Högsta förvaltningsdomstolen stoppar tv-licens för datorinnehav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Domstolar/regerings...

Sida 9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Vad gäller återbetalning av radio- och tv-avgift anges i 16 § avgiftslagen att
överstiger en inbetalad avgift vad som ska erläggas enligt beslut som har vunnit
laga kraft, ska överskjutande belopp betalas tillbaka. Av lagrummet följer således
att den i målet aktuella radio- och tv-avgiften ska betalas tillbaka till AA.

jämför med radiotjänst.se där det står:

Citat:

Högsta förvaltningsdomstolens beslut innebär ny praxis fr o m 2014-06-13. Fram till detta datum har rättssystemet bekräftat tidigare praxis. Detta innebär att tidigare avgifter är korrekt påförda och kan ej återbetalas.

Känns oklart...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

En glädjande nyhet är att alla som har drivit detta till högsta förvaltningsdomstolen har rätt att få tillbaka sina pengar retroaktivt "ca500st"

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Mycket bra beslut. Att införa licensplikt på enheter som inte är huvudsakligen avsedda för tv-mottagning var ett lika stort bottennapp som Copyswedes framfart.

Är riktigt arg över att jag behövt betala då jag inte haft tvn till annat än spel sedan flera år tillbaka.

Det ska dock tilläggas att efter jag började betala (högst ofrivilligt) tv-licensen så tänkte jag att jag lika gärna kan använda tvn samt SVT-play. Till min förvåning upptäckte jag att det finns extremt många kvalitetsprogram och dokumentärer av intresse.

Av ovanstående anledning väljer jag att fortsätta betala tv-licens, men jag förstår alla som är upprörda och tycker att ni gör helt rätt i att dra tillbaka er anmälan om ni aldrig nyttjar produkten.

Bra beslut förvaltningsdomstolen!

Svt har många dokumentärer som är köpta från utlandet och finns i de flesta fall att se gratis på YouTube.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Men det lät ju inte vara många som "bara" äger en dator och ingen tv eller mobil? så det kanske inte är så många (jag där ibland9 som ändå har betalat pengarna helt rätt ändå? det är ju trots allt samma avgift hur många man än äger.

"Radiotjänst meddelar att datorer, surfplattor och mobiltelefoner efter dagens dom inte längre bedöms vara avgiftspliktiga."

Så alla som äger datorer och mobiltelefoner slipper betala så länge de inte äger en TV.

Permalänk
Medlem

BRA DÄR! Får lite hopp om det svenska rättssystemet när jag läser detta, otroligt bra! Nu är det bara copy-swede kvar!!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Yes!!!
Staten fick en smäll på fingrarna hahahaha.
Jag misstänkte hela tiden att det inte kan vara rätt att ta ut licens avgift på play tjänster på webben.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Per definition är det i allmänhetens tjänst. Tänk om sittande regering skulle bestämma vad som visades på den statliga kanalen istället?

SVT är inte det enda sättet att få ta del av nyheter inte radio heller. Tidningar har länge klarat sig utan få en del utav de pengar radiotjänst driver in. Argument om att det skulle bli diktatur om tv avgiften lades på skatten håller inte i min ögon. Själv klart slåss SVT för sin pengar som de inte har några krav på sig att leverera valuta för. Skulle staten vara inblandad skulle de också behöva redovisa vad de gör för pengarna.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Jag kollar nästan dagligen på svt play och har absolut inte något emot att betala och slippa all jävla reklam och få riktigt bra kvalité på tv. Det radiotjänst borde göra är att ge ut ett användarnamn och lösenord för varje licens. Inte svårare än så.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Om du är missnöjd med lagen om Radio- och TV-licens så borde du ta upp det med de förtroendevalda som kan ändra lagen.

Det är ingen som är missnöjd med lagen, förutom Radiotjänst. Dom valde därför att skita i den. Men nu har dom fått smäll på fingrarna för det..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Kan de inte spärra svtplay.se nu med login så detta aldrig kommer upp på tapetern igen?! Jag vill inte betala för SVT öht! Vare sig via en skatt eller avgift! Jag kollar inte på smörjan!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Detta var bra nyheter, men det räcker inte. Jag har inte kunnat kolla på TV sen man släckte det analoga nätet, men ändå måste TV-avgiften betalas för jag har en fyrtiotummare hemma som bara spelar BR-film.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

"Radiotjänst meddelar att datorer, surfplattor och mobiltelefoner efter dagens dom inte längre bedöms vara avgiftspliktiga."

Så alla som äger datorer och mobiltelefoner slipper betala så länge de inte äger en TV.

Ska man vara petig så är äganderätten inte viktig, folk kan t.ex. hyra en tv eller annan avgiftspliktig utrustning.

Skrivet av Sifear:

SVT är inte det enda sättet att få ta del av nyheter inte radio heller. Tidningar har länge klarat sig utan få en del utav de pengar radiotjänst driver in. [...]

Det har de, ja, av förklarliga skäl; men vi har även presstöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Om polisen gör en felaktig tolkning av lagen så är det polisens fel och inte lagstiftarnas precis som det är Radiotjänsts fel att de tolkat lagen fel här och är då ansvariga för den feltolkningen. Det är inte de folkvaldas fel att Radiotjänst tar på sig rätten som domare, indrivare och bödel i frågan.

Jag har aldrig påstått att det inte är Radiotjänst som har gjort fel, lagen skulle behövas ändras alternativt moderniseras. Vill man att den ska avskaffas, som verkar vara en ganska populär idé, så måste man ju ta det med de som kan påverkar lagstiftningen (det var det jag menade).
Det jag reagarade mest på var "må radiotjänst brinna i helvettet", vilket jag tycker är opassande

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv

It's all about the money, it's all about the dum dum di di dum dum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

SEGER!

Fredagen den 13e, inte längre en otursdag.

Eller så är det den 24:e Dec idag??

*bah, tappade frukosten i knät av förvåning och glädje när jag läste nyheten*

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Kan de inte spärra svtplay.se nu med login så detta aldrig kommer upp på tapetern igen?! Jag vill inte betala för SVT öht! Vare sig via en skatt eller avgift! Jag kollar inte på smörjan!

Jag vet inte om du såg det i min tidigare kommentar, men de har tidigare argumenterat att det inte spelar någon roll om det är SVT eller någon annan som står för utbudet ...
http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/Bahnho...
"Det har inte någon betydelse om det är TV4, Kanal 5, SVT eller något annat ..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det är ingen som är missnöjd med lagen, förutom Radiotjänst. Dom valde därför att skita i den. Men nu har dom fått smäll på fingrarna för det..

Skickades från m.sweclockers.com

Det är rätt många som är missnöjda med hela begreppet och vill avskaffa den helt.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag har ändå ingen tv, dator, smartphone, radiomottagare, annan särskilt avsedd apparat för tv-mottagning, antennhamster, lysmaskar eller tidningar med tv-tablå. Om bankomater, reklamskyltar och tågtidtabeller består av en datordriven skärm försöker jag låta bli att titta för att inte behöva betala.

Gör ert jobb och granska makten annars kommer jag aldrig betala! Trött på propaganda och nyheter skapade för att sprida rädsla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

JAAAAAAA!!1!

Fan vad härligt

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

SVT är inte det enda sättet att få ta del av nyheter inte radio heller. Tidningar har länge klarat sig utan få en del utav de pengar radiotjänst driver in. Argument om att det skulle bli diktatur om tv avgiften lades på skatten håller inte i min ögon. Själv klart slåss SVT för sin pengar som de inte har några krav på sig att leverera valuta för. Skulle staten vara inblandad skulle de också behöva redovisa vad de gör för pengarna.

Tyvärr finns det något som heter "presstödet" som tidningar tar del av, alltså statliga (skatte, dvs våra)pengar för att "främja mångfald och konkurrens inom dagspressen", alltså de facto politiskt styrda (utan att lägga värdering i det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeriks54:

Ni som tänkte kräva era pengar tillbaka, tittar ni på allvar aldrig på SVT? Jag tycker att domen är helt riktig för en dator kommer aldrig att vara avsedd för att titta på TV, men jag har samtidigt svårt att tro att det finns många svenskar som aldrig tittar på TV och som har medgett för radiotjänst att de har en dator och därmed betalat TV-licens.

Jag har iaf både TV och dator och kommer glatt att fortsätta betala min TV-licens

Det är ju inte relevant om man tittar på SVT eller ej. Det är ju för att man innehar en TV-mottagare som man betalar och inte för att man tittar på den, vilket i sig är helt sjukt och jag hoppas det ändras. Att sen pengarna används till SVT och SR är en annan sak.

För övrigt tycker jag det är bra att det nu en gång för alla visats att radiotjänst har läsförståelse som ett småbarn. Nu väntar vi bara på att radiotjänst ska läggas ner.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Saxat från DN.

http://www.dn.se/kultur-noje/domen-ingen-tv-avgift-for-datore...

Citat:

– Vi ser månad för månad hur tittande på tv i accelererande takt förflyttas till andra mottagare och skärmar. Högsta förvaltningsdomstolens dom idag innebär att endast den del av befolkningen som har traditionella tv-apparater ska betala för hela svenska folket användning av SVT:s, Sveriges Radios och UR:s utbud och tjänster. Det är varken rättvist eller en hållbar lösning för framtiden.

Suck... ge dig någon gång människa. Det är ännu mindre rättvist att man ska betala för vad som i mina ögon är skräp TV som jag inte tittar på. Än mindre än kulturdravlet ni sänder(som redan kostat många skatteslantar) vill jag se era vinklade nyheter.

Citat:

– Nu går frågan tillbaka till riksdagen, som måste förtydliga lagen om finansieringen för public service. Den måste hålla för den snabba förändringen av medienyttjande och fortsatt garantera programbolagens oberoende, säger Eva Hamilton i pressmeddelandet.

Att hon orkar. Denna förlegade TV licens... har hon inget bättre för sig i livet än att försvara något som inte varit modernt sen 80-90-talet? Och lägg ner oberoende snacket Hamilton. Du har nyss vissat att du vet var du ska böna och be för att få som du vill. Oberoende... maken till skitsnack. Med detta sagt, fruktar att vi inte sett det sista av eländet men en respit på ett par år blir det nog.

Carl-Gustav Johansson, VD på "tjänst-skräpet" i Kiruna har inte mycket vett i skallen han heller.

Citat:

– Det vet vi inte, vi har inte registrerat vad de har för typ av utrustning när vi har påfört dem avgifter. Det kan antingen vara en traditionell tv-apparat eller en dator eller en surfplatta eller liknande. Men det är ett relativt stort antal kan vi tro, eftersom vi ökade antalet avgifter mycket kraftigt under fjolåret framför allt, säger han.

Så ni har ingen ordentlig koll(kan de iofs aldrig ha då de inte får invadera hemmen) och då är det okej att bara skicka en faktura hux flux efter ett anonymt telefonsamtal? Så gör bluff fakturerare med.

Radiotjänst och TV licensen... suck ja, måtte fanstyget snart försvinna för gott.

Permalänk

Goda nyheter. Men hur länge varar glädjen? Vem vet om hur de redan nu förebereder sig för att lobba frenetiskt för att få till en ändring i tv-avgiftslagen?

Permalänk

Mycket märkligt att den här domen bara gäller från 14-06-14. Från min synvinkel borde domen innebära att tidigare domar i samma ämne ogiltigförklaras. Det är ju helt stört att det från 1 februari 2013 till 13 juni 2014 var fullt tillåtet att ta ut avgiften, men från 14 Juni 2014 är det inte längre tillåtet, När samma lagstiftning har gällt under hela perioden. Om det är otillåtet nu så borde det även ha varit otillåtet tidigare. Inga lagar har ju ändrats!

Ska det löna sig att bryta mot lagen?

Jag har betalat 2600kr i "datorinnehav" som hade kunnat användas till mycket bättre ändamål... Känner mig bestulen av radiotjänst.

Visa signatur

Largo-Sama är din vän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Ja, fast det är ju tingsrätten som dömt. Tingsrätten är en instans där det sitter lättpåverkade lekmän (politiker) och hittar på lite vad som helst baserat på hur de tror saker ska vara. Det är först i högre instans folk med faktisk juridisk utbildning dömer.

Permalänk
Medlem

Hoppas samma domare kommer hantera Copyswede fallet om det någonsin kommer så långt upp.

Jag tittar mer på svt sändningar via dator/platta än jag privat kopierar på mitt tv-spel/platta/telefon.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Goda nyheter. Men hur länge varar glädjen? Vem vet om hur de redan nu förebereder sig för att lobba frenetiskt för att få till en ändring i tv-avgiftslagen?

Dom har inget att lobba för - som HD skriver så köper man inte en dator/ipad för att "i främst" se på TV.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Kan man ringa idag och säga upp avgiften då? Borde vara en del köer..