Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Svenskt näringsliv efterfrågar öppet lägre löner bland låglöneyrken.
Reinfeldt och många andra i regeringen pratar tydligt om vikten av sänkta löner bland låglöneyrken i många fall.

Detta är helt öppen politik ifrån dessa parter.

Det ä nog ingen som ifrågasätter att det finns vissa politiska viljor som ifrågasätter löner men varken arbetskrafts utbud eller politiska partiers hållning är lönebildande i Sverige.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Som sagt, viss del.
Isabella Lövin verkar vara ett riktigt stolpskott i dom här frågorna och hade inte fått min röst.

Skrivet av Huzzbutt:

Det ä nog ingen som ifrågasätter att det finns vissa politiska viljor som ifrågasätter löner men varken arbetskraftsutbud eller politiska partiers hållning är lönebildande i Sverige.

Vad menar du?
Jag vill bestämt hävda att arbetskraftsutbudet har en väldigt stark påverkan på löneutvecklingen inom olika områden.
Politiska partiers olika beslut påverkar också lönernas utveckling på många olika sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Som sagt, viss del.
Isabella Lövin verkar vara ett riktigt stolpskott i dom här frågorna och hade inte fått min röst.

Vad menar du?
Jag vill bestämt hävda att arbetskraftsutbudet har en väldigt stark påverkan på löneutvecklingen inom olika områden.
Politiska partiers olika beslut påverkar också lönernas utveckling på många olika sätt.

I SACO förbunden där inga löneförhandlingar sker finns förstås ett direkt marknadsmässigt perspektiv i LO sfären är det Metall och Inflationsmålet som styr.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Va?
Piratpartiet är extremt emot detta.
Även Feministiskt initiativ om än i något mindre grad.
Sen finns det ett par liberala småpartiet som är väldigt emot detta.

Bland riksdagspartierna så har miljöpartiet och vänsterpartiet röstat och varit emot det mesta ganska mycket även om dom i viss mån varit medskyldiga till vissa saker som genomfördes under den socialdemokratiska regeringen innan 2006. Inom dessa partier finns det dock personer som alltid röstat emot.

PP har dock inte en chans i helvetet att ta sig in ngnstans och få ngn makt så en röst på dem är helt bortkastad. Miljöfånar och kommunister röstar jag inte heller på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

I SACO förbunden där inga löneförhandlingar sker finns förstås ett direkt marknadsmässigt perspektiv i LO sfären är det Metall och Inflationsmålet som styr.

Det existerar inte i ett politiskt vakuum.
Så förstår inte vad du pratar om.

Skrivet av ozo64:

PP har dock inte en chans i helvetet att ta sig in ngnstans och få ngn makt så en röst på dem är helt bortkastad.

Dom hade 2 mandat i EU-parlamentet och har gjort en hel del under dessa 5 åren.
I detta EU-valet verkar dom få runt 3% vilket är väldigt nära 1 mandat. I vilket fall som helst så är det nog med röster för att ge resurser för partiet att arbeta vidare.

Citat:

Miljöfånar och kommunister röstar jag inte heller på.

Det kan jag respektera, men kom och inte sprid dynga om att ingen kämpar emot spioneriet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det existerar inte i ett politiskt vakuum.
Så förstår inte vad du pratar om.

Nej de existerar inte i ett politiskt vakuum men den politiska påverkan är begränsad till inflationsmålet.

M,C,KD,FP,MP,S,V kan tycka vad de vill men med rådande överrenskommelse styr två saker: Global konjunktur och inflationsmål.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Svenskt näringsliv efterfrågar öppet lägre löner bland låglöneyrken.
Reinfeldt och många andra i regeringen pratar tydligt om vikten av sänkta löner bland låglöneyrken i många fall.

Detta är helt öppen politik ifrån dessa parter.

Läs den andra delen av vad personen skriver så förstår du nog vad jag syftar på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Läs den andra delen av vad personen skriver så förstår du nog vad jag syftar på...

Tyckte det var att ta i med "konspirationsteorier".
Eller rättare sagt att det är för snällt att kalla det "konspirationsteorier". Det var bara trams och blaj. Inget sammanhängande nog värdigt att kallas konspirationsteorier.

Men att använda billig utländsk arbetskraft för att sänka inhemska löner är inget konspiratoriskt, det är inte helt ovanligt.
Och vi har flera politiska partier som tycker att utländsk arbetskraft ska kunna jobba helt skilt ifrån inhemska kollektivavtal.
osv osv osv.
Och det tycker jag är en viktig sak att lyfta upp i hur "vänstern" och "högern" ser olika på det här med "fri rörlighet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Tyckte det var att ta i med "konspirationsteorier".
Eller rättare sagt att det är för snällt att kalla det "konspirationsteorier". Det var bara trams och blaj. Inget sammanhängande nog värdigt att kallas konspirationsteorier.

Men att använda billig utländsk arbetskraft för att sänka inhemska löner är inget konspiratoriskt, det är inte helt ovanligt.
Och vi har flera politiska partier som tycker att utländsk arbetskraft ska kunna jobba helt skilt ifrån inhemska kollektivavtal.
osv osv osv.
Och det tycker jag är en viktig sak att lyfta upp i hur "vänstern" och "högern" ser olika på det här med "fri rörlighet".

"I förlängningen så hoppas man att genom en allt för låg sysselsättning omöjliggöra ett samhälle med vård, skola och omsorg åt alla."

Ganska vanligt att sådana personer är konspiratoriskt lagda, men visst, faller inop trams facket as well

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Men att använda billig utländsk arbetskraft för att sänka inhemska löner är inget konspiratoriskt, det är inte helt ovanligt.
Och vi har flera politiska partier som tycker att utländsk arbetskraft ska kunna jobba helt skilt ifrån inhemska kollektivavtal.
osv osv osv.
Och det tycker jag är en viktig sak att lyfta upp i hur "vänstern" och "högern" ser olika på det här med "fri rörlighet".

Billig utländsk arbetskraft kan höja våra löner, då företagen får mer pengar och som de kan använda för att värva de bästa arbetarna. Det finns ingen mening med att dyr svensk arbetskraft gör något som någon utifrån mycket gärna vill göra billigare. Vi måste dock ha bra kontroller så att arbetsmiljölagarna etc följs.

Jag tycker ärligt talat att kollektivavtal generellt är mycket främlingsfientliga, då de stänger ute folk från andra länder att ha en ärlig chans att arbeta. För varför ska man anställa någon från t.ex. öst som varje sig kan svenska eller engelska om de inte ens får konkurrera med löner?

*edit*
Visst ludditargumenten gäller och man kan hänvisa till hur spinning jenny förstörde för bönderna med dens konkurrens där vissa bönder fick det riktigt dåligt. Men en rättvis arbetsmarknad där alla har sin chans är rättvis och på lång sikt leder det till att alla får det bättre. Med alla så menar jag inklusive folk i andra länder.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

9,7% för SD, Moderaterna i fritt fall och vänstern uppdelad i fyra partier, varav minst ett skulle kallas ultraextremistiskt och sinnessjukt i stora delar av världen.

Ska bli hyperintressant att se hur msm och de etablerade partierna reagerar nu. Jag förutspår en ännu smutsigare behandling av SD från msm och ännu mera våld från vänstern. Kanske Dror Feiler till slut kan tjäna ihop till lite fängelsetid tex?

Permalänk
Medlem

Vill se ett regeringsskifte men vill samtidigt inte att Sverige ska gå ur EU för tillfället.

Känns som att det blir en röst på Kalle Anka-partiet i September. Pest eller Kolera var man än tittar i svensk politik just nu.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

9,7% för SD, Moderaterna i fritt fall och vänstern uppdelad i fyra partier, varav minst ett skulle kallas ultraextremistiskt och sinnessjukt i stora delar av världen.
Ska bli hyperintressant att se hur msm och de etablerade partierna reagerar nu. Jag förutspår en ännu smutsigare behandling av SD från msm och ännu mera våld från vänstern. Kanske Dror Feiler till slut kan tjäna ihop till lite fängelsetid tex?

Hrhr, FI är ett enfråge parti precis som SD skillnaden är att FI enda fråga är en ideologi snarare än en lösning på ett problem som ingen kan bevisa existera. Talar vi om ren sinnessjukdom så är FI förutsägbart maniskt. SD å andra sidan med sin brist på ideologi men enda fråga framstår alltid som duktigt dement, ingen aning om vad de kan tänkas vilja förutom just den där saken.

Förmodligen kommer SD få mer skit, ska de ens försöka bedriva EU politik så måste de gå med i ett block och där står valet för dem mellan knäppgökar och knäppgökar. Vilken politik de ska bedriva blir oklart, den de gick på val med är inte tillämplig.

Skrivet av Minsc S2:

Vill se ett regeringsskifte men vill samtidigt inte att Sverige ska gå ur EU för tillfället.
Känns som att det blir en röst på Kalle Anka-partiet i September. Pest eller Kolera var man än tittar i svensk politik just nu.

Varför inte rösta för ett regimskifte om det är ett självändamål.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Hrhr, FI är ett enfråge parti precis som SD skillnaden är att FI enda fråga är en ideologi snarare än en lösning på ett problem som ingen kan bevisa existera. Talar vi om ren sinnessjukdom så är FI förutsägbart maniskt. SD å andra sidan med sin brist på ideologi men enda fråga framstår alltid som duktigt dement, ingen aning om vad de kan tänkas vilja förutom just den där saken.

Förmodligen kommer SD få mer skit, ska de ens försöka bedriva EU politik så måste de gå med i ett block och där står valet för dem mellan knäppgökar och knäppgökar. Vilken politik de ska bedriva blir oklart, den de gick på val med är inte tillämplig.

MP..?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

(...)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Hrhr, FI är ett enfråge parti precis som SD skillnaden är att FI enda fråga är en ideologi snarare än en lösning på ett problem som ingen kan bevisa existera.

Om det är migrationspolitiken du syftar på, så har du har nog rätt i att ingen kan bevisa något problem med vår migrationspolitik för dig.

Skrivet av Huzzbutt:

Talar vi om ren sinnessjukdom så är FI förutsägbart maniskt.

Maniskt, extremt tramsigt och okunnigt men också rätt så roligt. Jag har skrattat åt Soraya i ett par månader nu, men bland annat åt hennes försök att faktiskt uttala ett så för FI centralt ord/koncept som "patriarkatet". Länge var det "patrikatet", vilket jag tycke var kul då jag heter Patrik själv. Men nu har hon ändrat till "patrialkatet". Men hon ändrar nog snart tillbaka. :>

Skrivet av Huzzbutt:

SD å andra sidan med sin brist på ideologi men enda fråga framstår alltid som duktigt dement, ingen aning om vad de kan tänkas vilja förutom just den där saken.

Minskad invandring till Sverige.
Omförhandling av vårt avtal med EU/eventuellt utträde ur EU.
Ökade anslag till försvaret.

Jag kan ha fel, jag har ju inte mer än gymnasiematematik, men det verkar nog som om det var ganska enkelt att hitta mer än en fråga som SD driver. SD är dessutom mer eller mindre ensamt om att driva de tre frågorna jag nämnde. Visserligen har Putin väckt resten av etablissemanget och nu verkar det bli poppis att åtminstone påstå att man vill satsa på försvaret. Men det lär knappast hända med en rödgrönrosa regering. Åtminstone inte innan en konflikt faktiskt har startat.

Skrivet av Huzzbutt:

Förmodligen kommer SD få mer skit, ska de ens försöka bedriva EU politik så måste de gå med i ett block och där står valet för dem mellan knäppgökar och knäppgökar. Vilken politik de ska bedriva blir oklart, den de gick på val med är inte tillämplig.

Så vitt jag förstår så kan det du kallar för knäppgöksblocket få ganska mkt inflytande. Om inte så blir det åtminstone fler Nigel farage typer som kan göra livet för antidemokraterna en liten aning mera obehagligt under tiden de tar ifrån oss vår självbestämmanderätt. Det räcker för mig. För övrigt så finns ju inga andra partier som vare sig vill gå ur Eu, minska invandring, ha hårdare straff, starkare försvar mm. Så valet för mig är enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Jag kan ha fel, jag har ju inte mer än gymnasiematematik

Förvånar inte mig. Du kanske har gått i Kristina Winbergs skola där förutom de grundläggande räknesätten addition, subtraktion, multiplikation, och division, även lär ut räknesättet importtariff.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga att något av det som hände var direkt oväntat men jag blev ändå ledsen i ögat av valresultatet. Jag tycker att Piratpartiets rättframma och ärliga politiska plattform behövs.

Men men.. Som det ser ut får de ju i alla fall över 1% av rösterna vilket innebär att de får gratis röstsedlar utlagda till nästa EU-val.

F! tycker jag kan vara en frisk fläkt. Det känns inte som någon av riksdagspartierna har några visioner längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kan inte säga att något av det som hände var direkt oväntat men jag blev ändå ledsen i ögat av valresultatet. Jag tycker att Piratpartiets rättframma och ärliga politiska plattform behövs.

Men men.. Som det ser ut får de ju i alla fall över 1% av rösterna vilket innebär att de får gratis röstsedlar utlagda till nästa EU-val.

F! tycker jag kan vara en frisk fläkt. Det känns inte som någon av riksdagspartierna har några visioner längre.

För att få ut ideer och visioner ur de andra partierna kanske men vad F! vill genomföra är ju galenskaper till stor del.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

För att få ut ideer och visioner ur de andra partierna kanske men vad F! vill genomföra är ju galenskaper till stor del.

Det visar ändå på att en stor del av befolkningen tycker att själva sakfrågan är viktigt. De andra partierna har kört på med samma tugg ett bra tag nu, och debatten tillför sällan några nyheter utan handlar mest om vad man tycker att andra har gjort dåligt, vilket rimligtvis borde vara upp till väljarna att avgöra. För mycket pollemik och kritik av andras politik, alltså, så att den egra politiken drunkar. Sedan vet jag inte om "Lika lön för lika arbete" är galenskap. Jag tycker det verkar sunt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

För att få ut ideer och visioner ur de andra partierna kanske men vad F! vill genomföra är ju galenskaper till stor del.

Woop! Woop!

Skrivet av Ice Frontier:

Om det är migrationspolitiken du syftar på, så har du har nog rätt i att ingen kan bevisa något problem med vår migrationspolitik för dig.

Är det tvärtom dagen eller har det gått dig helt förbi att du misslyckats varje gång du försök, att alla som har försökt har misslyckats.
Försök gärna igen men kom inte och lek revisionist.

Skrivet av Ice Frontier:

Maniskt, extremt tramsigt och okunnigt men också rätt så roligt. Jag har skrattat åt Soraya i ett par månader nu, men bland annat åt hennes försök att faktiskt uttala ett så för FI centralt ord/koncept som "patriarkatet". Länge var det "patrikatet", vilket jag tycke var kul då jag heter Patrik själv. Men nu har hon ändrat till "patrialkatet". Men hon ändrar nog snart tillbaka. :>

Din kritik är noterad och jag möter den med:

Skrivet av Ice Frontier:

Och jag föreslår att ni dödsknarkarkarbarnätarkommunister växer upp.

Skrivet av Ice Frontier:

Minskad invandring till Sverige.
Omförhandling av vårt avtal med EU/eventuellt utträde ur EU.
Ökade anslag till försvaret.

Du hävdar alltså att SD ska driva 2 riksdagsfrågor i EU parlamentet samt kanske en till riksdagsfråga alternativt en fråga för EU parlamentet.
SD väljare har således röstat fram ett parti som kanske ska driva en EU fråga i EU-Parlamentet.

Skrivet av Ice Frontier:

Jag kan ha fel, jag har ju inte mer än gymnasiematematik, men det verkar nog som om det var ganska enkelt att hitta mer än en fråga som SD driver. SD är dessutom mer eller mindre ensamt om att driva de tre frågorna jag nämnde. Visserligen har Putin väckt resten av etablissemanget och nu verkar det bli poppis att åtminstone påstå att man vill satsa på försvaret. Men det lär knappast hända med en rödgrönrosa regering. Åtminstone inte innan en konflikt faktiskt har startat.

Nu var det ju inte matematiken som det var fel på utan vilket parlament frågorna ska drivas i, nej förresten det var fel på matematiken också.

Skrivet av Ice Frontier:

Så vitt jag förstår så kan det du kallar för knäppgöksblocket få ganska mkt inflytande. Om inte så blir det åtminstone fler Nigel farage typer som kan göra livet för antidemokraterna en liten aning mera obehagligt under tiden de tar ifrån oss vår självbestämmanderätt. Det räcker för mig. För övrigt så finns ju inga andra partier som vare sig vill gå ur Eu, minska invandring, ha hårdare straff, starkare försvar mm. Så valet för mig är enkelt

Notera igen att du endast nämner en EU fråga, självbestämmandet. utträde från EU är återigen en nationell fråga.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det visar ändå på att en stor del av befolkningen tycker att själva sakfrågan är viktigt. De andra partierna har kört på med samma tugg ett bra tag nu, och debatten tillför sällan några nyheter utan handlar mest om vad man tycker att andra har gjort dåligt, vilket rimligtvis borde vara upp till väljarna att avgöra. För mycket pollemik och kritik av andras politik, alltså, så att den egra politiken drunkar. Sedan vet jag inte om "Lika lön för lika arbete" är galenskap. Jag tycker det verkar sunt.

Notera att jag skrev nästan allt
Hade de dock inte något om "Lika lön för LIKNANDE jobb"? Och det är baskemig inte lika självklart att det är bra längre.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Notera att jag skrev nästan allt
Hade de dock inte något om "Lika lön för LIKNANDE jobb"? Och det är baskemig inte lika självklart att det är bra längre.

Nej, då blir det ju galet, eftersom vad som räknas som "liknande" och inte är en bedömningsfråga.

I övrigt har jag kollat igenom partiprogrammet nu och hittar definitivt saker jag inte håller med om, men desto mindre "galenskap".

Som exempel på galenskap i mitt tycke kan nämnas SD's syn på kultur och vad det är för något, och hur de vill behandla ämnet. De verkar liksom vilja vrida tillbaka tiden till 50-talet, och DET är betydligt närmare "galenskap" i min mening. Men F! verkar vara ett ganska normalt parti till vänster, vad jag kan se. Bara det att de har lite annorlunda profilfrågor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men F! verkar vara ett ganska normalt parti till vänster, vad jag kan se. Bara det att de har lite annorlunda profilfrågor.

En god sammanfattning. FI:s politik ligger mer eller mindre precis i linje med V:s politik, med den skillnaden att man ibland går litet olika långt och betonar litet olika frågor. Rent funktionellt är dock skillnaden ytterst marginell, och mer ideologisk än praktisk. En intressant notering är att det finns få partier som lika flitigt anknyter till den vetenskapliga diskussionen som FI gör, så några "galenskaper" har jag mycket svårt att se.

Skrivet av Huzzbutt:

Hrhr, FI är ett enfråge parti precis som SD skillnaden är att FI enda fråga är en ideologi snarare än en lösning på ett problem som ingen kan bevisa existera.

Jag vill även invända mot bedömningen av FI som ett enfrågeparti. Har man den uppfattningen har man inte sett längre än till deras namn, och gjort slutledningen att de således bara är intresserade av jämställdhetspolitik (i begränsad mening). Så är inte fallet, precis som miljöpartiet inte heller enbart är intresserade av miljöfrågor och kristdemokraterna inte enbart är intresserade av religion. Döm inte boken efter omslaget, och så vidare.

Man kan för övrigt knappast hävda att ett parti är ett enfrågeparti om dess "enda fråga är en ideologi". Med det resonemanget är alla partier enfrågepartier, för alla partier driver i grunden sina ideologier. Resonemanget stöter på problem i det att en ideologi inte är en fråga, utan en kombination av alla frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Jag vill även invända mot bedömningen av FI som ett enfrågeparti. Har man den uppfattningen har man inte sett längre än till deras namn, och gjort slutledningen att de således bara är intresserade av jämställdhetspolitik (i begränsad mening). Så är inte fallet, precis som miljöpartiet inte heller enbart är intresserade av miljöfrågor och kristdemokraterna inte enbart är intresserade av religion. Döm inte boken efter omslaget, och så vidare.

Man kan för övrigt knappast hävda att ett parti är ett enfrågeparti om dess "enda fråga är en ideologi". Med det resonemanget är alla partier enfrågepartier, för alla partier driver i grunden sina ideologier. Resonemanget stöter på problem i det att en ideologi inte är en fråga, utan en kombination av alla frågor.

Det brukar vara rätt smart att inte inleda kritik med felslut, särskilt inte dubbla.

Feminismen är inte en enkom en jämställdhets ideologi, det är en marxistisk avart en aktiv strävan mot jämställdhet motsatsen skulle vara en laizzes faire jämställdhet men det behöver vi inte tala om nu. Visst hade FI varit så enkelspåriga att kritiken mot könsstrukturer inte var överförbar, att där inte en fanns en tanke på intersektionalitet så skulle mitt uttalande vara förbluffande dumt, men inte ens feminismen som ideologi kan tillskrivas ställningstagandet:
Genus är en variabel, allt annat är konstant.

Är FI ett perfekt ideologiskt enfrågeparti? Nej givetvis inte.
Vad det gäller miljöpartiet så är det roligt att ställa deras politik mot humanism, inte för att det leder någon vart.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

En god sammanfattning. FI:s politik ligger mer eller mindre precis i linje med V:s politik, med den skillnaden att man ibland går litet olika långt och betonar litet olika frågor. Rent funktionellt är dock skillnaden ytterst marginell, och mer ideologisk än praktisk. En intressant notering är att det finns få partier som lika flitigt anknyter till den vetenskapliga diskussionen som FI gör, så några "galenskaper" har jag mycket svårt att se.

Det är lätt gjort annars. Folk går idag omkring och kallar Vänsterpartiet rtt extremistparti. Jag har till och med hört stollar (i mitt tycke) som kallar Socialdemokraterna för ett extremistparti. Det får jag inte ihop.

För mig är Socialdemokraterna så mycket mellanmjölk det kan bli. Men den politiska diskussionen går mer och mer åt att alla partier som man inte råkar sympatisera med själv är extremister verkar det som. Hur fan ska vi komma någonstans i det här landet om det enda folk är intresserade av är att peka finger? Jag blir så matt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är lätt gjort annars. Folk går idag omkring och kallar Vänsterpartiet rtt extremistparti. Jag har till och med hört stollar (i mitt tycke) som kallar Socialdemokraterna för ett extremistparti. Det får jag inte ihop.

För mig är Socialdemokraterna så mycket mellanmjölk det kan bli. Men den politiska diskussionen går mer och mer åt att alla partier som man inte råkar sympatisera med själv är extremister verkar det som. Hur fan ska vi komma någonstans i det här landet om det enda folk är intresserade av är att peka finger? Jag blir så matt.

Ptja, det är så retoriken går i partidebatterna.. "Men ni är kommunister!" Sedan avfärdar man meningsmotståndarens kritik, oavsett hur sund den kritiken kan vara. Sedan lyssnar pleben och anammar samma tugg.. "Jamen de är ju kommunister!"

Sedan kan det ju vara så att folk här inne är kapitalister och älskar fri, öppen marknad med billiga produkter, oavsett miljöförstöringen eller hur de fattiga människorna som tillverkar dessa prylar lider. Att ekonomins välmående är ett självändamål, och när Gudrun säger "Vi ska använda ekonomin till att skapa det samhälle vi har, inte forma samhället så att ekonomin är bra" så är hon en extremisttant.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Ptja, det är så retoriken går i partidebatterna.. "Men ni är kommunister!" Sedan avfärdar man meningsmotståndarens kritik, oavsett hur sund den kritiken kan vara. Sedan lyssnar pleben och anammar samma tugg.. "Jamen de är ju kommunister!"

Jag tycker inte att den bilden stämmer riktigt. Det som hänt "runt fikabordet" senaste året eller så är snarare att folk tröttnat på att det är väldigt mycket gnäll på vad andra gjort/inte gjort/vill göra, men knappt något om vad drt egna partiet vill. Där kan jag se en rätt "naturlig" förklaring till att MP, F!, och SD har framgångar, då de faktiskt fokuserar mer på att framhäva sin egen politik snarare än att gnälla på andra, även om det självklart också är en den gnäll från dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det är lätt gjort annars. Folk går idag omkring och kallar Vänsterpartiet rtt extremistparti. Jag har till och med hört stollar (i mitt tycke) som kallar Socialdemokraterna för ett extremistparti. Det får jag inte ihop.

Det är nog extremisterna runt de partierna som åsyftas. Främst runt vänstern verkar det vara helt laglöst, respektlöst och intelligensbefriat i vissa läger vilket är otroligt synd.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Det är nog extremisterna runt de partierna som åsyftas. Främst runt vänstern verkar det vara helt laglöst, respektlöst och intelligensbefriat i vissa läger vilket är otroligt synd.

Jag tycker V är duktiga på att ta avstånd från AFA och Ung Vänsters idiot påfund.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|