer en stor del av skärmen med dina fingrar. Många spel för PC har satt viktiga UI-element nere i hörnen och jag tror inte någon vill spela ett FPS där dina tummar skymmer karta, liv och ammunition.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Hur funkar det att streama program, är det endast fullscreen-program som streamas då eller...? Har man tillgång till host-datorns desktop då också eller är det bara programmet som syns på nåt sätt? Jag undrar om det går att streama Windowsprogram till t.ex. en HTPC som man kör Linux med Steam på?

Det är lite problem med program då det handlar oftast om fönster. Funkar inte riktigt. Det är enklare med spel. Får se om de fixar detta ordentligt

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PippiRull:

Absolut, det resonemanget är jag med på. Dock är det antagligen en väldigt liten, nischad grupp som kommer använda sin surfplatta men mus och tangentbord för att spela på, så tror det blir väldigt hög utvecklingskostnad per spelare för valve att ta fram den lösningen. Finns säkerligen massvis med vettigare saker att realisera istället för dom pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller delvis med dig också, samtidigt tror jag nog Valve ser värdet i att försöka plocka Android-användare med. Android-skaran är rätt stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Fascinerande att flera vill se en Android-klient. Förstår inte, helt odugligt att spela på en telefon ju. Kul köra bf4 eller nåt på en telefon. Möjligen kul för stunden bara för att man kan, men svårt se att folk skulle sitta och seriöst gamea på en telefon.
Bättre valve lägger tid ooch pengar på vettigare programutveckling

Kryllar ju av Android hårdvara, finns ju om inget annat renodlade Android "players" till TV'n... För att inte nämna att många telefoner går att ansluta till TV'n via HDMI i dag. Jag kan tänka mig att blåtand för att ansluta kontroller, och HDMI för att ansluta till skärm gör massor av Android enheter till möjliga klienter, om mjukvaran tas fram. Jag är bara fundersam över vilken hårdvara som kommer krävas...

Frågan är, åtminstone för mig... Kan man använda datorn till något annat samtidigt som den strömmar spel till annan / andra enheter?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kryllar ju av Android hårdvara, finns ju om inget annat renodlade Android "players" till TV'n... För att inte nämna att många telefoner går att ansluta till TV'n via HDMI i dag. Jag kan tänka mig att blåtand för att ansluta kontroller, och HDMI för att ansluta till skärm gör massor av Android enheter till möjliga klienter, om mjukvaran tas fram. Jag är bara fundersam över vilken hårdvara som kommer krävas...

Frågan är, åtminstone för mig... Kan man använda datorn till något annat samtidigt som den strömmar spel till annan / andra enheter?
B!

Datorn som agerar host blir låst till att spela spelet. Det går alltså inte att exempelvis använda webbläsaren eller något liknande medans vilket får anses vara en nackdel. Den enhet man strömmar till blir också låst på samma vis.

Förhoppningsvis kanske det går att strömma spelet i bakgrunden framöver, eller som någon innan nämner att virtualisera datorn man spelar ifrån.

Permalänk
Medlem

Tack för att du tog dig tiden att svara... Virtualisera är så klart ett alternativ, men det känns som mindre optimalt med tanke på att då får inte grafikhårdvaran i burken jobba speciellt mycket...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

I en perfekt värld skulle det finnas en klient till Raspberry pi.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Inaktiv

Funkar perfekt att streama till min HTPC som bara har en i3 3225 med intel hd 4000. Körde dark souls 2 i 1080p. Högsta kvalitet inställt i steam. Märker knappt någon delay i kontrollerna. Inga andra problem heller för den delen och rullar på fint i 60fps

Permalänk
Medlem

"Märker knappt" är för mycket för snabba spel. Det räcker ju att man dör ett par gånger för att man tryckt på rätt knapp, men det inte han registreras ett par gånger, för att man ska stänga av spelet redan när man sitter på "rätt" dator. En artificiell fördröjning där kommer göra det värre.

Jag föreställer mig att det bara kommer bli bättre, så det är kanske inte hela världen att det är "knappt märkbart" nu. Jag borde verkligen installera steam på laptoppen så jag kan testa själv...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Provade streama F1 2013 till min macbook pro från stationära med i5 2500k/R9 290, verkade flyta på bra. Kanske inte är en så bra idé att streama över Quake på en surfplatta och tro att man ska vinna några snabba dueller men ser helt klart potentialen när det kommer till vissa typer av spel. Betyg: Över förväntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rellim:

Det intressanta vore ju om de kom med Android stöd, annars är det lite svårt att se poängen förutom att det är en kul grej att testa på gamla datorer.

Om de kom ut med Android stöd så skulle de ju kunna sälja alla Steam spel till android, förutsatt att de sätter upp servrar ungefär som Onlive.

Problemet är att hårdvaran i telefoner/plattor är för klen att köra klienten. Har testat med en Windows-platta med dualcore Atom och det fungerar inget bra om man inte går ner väldigt i upplösning och i överföringshastighet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Problemet är att hårdvaran i telefoner/plattor är för klen att köra klienten. Har testat med en Windows-platta med dualcore Atom och det fungerar inget bra om man inte går ner väldigt i upplösning och i överföringshastighet.

Det fungerar fint här iallafall. Det är inte något annat som är fel, dåligt nätverk eller någon inställning som är felaktigt inställd? Kanske något specifikt spel som inte fungerar som den bör?

Permalänk
Sötast

Jag och en polare provade home streaming denna helgen och det fungerade förvånansvärt bra!

På kvällen lirade vi portal på HTPC med Linux i vardagsrummet och idag, dagen efter så fortsatte vi spela i datorrummet.

Han spelade på sin dator och jag streamade hans skärm på min så för min del så tittade jag i princip på en stream på min skärm och han spelade på sin, på det viset så var det inga problem att sitta i datorrummet heller då man satt bekvämt och tittade på varsin skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Funkar perfekt att streama till min HTPC som bara har en i3 3225 med intel hd 4000. Körde dark souls 2 i 1080p. Högsta kvalitet inställt i steam. Märker knappt någon delay i kontrollerna. Inga andra problem heller för den delen och rullar på fint i 60fps

Underbart! Då borde även dessa nya Asus, MSI och Gigabytes inbuild cpu moderkorts basserade HTPC duga ju!

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Återkom gärna med input!

Fungerar överraskande bra!

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5