Behöver hjälp om uppgradering på stationär dator

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp om uppgradering på stationär dator

Hej! Jag är inte helt säker om jag ladde min tråd i rätt kategori, men jag hoppas jag gjorde det
Huvudsaken är att jag har denna dator: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...
och jag är inte säker på om man kan uppgradera grafikkortet, och i så fall hur?
Plus om man ska uppgradera RAM vad rekommenderas att man köper då?

PS. Jag är inte jättebra med datorer Tack i förväg!

Permalänk
Skrivet av jonilo:

Hej! Jag är inte helt säker om jag ladde min tråd i rätt kategori, men jag hoppas jag gjorde det
Huvudsaken är att jag har denna dator: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...
och jag är inte säker på om man kan uppgradera grafikkortet, och i så fall hur?
Plus om man ska uppgradera RAM vad rekommenderas att man köper då?

PS. Jag är inte jättebra med datorer Tack i förväg!

Du kan inte sätta i ett diskret grafikkort i den där datorn då det inte finns någon PCI-E Port på den.
om du vill uppgradera så måste du i princip köpa en helt ny dator.
Det du ev. kan spara är processorn dock är denna inte så jätte bra, Hårddisk kan också sparas och även skivläsaren

kom gärna med en budget så kan fler hjälpa till om den är tillräcklig "stor" till en ny dator.

Du kan få ihop en hyffsat bra dator för ca. 5000kr som kan spela de flesta nya spelen på rätt så bra grafik i hyffsad upplösning och frame rate

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Om du ska uppgradera RAM så ska du köpa samma som du har nu

Så om du nu har t.ex: Corsair Vengeance 2gb DDR3 1333mhz x2
Så köper du bara exakt samma sak om din dator har plats för 2 till RAM stickor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

Du kan inte sätta i ett diskret grafikkort i den där datorn då det inte finns någon PCI-E Port på den.
om du vill uppgradera så måste du i princip köpa en helt ny dator.
Det du ev. kan spara är processorn dock är denna inte så jätte bra, Hårddisk kan också sparas och även skivläsaren

kom gärna med en budget så kan fler hjälpa till om den är tillräcklig "stor" till en ny dator.

Du kan få ihop en hyffsat bra dator för ca. 5000kr som kan spela de flesta nya spelen på rätt så bra grafik i hyffsad upplösning och frame rate

Först och främst, tack för svaret.
Jag vet att det var länge sedan jag skrev detta. Jag har läst ditt inlägg ett par gånger, och jag ville vara säker på vad jag skulle svara.

Jag för närvarande tror inte att jag ska köpa en ny dator / datordelar, eftersom jag inte är så erfaren ännu, och vill inte bränna upp dator
(t.ex om jag sätter i en del fel, eller om jag håller den fel.)

Men jag tänkte lägga till en fråga, ska jag inte behålla RAM-minnet? För du hade inte med den i ditt inlägg.

Och jag funderade på, om jag köper nya delar och använder samma chassi, vad ska jag då göra med moderkortet? Finns det inget sätt att återanvända den? Eller hur ska man förvara den? Ska man köpa speciella påsar för det?

Åter igen, tack, och förlåt för långa väntan att svara. (typ omkring 5000 kr antar jag)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Du lär få bättre svar här i Köpråd, välkommen till Sweclockers
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ska du använda ditt nuvarande chassi är du väldigt begränsad då den drivs av en extern 90w nätdel.
Är det bättre prestanda i spel du är ute efter blir det betydligt enklare och antagligen billigare att bygga en helt ny.
Är du osäker på hur detta går till kan man köpa tjänsten av t.ex Inet där man själv väljer delar och dom bygger den åt dig.
Det finns många alternativ det är mer din budget som bestämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZER0Z:

Ska du använda ditt nuvarande chassi är du väldigt begränsad då den drivs av en extern 90w nätdel.
Är det bättre prestanda i spel du är ute efter blir det betydligt enklare och antagligen billigare att bygga en helt ny.
Är du osäker på hur detta går till kan man köpa tjänsten av t.ex Inet där man själv väljer delar och dom bygger den åt dig.
Det finns många alternativ det är mer din budget som bestämmer.

Tack för svaret.
Det är bra att veta att jag är rätt begränsad med det chassi jag redan har. Så, ja, jag kommer bygga en ny dator när tiden är inne.

Jag letar efter okej prestanda i spel. Har aldrig haft en dator men hög prestanda i alla fall. Vad jag antar är att man kan uppgradera dator sen i vilket fall, så den behöver inte vara världen bästa gaming dator

Och jag ska säkerligen köpa och bygga min dator själv. Antagligen budget ca 5000 kr.

Jag går i en IT klass, i gymnasiet. Men vi har inte lärt oss så mycket ännu om att bygga, även om vi fick ta isär och bygga om datorn 2 gånger nu.