Permalänk
Medlem

120 hz lightboost vs 144 hz

Jag har läst runt lite på nätet men jag kan inte riktigt bestämma mig. Jag får uppfattningen att 24' 120 hz lightboost fungerar bäst för FPS spel men att man kan få högre input lag men att det fortfarande är bättre än 24' 144 hz utan lightboost.

Jag spelar mest cs men har precis börjat med dota 2 och som det ser ut nu kommer det antagligen bli lite mer dota 2 än cs framöver.

Jag har även funderat på en 27' skärm med 75 hz eftersom det ibland är svårt att se små viktiga skillnader i cs på min 23' skärm om jag inte har den väldigt nära. Många tycker att 27' kan vara för stort men eftersom mitt skrivbord är 73 cm djupt borde jag helt enkelt skjuta den längst bort ifall jag tycker det blir för stort. Då kommer jag i alla fall lyckas se viktiga skillnader i cs.

Någon som har lite erfarenhet angående 120 hz ligthboost, 144hz och 27' och kan dela med sig hur ni tycker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

Jag har läst runt lite på nätet men jag kan inte riktigt bestämma mig. Jag får uppfattningen att 24' 120 hz lightboost fungerar bäst för FPS spel men att man kan få högre input lag men att det fortfarande är bättre än 24' 144 hz utan lightboost.

Jag spelar mest cs men har precis börjat med dota 2 och som det ser ut nu kommer det antagligen bli lite mer dota 2 än cs framöver.

Jag har även funderat på en 27' skärm med 75 hz eftersom det ibland är svårt att se små viktiga skillnader i cs på min 23' skärm om jag inte har den väldigt nära. Många tycker att 27' kan vara för stort men eftersom mitt skrivbord är 73 cm djupt borde jag helt enkelt skjuta den längst bort ifall jag tycker det blir för stort. Då kommer jag i alla fall lyckas se viktiga skillnader i cs.

Någon som har lite erfarenhet angående 120 hz ligthboost, 144hz och 27' och kan dela med sig hur ni tycker?

Varför inte en 144Hz med Lightboost?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Varför inte en 144Hz med Lightboost?

De går upp i pris väldigt mycket. Kunde inte hitta någon vettig som inte kostade alldeles för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Varför inte en 144Hz med Lightboost?

Skrivet av mixxo:

De går upp i pris väldigt mycket. Kunde inte hitta någon vettig som inte kostade alldeles för mycket.

Lightboost fungerar inte med 144Hz, max uppdatering är 120Hz med lightboost.

Lightboost är ett program du installerar på din dator, detta gör att du kan välja om du vill ha det på eller inte.
Detta gör även att man kan testa sig fram själv i olika spel vilket som blir bäst.

Läs mer om det här http://www.blurbusters.com/

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Varför inte en 144Hz med Lightboost?

I princip alla 120hz+ 3D monitorer stöder Lightboost 2.0, som är i betaversion med endast support för upp till 121Hz.

Visa signatur

+++8700K 5GHZ+++Z370 ASUS TUF+++BALLISTIX 16 GB DDR4
CORSAIR HYDRO 150i RGB+++RTX 2070+++NZXT H700i
EVGA SUPERNOVA G3 750W GOLD+++SAMSUNG 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Här har du lite att läsa om Lightningboost, för mig hade en asus funkat prima, väntar dock på g-sync eller freesync, beroende på när det blkir köpläge. kanske hinner man se skillnaderna g-sync vs freesync.
http://www.blurbusters.com/zero-motion-blur/lightboost/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

De går upp i pris väldigt mycket. Kunde inte hitta någon vettig som inte kostade alldeles för mycket.

Vad är pristaket?

Skrivet av MacAllan:

Lightboost fungerar inte med 144Hz, max uppdatering är 120Hz med lightboost.

Lightboost är ett program du installerar på din dator, detta gör att du kan välja om du vill ha det på eller inte.
Detta gör även att man kan testa sig fram själv i olika spel vilket som blir bäst.

Läs mer om det här http://www.blurbusters.com/

Det vet jag mycket väl. Jag kör själv LightBoost på min 144-skärm, i 120Hz. Det jag menade var att han kan köra en 144HZ-skärm, samtidigt som han kan nyttja 120Hz LightBoost när han behöver det. Lightboost är bra, men för mig blir det alldeles för mörkt i vissa spel.

ASUS VG278HR kör jag med.

Skrivet av Morrowind:

I princip alla 120hz+ 3D monitorer stöder Lightboost 2.0, som är i betaversion med endast support för upp till 121Hz.

Se svar ovanför.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Ja alltså jag har hyffsat bra koll på hur lightboost fungerar, och att det fungerar på en del 144 hz skärmar om man drar ner det till 120 hz, men inte på alla 144 hz skärmar.

Det jag tänker på är hur stor skillnaden är mellan en 120 hz Med lightboost och en 144 hz utan.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1610949 är den jag har kollat på en del. Vissa klagar på färger och så men jag tror den skulle kanske uppfylla syftet.

Till frågan, hur stor skillnad mellan 120 hz lightboost och en vanlig 144 hz skärm?

Permalänk
Inaktiv

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2427458
Benq blur reduction fungerar som lightboost fast bättre. Det finns 3dje part mjukvara för att ställa in det själv som man vill. Jag planerar på att köpa denna skärm till mig själv.

Permalänk
Medlem

Nackdel med 120Hz+ är att du förmodligen aldrig kommer vilja lira med något annat.

Vissa, mig själv inkluderat, mår illa av sänkning från 144hz till 120hz. Kan vara värt att veta

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Nackdel med 120Hz+ är att du förmodligen aldrig kommer vilja lira med något annat.

Vissa, mig själv inkluderat, mår illa av sänkning från 144hz till 120hz. Kan vara värt att veta

Har svårt att tänka mig att många skulle kunna märka en skillnad på 120 hz och 144 hz om inte 120 hz hade lightboost igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

Har svårt att tänka mig att många skulle kunna märka en skillnad på 120 hz och 144 hz om inte 120 hz hade lightboost igång.

Jag gör det, tydligen. Antingen lyssnar du eller inte. Jag kan bara bidra med vad jag vet. Gå och testa en 120hz skärm

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

Har svårt att tänka mig att många skulle kunna märka en skillnad på 120 hz och 144 hz om inte 120 hz hade lightboost igång.

Anledningen till att man märker skillnad är förmodligen inte på just Hz skillnaden, utan att 144hz t ex kan vara "PWM free" så det inte blir så irriterande för ögonen, bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaakz:

Anledningen till att man märker skillnad är förmodligen inte på just Hz skillnaden, utan att 144hz t ex kan vara "PWM free" så det inte blir så irriterande för ögonen, bland annat.

Det som är mindre bra är att lightboost inte fungerar på alla 144 hz skärmar.

Permalänk
Medlem

Satt och switchade emellan med toastyx lilla lightboost program och 144hz igårkväll. Helt okej men jag föredrar 144hz framför 120hz+lightboost. Det blev konstiga tearings i väldigt snabba rörelser i BF4 iallafall. Ovanpå det så blir skärmen för mig med röd-tonad, eller mörkare liksom.

Osäker på hur det skulle bli i CS som inte alls är lika krävande för datorn. Det här var i 1080p på en Asus VG248QE. Lightboost grejen fungerade alldeles utmärkt enligt testerna som följer med toastyx program men det föll mig inte i smaken pga. tearingen.

144hz är så sjukt ... mjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

Det som är mindre bra är att lightboost inte fungerar på alla 144 hz skärmar.

Absolut, har inte det själv utan jag har Benq 2411Z som jag uppdaterat firmware till V2.
Så jag kör med Benqs inbyggda MBR (Motion blur reduction), som ska motsvara lightboost.

Kör man sedan med Blurbusters Benq utility på det kan man själv ställa in hur mycket man vill ha.
Går man ytterligare ett steg och gör en custom resolution med det så kallade "Vertical total 1350" tweaket så blir det mycket ljusare än normalt med lightboost.

Vertical Total innebär att man gör en custom resolution med 120hz (max som tweaket klarar av), och ändrar Vertical Total till 1350 i t ex Nvidia kontrollpanelen eller CRU. Ska även gå att klämma upp det till 1500 för ännu ljusare men har inte hunnit testa det än.

Permalänk
Medlem

Man kanske bör avvakta lite och se ifall det är någon vettig 144 hz skärm som faller i pris som också kan köra lightboost. Lär inte ju inte bli allt för mycket spelande över sommaren i alla fall.