Macbook Pro Retina för .NET-utveckling

Permalänk
Avstängd

Macbook Pro Retina för .NET-utveckling

Hej!

Jag jobbar främst med att utveckla hemsidor och Windows-applikationer i .NET. På senare tid har jag även börjat koda lite appar. Ofta skriver jag API i .NET parallellt med utveckling av själva appen i en VMware-dator som kör OS X.

OS X är riktigt trevligt, Apples hårdvara är ännu trevligare, och en tanke som har slagit mig är att köpa en Macbook Pro där jag kör OS X som primär-os och Windows 8 i Parallells där jag kör Visual Studio.

Är det någon som testat upplägget och kan dela med sig av sina erfarenheter om det eller om maskinen jag tittar på?

Modellen jag tänkt mig är en Macbook Pro Retina 15" med 512 GB SSD och 16 GB ram (för att ha gott om utrymme och minne till att virtualisera). Åsikter om den? 13" är helt klart mer portabel men det känns som man vill ha en Quad Core för att köra en virtualiserad burk > 50% av tiden jag sitter vid datorn.

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma upplägg som dig och kör VMWare Fusion på exakt den dator du listar att du vill införskaffa.
Det går bra, men räkna med att den gode Macen kan få för sig att köra fläktarna på max lite titt som tätt. Det gör min, iaf om jag sitter med en skärm kopplad till den.

Annars är det bara att köra på. Fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag har en mbp r 15" med som du listat och jag kör vmware & w7 med 2 27" skärmar till och den är knäpp tyst och flyter på hur bra som helst. När grafik prestanda behovet är större kör jag bara bootcamp.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Även jag sitter på rMBP som du har i tankarna. Jag kör 15" varianten och det jag använder den till är server virituallisering samt scriptning i Powershell.

Jag kör virtuella maskiner i VMware Fusion för att ha kompabilitet med VMware Workstation som körs på skolans datorer. Och den fungerar klockrent. har kört som mest 6 virtuella maskiner med blandade OS(allt ifrån W2012-Server till CentOS).

Riktigt nöjd med köpet och kan även rekommendera den.

Angående 15" vs 13" så anser jag att 13" är lite för litet, har en kompis i skolan som sitter på en 13", jag tycker att den blir lite väl liten i längden. Man kan även tänka att om du ska lägga ut denna typen av pengar så kan en quad-core vara lite mer "framtidssäker".

Hoppas mina tankar ger något som hjälper dig välja

Permalänk
Avstängd

Tack för alla svar!

Var och klämde på lite macar igår och det är fina maskiner det där. I ärlighetens namn kändes dock 15" alldeles för stor. Jag pendlar till jobbet och bär datorn till och från kontoret varje dag så det är trevligt med en så portabel maskin som möjligt. Hade prestandan i en 11" air räckt hade jag i princip kört med en sån

Hur mycket skiljer egentligen i verkligheten om man köper en rMBP 13" istället och får två kärnor istället för fyra (med samma specs i övrigt, 16 gb ram, 512 gb ssd)? Klarar den av att virtualisera eller kommer det bli segt?

Skärmytan är inte jätteviktig. Kör med 2 st 24" skärmar på jobbet och en 27" hemma.