Sony Xperia Z2 eller Samsung Galaxy S5

Permalänk

Sony Xperia Z2 eller Samsung Galaxy S5

Tänker byta lur i slutet av juli, det står mellan Sony Xperia Z2 eller Samsung Galaxy S5. jag har en Samsung galaxy S4 i dagsläget.
Har lite problem med att välja! XD

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk
Medlem

Jag har just varit i samma situation att välja.
Jag valde Z2 på grund av 1. batteri 2. vattentät 3. kamera
Z2 är aning stiligare också, något som inte påverkade så mycket dock.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Lätt val Sonyn alla dar i veckan. Samsungs ui är ju fullt med bloatware. Sonys ui är renare och mer likt Nexus serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Jag har just varit i samma situation att välja.
Jag valde Z2 på grund av 1. batteri 2. vattentät 3. kamera
Z2 är aning stiligare också, något som inte påverkade så mycket dock.

punk nr 2 makes no sense...

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av bensinspade:

Tänker byta lur i slutet av juli, det står mellan Sony Xperia Z2 eller Samsung Galaxy S5. jag har en Samsung galaxy S4 i dagsläget.
Har lite problem med att välja! XD

Själv funderar jag på en Galaxy S4. Vad är anledningen till att du vill byta telefon?

Tycker S4:an verkar vara en kanonlur fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

punk nr 2 makes no sense...

Är man en klant som råkar tappa sin telefon i en vattenpöl eller i diskhon, är det inte så dumt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Är man en klant som råkar tappa sin telefon i en vattenpöl eller i diskhon, är det inte så dumt.

Tror han menade att båda är vattentäta.

Hur som helst hade valt samsungen. Mer bloat men min erfarenhet av Sony och reklamationer är INTE bra så.
Dock kanske dem har blivit bättre och inga displayer som spricker utan anledning.
Hände både på första Xperia Z och Z1 för mig utan att sony gjorde ett skit åt de....

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Förutom att de är vattentåliga eller "täta enl. IPxx-klassning" S5'an har IP67 medans Z2an kanske har likadan eller liknande.
Alltså de är inte vattentäta. De är inte ubåtar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Förutom att de är vattentåliga eller "täta enl. IPxx-klassning" S5'an har IP67 medans Z2an kanske har likadan eller liknande.
Alltså de är inte vattentäta. De är inte ubåtar!

Galaxy S5 är IP67 klassad. Den är alltså vattentålig . Xperia Z2 är IP58 klassad vilket innebär att den är vattentät.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bjasih:

Galaxy S5 är IP67 klassad. Den är alltså vattentålig . Xperia Z2 är IP58 klassad vilket innebär att den är vattentät.

Nja

5 är dammskyddad, inte tät.
8 är tryckvattentät, vattentät upp till 3m djup.

Något bättre än S5'an men telefoner är inte helt vattentätt iaf:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bensinspade:

Tänker byta lur i slutet av juli, det står mellan Sony Xperia Z2 eller Samsung Galaxy S5.

Tycker det är ett svårt val mellan de två, men skulle nog välja S5 p.g.a. bättre skärm och kamera (Z2 har bättre kamera sensor, men bristfällig mjukvaruinterpolering).
Dock tycker jag det är dumt att begränsa sig till endast de två då det finns bättre mobiler än dem.

HTC One M8, Nexus 5 och Oneplus One tycker jag alla är bättre telefoner.
M8 är mer responsiv och allmänt bättre än S5 och Z2 på nästan alla punkter utom kameran, vilken är halvdan på M8.
Nexus 5 och Oneplus One har fördelarna att de är enormt billiga genom att de inte lägger några pengar på marknadsföring. De har samma hårdvara som telefoner för 6000kr, men kostar hälften.
De har även långt bättre mjukvara än de andra telefonerna. De kommer med massor med uppdateringar och får dem långt snabbare än de andra. Nexus är Googles egna märke och Google gör Android, så det är ju inte så konstigt om de få fler och snabbare uppdateringar.

Jag kan skriva lite mer om fördelar och nackdelar mellan telefonerna om du är intresserad.

Skrivet av Pansardöden:

Själv funderar jag på en Galaxy S4.
Tycker S4:an verkar vara en kanonlur fortfarande.

Jag skulle bara vilja stoppa dig där. S4 är faktiskt inte speciellt bra.
Dålig skärm, halvdan batteritid, dedikerad menyknapp(vilket är dålig design) massvis med bloat och onödiga funktioner. Är du intresserad av Samsung mobiler så är S5 mycket bättre på nästan alla punkter.
Är du inte villig att lägga 6000 på en telefon så finns det ju alltid Nexus 5 som för ungefär samma pris som en S4 är bättre på bokstavligt talat alla punkter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sears:

Tycker det är ett svårt val mellan de två, men skulle nog välja S5 p.g.a. bättre skärm och kamera (Z2 har bättre kamera sensor, men bristfällig mjukvaruinterpolering).
Dock tycker jag det är dumt att begränsa sig till endast de två då det finns bättre mobiler än dem.

HTC One M8, Nexus 5 och Oneplus One tycker jag alla är bättre telefoner.
M8 är mer responsiv och allmänt bättre än S5 och Z2 på nästan alla punkter utom kameran, vilken är halvdan på M8.
Nexus 5 och Oneplus One har fördelarna att de är enormt billiga genom att de inte lägger några pengar på marknadsföring. De har samma hårdvara som telefoner för 6000kr, men kostar hälften.
De har även långt bättre mjukvara än de andra telefonerna. De kommer med massor med uppdateringar och får dem långt snabbare än de andra. Nexus är Googles egna märke och Google gör Android, så det är ju inte så konstigt om de få fler och snabbare uppdateringar.

Jag kan skriva lite mer om fördelar och nackdelar mellan telefonerna om du är intresserad.

Jag skulle bara vilja stoppa dig där. S4 är faktiskt inte speciellt bra.
Dålig skärm, halvdan batteritid, dedikerad menyknapp(vilket är dålig design) massvis med bloat och onödiga funktioner. Är du intresserad av Samsung mobiler så är S5 mycket bättre på nästan alla punkter.
Är du inte villig att lägga 6000 på en telefon så finns det ju alltid Nexus 5 som för ungefär samma pris som en S4 är bättre på bokstavligt talat alla punkter.

Tyckte verkligen inte att skärmen är dålig på S4'an, inte heller batteritiden.

Permalänk

Hade lätt valt Z2an, fick klämma på dom idag och S5 imponerade inte, Z2 har bättre skärm, bättre batteri, mindre bloat, snyggare design och cleant IU, dessutom känns den premium.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sears:

Jag skulle bara vilja stoppa dig där. S4 är faktiskt inte speciellt bra.
Dålig skärm, halvdan batteritid, dedikerad menyknapp(vilket är dålig design) massvis med bloat och onödiga funktioner. Är du intresserad av Samsung mobiler så är S5 mycket bättre på nästan alla punkter.
Är du inte villig att lägga 6000 på en telefon så finns det ju alltid Nexus 5 som för ungefär samma pris som en S4 är bättre på bokstavligt talat alla punkter.

Tanken var att köpa en begagnad S4 för 2000-2200kr. Eller en HTC One om jag hittar en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

Tanken var att köpa en begagnad S4 för 2000-2200kr. Eller en HTC One om jag hittar en sådan.

One är även den betydligt sämre än One M8.

Du får en enormt mycket bättre telefon än S4 med Nexus 5 för 3000kr
Oneplus One är även den ett bra val om du orkar vänta några månader (då den är svår att få tag i just nu). Det är en telefon i klass med S5 för 2500kr.(den är dock stor på 5,5 tum)
http://oneplus.net/se/one

Permalänk
Skrivet av Sears:

One är även den betydligt sämre än One M8.

Du får en enormt mycket bättre telefon än S4 med Nexus 5 för 3000kr
Oneplus One är även den ett bra val om du orkar vänta några månader (då den är svår att få tag i just nu). Det är en telefon i klass med S5 för 2500kr.(den är dock stor på 5,5 tum)
http://oneplus.net/se/one

Förstår att de nyaste lurarna är bättre än förra årets, men känner inte riktigt att jag behöver det senaste. Men vill å andra sidan inte köpa något som är direkt uselt heller.

Får kanske kika in Nexusen ändå. One plus One ser väl trevlig ut, en aning stor kanske. Men tillgången är ju som den är.

Permalänk
Medlem

hade nog tagit LG G3 istället

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pansardöden:

Förstår att de nyaste lurarna är bättre än förra årets, men känner inte riktigt att jag behöver det senaste. Men vill å andra sidan inte köpa något som är direkt uselt heller.

Får kanske kika in Nexusen ändå. One plus One ser väl trevlig ut, en aning stor kanske. Men tillgången är ju som den är.

Vad du än gör ta inte S4, när man är van vid telefoner som flyter bra, såsom M8 eller Nexus 5 så känns den så otroligt gammal och seg. Nu kommer väl nån stackars S4 ägare säga åt mig att sluta vara fanboy och att man inte märker någon skillnad, men det säger konsolfanboysen till mig också när jag tjatar om 60fps eller mer om man har 120hz skärm medans de tycker 10-30fps är utmärkt. Argument som att ögat bara kan se 24fps är också populära.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

Förstår att de nyaste lurarna är bättre än förra årets, men känner inte riktigt att jag behöver det senaste. Men vill å andra sidan inte köpa något som är direkt uselt heller.

Får kanske kika in Nexusen ändå. One plus One ser väl trevlig ut, en aning stor kanske. Men tillgången är ju som den är.

Jo det borde du verkligen. HTC One M7 har rent utav usel kamera, dålig batteritid och dålig touch-response. Jämfört med Nexus 5 har den i princip bara en konkret fördel: högtalaren. (inte för att Nexus 5 har bra batteritid, men den har åtminstone hyfsad batteritid)

Värt att tänka på är att 32GB versionen bara säljs via Googles egna affär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

Tanken var att köpa en begagnad S4 för 2000-2200kr. Eller en HTC One om jag hittar en sådan.

Jag hade en S4 innan jag fick en ny telefon av mitt jobb (S5). Till skillnad mot vad andra skrivit så tycker jag att S4 har en riktigt bra skärm och den är hyffsat snabb. Batteritiden är ok i orginalutförande.
En sak som du bör vara uppmärksam på är att vissa av dessa modeller lider av en taskig vibrator som ger en vibration och resonans i chassit. I min telefon fick jag en resonans av det jag hörde av den andra som pratade så jag kopplade bort vibratorn helt (öppnade chassit och monterade ur den). Du testar detta genom att slå lite i lurens underkant. Om man då känner en vibration i luren så hade i alla fall inte jag köpt den.

Om du är villig att roota telefonen och lägga in ett annat rom så kan du få en telefon med mycket bättre batteritid, utan en massa bloatware och framför allt, en supersnabb telefon utan lagg överhuvudtaget. Jag la in en rom som baserade sig på google-edition varianten av S4. Telefonen blev ljuvlig att använda.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk

Hade samma val nyligen och valde S5 för enligt mig:
Har den bättre skärm
Laddar den varannan natt.
Gillar Samsungs ui det är inte så segt som alla hör säger om man vet vad man gör.
Tycker kameran tar bättre bilder i auto som jag använder mest.
Z2an var hemsk att hålla i.

Notera att detta är min åsikt.

Funktionen jag använder mest i min s5 är s-health grymt trevlig app om du löper mycket samt att den knappt drar något extra batteri.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Är i precis samma sits nu.

Pro Z2
- Större batteri
- Bättre kamera
- VattenTÄT / Dammtålig
- Stereohögtalare
- Ingen Pentile

Pro S5
- Utbytbart batteri
- USB3
- IR Blaster
- Snabbare kamera

Annars har båda Trådlös laddning, SD-läsare och nya 4G. Det som kommer avgöra är hur supporten i mjukvaran fungerar med nya systemuppdateringar, men det är inte heller helt relevant i och med att jag med största sannolikhet kommer roota och slänga in Cyanmod på den. Just nu lutar det åt Z2 med det enda förbehållet att man inte kan switcha batteri på längre resor, vilket gör en bunden till extraladdare som på sikt sliter sönder microUSB-porten i telefonen.

Någon input?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jo det borde du verkligen. HTC One M7 har rent utav usel kamera, dålig batteritid och dålig touch-response. Jämfört med Nexus 5 har den i princip bara en konkret fördel: högtalaren. (inte för att Nexus 5 har bra batteritid, men den har åtminstone hyfsad batteritid)

Värt att tänka på är att 32GB versionen bara säljs via Googles egna affär.

Kameran på m7an kan jag stämma in på. Har precis fått häva mitt köp av m7an på grund av lila/röd/blåa bilder som alla tycks lida av. Helt värdelöst. Ultrapixels jo tjena...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deathdancer:

Är i precis samma sits nu.

Pro Z2
- Större batteri
- Bättre kamera
- VattenTÄT / Dammtålig
- Stereohögtalare
- Ingen Pentile

Pro S5
- Utbytbart batteri
- USB3
- IR Blaster
- Snabbare kamera

Annars har båda Trådlös laddning, SD-läsare och nya 4G. Det som kommer avgöra är hur supporten i mjukvaran fungerar med nya systemuppdateringar, men det är inte heller helt relevant i och med att jag med största sannolikhet kommer roota och slänga in Cyanmod på den. Just nu lutar det åt Z2 med det enda förbehållet att man inte kan switcha batteri på längre resor, vilket gör en bunden till extraladdare som på sikt sliter sönder microUSB-porten i telefonen.

Någon input?

Det finns fler Pro till S5: Vattentålig och bättre skärm (bästa enligt vissa). Dessutom lite lättare och mindre i storlek = greppvänligare.

https://www.youtube.com/watch?v=j3pY-eG2Bs0

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Z2 är ju fan hemsk me den där döda ytan där nere ser inte klokt ut, samt den är inte direkt skönt att hålla direkt.. och nej kameran i s5 är betydligt bättre och displayen.

ojdå verkar som sony fick pisk där på kamera testet.. och det är lika sketet på video läget... inte vinner dom där heller..

varför ska man köpa en z2 undrar man? det borde man inte lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Pro Z2
- Större batteri
- Bättre kamera
- VattenTÄT / Dammtålig
- Stereohögtalare
- Ingen Pentile

Pro S5
- Utbytbart batteri
- USB3
- IR Blaster
- Snabbare kamera

Annars har båda Trådlös laddning, SD-läsare och nya 4G. Det som kommer avgöra är hur supporten i mjukvaran fungerar med nya systemuppdateringar, men det är inte heller helt relevant i och med att jag med största sannolikhet kommer roota och slänga in Cyanmod på den.

Jag skulle inte säga att Z2 har bättre kamera än S5. Z2 må ha en bättre sensor, men S5 har bättre mjukvaruinterpolering. Jag skulle nog säga att S5 har snäppet vassare kamera.
Skärmarna har olika fördelar och nackdelar. S5 är inte lika skarp(p.g.a. pentile), men har bättre färger, svärta och kontrast (i cinema/pro photo mode, inte standard). Jag skulle nog personligen luta mot S5 även här.

De enda fördelarna som faktiskt har betydelse med Z2 tycker jag är batteritiden och mjukvaru-navigationsknappar.
Den är svår att ha i fickan p.g.a. sin storlek och ej rundade kanter, samt känns inte bra att hålla i.
Jag gillar inte riktigt plasten på S5s baksida heller, men den är åtminstone hyfsat bekväm att hålla i.

Skrivet av Deathdancer:

Kameran på m7an kan jag stämma in på. Har precis fått häva mitt köp av m7an på grund av lila/röd/blåa bilder som alla tycks lida av. Helt värdelöst. Ultrapixels jo tjena...

Jo, fast M8 har betydligt bättre kamera. Fortfarande inte bra, men ändå ett stort steg upp från M7.

Permalänk
Avstängd

glasbyte sony xperia z

Skrivet av Sears:

Jag skulle inte säga att Z2 har bättre kamera än S5. Z2 må ha en bättre sensor, men S5 har bättre mjukvaruinterpolering. Jag skulle nog säga att S5 har snäppet vassare kamera.
Skärmarna har olika fördelar och nackdelar. S5 är inte lika skarp(p.g.a. pentile), men har bättre färger, svärta och kontrast (i cinema/pro photo mode, inte standard). Jag skulle nog personligen luta mot S5 även här.

De enda fördelarna som faktiskt har betydelse med Z2 tycker jag är batteritiden och mjukvaru-navigationsknappar.
Den är svår att ha i fickan p.g.a. sin storlek och ej rundade kanter, samt känns inte bra att hålla i.
Jag gillar inte riktigt plasten på Samsung S5s baksida heller, men den är åtminstone hyfsat bekväm att hålla i.

Jo, fast M8 har betydligt bättre kamera. Fortfarande inte bra, men ändå ett stort steg upp från M7.

Tack, bra.

Samsung Galaxy S5 Skärmbyte
Permalänk
Inaktiv

Jag stod inför det valet tidigare i somras, och mitt val föll på Z2 just pga kameratestet som tidningen mobil hade gjort samt att jag tyckte att den kändes skönare i handen och mot örat än s5:an gjorde.