Permalänk
Medlem

Ny tele. g2, nexus annat?

Hej. Nu är det dags för ny telefon och är lite osäker på vilken.
De jag fundera på är G" och Nexus 5 då det känns som att dessa är mest prisvärda just nu. Att kunna betala 3k ist för 6k för en mobil som nästan är lika bra känns bara dumt + att jag tycker de nya flaggskäpen är för STORA.

G2
+batteritiden
+kameran
+5,2" till ytan av 5"
-osäkert med nya upd.

Nexus
+en android
+snabba uppdateringar
-batteriet
-kameran

Är det något annat jag missat som är positivt / dåligt med dessa? Finns det något bättre alt.
Pris spelar inte något super roll utan jag vill egentligen ha det som är mest prisvärt.

MVH

Permalänk
Medlem

Hade du inte haft problem med stora mobiler så hade ju Oneplus One varit ett ypperligt alternativ.

När det kommer till mindre mobiler som även är prisvärda så skulle jag säga att Nexus 5 är det bättre valet om du inte verkligen vill ha bättre batteritid.
Kameran i G2 är inte bättre. Den har för aggressiva brus-reducerings och kontrast-öknings algoritmer som märkbart försämrar kvaliteten.
Nexus 5 har fått flera uppdateringar till kamera appen som gjort ganska stor skillnad, och det ska komma fler. Så nu skulle jag vilja säga att Nexus 5 har en bättre kamera.

Men franför allt skillnaden när det gäller mjukvara är enorm. Uppdateringar gör stor skillnad.

Permalänk
Medlem

G2:s jätteskärm slukar en hel del batteri. Tror batteritiden är ganska likvärdig i verkligheten ärligt talat. Kameran är dessutom brusig och eländig, känns långtifrån de 13Mpix den ska vara. Välj telefon utifrån vems UI du gillar bäst. Det är faktiskt lite uppfriskande att inte köra helt rent android.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Hade du inte haft problem med stora mobiler så hade ju Oneplus One varit ett ypperligt alternativ.

När det kommer till mindre mobiler som även är prisvärda så skulle jag säga att Nexus 5 är det bättre valet om du inte verkligen vill ha bättre batteritid.
Kameran i G2 är inte bättre. Den har för aggressiva brus-reducerings och kontrast-öknings algoritmer som märkbart försämrar kvaliteten.
Nexus 5 har fått flera uppdateringar till kamera appen som gjort ganska stor skillnad, och det ska komma fler. Så nu skulle jag vilja säga att Nexus 5 har en bättre kamera.

Men franför allt skillnaden när det gäller mjukvara är enorm. Uppdateringar gör stor skillnad.

Jag skulle tagit G2 alla dar i veckan! Sen så tycker jag inte att det du säger om kameran stämmer, visst brus-reduceringen är kass men kameran enligt mig tar skit bra bilder och så kan den filma 1080p 60fps. Man kan också installera ett kameramod så att telefonen kan filma i 4k och 720p 120fps slow-motion. Det finns massa funktioner man kan göra med G2 kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

G2:s jätteskärm slukar en hel del batteri. Tror batteritiden är ganska likvärdig i verkligheten ärligt talat. Kameran är dessutom brusig och eländig, känns långtifrån de 13Mpix den ska vara. Välj telefon utifrån vems UI du gillar bäst. Det är faktiskt lite uppfriskande att inte köra helt rent android.

Den är 0.2" större.... sedan har LG lagt in bättre batterisparfunktioner i och med G-RAM bland annat och det är en grym skillnad i batteritid mellan Nexus 5 och G2. Nexus 5 efter lite uppdateringar har inte så dålig batteritid, utan G2 har bara extremt bra. Vill man ha AOSP så är det lätt att fixa och återställa utan förlust utav garanti då LG inte kör med e-fuse eller annan skit.

Permalänk
Medlem

Har en G2 och kan säga att jag är grymt nöjd med min, hurvida den är bättre eller sämre än nexus, nexus har mer uppdateringar men G2 är lite vassare i hårdvaran generellt sett.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2024402

Jag tipsar bara om Z Ultra då Sony gör riktigt trevliga telefoner.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Har en G2 själv, det är en bra telefon. Syrran har däremot en N5 och den har bättre material på telefonens baksida vilket gör den jätteskönt att hålla i, olikt g2 vilket är en mardröm att hålla i utan skal. Tycker även att G2 har en lite för stor skärm, 5 tum är perfekt innan det börjar bli för stort. Finns ingen bloat överhuvudtaget i N5 heller. Men sen kommer G2 med en riktigt grym kamera, en IR blaster, bättre batteri, och mer utrymme (N5 finns endast i 16 gb i Sverige). Båda är bra telefoner, upp till dig vilket passar dig bäst.

Permalänk
Medlem

Nexus 5 > LG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Hade du inte haft problem med stora mobiler så hade ju Oneplus One varit ett ypperligt alternativ.

När det kommer till mindre mobiler som även är prisvärda så skulle jag säga att Nexus 5 är det bättre valet om du inte verkligen vill ha bättre batteritid.
Kameran i G2 är inte bättre. Den har för aggressiva brus-reducerings och kontrast-öknings algoritmer som märkbart försämrar kvaliteten.
Nexus 5 har fått flera uppdateringar till kamera appen som gjort ganska stor skillnad, och det ska komma fler. Så nu skulle jag vilja säga att Nexus 5 har en bättre kamera.

Men franför allt skillnaden när det gäller mjukvara är enorm. Uppdateringar gör stor skillnad.

Dock går de ju inte att få tag i One utan inbjudan än och kan tyvärr inte vänta allt för länge på ny.
Humm uppd. på nexusen lockar ju. Gör de så pass stor skillnad då? Har batteritiden blivit mkt bättre med 4.4.3?

Skrivet av Lifooz:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2024402

Jag tipsar bara om Z Ultra då Sony gör riktigt trevliga telefoner.

Läs gärna vad jag skrivit innan du rek. en 6,4"

Skrivet av viicee:

Har en G2 själv, det är en bra telefon. Syrran har däremot en N5 och den har bättre material på telefonens baksida vilket gör den jätteskönt att hålla i, olikt g2 vilket är en mardröm att hålla i utan skal. Tycker även att G2 har en lite för stor skärm, 5 tum är perfekt innan det börjar bli för stort. Finns ingen bloat överhuvudtaget i N5 heller. Men sen kommer G2 med en riktigt grym kamera, en IR blaster, bättre batteri, och mer utrymme (N5 finns endast i 16 gb i Sverige). Båda är bra telefoner, upp till dig vilket passar dig bäst.

Humm de här var svårt. Hälften säger G2 hälften N5. Klarar man sig långt med 16Gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Dock går de ju inte att få tag i One utan inbjudan än och kan tyvärr inte vänta allt för länge på ny.
Humm uppd. på nexusen lockar ju. Gör de så pass stor skillnad då? Har batteritiden blivit mkt bättre med 4.4.3?

Läs gärna vad jag skrivit innan du rek. en 6,4"

Humm de här var svårt. Hälften säger G2 hälften N5. Klarar man sig långt med 16Gb?

Nexus 5 32gb finns ju att beställa från Google Play store. Jag har iaf gjort det.

16 gb är lite med tanke på hur mycket som man lagrar nu för tiden....
Hade en annan mobil med 16 gb de tog slut fort....
Ligger runt 20 gb nu med Spotify offline, en del video och kort samt ljudböcker

Permalänk
Medlem

Är riktigt nöjd med min G2, batteriet är väldigt bra som nämnt, materialet är ju inte så kul dock så ett cover rekommenderas om du skaffar den. Skärmen repas också väldigt lätt så du bör fundera över skärmskydd med om du stör dig på det. G2 är ju väldigt billig med, det är nog förmodligen den mest prisvärda telefonen på marknaden sett till hårdvaran då, i high-end skiktet.

Vilken telefon har du haft tidigare? Hade en S3 innan och kan nämna att all den bloat som finns på G2 inte är speciellt irriterande ur mitt perspektiv, det kan vara något att fundera på, har du haft en nexus kommer det nog vara lite värre kanske.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2024402

Jag tipsar bara om Z Ultra då Sony gör riktigt trevliga telefoner.

Han ville ju dock inte ha en stor telefon

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Är riktigt nöjd med min G2, batteriet är väldigt bra som nämnt, materialet är ju inte så kul dock så ett cover rekommenderas om du skaffar den. Skärmen repas också väldigt lätt så du bör fundera över skärmskydd med om du stör dig på det. G2 är ju väldigt billig med, det är nog förmodligen den mest prisvärda telefonen på marknaden sett till hårdvaran då, i high-end skiktet.

Vilken telefon har du haft tidigare? Hade en S3 innan och kan nämna att all den bloat som finns på G2 inte är speciellt irriterande ur mitt perspektiv, det kan vara något att fundera på, har du haft en nexus kommer det nog vara lite värre kanske.

Har en HTC Desire HD just nu som rullat på i över 3 1/2 år den funkar fortfarande och är nog den mest hållbara telefonen jag vet. ( ett antal gånger tappat i stentrapppor, vattenpölar mm mm. även något ilskekast nu på sista tiden i nån vägg med allt som är på telefonen är lite jack och en repa på glaset. Sjukt imponerad.) Dock är den lite slö och jag tänkte skaffa nytt abonnemang så passa på att ta ny mobil. Gillat sens men inte rädd för att testa något nytt. Gillar dock inte skal och skyddsplast. (aldrig använt på min HTC, tro de eller ej) så att G2 är i dåligt material ger den ju ett stort minus

Permalänk
Medlem

Stod själv mellan dessa för ett tag sen och valet hamnade på g2 på grund av den större skärmen, det större batteriet samt IR-ögat (som jag faktiskt använde en hel del på min m7) det enda som talar för N5 är egentligen mjukvaran, men det går ju fortfarande att trycka in Cm eller dylikt på g2 så då blir den ju ganska likvärdig N5 iaf, båda mobilerna är grymma, handlar igentligen om vad du prioriterar högst hårdvara=G2 mjukvara=N5

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Stod själv mellan dessa för ett tag sen och valet hamnade på g2 på grund av den större skärmen, det större batteriet samt IR-ögat (som jag faktiskt använde en hel del på min m7) det enda som talar för N5 är egentligen mjukvaran, men det går ju fortfarande att trycka in Cm eller dylikt på g2 så då blir den ju ganska likvärdig N5 iaf, båda mobilerna är grymma, handlar igentligen om vad du prioriterar högst hårdvara=G2 mjukvara=N5

Skickades från m.sweclockers.com

Vad anväder du IR till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Läs gärna vad jag skrivit innan du rek. en 6,4"

Missade det.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av viicee:

(N5 finns endast i 16 gb i Sverige).

32GB finns ju sedan Google Play Devices lanserades i Sverige

Skrivet av klacko:

Humm uppd. på nexusen lockar ju. Gör de så pass stor skillnad då? Har batteritiden blivit mkt bättre med 4.4.3?

Jag har märkt en liten förbättring. Verkligen ingen stor förändring, men bara att den är märkbar är ju trevligt.
Det är mycket uppdateringar gör som inte syns på direkten. Google jobbar ju t.ex. på ART som tros bli standard i nästa stora version av Android. ART är en ny compiler som finns i ett betastadie i Android 4.4. Den ska öka prestandan och förbättra batteritiden ganska rejält i vissa applikationer. Integer(heltal) prestanda är nästan fördubblad redan i betan.

Citat:

Humm de här var svårt. Hälften säger G2 hälften N5. Klarar man sig långt med 16Gb?

Jag står fast vid att den största anledningen till att skaffa en G2 är batteritiden, för i övrigt så är Nexus 5 bättre på nästan alla punkter. Nexus 5 är en mer responsiv och enhetlig upplevelse i allmänhet.

Klarar du dig inte med 16GB (11.5GB) så finns det en 32GB (27GB) i Googles egna affär för 500kr mer: https://play.google.com/store/devices/details/Nexus_5_32_GB_B...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

32GB finns ju sedan Google Play Devices lanserades i Sverige

Jag har märkt en liten förbättring. Verkligen ingen stor förändring, men bara att den är märkbar är ju trevligt.
Det är mycket uppdateringar gör som inte syns på direkten. Google jobbar ju t.ex. på ART som tros bli standard i nästa stora version av Android. ART är en ny compiler som finns i ett betastadie i Android 4.4. Den ska öka prestandan och förbättra batteritiden ganska rejält i vissa applikationer. Integer(heltal) prestanda är nästan fördubblad redan i betan.

Jag står fast vid att den största anledningen till att skaffa en G2 är batteritiden, för i övrigt så är Nexus 5 bättre på nästan alla punkter. Nexus 5 är en mer responsiv och enhetlig upplevelse i allmänhet.

Klarar du dig inte med 16GB (11.5GB) så finns det en 32GB (27GB) i Googles egna affär för 500kr mer: https://play.google.com/store/devices/details/Nexus_5_32_GB_B...

Dock köper jag nog den i samband när jag täcknar nytt abonnemang då mobilen blir mkt billigare och då går ju tyvärr bara 16GB

Permalänk
Medlem

det blev en nexus 5 för 1680kr

Permalänk
Medlem

Hoppas du klarar dig på 11.5GB.
Annars har du nog 14 dagar ångerrätt om du kan tänka dig försöka dig på kontantkort.

Det blir faktiskt inte nödvändigtvis billigare att köpa mobil via abonnemang. Oftast så fungerar abonnemang i princip bara som en delbetalning för mobilen. Du får kanske 300-800kr rabatt på själva mobilen, men det är ju samtidigt dyrare än att ha kontantkort.
Du skulle nog ärligt talat spara pengar om du köpte telefon utan abonnemang och sedan köper kontantkort.

Jag kan själv lite om kontantkort. Jag har kollat igenom de alternativen som finns i och med att jag ska byta nu, så jag kan ge dig lite info kring ämnet och vilka som har bäst priser, om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Hoppas du klarar dig på 11.5GB.
Annars har du nog 14 dagar ångerrätt om du kan tänka dig försöka dig på kontantkort.

Det blir faktiskt inte nödvändigtvis billigare att köpa mobil via abonnemang. Oftast så fungerar abonnemang i princip bara som en delbetalning för mobilen. Du får kanske 300-800kr rabatt på själva mobilen, men det är ju samtidigt dyrare än att ha kontantkort.

Du skulle nog ärligt talat spara pengar om du köpte telefon utan abonnemang och sedan köper kontantkort.

Jag kan själv lite om kontantkort. Jag har kollat igenom de alternativen som finns i och med att jag ska byta nu, så jag kan ge dig lite info kring ämnet och vilka som har bäst priser, om du vill.

Jag betalar 70kr/månaden i 24 månader och jag skulle inte klara mig med ett kontantkort..

Så tkr det blir ett jävligt bra pris för telefonen

Permalänk
Skrivet av klacko:

Jag betalar 70kr/månaden i 24 månader och jag skulle inte klara mig med ett kontantkort..

Så tkr det blir ett jävligt bra pris för telefonen

Vilket abonnemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Jag betalar 70kr/månaden i 24 månader och jag skulle inte klara mig med ett kontantkort..

Så tkr det blir ett jävligt bra pris för telefonen

Alla skulle klara sig med kontantkort, nu snackar du skräp

Jo, det ser väl ganska okej ut. Det ser inte ut som ett dåligt val iaf. Men du ska veta det att det är nästan alltid billigare med kontantkort (av rätt sort) än abonnemang, och detta kan då kompensera för att du betalar mer för själva telefonen.

Hoppas att du blir nöjd iaf. Ha det bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stevesmom:

Vilket abonnemang?

Telia upp till 27
1 års gratis spotify så 1200 kr man får där med

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Vad anväder du IR till?

Som sagt inga direkt viktiga prylar, men typ byta kanal på pizzerian om jag inte gillar det dom har på när jag käkar, brukar vara ute och hjälpa folk med tv/datorer oså med och har vart med om ganska många gånger att dom inte har/hittar sin fjärr, lite såna smågrejer typ

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!