Japanska forskare fyrdubblar SSD-prestanda med ny mjukvara

Permalänk
Medlem

Det är bara write speeds som påverkas och endast när det är "lite" plats kvar på driven. Svensson kommer inte märka stor skillnad. Här är orginalartikeln.
http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_EN/20140522/353388/

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av yottabyte:

Det tråkiga här är väl att även om det är möjligt kommer troligtvis inte tillverkarna uppdatera sin firmware på existerande SSDs. De tjänar ju bara mindre pengar på det. Bättre för dem om folk köper en ny SSD.

Nu är det ju inte riktigt hastigheten som gör att jag köper en till SSD utan en "större" SSD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Tänk om man kunde 3-dubbla prestandan även på Sata-gränssnittet via en mjukvaruuppdatering så man kunde utnyttja de snabbare Ssderna

Iofs så skulle ju inte en 6Gbit S-ATA klara ens det dubbla av min SSDs prestanda tyvärr,
i framtiden kanske det blir PCI istället eller något, för dom är väl inte så billiga i dagens läge

Permalänk
Medlem

Kan dom inte lägga krut på att fixa bättre minnen till SSD istället så antal writes kan öka, med säg 10x, 100x, så man kan använda den på samma sätta som en vanlig gammal mekanisk HDD. :-/ NAND suger.

Permalänk
Medlem

Kanske något för Samsung 850 Pro att implementera?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

ser ingen download länkad i artikeln

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AstralDimension:

ser ingen download länkad i artikeln

Download?

Detta skulle behöva införas på firmware-level. Inget vi bara kommer få rakt upp och ner till en patch som passar alla SSD:er.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AstralDimension:

ser ingen download länkad i artikeln

Varför skulle det finnas det? Firmwares specialskrivs till styrkretsen.. Och ibland även till olika modeller inom samma styrkretssegment.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag trodde TRIM var bra för livslängden, men så är det alltså inte. Det här är ju en given optimering, hoppas det kommer till lite av de nyare modellerna på marknaden iaf.

Dock, fyrdubbel prestanda? Då är det här kanske bara aktuellt för PCIe ssd:er, eller?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Iofs så skulle ju inte en 6Gbit S-ATA klara ens det dubbla av min SSDs prestanda tyvärr,
i framtiden kanske det blir PCI istället eller något, för dom är väl inte så billiga i dagens läge

Framtiden är redan här med M.2 och SATA Express som båda kör SSD över PCIe.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/harddiskar/in...
http://www.dustinhome.se/xgroup/27419/m-2/

Fler modeller lär komma inom kort. Samsung har en modell för OEM ute redan så de väntar nog bara på att moderkort med M.2 ska släppas ordentligt innan de släpper en konsumentversion. Marvell har redan en styrkrets för PCIe så det lär drälla ut enheter därifrån och nästa generation Sandforce är också designad för att kunna köras direkt mot PCIe. Den borde dyka upp relativt snart.

Edit: Den stora vinsten blir dock inte högre hastigheter utan skiftet från AHCI till NVMe. Det verkar dock fortfarande vara lite sådär med möjligheten att boota från PCIe. Borde dock vara enkelt att lösa då det verkar hänga på moderkortstillverkarna primärt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Framtiden är redan här med M.2 och SATA Express som båda kör SSD över PCIe.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/harddiskar/in...
http://www.dustinhome.se/xgroup/27419/m-2/

Fler modeller lär komma inom kort. Samsung har en modell för OEM ute redan så de väntar nog bara på att moderkort med M.2 ska släppas ordentligt innan de släpper en konsumentversion. Marvell har redan en styrkrets för PCIe så det lär drälla ut enheter därifrån och nästa generation Sandforce är också designad för att kunna köras direkt mot PCIe. Den borde dyka upp relativt snart.

Edit: Den stora vinsten blir dock inte högre hastigheter utan skiftet från AHCI till NVMe. Det verkar dock fortfarande vara lite sådär med möjligheten att boota från PCIe. Borde dock vara enkelt att lösa då det verkar hänga på moderkortstillverkarna primärt.

Blir nog PCI SSD nästa gång antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Framtiden är redan här med M.2 och SATA Express som båda kör SSD över PCIe.

Håller med, detta är nästa steg för SSD. De behövde en bättre lösning än SATA som stöds direkt av moderkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yottabyte:

Det tråkiga här är väl att även om det är möjligt kommer troligtvis inte tillverkarna uppdatera sin firmware på existerande SSDs. De tjänar ju bara mindre pengar på det. Bättre för dem om folk köper en ny SSD.

Men hur svårt kan det vara att skriva om den här programvaran själv? Måste ju finnas en mängd människor där ute som kan göra en egen firmware med detta?!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag trodde TRIM var bra för livslängden, men så är det alltså inte. Det här är ju en given optimering, hoppas det kommer till lite av de nyare modellerna på marknaden iaf.

Dock, fyrdubbel prestanda? Då är det här kanske bara aktuellt för PCIe ssd:er, eller?

Ja, om du tycker att endast dessa behöver vara snabbare än de är i dagsläget

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför detta inte redan gjordes... det finns som sagt både TRIM och andra metoder som skulle "snabba upp" ssd...

Men jag antar att det alltid finns något man "lämnar" till nästa serie etc. Det kan knappast varit något svårt att göra iaf. Eller ?

Permalänk
Medlem

I dagsläget är "slitage" ett icke-problem som tyvärr många fokuserar för mycket på. Men i och med att varje ny generation verkar innebära en försämring av tåligheten så kan säkert det här vara jättenyttigt i framtiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Men hur svårt kan det vara att skriva om den här programvaran själv? Måste ju finnas en mängd människor där ute som kan göra en egen firmware med detta?!

Eftersom att alla inte har tillgång till vare sig specifikationer över hårdvaran eller dokument som skulle låta vem som helst att skriva en firmware.

Likaså är det med allt annat i livet, mycket proprietär programvara och hårdvara som ingen får tillgång till. På samma sätt har stor del Samsungs en bakdör för utomstående att läsa och skriva till telefonen. Detta utan att någon visste på grund av att bakdörren ligger i en firmware blob som ingen har tillgång till.

Skrivet av Ozzed:

I dagsläget är "slitage" ett icke-problem som tyvärr många fokuserar för mycket på. Men i och med att varje ny generation verkar innebära en försämring av tåligheten så kan säkert det här vara jättenyttigt i framtiden.

På konsumentsidan håller jag med dig men detta är riktat mot server, iaf får vibbar för det och där kan det sänka kostnader avsevärt.

BTW, snacka om aftonbladet titel på nyheten.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Yes please! Domo arigatou gozaimasu!

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Medlem

Tillverkare av tunna laptops kommer säkert pusha för att få den minskade energi-förbrukningen.
Server-folk kommer säkert pusha för att få den för alla aspekter.
Ser goda chanser att detta kommer till marknaden, hur snart är en annan femma, men om man hjälper till att göra nyheten uppmärksammad så ökar chansen att någon tillverkare prioriterar detta för att kunna roffa åt sig prestige och publicitet genom att vara först med att lansera tekniken på marknaden.
Så sprid nyheten grabbar (och tjejer)!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Förstår inte varför detta inte redan gjordes... det finns som sagt både TRIM och andra metoder som skulle "snabba upp" ssd...

Men jag antar att det alltid finns något man "lämnar" till nästa serie etc. Det kan knappast varit något svårt att göra iaf. Eller ?

Man kunde inte släppa vätebomben innan man hade konstruerat den, lite samma sak här.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tolkar detta som att det inte är frågan om att öka prestandan med x ggr utan snarare att se till att prestandan inte sjunker så farligt vid mycket hård belastning? Detta är väl ett sätt att optimera skrivningar vid de tillfällen när disken pressas så hårt att trim/gc inte hinner med och disken måste börja läsa/radera/skriva hela block i farten för att göra plats i block där data är markerad som raderad men ännu inte hunnit rensas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Eftersom att alla inte har tillgång till vare sig specifikationer över hårdvaran eller dokument som skulle låta vem som helst att skriva en firmware.

Likaså är det med allt annat i livet, mycket proprietär programvara och hårdvara som ingen får tillgång till. På samma sätt har stor del Samsungs en bakdör för utomstående att läsa och skriva till telefonen. Detta utan att någon visste på grund av att bakdörren ligger i en firmware blob som ingen har tillgång till.

På konsumentsidan håller jag med dig men detta är riktat mot server, iaf får vibbar för det och där kan det sänka kostnader avsevärt.

BTW, snacka om aftonbladet titel på nyheten.

En liten bit över min nivå det här men all information borde ju finnas där så att "vem som helst" kan komma åt den. Ser inte hur man kan gömma den!?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Förstår inte varför detta inte redan gjordes... det finns som sagt både TRIM och andra metoder som skulle "snabba upp" ssd...

Men jag antar att det alltid finns något man "lämnar" till nästa serie etc. Det kan knappast varit något svårt att göra iaf. Eller ?

Jadu, varför har vi inte grafikkort, Windows-, Photoshop och annat som ligger 4 år fram i tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Ja, om du tycker att endast dessa behöver vara snabbare än de är i dagsläget

Jag tycker inte att högre hastigheter är dåligt, det är bara att jag sitter på SATA 3Gb/s för att jag inte kastar mina sista 10-20 k på en ny dator. Haswell-E kanske ?
Jag har en 840 pro, den flaskas givetvis men det är ändå bättre över 3Gb/s än ingen ssd alls. Jag bara tänkte att en nyare SATA är aktuellt snart.
Tyvärr har jag dålig koll, så det är säkert redan på gång en ny standard. Det tog ett bra tag för mig innan jag lärde mig vad displayport var

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Edit: Den stora vinsten blir dock inte högre hastigheter utan skiftet från AHCI till NVMe. Det verkar dock fortfarande vara lite sådär med möjligheten att boota från PCIe. Borde dock vara enkelt att lösa då det verkar hänga på moderkortstillverkarna primärt.

Inga tvivel om att NVMe rent tekniskt är bättre lämpad för SSD än AHCI, men för normal användning kommer man inte märka någon skillnad alls då flaskhalsen inte är bandbredd utan IOPS vid slumpmässig läsning/skrivning av små block med lågt ködjup Vilket betyder att så länge som diskar med det nya gränssnittet är dyrare och så länge som det är nackdelar som att det inte går att boota from NVMe kommer det vara en nischprodukt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Inga tvivel om att NVMe rent tekniskt är bättre lämpad för SSD än AHCI, men för normal användning kommer man inte märka någon skillnad alls då flaskhalsen inte är bandbredd utan IOPS vid slumpmässig läsning/skrivning av små block med lågt ködjup Vilket betyder att så länge som diskar med det nya gränssnittet är dyrare och så länge som det är nackdelar som att det inte går att boota from NVMe kommer det vara en nischprodukt.

Fast det är den typen av operationer där NVMe kommer göra skillnad. Den ökade bandbredden i PCIe är ju mest till för snygga siffror i benchmarks. Den relevanta prestandavinsten är NVMe och dess kraftigt sänkta latenser för operationer på SSD. Intel har visat siffror på 20 µs istället för 100 µs för läsning av 4 kB QD=1. Finns också utrymme att kraftigt öka IOPS. Så rent prestandamässigt är det NVMe som kommer märkas.

Sen tycker jag fortfarande att den absolut största vinsten med M.2 är själva formfaktorn som gör att man kan få in en SSD direkt på moderkortet utan massa sladdar och grejer. Sparar massa plats och gör livet mycket enklare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är den typen av operationer där NVMe kommer göra skillnad. Den ökade bandbredden i PCIe är ju mest till för snygga siffror i benchmarks. Den relevanta prestandavinsten är NVMe och dess kraftigt sänkta latenser för operationer på SSD. Intel har visat siffror på 20 µs istället för 100 µs för läsning av 4 kB QD=1. Finns också utrymme att kraftigt öka IOPS. Så rent prestandamässigt är det NVMe som kommer märkas.

Sen tycker jag fortfarande att den absolut största vinsten med M.2 är själva formfaktorn som gör att man kan få in en SSD direkt på moderkortet utan massa sladdar och grejer. Sparar massa plats och gör livet mycket enklare.

Kommer det verkligen göra relevant skillnad för vanliga användare, hur många skulle kunna skilja en 3 år gammal SSD från en modern SSD med topp-prestanda i ett blindtest?

Argumenterar definitivt inte emot att det kommer gå att mäta skillnaden och personligen skulle jag kunna tänka mig att betala extra för M.2, men tillhör en minoritet som betalar väldigt mycket för en laptop (medelvärdet är under $500). Tvivlar stark på att majoriteten av användarna eller speciellt många OEMer kommer bry sig om vare sig NVMe eller M.2, mSATA är inte så mycket större och vill absolut maximera för storlek så monterar man flash direkt på MB.

Det finns nischmarknader som är beredd att göra vad som helst för låg latens, men de har redan lösningar där man lägger flash-minnet direkt på RAM-bussen, något som kapar ett par tiopotenser i latens mot den faktor 5 som Intel mätt på SATA mot NVMe (som både i slutändan är begränsad av i sammanhanget hög latens på PCIe). Och om Windows någon gång skulle kunna fixa sin disk-cache att kommer lita närmare Linux så är det ju bara de anrop som missar cache där latensen på diskgränssnittet spelar någon roll, latens mot ram ligger ju på runt 50ns, ännu mindre om det är en CPU-cache-hit.

M.2 och NVMe kommer därför bara ta över efter SATA om de kan leverera produkter till samma eller lägre pris. Precis som USB alltid "vinner" mot andra tekniskt bättre lösningar: USB är tillräckligt bra + billigare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Kommer det verkligen göra relevant skillnad för vanliga användare, hur många skulle kunna skilja en 3 år gammal SSD från en modern SSD med topp-prestanda i ett blindtest?

Argumenterar definitivt inte emot att det kommer gå att mäta skillnaden och personligen skulle jag kunna tänka mig att betala extra för M.2, men tillhör en minoritet som betalar väldigt mycket för en laptop (medelvärdet är under $500). Tvivlar stark på att majoriteten av användarna eller speciellt många OEMer kommer bry sig om vare sig NVMe eller M.2, mSATA är inte så mycket större och vill absolut maximera för storlek så monterar man flash direkt på MB.

Det finns nischmarknader som är beredd att göra vad som helst för låg latens, men de har redan lösningar där man lägger flash-minnet direkt på RAM-bussen, något som kapar ett par tiopotenser i latens mot den faktor 5 som Intel mätt på SATA mot NVMe (som både i slutändan är begränsad av i sammanhanget hög latens på PCIe). Och om Windows någon gång skulle kunna fixa sin disk-cache att kommer lita närmare Linux så är det ju bara de anrop som missar cache där latensen på diskgränssnittet spelar någon roll, latens mot ram ligger ju på runt 50ns, ännu mindre om det är en CPU-cache-hit.

M.2 och NVMe kommer därför bara ta över efter SATA om de kan leverera produkter till samma eller lägre pris. Precis som USB alltid "vinner" mot andra tekniskt bättre lösningar: USB är tillräckligt bra + billigare.

Tanken är att M.2 kommer ta över istället för mSATA. Du kan ju välja själv om du vill köra PCIe, SATA eller till och med USB 3.0 över samma kontakt vilket är en flexibilitet som är värd en del. Så bara en sådan sak kommer göra att OEM slänger ut mSATA till fördel för M.2. Fanns dessutom en tanke när den designades att den skulle ersätta både mini PCIe och mSATA med en standardiserad kontakt. Eller ja, fyra standardiserade kontakter... Så om nåt så lär mSATA ligga pyrt till. M.2 har använts i ultrabooks nu ett tag och det är ett direkt svar på marknadens önskemål.

Går vi vidare så tror jag inte OEM kommer ge sig på M.2 för prestandan utan för smidigheten och priset borde bli lägre för enheterna i och med att de är så mycket billigare att tillverka. I alla fall när de får upp lite volym på det. Sen är det den förenklade monteringen. Jämför jobbet med att sätta i en kontakt och dra en skruv med tre kontakter på två sladdar och fyra skruvar.

Angående latenser så kan det bli relevant för klienter också om man tittar på lite större sammanhang. Anandtechs stora benchmarkningssvit tar ca 10 timmar att köra. Om de kan kapa av några tiotals mikrosekunder på varje läsoperation så sparar de 30-60 minuter på hela sviten. Det om något borde ge en märkbar prestandavinst även om den inte är ens i närheten av lika stor som HDD till SSD så borde den ändå vara märkbar.

Sen vänder man på det så finns det väl egentligen inga anledningar att inte börja implementera NVMe och M.2. Moderkortstillverkarna kommer bli så illa tvungna att fixa stöd för det förr eller senare så den utvecklingskostnaden kommer de inte ifrån.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Tanken är att M.2 kommer ta över istället för mSATA. Du kan ju välja själv om du vill köra PCIe, SATA eller till och med USB 3.0 över samma kontakt vilket är en flexibilitet som är värd en del. Så bara en sådan sak kommer göra att OEM slänger ut mSATA till fördel för M.2. Fanns dessutom en tanke när den designades att den skulle ersätta både mini PCIe och mSATA med en standardiserad kontakt. Eller ja, fyra standardiserade kontakter... Så om nåt så lär mSATA ligga pyrt till. M.2 har använts i ultrabooks nu ett tag och det är ett direkt svar på marknadens önskemål.

Går vi vidare så tror jag inte OEM kommer ge sig på M.2 för prestandan utan för smidigheten och priset borde bli lägre för enheterna i och med att de är så mycket billigare att tillverka. I alla fall när de får upp lite volym på det. Sen är det den förenklade monteringen. Jämför jobbet med att sätta i en kontakt och dra en skruv med tre kontakter på två sladdar och fyra skruvar.

Angående latenser så kan det bli relevant för klienter också om man tittar på lite större sammanhang. Anandtechs stora benchmarkningssvit tar ca 10 timmar att köra. Om de kan kapa av några tiotals mikrosekunder på varje läsoperation så sparar de 30-60 minuter på hela sviten. Det om något borde ge en märkbar prestandavinst även om den inte är ens i närheten av lika stor som HDD till SSD så borde den ändå vara märkbar.

Sen vänder man på det så finns det väl egentligen inga anledningar att inte börja implementera NVMe och M.2. Moderkortstillverkarna kommer bli så illa tvungna att fixa stöd för det förr eller senare så den utvecklingskostnaden kommer de inte ifrån.

Om din nuvarande SSD blev dubbel så snabb, skulle det göra någon skillnad i praktiken? Har en Samsung EVO som systemdisk, det är en mainstream-disk på alla sätt och vis (d.v.s de flesta köper den för att den är relativt billig och tillverkas av någon man känner till) men ändå startar alla program där diskprestanda är flaskhals på någon sekund. Vad är värdet i att öka hastigheten då? Finns ju andra flaskhalsar så en fördubbling i prestanda blir betydligt mindre i faktiskt ökning, t.ex. MS Office startar inte fortare om man kör från SSD (kallstart) eller från RAM (starta programmet, stäng ner det och starta igen)

Tvivlar inte en sekund på att AnandTechs "storage bench" går att köra snabbare, men vad är värdet för "vanliga" användare? De har absolut ingenting som ens i närheten tar så lång tid att köra, med vilken SSD som helst är i princip alla operationer omedelbara redan idag.

mSATA är också bara en kontakt och i min laptop var det även bara en skruv, så det är ingen större fördel för M.2.

Om priset blir bli högre kommer M.2 misslyckas, allt det andra är irrelevant. Det är min enda poäng. Som datornörd hoppas däremot det lyckas då det rent teknisk är bättre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Innovation på mjukvara > innovation på hårdvara

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...