Dator till Maskinteknik. Max 10k.

Permalänk

Dator till Maskinteknik. Max 10k.

Hej!

Ska till hösten börja studera maskinteknik och har därför tänkt köpa en bärbar dator. hade en mac innan som vi fick låna från skolan men den krånglade och var allmänt slö så mac är inget jag vill ha igen.

Krav

  • max 10k

  • i7 processor

  • full hd skärm med touch

  • 8gb ram

  • SSD

  • tyst och sval

Jag har kollat på dessa
1. http://www.mysn.eu/se/shop/schenker-s403.html
Vet inte hur tyst den är om den bli varm osv.

2. http://www.inet.se/produkt/1971618/lenovo-u430-i7-8gb-256gb-s...

Permalänk

Vad tror ni om denna då?

http://www.inet.se/produkt/1971568/lenovo-u330-i5-8gb-128gb-s...

Den har bara 1366x768 i upplösning men annars uppfyller den mina krav! Har samma upplösning på min tidigare dator och har inte stört mej på det.

Permalänk
Medlem

Spana in Zenbook!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Skrivet av AIIN:

Spana in Zenbook!

Kar kikat på dem och de verkar rba men frågan är om de är värda 3000kr mer för att få full HD skärm?

Den första har jag funderat på men vet inte om den blir för stor. Vill gärna ha den så liten som möjligt! Den andra har ju allt jag vill ha förutom touch men det kanske bara är onödigt?

Permalänk
99:e percentilen

Alltså, köp inte en dator med 1366x768. Den upplösningen måste utrotas. 1920x1080 och SSD är enligt mig minimikrav på en laptop, speciellt i den prisklassen. IPS är ett stort plus också.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp123ltd1:

Den första har jag funderat på men vet inte om den blir för stor. Vill gärna ha den så liten som möjligt! Den andra har ju allt jag vill ha förutom touch men det kanske bara är onödigt?

Jag personligen tycker att 14" är ganska lagom mer så att jag skulle tro att 13" blir för liten. Men detta är något som du får avgöra själv in till närmaste datorbutik och kolla på de olika storlekarna (behöver inte vara samma modell) men bara för att få en storleksuppfattning.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Alltså, köp inte en dator med 1366x768. Den upplösningen måste utrotas. 1920x1080 och SSD är enligt mig minimikrav på en laptop, speciellt i den prisklassen. IPS är ett stort plus också.

IPS är i mitt tycke helt meningslöst på en laptop eftersom man alltid sitter exakt rakt framför skärmen, laptopen är ju designad så. Men jag håller helhjärtat med om de andra grejerna. 1366x768 är ju för fan sämre än de flesta av oss hade för 10 år sen och jag kan inte ens greppa att någon tillverkar dessa skitpaneler längre. SSD är ju dessutom alltid givet på en laptop som man startar och stoppar ofta, slänger runt med osv.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Enkla svar från någon som varit i din situation tidigare - 1920x1080 minimum 14"+ (helst mer/en separat skärm med högre upplösning) (Du kommer använda någon form av CAD programvara, och arbetsfältet blir alldeles för litet om du har mindre).

i7 som du själv skrev är minimum (de 4 kärnorna +HT behövs vd rendering/CFD/FEA, så stark som möjligt, det är här det blir skillnad i verkligheten)

8GB RAM, helst 16GB när du väl börjar jobba med assemblies/konverterar mellan olika CAD-format går det åt ordentligt med minne.

Grafikkortet är inte jätteviktigt, det är mest om du renderar i realtid (och spel då självklart) det används över huvud taget (Autodesk showroom, Solidworks preview exempelvis)

Men ett ännu hetare tips är att kolla vad skolan har för datorer, de har i stort sett garanterat riktiga arbetsstationer med xeon 6+ kärnor med quadro kort, använd dessa (!), det är mycket stor skillnad när du tar steget upp från en vass bärbar till en riktig arbetsstation, då oftast med bra skärmar som man kan stirra på flera timmar i sträck utan att bli helt förstörd i ögonen.

Förhoppningsvis har de även 3D möss till dessa (har du väl börjat använda dem är det omöjligt att klara sig utan, men är mycket effektiva)

Off topic:

Touch är inget du kommer ha nytta av (åtminstone inte i tjänsten/för utbildningens skull) däremot är en surfplatta som kan tolka matematiska formler bra då du kommer räkna tusentals integraler och matriser innan du är klar, kan vara bra att ha dessa sparade/läsbara inför tentor, extra bra om du har appen från wolframalpha installerad, denna är helt suverän!

On topic:

Jag klarade mig genom maskiningenjörsutbildningen med en MSI GT683DXR fast med SSD och 16GB RAM.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petroz:

Enkla svar från någon som varit i din situation tidigare - 1920x1080 minimum 14"+ (helst mer/en separat skärm med högre upplösning) (Du kommer använda någon form av CAD programvara, och arbetsfältet blir alldeles för litet om du har mindre).

i7 som du själv skrev är minimum (de 4 kärnorna +HT behövs vd rendering/CFD/FEA, så stark som möjligt, det är här det blir skillnad i verkligheten)

8GB RAM, helst 16GB när du väl börjar jobba med assemblies/konverterar mellan olika CAD-format går det åt ordentligt med minne.

Grafikkortet är inte jätteviktigt, det är mest om du renderar i realtid (och spel då självklart) det används över huvud taget (Autodesk showroom, Solidworks preview exempelvis)

Men ett ännu hetare tips är att kolla vad skolan har för datorer, de har i stort sett garanterat riktiga arbetsstationer med xeon 6+ kärnor med quadro kort, använd dessa (!), det är mycket stor skillnad när du tar steget upp från en vass bärbar till en riktig arbetsstation, då oftast med bra skärmar som man kan stirra på flera timmar i sträck utan att bli helt förstörd i ögonen.

Förhoppningsvis har de även 3D möss till dessa (har du väl börjat använda dem är det omöjligt att klara sig utan, men är mycket effektiva)

Off topic:

Touch är inget du kommer ha nytta av (åtminstone inte i tjänsten/för utbildningens skull) däremot är en surfplatta som kan tolka matematiska formler bra då du kommer räkna tusentals integraler och matriser innan du är klar, kan vara bra att ha dessa sparade/läsbara inför tentor, extra bra om du har appen från wolframalpha installerad, denna är helt suverän!

On topic:

Jag klarade mig genom maskiningenjörsutbildningen med en MSI GT683DXR fast med SSD och 16GB RAM.

Lycka till!

Trevligt med någon som själv gått maskin, jag sitter i lite samma sits och är inte sådär galet sugen på att släpa på en 3-4kg laptop. Behövs det en kraftig laptop även om man har en stationär som står hemma?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Nej det gör det inte om du har en stationär dator hemma som har prestandan.

Hade jag vetat vad jag gör idag och gått om utbildningen hade jag som någon tidigare föreslog köpt en zenbook eller liknande.

Denna exempelvis http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2556551 den har det du behöver och lite till.

Off topic:
Ett hett tips som är viktigare än datorn är engagemang, en bra penna, formelsamling, räknare och en läsbar handstil Du använder dessa långt mycket mer än en dator, speciellt de första åren som mer eller mindre endast består av matematik och fysik i olika former.

Om du redan har någon bekant som studerar så kolla vad denna har för rabatter på elektronik,det är förvånansvärt bra rabatter för studenter, och i så fall köpa genom denne om det lönar sig.

Skrivet av Raffe:

Trevligt med någon som själv gått maskin, jag sitter i lite samma sits och är inte sådär galet sugen på att släpa på en 3-4kg laptop. Behövs det en kraftig laptop även om man har en stationär som står hemma?