I stället för windows server, molnet?

Permalänk
Medlem

I stället för windows server, molnet?

Jag har en liten htpc dator som även fungerar som en slags server. Den puttrar på dygnet runt och kör plex media server, bittorrent, couchdb och några andra program som laddar ned filer automatiskt från usenet. Filerna lagras sen på mitt nas.

Nu har jag skaffat en surfplatta och Chromecast som jag tänkte använda som klient för att se filmer och netflix. Så tittar på möjligheten att bli av med min dator, men då vill jag kunna köra dessa program på något annat sätt.

Då funderade jag på om det går att använda en molntjänst för detta. Alltså, istället för att jag köper in en server som körs i garderoben, så köper jag en virtuell server via en leverantör; Azure, amazon, eller google kanske. Är det någon som har erfarenheter av detta för mindre hemmabruk?

- Då det inte kommer att vara några beräkningsintenvisa program som körs måste den vara billig om man har små krav. Kollade snabbt på MS Azure, och det skulle ligga på ~90 kr/mån för billigaste tjänsten, vilket känns överkomligt.
- Jag kan Linux, men ärligt talat slipper jag helst strula med det, så tjänsten bör stödja windows
- Jag bör kunna installera egna program på moln servern
- Vill helst kunna utnyttja mitt NAS på mitt hemmanätverk för lagring av filer (gissar att det kan vara svårare)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Plex är väl rätt intensivt, inte säkert att den orkar transcoda på den billigaste instansen hos Azure. Å andra sidan kostar det ju nästan inget att prova

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ska strömma 1080p-material från din moln-server till en lokal klient tror jag att resultatet skulle bli sådär. Plex kräver hyfsat mycket CPU-kraft men även bandbredd. Vad har du för uppkoppling? Om du testar får du väldigt gärna dela med dig av resultatet dock!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Tror icke du kan klare dig med en shared virtuel pc när du vil köra plex, da specielt cpu kraften på dom er jätte dårlig. Hvis du vil køre din egen plex, vil jeg anbefale du kigger på en hosted fysisk maskine, f.eks. hos hetzner.de, eller få en kompis til at dele sin plex med dig.

Permalänk
Medlem

Owncloud!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Plex fullhd drar "bara" 20Mbit i högsta kvalitet. Men om du nu vill göra dig av med en maskin för att spara pengar, släng över diskarna från nasen till htpcen/serven och kör allt i en burk.
Så för att slippa månadskostnad för att ha en virtuell server och kanske behöva betala för datan som skickas, kör eget. Och tror det kan bli svårt att ladda ned från usenet till nasen, och framförallt drar mycket bandbredd hos serverföretaget, då den ska både ladda ned och skicka vidare, vilket som sagt kanske kostar extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalaMAD:

Plex fullhd drar "bara" 20Mbit i högsta kvalitet. Men om du nu vill göra dig av med en maskin för att spara pengar, släng över diskarna från nasen till htpcen/serven och kör allt i en burk.
Så för att slippa månadskostnad för att ha en virtuell server och kanske behöva betala för datan som skickas, kör eget. Och tror det kan bli svårt att ladda ned från usenet till nasen, och framförallt drar mycket bandbredd hos serverföretaget, då den ska både ladda ned och skicka vidare, vilket som sagt kanske kostar extra.

"Högsta kvalite" borde vara då filmen spelas direkt, utan att konverteras. Plex har stöd för bland annat mkv-filer som är direkt kopierade ("rippade") av en blu-ray. Blu-ray har en maximal "bitrate" på 48MBit/s för filmer vilket är mer än det dubbla du skrev.

Men för plex skulle jag säga att en egen server är det bästa, använd cloud sync om du inte vill ha igång servern hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Owncloud!

Nu var det länge sedan jag pillade med owncloud, men jag misstänker att det knappast klarar av att streama mkv med undertextstöd numera?

Skrivet av betan:

"Högsta kvalite" borde vara då filmen spelas direkt, utan att konverteras. Plex har stöd för bland annat mkv-filer som är direkt kopierade ("rippade") av en blu-ray. Blu-ray har en maximal "bitrate" på 48MBit/s för filmer vilket är mer än det dubbla du skrev.

Men för plex skulle jag säga att en egen server är det bästa, använd cloud sync om du inte vill ha igång servern hela tiden.

Mig veterligen så kan du inte köra direct play över webläsaren, endast med plex-klienten. "Högsta" kvalitén lär motsvara 1080p 20Mbit.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Nu var det länge sedan jag pillade med owncloud, men jag misstänker att det knappast klarar av att streama mkv med undertextstöd numera?

Mig veterligen så kan du inte köra direct play över webläsaren, endast med plex-klienten. "Högsta" kvalitén lär motsvara 1080p 20Mbit.

Såg (och ser) inte att någon har nämnt att det är via webläsaren den bitrate gäller eller att TS tänkt använda webläsaren? Men ja, via webläsaren är det 20Mbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Såg (och ser) inte att någon har nämnt att det är via webläsaren den bitrate gäller eller att TS tänkt använda webläsaren? Men ja, via webläsaren är det 20Mbps.

Nej, tog mest för givet att det handlade om webbläsaren eftersom valet "högsta" endast existerar i webbläsaren och inte i klienten.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Nu var det länge sedan jag pillade med owncloud, men jag misstänker att det knappast klarar av att streama mkv med undertextstöd numera?

Haha, nej. Jag läste lite för snabbt. Däremot kan du ju lagra dina mkv på Owncloud för ständig åtkomst.

Jag använder Plex. Funkar bra, och blir bättre med varje update.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Denna använde jag, dock aldrig provat Plex: https://www.transip.eu/vps/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Denna använde jag, dock aldrig provat Plex: https://www.transip.eu/vps/

Denna borde på pappret fixa Plex, 5000GB data trafik borde ju räcka med kan man tycka

Någon får mer än gärna testa och rapportera

Permalänk
Medlem

Om man vill lägga runt €20/månad så får man en dedikerad server till lågt pris:
http://www.kimsufi.com/uk/
KS-3 Core™ i3 2c/ 4t 3.4 GHz+ 8 GB 1 TB 100 Mbps € 14.99 excl. VAT

Dock endast support via forum, det är verkligen ett lågt pris. Ska vara helt ok hastighet på nätet också.

Visa signatur

RIPE LIR