SweClockers besöker Lian Li:s fabrik i Taiwan

Permalänk

Hur många asiastiska länders entreprenörer kan skryta med att ge sin personal kompensationsledighet? Jag håller dock med dig, de borde göra något åt ergonomin; å andra sidan, där jag extraknäcker mellan studierna får större delen av personalen gå till sjukgymast på grund av extrem överbelastning, detta trots att företaget följer arbetsmiljöverkets alla riktlinjer. Mistänkligen har denna Svenska personal mer krämpor än Lian Lis. Tänker inte sluta köpa chassin hos detta mycket transparenta företag. Tack för reportaget, skaffa er musiksmak. (= Hur många vill ha Ozzy i nästa reportage?

Glömde citera skribenten jag kommenterade.
Permalänk
Medlem

Argh, the music, my ears Intressant reportage dock. Tycker också det är förkastligt med trästolar, undrar hur personalomsättningen är. Folket i Taiwan kanske inte har så mycket val iofs.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Jag tyckte musiken var störtskön! Trist att folk inte kan begripa att det finns oliktänkande människor med annorlunda musiksmak. Jag menar alla kan inte lyssna på Nickleback och Miley curys.

Intressant video I övrigt!

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Skrivet av Nils.Ing:

"På våran fabrik får arbetarna till och med kompensationsledigt" - den enda dagen på året som världens press kommer dit och ser förhållandena...

Taiwan är för utvecklat för att ha några skumma "sweatshop", om det är det du menar. Dags att vakna upp, det är inte 1985 längre!

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem

Lysna inte på alla haters Jonas, musiken passade aldeles utmärkt till videon. Musiken ska ju efterlikna maskiner,
om ni inte gillar den sänk ljudet.
Dubmood är en svensk chiptune legend här är några andra bättre(imo) låtar av honom:
http://youtu.be/3qY6HI2t4Qw
http://youtu.be/11yewfkUSQM
http://youtu.be/BbqiGw76Kvc

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Hoppas ni inte köper något annat heller som är tillverkat i asien. Det vore ju förkastligt och dubbelmoral.

Så det du skriver i klartext är alltså att alla som jobbar i Asien sitter på trästolar Tror du på det själv?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Skön musik! Nu vart man lite sugen på ett Lian Li chassi!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

Då vet man.

Skickades från m.sweclockers.com

Fyfan vad ballt reportage! Älskade musiken!

Tycker personligen att det var musiken som gjorde videon sebar då man hade något att digga med till under hela videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Lysna inte på alla haters Jonas, musiken passade aldeles utmärkt till videon. Musiken ska ju efterlikna maskiner,
om ni inte gillar den sänk ljudet.
Dubmood är en svensk chiptune legend här är några andra bättre(imo) låtar av honom:
http://youtu.be/3qY6HI2t4Qw
http://youtu.be/11yewfkUSQM
http://youtu.be/BbqiGw76Kvc

Tack för dessa, sjukt bra!

Visa signatur

E8400 @ 4,2 ghz | Thermalright Ultra 120 eXtreme | Asus P5Q-Deluxe | 4Gb Corsair 8500 | Asus GeForce ENGTX560 TI DCII | Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk

Sjukt bra musik ju!

Då vet man varför man brukar kunna få fler skruvar i ppåsen än vad som behövs

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem

Schysst video!

Fattar inte varför folk klagar så jäkla mycket, stör ni er på musiken så kan ni väl skruva ner volymen, var istället glada för att vi fick se något intressant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Fin artikel, fasaden behöver göras i ordning dock, allt såg inte top notch ut i själva fabriken heller.. kollade inte på videon, men blev nyfiken på vad de vad för musik. Såg att det stog någonting med dubstep under videospelaren, så jag stängde av ILLA KVICKT innan skiten hann förpesta mina öron.

Haha, "top notch".

Trodde inte folk använde det i daglig tal längre

Sorry för off-topic

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Och ingen hade varken hörselskydd eller hörselproppar. Fast å andra sidan så är man ju själv dålig med att använda det. Borde bättra sig på den punkten så man inte blir förtidsdöv...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Musiken var okej, det som var störande enligt mig var ju textningen. Jobbigt att behöva vänta på ny text mitt i meningen, dåligt formulerat men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
Intressant reportage annars!

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Hade hellre velat se att ni pratade i stället för att texta. Allt gick för fort. Man var tvungen att välja mellan att läsa eller titta vad som försiggick i fabriken. Fick pausa flera gånger för att hinna med.

Och angående musikvalet. Inget direkt jag lyssnar på, men heller inget jag fann störande eller skitdåligt, utan mitt största problem var textandet. Kändes för opersonligt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Musiken var riktigt bra! Dock var den lite för intensiv för att man skulle kunna fokusera på vad som beskrevs i texten.

Ta lite inspiration från "How i'ts made" och liknande, dämpad musk med en lugn berättarröst

Typ https://www.youtube.com/watch?v=qm67wbB5GmI

I övrigt mycket intressant!

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Grymt att ni passar på att göra dessa små avstickare Riktigt kul att få se just Lian-li. Jag vet inte i hur många chassin jag byggt under åren men det är i alla fall över 100. Trotts att jag byggt i alla tänkbara varianter från de flesta större tillverkarna så blir Lian-li nästan alltid det perfekta valet för lite mer highend byggen.

Byggkvaliteten är alltid väldigt hög samt en bra genomtänkt design och bra pris/prestanda. Sedan har ju alu för och nackdelar som kan vara bra att tänka på. Detta gäller ju generellt för alla Lian-lis lite mer påkostade modeller

-dem blir lätt repiga
-det blir synliga fingeravtryck på dem direkt (skaffa en fiberduk)
-har man väldigt högljudda komponenter kan de ofta något tunnare alu sidorna släppa ut lite mer av det.

+Grymt snygg finish ser stilrent och lite mer "påkostat" ut
+Låg vikt
+Bra värmavledningsförmåga

Sedan är ju dels smaken olika och behovet och prioriteringar i bygget skiljer sig ju naturligtvis. Jag kan dock på rak arm inte komma på en enda person som jag vet om som köpt ett Lian-li i 1000+ klassen som ångrat sig eller sagt att dem varit missnöjda. det tycker jag säger en hel del.

Hoppas på fler videoreportage av den här typen framöver, keep up teh good work!

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hade hellre velat se att ni pratade i stället för att texta. Allt gick för fort. Man var tvungen att välja mellan att läsa eller titta vad som försiggick i fabriken. Fick pausa flera gånger för att hinna med.

Och angående musikvalet. Inget direkt jag lyssnar på, men heller inget jag fann störande eller skitdåligt, utan mitt största problem var textandet. Kändes för opersonligt.

Håller med.

Annars alltid intressant med sådant här "bakom kulisserna" innehåll, så fostret gärna med det

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag reagerade med starkt på detta med fattiga trästolar. Det är faktiskt helt sinnessjukt att det är tillåtet.

Att jobba på produktionslinjern hos Lian Li kan inte vara så roligt.

Fy fan säger jag bara, så fattigt att behandla sin personal så.

Skäms på er Lian Li!!

Stort tack för klippet Swec. Det var roligt att se. men samtidigt väldigt sorgligt att se det.

Vad jag har hört är just Lian Li ett av de mer eftertraktade företagen att jobba som montör på just pga de relativt bra arbetsförhållandena (vilka i Taiwan redan ligger en hyfsad bit över en stor del av produktionen i Kina).
Ska man vara lite mer cynisk så ska man väl säga att de ska vara glada att de får sitta ner och jobba.

Att de ens släpper in pressen till sina produktionslinjer talar ganska mycket för mig...

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

HAHA 1.05->1.18 fick jag skrattanfall... KAN DET VARA SANT???

vad har de för skärmar??? såna kostar väk 100kr styck?????????? Det första jag skulle göra om jag fick bestämma på firman skulle vara att skaffa 27 tums 1920x1200 skärmar åt alla ingenjörer. Fan 50% av deras tid måste ju gå åt att scrolla och zooma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Så det du skriver i klartext är alltså att alla som jobbar i Asien sitter på trästolar Tror du på det själv?

1. Taiwan har generellt högre standard än resten av Kina och Asien. Bojkotta detta och du borde bojkotta mestadelen av produkterna från Asien, Afrika, Sydamerika och även en hel del från andra delar av världen också.
2. Man är mycket mer västinfluerad i Taiwan och har ett visst självstyre med demokrati, till skillnad från Kina. Klyftorna är mindre och dessutom är det en rik region generellt. 3e störst valutareserv i världen typ.
3. Stolarna som visas i filmen ser ut att ha ett syfte att vara stabila och dessutom ha någon typ av avancerad höjdinställning vilket nog är den viktigaste funktionen ur en ergonomisk synvinkel när man jobbar med montering. Hade man velat ha billigaste stolarna för att snåla så hade det varit plaststolar med lite inslag av metall.

Tycker det luktar fördomar mest, så fort någon ser något minsta lilla så ska man hacka på det. Det mest irriterande är ju att ni inte sett hur stolarna används, kan mycket väl vara så att det är dynor som används normalt och som kanske dessutom tvättas på grund av ledig dag eller nåt, vad vet du/ni?

Jag har i alla fall bott i Taiwan ett halvår och av allt jag såg i landet så är jag garanterat inte avskräckt att köpa saker därifrån, vare sig det gäller kvaliteten på produkterna eller arbetsförhållandena.

Permalänk
Medlem

"sandpapper" delen med vatten, lär nog vara pimpsten med vatten.

Vi körde med detta på våra laser stenciler på scanditron, maskinen ser exakt likadan ut.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Alltid kul när ni tar ut svängarna och hittar på något utanför mässan.

Som tidigare nämnt var låtvalet kanske inte optimalt. Hade inget emot musiken, men det blev aningen störande att följa med i undertexten när man hela tiden försökte tolka vad de sjöng i låten.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra och intressant, jag hade dock gärna väntat ett par dagar och sett den här med berättarröst istället för med textning som nu gjort många andra gånger.

Förstår att det är ont om tid och mycket att göra nu, men iaf.

Permalänk
Medlem

Jag har varit på Computex ett par gånger och därför undrar jag:

Var är BOOTH BABE reportaget??

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Ser att många klagar på att Lian Li ska fixa fasaden, bättre skärmar, bättre stolar. Samtidigt så klagas det att priset är för högt?

Ni måste förstå att Lian Li är en unik chassitillverkare. Dom kan rulla ut många fler modeller, snabbt fixa revideringar på chassin och kan ställa om maskinerna på ett ögonblick jämfört med andra tillverkare som har sina chassin tillverkade i Kina. Man borde uppskatta det, inte b*tcha på dom

Och ja, det är en fleroppare/fräs. Inte en svarv. Förstår dock inte varför dom valde en fräs för det jobbet o_O

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Vissa har pratat om det innan, ergonomin, arbetssituation osv i Taiwan, men jag skulle vilja rikta mig till Jonas och Emil.
Hur var det inne i fabriken? Vad fick ni för upplevelse? Stressat? Jag har nämnligen sett andra videos från andra länder där arbetarna packar artiklar bra mycket fortare än vad jag någonsin hade klarat och detta gör dom dagligen. Även fall dom hade tempo såg det ut som att dom hade tid eller att det var mer "lugnt". Skulle vilja höra av våra goda journalister som fanns på plats! Atmosfären man får uppleva på plats är inte alltid densamma på video. Tacksam för eran input! Som många andra tycker, tycker även jag att dessa utflyktsvideos är intressanta och underhållande

Permalänk
Medlem

Somliga förvånas tydligen över utseende på insida och utsida; men det kan väl inte komma som en överraskning att det kan se väldigt olika ut på många håll i världen. Men som någon sade säger det en del att de visade upp lokalerna; och visst skiljer det en hel del mellan Taiwan och Kina.

Visst reagerade även jag på t.ex stolarna, som man gör när man ser något som avviker från en van miljö. Men jag gör mig inga illusioner om att alla sitter i ett högteknologiskt labb med bästa ergonomi på utrustningen. Vad gäller byggnader, även om denna var äldre, kan många efter endast ett par år se flera decennier gamla ut.

Skrivet av Dual-Tjur:

HAHA 1.05->1.18 fick jag skrattanfall... KAN DET VARA SANT???
vad har de för skärmar??? [...] Fan 50% av deras tid måste ju gå åt att scrolla och zooma.

Heh, jo tänkte också på det; en skärm mindre än tangentbordet, i den delen av verksamheten. Behöver inte vara bästa tänkbara, eller flera, men i vart fall större än en A4-sida som duger för att läsa e-post.

Skrivet av Mega-Dark:

Annars alltid intressant med sådant här "bakom kulisserna" innehåll, så fostret gärna med det

fostret?

Instämmer att det är trevligt att man tog, och tar, tillfället att göra besök utanför mässan!

Musiken var inte i min smak, så jag stängde av ljudet. Textningen kan bli ett problem om den bryter på mindre bra ställen, samtidigt som den förklarar något som man förväntas titta på. Å andra sidan, om något görs på resande fot, med mindre tid så är det förstås inga problem.

Permalänk
Entusiast

Tack för ett intressant reportage. Jag utgår från att det blev text istället för voice over eftersom ni inte hade tid och utrustning för att spela in ett ljudspår i Taiwan. Ser Många verkar missa att det kräver en bra mikrofon, ett bra ljudkort och ett dämpat, tyst rum och en del tid för att spela in ett bra röstspår.

Angående behovet av renovering, har ni någonsin sett ett industriområde? Dags att titta ut ur era rum och se hur verkligheten ser ut. Det är ungefär samma stil på större delen av den svenska industrin också. Håller du på med tillverkningsindustri eller liknande är fasadens kvalité inte direkt högst på listan över prioriteringar. Så ta en studieresa och kolla runt lite i er stads egna industriområde. Jag lovar att ni inte hittar några välputsade och nymålade fasader där utan det är flagnande färg, sprucken betong och smårostig plåt överallt. Det är funktionella byggnader i första hand.

Gillade musiken. Lät som om The Knife parat sig med en Amiga eller C64 och flyttat till Frankrike. Sitter och lyssnar på mer musik av Dubmood från hans hemsida nu. Tycker att ren chiptune är lite jobbigt att lyssna på i längden men han har mixat in rock, pop, electronica och annat i det till en sjukt skön blandning av genrer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

1. Taiwan har generellt högre standard än resten av Kina och Asien. Bojkotta detta och du borde bojkotta mestadelen av produkterna från Asien, Afrika, Sydamerika och även en hel del från andra delar av världen också.
2. Man är mycket mer västinfluerad i Taiwan och har ett visst självstyre med demokrati, till skillnad från Kina. Klyftorna är mindre och dessutom är det en rik region generellt. 3e störst valutareserv i världen typ.
3. Stolarna som visas i filmen ser ut att ha ett syfte att vara stabila och dessutom ha någon typ av avancerad höjdinställning vilket nog är den viktigaste funktionen ur en ergonomisk synvinkel när man jobbar med montering. Hade man velat ha billigaste stolarna för att snåla så hade det varit plaststolar med lite inslag av metall.

Tycker det luktar fördomar mest, så fort någon ser något minsta lilla så ska man hacka på det. Det mest irriterande är ju att ni inte sett hur stolarna används, kan mycket väl vara så att det är dynor som används normalt och som kanske dessutom tvättas på grund av ledig dag eller nåt, vad vet du/ni?

Jag har i alla fall bott i Taiwan ett halvår och av allt jag såg i landet så är jag garanterat inte avskräckt att köpa saker därifrån, vare sig det gäller kvaliteten på produkterna eller arbetsförhållandena.

Taiwan är ett riktigt trevligt land i Asien. Jobbade där i 6 års tid. Men ska man jobba där skall man välja sitt företag noga. Arbetsförhållanden är i allmänhet bedrövliga jämfört med hur vi har det i Sverige. Ligger säkert 50 år efter i tiden när det gäller rättigheter, allmänkunskap, och arbetsförhållanden, jämfört med ett land som Sverige.