Högsta förvaltningsdomstolen stoppar tv-licens för datorinnehav

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av warh0g:

Det är som att tycka att polisen ska brinna i helvettet för att dom utför sitt uppdrag.

Fast polisen tolkar inte om en lag lite då och då och dem tvingar inte folk på pengar, så förstår inte riktigt likheten...

Permalänk
Medlem

Retroaktiv återbetalning av licenspengar till de som felaktigt åkt på att betala tv-avgift för dator, mobil, surfplatta.
En tv är en tv och en dator är en dator.

Fattas väl bara att RIKAB börjar ta ut avgift för radioapparater vilket sker i bla Tyskland, dock till en lägre kostnad än om man betalar tv-avgift. En radio är en mottagare som är särskilt ämnad för mottagning av radioutsändning och är därmed licenspliktig på samma sätt som en digital-tv box. http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-avgift#Europa

Permalänk
Medlem

Helvete va kul att höra. Dock har jag fortfarande en TV. Men gött för många andra!

Permalänk
Medlem

Bästa nyheten på länge. Om dom bara kunde ge sig på Copyswede så vore det ännu bättre Ta död på den jävla ohyran en gång för alla

Permalänk
Medlem

Får man pengar tillbaka då, eller?

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Njure:

Får man pengar tillbaka då, eller?

Nej, det kommer du få slåss för. Men du har rätt enligt lagen att få pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Det är just nu 1045 personer före dig i kö...........

Jag ska få tillbaka pengar också eftersom de tagit ut avgift för något de inte har rätt till.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Det är som att tycka att polisen ska brinna i helvettet för att dom utför sitt uppdrag.

Jämför om polisen inte fanns eller om radiotjänst inte fanns...

Permalänk
Medlem

Dags att skaffa dator igen då alltså

Vilken hjälte som tog sig igenom alla rättegångar och vågade ta kampen mot detta absurda!

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får tag på Radiotjänst för avanmälan och krav på återbetalning? Hos kundtjänst får man en upptagen ton (Ja, ni hörde rätt, de har inget form av kösystem) och hos växeln svarar de inte...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rakalyps:

Någon som vet hur man får tag på Radiotjänst för avanmälan och krav på återbetalning? Hos kundtjänst får man en upptagen ton (Ja, ni hörde rätt, de har inget form av kösystem) och hos växeln svarar de inte...

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Omprovning-och-overk... finns anvisningar om olika sätt att begära omprövning.

Edit: Observera dock att Radiotjänst enligt http://radiotjanst.se/Avgiften/Lagar-och-regler/Viktigt-medde... verkar anse att det här med "uppenbart oriktigt" inte är uppfyllt. Det blir intressant att se hur det kommer att utveckla sig.

Permalänk
Medlem

M.t.p. domens motivering kan man ju i princip läsa det analogiskt som att det inte gäller för surfplattor heller. Det var nämligen där jag åkte dit när radiotjänst ringde och frågade om jag hade en surfplatta...

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rakalyps:

Någon som vet hur man får tag på Radiotjänst för avanmälan och krav på återbetalning? Hos kundtjänst får man en upptagen ton (Ja, ni hörde rätt, de har inget form av kösystem) och hos växeln svarar de inte...

Genom "Mina sidor" kan man skriva meddelande till Radiotjänst angående omprövning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rakalyps:

Någon som vet hur man får tag på Radiotjänst för avanmälan och krav på återbetalning? Hos kundtjänst får man en upptagen ton (Ja, ni hörde rätt, de har inget form av kösystem) och hos växeln svarar de inte...

Gissar att de är rätt överbelastade nu.

Jag hade väntat några dagar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Fast Polisen tillför en viktig tjänst till samhället. SVT är ingen tjänst som tillför något vettigt till mig, men ändå ska jag betala för den.

Per definition är det i allmänhetens tjänst. Tänk om sittande regering skulle bestämma vad som visades på den statliga kanalen istället?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av Rakalyps:

Någon som vet hur man får tag på Radiotjänst för avanmälan och krav på återbetalning? Hos kundtjänst får man en upptagen ton (Ja, ni hörde rätt, de har inget form av kösystem) och hos växeln svarar de inte...

Överbelastning på telefonväxeln? Känns som om att det finns några stycken som vill ringa och håva in sina klöver

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Jättekul att det faktiskt visade sig att en dator inte är en tv. Men fyfan vilket slöseri med pengar att det ens ska behövas drivas i domstol för att förstå det.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Omprovning-och-overk... finns anvisningar om olika sätt att begära omprövning.

Skrivet av Ojeu:

Genom "Mina sidor" kan man skriva meddelande till Radiotjänst angående omprövning.

Jag hade dock gärna pratat med dem så otrevliga som de var när de pratade med min sambo i höstas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det är som att tycka att polisen ska brinna i helvettet för att dom utför sitt uppdrag.

Det ska dom med om dom hade rånat dig under pistolhot.

Permalänk
Inaktiv

Nästa steg

Hoppas att nästa steg blir att avskaffa Radiotjänst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

Fast polisen tolkar inte om en lag lite då och då och dem tvingar inte folk på pengar, så förstår inte riktigt likheten...

Det är en tjänst för samhället, likt polisen. Det är liknelsen. Sen tror jag att poliser dagligen tolkar lagen.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

svt... Det är ungefär som att jag skulle göra min Facebook profil öppen för alla att gå in och se på den, och nu måste helt plötsligt alla som har en dator och internet anslutning, som kan gå in och kolla på min profil betala mig 2000kr om året. Hade varit multi miljonär vid det här laget, om man kunde få ett sådant stöd av lagen.

Alla använder datorn och internet för att betala sina räkningar, Dem flesta spelar spel över nätet. Men finns det ens någon som vill se den icke demokratiskt vridna smörjan på Svt? Kan garantera att ingen har köpt sin mobil eller dator för att kunna kolla på svt. även mobilsurf brukar vara begränsat.
Hade dom gjort som netflix och viaplay, hade det varit en sak, att folk självmant fick välja att abonnera som kunder. men ej såhär.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Det ska dom med om dom hade rånat dig under pistolhot.

Om du är missnöjd med lagen om Radio- och TV-licens så borde du ta upp det med de förtroendevalda som kan ändra lagen.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Helt rätt!! Nån måtta får det tamejfan vara :).

Permalänk

Enligt västerbottenskuriren:

Men högsta förvaltningsdomstolen delar alltså inte den bedömningen. Radiotjänst betraktar domen som vägledande vilket innebär att vi nu återgår till tidigare tolkning och tillämpning, d.v.s. vi kommer inte längre att påföra radio- och tv-avgift för dator/surfplatta/mobiltelefon med internetuppkoppling.

http://www.vk.se/1214496/1214496

Verkar inte bli någon återbetalning dock.

Väldigt skönt att detta gick igenom.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Jämför om polisen inte fanns eller om radiotjänst inte fanns...

Det skulle vara anarki och den sittande regering skulle bestämma vad som visades på den statliga kanalen.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Ni som tänkte kräva era pengar tillbaka, tittar ni på allvar aldrig på SVT? Jag tycker att domen är helt riktig för en dator kommer aldrig att vara avsedd för att titta på TV, men jag har samtidigt svårt att tro att det finns många svenskar som aldrig tittar på TV och som har medgett för radiotjänst att de har en dator och därmed betalat TV-licens.

Jag har iaf både TV och dator och kommer glatt att fortsätta betala min TV-licens

Permalänk
Medlem

Hurra! Otroligt förvånad över domen med tanke på hur dåligt det gick i både kammarrätren & förvaltningsdomstolen men det här är klart en seger. Igår lämnade alla ungdomsförbund till regeringspartierna och elektronikbranschem gemensam in ett förslag om att se över privatkopieringsavgiften (copyswede) så vi får hålla tummarna och hoppas att det hämder något på den fronten med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det är som att tycka att polisen ska brinna i helvettet för att dom utför sitt uppdrag.

hmm..

Hursomhelst är jag glad över denna nyheten, ett steg i rätt riktning och på tiden med.

Permalänk
Medlem

Till alla er som betalat, jag tycker ni ska bombadera radiotjänst med telefonsamtal och kräva pengarna tillbaka. Så får dem smaka på egen medicin.