Permalänk
Medlem

Jag har precis installerat ESXi som jag kör från en USB-sticka, sen har jag två SATA-diskar i, har jag förstått saken rätt att ESXi inte har stöd för den inbyggda RAID-kontrollern på moderkortet?

Hur har ni andra som kör ESXi löst det? Riktig RAID-kontroller? Eller ingen RAID alls?

Permalänk

Kan meddela att dom två 3TB diskarna jag hade problem med tidigare. Rapporterade fel koder på smart. Och även fallerade disk tester har jag avhjälpt tror jag.

Jag har satt i en Adaptec 5405 i maskinen. Var massa pill med att få det fungera korrekt. Men efter allt var pillat med så fungerar det nu. Och jag har kört disk kontroller på båda 3TB diskarna varje dag nu i en vecka ungefär. Båda ger perfekta resultat på Adaptec 5405 kontrollerkortet.

Hur tillvida det är att jag har en gammal bios. Eller om det är hårddisk kontrollern i N54L maskinerna är svårt och säga. Men eftersom den rapporterar inga smart errors och alla disk block är gröna. Så tolkar jag det som löst iallafall med nya kontrollern.

Lite synd bara att man måste gå in i Adaptecs egna program för att se smart data. Och inte HD tune eller liknande kan se smart datan.

Kan även med glädje meddela att hastighet problemen och buffrande filmerna är avhjälpt. Det var en inställning Disk Wright cache som behövde aktiveras. Samt att VLC skulle man ändra buffert size till 60sekunder istället för 30sekunder. Sen fungerar det perfekt.

Skall ta ner servern från hyllan någon dag och uppdatera bios också på den.
Går det att uppdatera bios från ett usb minne som redan info ligger på? Eller måste usb minnet vara tomt? Och vart finner man senaste bios? Är den exe filen jag lämka den korrekta för microserver Gen7 N54L?

Bonus fråga!
Såna där blanking plastes som man sätter för oanvända pci slots. Vart finns såna och köpa? behöver hitta ett par!

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Måste bara säga en lyftande åsikt för att köra något operativsystem som stödjer ZFS, ni som kör windows verkar ha mycket problem.

Jag köpte 3st WD Red 3TB när jag köpte min N54L. Hade tänkt att ha en ZFS mirror med två av dem, samt ha den tredje för tank. Dock har jag redan en äldre 2TB hårddisk för tank, så den enda 3TB satt bara i datorn och inte användes. Började känna att det vore smidigt att utöka lagringskapaciteten och använda min 3TB WD Red.

Utan problem och utan att ens behöva reboota systemet, och med ca 30 sek offline mode för program som använde min ZFS mirror gjordes detta. Det jag gjorde var att:
1. Koppla från en hårddisk från min ZFS mirror (kalla denna zpool data)
2. Skapa en ZFS RAIDZ i nedgraderat tillstånd med hjälp av en fakedevice (kalla denna zpool newdata)
3. Skicka över snapshot från data till newdata, under tiden kan jag använda data i "produktion" utan problem
4. När all data är överskickat, vilket var stora mängder kan jag skicka de nya snapshoten (som tagits under tiden) inkrementellt, gick snabbt.
5. Förstöra data samt exportera och importera newdata som data
6. Ersätt fakedevicen med hårddisken från gamla data till nya data

Det har gått super smidigt. Nu håller den på och resilvar. Själklart har jag haft en backup på all data under tiden.

zpool status pool: data state: DEGRADED status: One or more devices is currently being resilvered. The pool will continue to function, possibly in a degraded state. action: Wait for the resilver to complete. scan: resilver in progress since Tue May 27 14:42:01 2014 87.5G scanned out of 1.72T at 203M/s, 2h20m to go 29.1G resilvered, 4.97% done config: NAME STATE READ WRITE CKSUM data DEGRADED 0 0 0 raidz1-0 DEGRADED 0 0 0 replacing-0 OFFLINE 0 0 0 9947117232122584761 OFFLINE 0 0 0 was /zfs1 gptid/4378e598-73a6-11e3-ae09-28924a3835c1 ONLINE 0 0 0 (resilvering) gptid/f729825b-73e3-11e3-9dc1-c8cbb8caf0c0 ONLINE 0 0 0 gptid/5ffea6e1-e50c-11e3-84fe-c8cbb8caf0c0 ONLINE 0 0 0 errors: No known data errors

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trexake:

Måste bara säga en lyftande åsikt för att köra något operativsystem som stödjer ZFS, ni som kör windows verkar ha mycket problem.

Jag köpte 3st WD Red 3TB när jag köpte min N54L. Hade tänkt att ha en ZFS mirror med två av dem, samt ha den tredje för tank. Dock har jag redan en äldre 2TB hårddisk för tank, så den enda 3TB satt bara i datorn och inte användes. Började känna att det vore smidigt att utöka lagringskapaciteten och använda min 3TB WD Red.

Utan problem och utan att ens behöva reboota systemet, och med ca 30 sek offline mode för program som använde min ZFS mirror gjordes detta. Det jag gjorde var att:
1. Koppla från en hårddisk från min ZFS mirror (kalla denna zpool data)
2. Skapa en ZFS RAIDZ i nedgraderat tillstånd med hjälp av en fakedevice (kalla denna zpool newdata)
3. Skicka över snapshot från data till newdata, under tiden kan jag använda data i "produktion" utan problem
4. När all data är överskickat, vilket var stora mängder kan jag skicka de nya snapshoten (som tagits under tiden) inkrementellt, gick snabbt.
5. Förstöra data samt exportera och importera newdata som data
6. Ersätt fakedevicen med hårddisken från gamla data till nya data

Det har gått super smidigt. Nu håller den på och resilvar. Själklart har jag haft en backup på all data under tiden.

zpool status pool: data state: DEGRADED status: One or more devices is currently being resilvered. The pool will continue to function, possibly in a degraded state. action: Wait for the resilver to complete. scan: resilver in progress since Tue May 27 14:42:01 2014 87.5G scanned out of 1.72T at 203M/s, 2h20m to go 29.1G resilvered, 4.97% done config: NAME STATE READ WRITE CKSUM data DEGRADED 0 0 0 raidz1-0 DEGRADED 0 0 0 replacing-0 OFFLINE 0 0 0 9947117232122584761 OFFLINE 0 0 0 was /zfs1 gptid/4378e598-73a6-11e3-ae09-28924a3835c1 ONLINE 0 0 0 (resilvering) gptid/f729825b-73e3-11e3-9dc1-c8cbb8caf0c0 ONLINE 0 0 0 gptid/5ffea6e1-e50c-11e3-84fe-c8cbb8caf0c0 ONLINE 0 0 0 errors: No known data errors

Jag är glad för alla som kör ett system de tycker om och fungerar väl, men vilka windows-användare tänker du på? Jag har inga problem med windows och jag tycker inte speciellt många andra har problem heller. Ibland känns det som att man blandar ihop användarfel med systemfel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag är glad för alla som kör ett system de tycker om och fungerar väl, men vilka windows-användare tänker du på? Jag har inga problem med windows och jag tycker inte speciellt många andra har problem heller. Ibland känns det som att man blandar ihop användarfel med systemfel.

Förmodligen handlar det om att man blandar ihop användarfel och systemfel, kanske lite fördomsfullt sagt också. Det är en del mekande innan man får allting att lira, men man lär sig mycket på vägen. Hur hade en liknande operation gjorts med ett windows system och säg den medföljande raidkontrollern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Jag har precis installerat ESXi som jag kör från en USB-sticka, sen har jag två SATA-diskar i, har jag förstått saken rätt att ESXi inte har stöd för den inbyggda RAID-kontrollern på moderkortet?

Hur har ni andra som kör ESXi löst det? Riktig RAID-kontroller? Eller ingen RAID alls?

Skippade RAID helt enkelt, så jäkla ofta dör inte hårddiskar att jag inte kan leva med lite nedtid när det väl händer...
Visst vore det en rolig finess att ha, men jag offrar hellre kortplatserna och pengarna på ett extra nätverkskort och så fjärradmin-kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Förmodligen handlar det om att man blandar ihop användarfel och systemfel, kanske lite fördomsfullt sagt också. Det är en del mekande innan man får allting att lira, men man lär sig mycket på vägen. Hur hade en liknande operation gjorts med ett windows system och säg den medföljande raidkontrollern?

Din fråga är rätt öppen så jag svarar specifikt om man kör Storage Spaces på Windows Server 2k12 eller R2.I det här fallet så hade man i stort sett gjort enligt nedan om jag fattade din post korrekt.

Du hade 3st 3TB-diskar och 1st 2TB-disk i maskinen. 2x3TB i Mirror (raid1) och 1x2TB utan resilience, (simple) med data på.

1. Spaces skulle vara uppsatt i en pool om 2x3TB + 1x2TB samt 1st extra 3TB-disk. Det spelar i sig ingen roll om disken är inkopplad i maskinen eller inte.
2. Spaces skulle i detta fall vara baserat i en virtual disk mirror om 3TB och en simple virtual disk om 2TB.
3. Man väljer Add disk to pool och utökar poolen med en till 3TB-disk, sedan väljer man extend virtual disk och extend volume beroende på hur den används. Klart.

Expansion är rätt lätt här då man bör sätta upp saker som thin provisioned. Det finns inga direkta hinder för att expandera diskpoolen genom Storage Spaces.

Storage Spaces i det här fallet är inte heller avhängigt från raid-kontrollern, det är ett virtuellt storage-lager, på liknande sätt som ZFS fast där handlar det om filsystem, (är inte jättehaj på ZFS själv så nån annan får gärna rätta där.)

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

Kunde inte redigera inlägget av nån anledning så skrev en rad till;

Jag tror inte riktigt det går att göra liknande med den medföljande kontrollern alls om jag ska vara ärlig. Volym och diskexpansion vill inte många göra i hårdvara när man tittar på SAN-boxar, de beskrivningarna brukar vara korta och fyllda av varningar. Expanderar man hårdvaruraid är det ofta enklare att dumpa datan nånstans och bygga om raid-arrayen och sedan flytta tillbaka datan.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns något bra blogg eller forum för de här serverarna som det kan vara bra att hålla koll på?

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morna:

Kunde inte redigera inlägget av nån anledning så skrev en rad till;

Jag tror inte riktigt det går att göra liknande med den medföljande kontrollern alls om jag ska vara ärlig. Volym och diskexpansion vill inte många göra i hårdvara när man tittar på SAN-boxar, de beskrivningarna brukar vara korta och fyllda av varningar. Expanderar man hårdvaruraid är det ofta enklare att dumpa datan nånstans och bygga om raid-arrayen och sedan flytta tillbaka datan.

Där ser man. Har aldrig sysslat med windows server miljöer, men det lät intressant. 2TB hårddisken hade förövrigt ingenting med 3TB disks poolarna att göra, men det är strunt samma. Går det bra att slänga in saker som time machine backups och sånt när man kör windows som OS?

Permalänk

Min N54l är min första server, och som nybörjare har jag stött på ett problem:
Min N54 (med win server 2012) försvinner från nätverket efter ett par dagars upptid. Maskinen i sig är fortfarande på, men ej tillgänglig för remote desktop. Tyvärr har jag ingen möjlighet att se om Windows fortfarande körs på maskinen(står i ett skåp med enbart lan-koppling), men strömmen är igång. Att starta om via strömknappen löser problemet tillfälligt.

Någon som har en tanke om vad som går fel?

Permalänk
Skrivet av AtlasPatlas:

Min N54l är min första server, och som nybörjare har jag stött på ett problem:
Min N54 (med win server 2012) försvinner från nätverket efter ett par dagars upptid. Maskinen i sig är fortfarande på, men ej tillgänglig för remote desktop. Tyvärr har jag ingen möjlighet att se om Windows fortfarande körs på maskinen(står i ett skåp med enbart lan-koppling), men strömmen är igång. Att starta om via strömknappen löser problemet tillfälligt.

Någon som har en tanke om vad som går fel?

Instabila nätverkskortsdrivrutiner är ju en klassiker i det sammanhanget. Uppdatera dem till senaste versionen. Om jag kommer ihåg rätt (sitter i bilkö ) så har N54:an två nätverksutrustning - prova att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtlasPatlas:

Min N54l är min första server, och som nybörjare har jag stött på ett problem:
Min N54 (med win server 2012) försvinner från nätverket efter ett par dagars upptid. Maskinen i sig är fortfarande på, men ej tillgänglig för remote desktop. Tyvärr har jag ingen möjlighet att se om Windows fortfarande körs på maskinen(står i ett skåp med enbart lan-koppling), men strömmen är igång. Att starta om via strömknappen löser problemet tillfälligt.

Någon som har en tanke om vad som går fel?

Jag har inga problem men kör iofs Win Server 2008 R2. Antar att du har senaste BIOS? Som ovan, gå in på HPs hemsida och ladda ner de senaste drivrutinerna, det kanske hjälper.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Hur är utlåtandet? Är denna server bra? letar något att ha som filserver, för skojs skull med WS 2012

Vad har ni installerat för mjukvaror i era Windows burkar?

Permalänk
Skrivet av nadderf:

Hur är utlåtandet? Är denna server bra? letar något att ha som filserver, för skojs skull med WS 2012

Vad har ni installerat för mjukvaror i era Windows burkar?

Jag är nöjd med min. Jag kör windows 7 på min primära server
8GB ram
ett Raid kontrollerkort från adaptect modell 5405
Kör ftp och filserver för lanet. Körde även minecraft server en kort period. Och sen lite annat mög. Men mycket nöjd med den än så länge

Rekomenderar att byta ut den interna sata kontrollern emot en riktig SAS kontroller direkt. Sen om man vill ett remote kontroll kort från hp i andra pci slotten. Det är dom moddarna jag rekomenderar att göra. Extra nic i windows känns inte som det gör någon direkt nytta för mig iallafall.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man behöva bytta ut det interna sata kontrollern?

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem

Hur är det med bios, måste man byta för att man skall kunna ha 5 diskar?

Just köpt den och installerat 5 diskar och installerar WS2012, då kraschar den efter första omstarten när den kontrollerar enheter, går upp till typ 80%. NIC inaktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadderf:

Hur är det med bios, måste man byta för att man skall kunna ha 5 diskar?

Just köpt den och installerat 5 diskar och installerar WS2012, då kraschar den efter första omstarten när den kontrollerar enheter, går upp till typ 80%. NIC inaktiverat.

Kör du WS2012 är det nog att föredra att upgradera ditt BIOS.

Länkar till tidigare diskussioner om bios i denna tråd.

Skrivet av marmeladov:

Datumet luras lite på den där sidan. Bioset är inte från 2014-04-09. Klicka tillbaka ett snäpp så ser du att det är samma bios (SP64420) som postades 2013-10-01 och som endast innehåller en enda liten förbättring enbart för användare som kör Windows Server 2012 R2. I övrigt ingen skillnad alls.

Det står mer 4 sidor tillbaka i tråden här.

Denna sida kan vara bra att titta in lite på, bra med information om MicroServer.
http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/3506-more-i...

Permalänk
Skrivet av tokar86a:

Varför skulle man behöva bytta ut det interna sata kontrollern?

Jag böt min för den läste inte och skrev inte korrekt till mina stora diskar ilket skapade läs fel och den var även långsam. Fick en kontroller som fungerar perfekt med flera 3tb diskar på win7 och som ger mig 140mb/sek till 170mb/sek stabilt. Köpa kontrollern är billigare än att köpa nya mindre diskar. Och jag har tre stycken maskiner. Ingen gillar stora diskar på interna kontrollern. Alla visar fel och beter sig som hej och kom och hjälp mig ungefär med diskar över 1tb om dom kör win7.

Och varför inte byta kontroller. Köper man en dyr maskin. Fyller den med dyra diskar. Och sen vill man spara någon krona på kontrollern. Det låter inte riktigt rätt.

Är ungefär som att köpa ett dyrt fint jakt gevär man förlitar sig på varje gång. Och skjuta billig surplus ammunition ur det. Hur blir det den dagen man står öga mot öga med en arg Björn och är osäker på om de smäller eller klickar.

Är ungefär så med servern också. Jag vill gärna veta att mina filer jag lägger på den är säkra och allt kommer fungera idag imorgon och nästa månad. Sen får kvalitén styra och inte pengarna. jag delar ju gärna med mig av min erfarenhet så andra inte behöver begå samma misstag.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svchost.exe:

Jag böt min för den läste inte och skrev inte korrekt till mina stora diskar ilket skapade läs fel och den var även långsam. Fick en kontroller som fungerar perfekt med flera 3tb diskar på win7 och som ger mig 140mb/sek till 170mb/sek stabilt. Köpa kontrollern är billigare än att köpa nya mindre diskar. Och jag har tre stycken maskiner. Ingen gillar stora diskar på interna kontrollern. Alla visar fel och beter sig som hej och kom och hjälp mig ungefär med diskar över 1tb om dom kör win7.

Och varför inte byta kontroller. Köper man en dyr maskin. Fyller den med dyra diskar. Och sen vill man spara någon krona på kontrollern. Det låter inte riktigt rätt.

Är ungefär som att köpa ett dyrt fint jakt gevär man förlitar sig på varje gång. Och skjuta billig surplus ammunition ur det. Hur blir det den dagen man står öga mot öga med en arg Björn och är osäker på om de smäller eller klickar.

Är ungefär så med servern också. Jag vill gärna veta att mina filer jag lägger på den är säkra och allt kommer fungera idag imorgon och nästa månad. Sen får kvalitén styra och inte pengarna. jag delar ju gärna med mig av min erfarenhet så andra inte behöver begå samma misstag.

Vilket misstag är det? Kan du visa andra användare som har problem med >2TB-diskar?

Du säger att SATA-kontrollern är någon form av budgetlösning där man sparat några kronor. Kan du utveckla det vidare i jämförelse med andra servrar i samma prisklass? Vilka kända tillkortakommanden har kontrollern förutom att den bara klarar RAID 0+1 och som inte anges i dokumentationen?

Eftersom du nu skriver att Microserver G7 tydligen har allvarliga inbyggda fel och "andra inte ska behöva begå samma misstag", så får du nog visa att det ett generellt fel på modellen och inte just hos dig.

Som jag skrivit tidigare har jag kört 4 st microserver G7 i mer än 3 år med olika diskar i storlek mellan 250GB-3TB både enskilt och i RAID1. Ingen gång har jag råkat ut för problem med SATA-kontrollern.

Edit: Jag tycker att det är lite konstig logik att du kör begagnade, urplockade diskar från externa enheter (med potentiella kompatibilitetsproblem) i en ProLiant server och när det blir problem är det HPs server som är budgetlösningen och problemet? Din vapenjämförelse haltar och det är snarast dina diskar som är surplusammunitionen, inte SATA-kontrollern i N54L (iaf tills att du visat att kontrollern verkligen har ett inbyggt fel som drabbat många andra).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Även jag fliker in med att jag kör "stora" diskar i min N54L utan några som helst varken prestandaproblem eller andra skrivfel. Har 2st 3Tb diskar, 3st 1Tb, 1 500Gb 2.5" samt en 60Gb SSD. Kör Xpenology och allt har fungerat utmärkt från start.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Inaktiv

Jag kör själv med tre WD Red 4TB, en 2TB Samsung samt den där medföljande 250GB-disken. Inga problem här heller.

Problemen Svchost har tycker jag mer låter som krånglande diskar eller defekt N54. Jag kan inte minnas att någon annan haft dessa problem heller.

Det är nog ganska få som faktiskt behöver byta SATA-kontroller. För bättre ESXi-kompatibilitet eller om man behöver mer än 5/6 portar exempelvis.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Vilket misstag är det? Kan du visa andra användare som har problem med >2TB-diskar?

Du säger att SATA-kontrollern är någon form av budgetlösning där man sparat några kronor. Kan du utveckla det vidare i jämförelse med andra servrar i samma prisklass? Vilka kända tillkortakommanden har kontrollern förutom att den bara klarar RAID 0+1 och som inte anges i dokumentationen?

Eftersom du nu skriver att Microserver G7 tydligen har allvarliga inbyggda fel och "andra inte ska behöva begå samma misstag", så får du nog visa att det ett generellt fel på modellen och inte just hos dig.

Som jag skrivit tidigare har jag kört 4 st microserver G7 i mer än 3 år med olika diskar i storlek mellan 250GB-3TB både enskilt och i RAID1. Ingen gång har jag råkat ut för problem med SATA-kontrollern.

Edit: Jag tycker att det är lite konstig logik att du kör begagnade, urplockade diskar från externa enheter (med potentiella kompatibilitetsproblem) i en ProLiant server och när det blir problem är det HPs server som är budgetlösningen och problemet? Din vapenjämförelse haltar och det är snarast dina diskar som är surplusammunitionen, inte SATA-kontrollern i N54L (iaf tills att du visat att kontrollern verkligen har ett inbyggt fel som drabbat många andra).

Med misstag menar jag att riskera datan på diskarna. Jag såg det i tid och han rädda det mesta från mina diskar. Hade jag inte scannat av diskarna regelbundet hade det kunnat bli grymt illa. Men i det stadiumet jag såg det så fanns det fortfarande kompletta filer på backup disken som gick att återställa. Annars hade det varit 3TB data ner i papperskorgen om man inte skådat det.

Bara för att verifiera att det inte endast var min maskin som jävlades åkte jag till en kompis slängde i ett par helt nya WD diskar på 3TB styck. Den visar samma grej i bios. 890GB eller vad det var. Samma miss rapportering där. Och hans microservern är också en Gen7 fast den är nyare än mina.

Gör samma test ni som inte tror mig. Starta om era microservers. I bios efter post kommer en sammanfogning där det står antal gb per disk. Ta en bild på skärmen. Och posta den här i tråden där det står 3000GB (den kommer rapportera 840gig eller liknande). Så kommer ni se att den visar helt uppåt väggarna när man kör diskar på 3TB. Och kör man den inbyggda speglings funktionen på kontrollern som jag gjorde. Då var man illa ute eftersom det orsakade skrivfel på diskarna.

Jag avhjälpte felet väldigt simpelt genom att addera en bättre kontroller. Och nu fungerar det perfekt. Jag har inga problem alls nu.

Och slutligen lägger jag nog lika mycket tillit på en gammal disk som en ny disk. Bara det är kvalitet. Och backups rullar och fungerar. Alla diskar kan fallera och risken är lika hög dom gör det efter en dag som efter ett år. Det som styr är kvalitet på diskarna. Och även att du får varning i ett tidigt stadium så du hinner göra något åt felet innan det faktiskt rasar.

Skall man gå på analogin att diskar skall alltid vara nya. Så måste man ju byta alla diskar med säg 6månaders intervaller. Och inte ens då kan man vara säker på att diskarna inte fallerar. Så jag säger lägg krutet på en bra kontroller som klarar av fallerande diskar istället.

Jag är själv tillräckligt nöjd med prestandan ur den ena microservern som jag gjort iårdning nu nyligen. Så jag tänkte faktiskt sälja av min andra som bara är stående. Drar backups istället till ett NAS. Drar mindre ström och lite pengar i plånboken är aldrig fel. Kommer däremot att lägga ett extra raid kort på hyllan utifall de skulle dö.

Att inte alla delar min syn på saker är jag helt med på. Det har jag aldrig begärt. Och det respekterar jag. Men påstå att det inte är ett problem är att bluda för getingen och hoppas den försvinner. Har jag felet med helt nya diskar på 3st servrar. Och polaren har det på sin server med helt nya WD3TB diskar. Då är det ett problem enligt mig.

Tyvärr är det svårt för mig att få flera microservers på bild samtidigt som visar samma fel eftersom jag bara har en skärm. Men på inbyggda kontrollern har jag återskapat felet flera gånger om och om igen på flera olika maskiner. Har faktiskt inte hittat en disk som rapporteras rätt där över 1TB. Men över 3TB har jag märkt av data problem. Under 3TB missraporteras dom men har ingen påverkan på prestanda eller liknande. Detta med missrapporteringen är ENDAST i bios. Men läsfelen är inuti Windows7. Windows 7 rapporterar dock korrekta storlekar. Men ej bios.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

Jag köpte en helt ny sådan här disk för att backa upp min data på. Och den visade samma fel internt i microservern. Det är denna disk vi provade i polarens microserver också. Och bios rapporterade lika fel där. Men hans linux install plockade däremot upp disken rätt.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/147835-seagat...

Och såna här diskar satt det i hans server
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/131854-wd_int...
samma fel på dom diskarna.

Det är tre olika modeller på diskar. Med samma kapacitet som rapporteras fel i post.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig för att bytta server

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem

Har bara 3TB diskar i min utan problem, men kör mjukvaruraid.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tokar86a:

Har bestämt mig för att bytta server

Från vad till vad och varför? Föga informativt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Från vad till vad och varför? Föga informativt inlägg.

Från N54L till DELL POWEREDGE T20

Det skulle nå ha varit något jag skulle ha köpt från första början.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem

Härligt!

Jag fick min N54L tidigare idag och fick en ursäkt att städa undan massa skräp från skrivbordet. Nu står den bredvid och snurrar med Ubuntu Server 14.04 med LVM aktiverat på den medföljande disken. KVM installerades lätt i samband med installationen av Ubuntu och konfigurerades med hjälp av denna guide.

För att hantera servern installerade jag XRDP tillsammans med XFCE så att jag kan använda Windows fjärrskrivbord och virt-manager(grafiskt) för att hantera virtuella maskiner.

Jag har en WD RED 3TB liggandes sen tidigare och ska köpa en till. Jag är lite osäker på hur jag ska nyttja dessa diskar så effektivt som möjligt. Jag vill ha ett redundant system och antar att jag kan använda RAID1 mellan 2 WD RED diskar men hur gör jag då med den medföljande disken? Är det rimligt att låta KVM hosten ligga på den icke-redundanta disken medan dom virtuella enheterna ligger på RAID1?

Permalänk
Skrivet av usermane:

Jag fick min N54L tidigare idag och fick en ursäkt att städa undan massa skräp från skrivbordet. Nu står den bredvid och snurrar med Ubuntu Server 14.04 med LVM aktiverat på den medföljande disken. KVM installerades lätt i samband med installationen av Ubuntu och konfigurerades med hjälp av denna guide.

För att hantera servern installerade jag XRDP tillsammans med XFCE så att jag kan använda Windows fjärrskrivbord och virt-manager(grafiskt) för att hantera virtuella maskiner.

Jag har en WD RED 3TB liggandes sen tidigare och ska köpa en till. Jag är lite osäker på hur jag ska nyttja dessa diskar så effektivt som möjligt. Jag vill ha ett redundant system och antar att jag kan använda RAID1 mellan 2 WD RED diskar men hur gör jag då med den medföljande disken? Är det rimligt att låta KVM hosten ligga på den icke-redundanta disken medan dom virtuella enheterna ligger på RAID1?

du kan väll stoppa i din 3TB disk och kolla vad din bios säger vid post? nyfiken. Jag har förvisso green drives. Vore skoj och veta om det är samma med red?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.