Iphone särskild ägnad för privatkopiering – enligt Södertörns tingsrätt

Permalänk
Melding Plague

Iphone särskild ägnad för privatkopiering – enligt Södertörns tingsrätt

Operatören Telia kan tvingas betala 73 miljoner kronor i utebliven kopieringsavgift sedan Södertörns tingsrätt beslutat att Iphone är särskilt avsedd för privatkopiering.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis går det vidare till högre instans, och förhoppningsvis går det på samma sätt som i tv-avgiftsdomen. Copyswede ska sänkas.

"Särskilt avsedd" har alltså en alldeles åt skogen för bred tolkning, och måste stramas åt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Att dom orkar.

Permalänk
Medlem

Ren idioti är vad detta är. Man får hoppas att högre instanser har mer vett i huvudet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Inaktiv

Om man nu har gått igenom telefonens funktioner, vart ser man att den är "speciellt avsedd" för privatkopiering? Jag tar bilder och de kopieras ingen annan stans än möjligtvis till iCloud, men det är inte en tjänst som direkt är iphone's lagring...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men gud förbannat

Permalänk
Medlem

Vad är ens privatkopiering i dagsläget? All film och musik är försedd med kopieringsskydd som gör det olagligt från första början att kopiera dessa media, så vad exakt är det man betalar för?

Permalänk
Medlem

Om inte telefonen låter mig direkt från skiva hämta filerna utan en massan mellanjobb anser jag den inte vara särskild ämnad för specifikt privatkopiering. Hela konceptet oavsett vilket bullshit idag. Köper jag musik från iTunes och det synkas i telefonen är det då tamefan inte privatkopiering från ett försäljningsmedium som CD/Kassett de ska ha ytterligare ersättning för. Copygreed... Deras idé är redan passé för när vi betalar "DUBBELT" för filer vi köpt, då har de spårat ur.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Radiotjänst föll idag, hoppas att Copyswede går samma öde till mötes.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kan inte högsta förvaltningsrätten drämma klubban i bordet för dessa dumheter på samma sätt som för radiotjänsts hetsjakt på datorägare? Copyswede tolkar privatkopiering som djävulen läser bibeln.

Permalänk
Avstängd

Jäv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Vad är ens privatkopiering i dagsläget? All film och musik är försedd med kopieringsskydd som gör det olagligt från första början att kopiera dessa media, så vad exakt är det man betalar för?

Musik du redan betalat för..

Permalänk
Medlem

Särskilt avsedd är en åt helvete grov fel tolkning av en iPhone, finns ju fan inte telefon som är lika låst inom fil hantering som en iPhone... går ju fan knappt att ladda ner en bild på skiten.

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem

rätt smart av copyswede att börja med just iphone, då Apple fram tills nyligen envisats med iTunes som sin enda tjänst för musik/film. som faktiskt då borde infattas i den nuvarande tolkningen av privatkopiering. (då det är ett slags exemplarframställning och inte streaming).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Jag som trodde att en telefon är "särskilt ägnad" åt att kommunicera med andra människor genom tal, text och bilder via olika former.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Inaktiv

Jag undar vad det är för människor som arbetar hos Copyswede. Vad är deras drivkraft? Vad ser de som inte jag ser?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt den här kopieringsavgiften. Om man köper hårdisk, USB-minne, telefon och bränn-skivor. Alla med kompieringsavgift, tillåter det en att piratkopiera då eller?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av anon32713:

Jag undar vad det är för människor som arbetar hos Copyswede. Vad är deras drivkraft? Vad ser de som inte jag ser?

Ett välbetalt jobb?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen detta överklagas! Bort med Copyswede!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag förstår inte riktigt den här kopieringsavgiften. Om man köper hårdisk, USB-minne, telefon och bränn-skivor. Alla med kompieringsavgift, tillåter det en att piratkopiera då eller?

Men lägg av, du har varit på swec tillräckligt länge för att veta skillnaden på pirat och privatkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Ett välbetalt jobb?

Kanske lite grävande journalistik kring dessa individers inkomst vore på sin plats

Permalänk
Medlem

Jag tycker man borde kunna ta ut böter av CopySwede för störande av ordning...

OnT: Lagen måste ändras. Så länge de har fäste någonstans kommer de fortsätta vinna.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Hur vet dem om det är privatpersoner eller företag som använder telefonerna? Företag kan inte privatkopiera och betalar ingen sådan ersättning. Just det, det vet dem nog inte.

Permalänk
Medlem

Telia får göra som alla andra bolag när dom vill får någon lag ändrad, skicka några lobbyister till Riksdagen och muta, nej jag menar övertala rätt personer.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"Särskilt avsedd" har alltså en alldeles åt skogen för bred tolkning, och måste stramas åt.

Definitionen "Särskilt avsedd" betyder "framförallt avsedd" eller huvudsakliga bruk och syfte.
Denna definition specificerar en tydligt smal riktlinje, hur dessa nissar kan få detta till "bred tolkning" är riktigt underligt.
CD skivor och kassetter är avsedda för att spela in ljud och bild vilket kan vara upphovsrättsskyddat material.
En telefon är avsedd för kommunikation, d.v.s. dess huvudsyfte; därmed skall ej vara avgiftsbelagd

Lika tokigt (med glimten i ögat) är det om vi skulle klassificera köks- och mat-knivar som vapen och kräva vapenlicens när man skall ut å käka på restaurang! Visst *kan* mat-knivar användas som vapen men knivarna är avsedda, dess huvudsyfte, för redskap till förtäring av föda

Lika orimligt som detta var (hurra) tv-licensen mot datorer, vilket jag hoppas på att denna avgift finner samma slut som tv-licensen.

Permalänk

Copyswede börjar kännas mer & mer som trams

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6600k@4.7 gHz - 16 GB - Radeon 5700 XT - Corsair Force MP510 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Jag som trodde att en telefon är "särskilt ägnad" åt att kommunicera med andra människor genom tal, text och bilder via olika former.

Fast det är ju inte en "telefon". det är ju en "iPhone". vad var det nu steve jobbs sade på press eventet när de visade upp sin första iPhone:
"An iPod. A phone. And an internet communicator"

iPod är ju "särskilt ägnad" för privat kopierad musik, eller ?
iPhone levereras ju även med tillägnad mjukvara (iTunes) för privat kopiering.

Det är ju därför det är så smart att de börjar med just iPhone...
Om de lyckas vinna hela vägen så är det ju inte sånt där jättehopp att belägga alla telefoner med samma möjlighet, även om de inte marknadsförs eller säljs med kringtjänster som gör den "särskilt ägnad".

för övrigt hatar jag luddiga tolkningslagar, och kassett avgiften är fruktansvärt förlegad och borde avskaffas/skrivas om.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Jag undar vad det är för människor som arbetar hos Copyswede. Vad är deras drivkraft? Vad ser de som inte jag ser?

Gå in här och kolla så står det förklarat: http://www.copyswede.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Definitionen "Särskilt avsedd" betyder "framförallt avsedd" eller huvudsakliga bruk och syfte.
Denna definition specificerar en tydligt smal riktlinje, hur dessa nissar kan få detta till "bred tolkning" är riktigt underligt.
CD skivor och kassetter är avsedda för att spela in ljud och bild vilket kan vara upphovsrättsskyddat material.
En telefon är avsedd för kommunikation, d.v.s. dess huvudsyfte; därmed skall ej vara avgiftsbelagd

Lika tokigt (med glimten i ögat) är det om vi skulle klassificera köks- och mat-knivar som vapen och kräva vapenlicens när man skall ut å käka på restaurang! Visst *kan* mat-knivar användas som vapen men knivarna är avsedda, dess huvudsyfte, för redskap till förtäring av föda

Lika orimligt som detta var (hurra) tv-licensen mot datorer, vilket jag hoppas att denna avgift finner samma slut som tv-licensen.

Finns ännu mer orimliga liknelser, piloter ska inte få flyga flygplan eftersom att flygplan kan användas i terrorattentat. Nej det funkar ju inte riktigt så, en telefon är avsedd för kommunikation. Men de kanske hittar någon krypväg eftersom att en iPhone är en sk smart-phone? Giriga är vad de är.

Pianon borde avgiftsbeläggas, för om man släpper dem i huvudet på någon så är det en säker död. Håller ni inte med mig?

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Hela situationen har blivit absurd. Om något så kommer Copyswede att uppmuntra privatkopiering genom att det i slutändan blir konsumenten som får betala notan, även om den kan anses låg á 3.50kr/GB. Nu är det dags för en bred sammanslutning mellan producenter och aktörer för att motarbeta Copyswede m.fl.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |