Vilken mobiltelefon bör jag skaffa?

Permalänk
Medlem

Uppskattar all hjälp jag har fått speciellt från dig Sears, har vägt och funderat och kommit fram till detta:

S5 - Bra telefon överall, inte bäst på någonting. Inte premiumkänsla, alla mina kompisar har redan denna vilket är lite avtändande.
Z2 - Jättebra telefon, men svår att reparera vilket jag inte gillar. Vore det inte för att den är gjord av glas(hatar att min iPhone är gjord av glas) skulle jag gillat den mer.
M8 - Extremt bra telefon om man tänker bort hur svår den är att reparera. Skulle valt denna om inte kameran var som den var, vill gärna kunna ta vackra bilder och M8:an verkar inte kunna ta dessa konsitent. HTC har lovat uppdateringar i två år, extremt stort plus för denna.
G3 - Har bara hört lovord om denna i tråden och den verkar stämma mest överens med det jag vill ha. Kan inte komma på någon nackdel förutom att baksidan är av plast och att UI:t är fult. För det första kommer jag att byta ut baksidan mot en av metall och för det andra så är det en andriod, dvs så behöver man inte oroa sig eftersom det är enkelt att byta ut.
Nexus 5 - Extremt prisvärd, men jag vill gärna lägga ut lite extra pengar för att slippa byta telefon inom två år. De andra telefonerna har bättre processor, grafikkort och mer ram. Denna faller bort pga detta.

G3 är jag väldigt benägen att beställa om det inte vore för att jag inte vet hur LG är med uppdateringar. Z2 och M8 har jag hört skall vara väldigt framtidssäkra. Så om LG är för dåliga med att hålla sina telefoner uppdaterade så blir det eventuellt en av dessa.

Hur länge tror ni LG stödjer G3? Vore kul om någon med tidigare erfarenhet av LG kunde uttala sig om detta - om det är runt två år kommer jag beställa denna. Om inte får det eventuellt bli en M8 pga löftet från HTC.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Nexus 5är grymt svårslagen
Qualcomm Snapdragon 800, 2GB RAM och FullHD skärm för bara 2690, bäst mjukvarustöd direkt från google också.

Är sugen på en själv fast jag har en Xperia Z

Saken är den att jag vill verkligen inte byta en mobil inom 2 år, så jag vill köpa en vars prestanda jag vet kommer att räcka så länge.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

G3 träffar rätt på flest punkter, den hade varit ett självklart val om det inte varit för premium känslan. Jag har inte kännt på den själv men kämfört med M8 borde den kännas billig. Om du inte har några problem med den efter att du kännt på den i en butik är det G3 som gäller.
Bäst specificationer av dem alla, expanderbar med nytt batteri och SD-kort, väldigt lätt att meka med och stor skärm med väldigt lite dö yta.
Eftersom att baksidan går att at bort borde det komma eftermarknads baksidor i mer premium material och utökade batteri är nog inte omöjligt heller.
Du med stora händer borde inte ha några problem med en tjockare mobil och att dubbla batteritiden är riktigt trevligt. Jag använder ett 7500mha batteri till min S4 och kan inte förstå hur folk klarar sig med 2500mha.

UI, ikoner m.m är väldigt lätt att byta så dissa inte en mobil baserat på sådant.

var fick du tag på ett batteri med 7500mha?
(brorsan har en S4 o behöver nytt batteri)

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur G3:an är men hade G2:an och den var väldigt bra på alla punkter förutom att den kändes plastig ( vilket den också var ) samt att skärmen sprack när den trillade från soffkanten ner på golvet, ganska lågt fall så det kändes väldigt skört. Och det kostade 1500 kr i självrisk att byta skärmen då touchen samt annan skit går sönder när den spricker på G2:an.

Permalänk
Medlem

Kommer också uppdatera min mobil nu i veckorna...

Har en Sony Xperia S just nu har haft den i en 1år 9 månader eller ngt. Funderar över vilken som är bäst för mig.

Tar väldigt bra hand om mina grejer, min Xperia S ser typ ut som ny, dock har den väll blivit lite söligare skulle jag tro. Installerar inte så många appar dock, men hade varit kul med bra bild från Netflix då jag startat det igen, se serier på bussen på mobilen (har gratis wifi på bussen nu och åker ända till skolan ) och sedan angry birds och dem

Den där HTC M8 Red såg riktigt fin ut!
Dock har jag varit väldigt nöjd med min Sony mobil nu så har funderingar på Z1, Z2 eller ngt också. Vill "bara" att den ska ha bra kamera bak, ok kamera fram, 24h användnings batteritid och smidig touch och "rapp" (bra prolle).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

var fick du tag på ett batteri med 7500mha?
(brorsan har en S4 o behöver nytt batteri)

Zerolemon heter företaget, köpte batteriet på amazon.uk men tyvär har de försvunnit från sortimentet. Nu får man istället köpa ett mindre(5400mha) batteri från Anker

http://www.amazon.co.uk/5200mAh-Extended-GT-I9505-18-Month-Wa...

http://www.amazon.co.uk/Extended-GT-I9505-Compatibility-18-Mo...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Saken är den att jag vill verkligen inte byta en mobil inom 2 år, så jag vill köpa en vars prestanda jag vet kommer att räcka så länge.

Jag har en Nexus 4 och den är snart 2 år och den är inte seg alls! Hade det inte varit för att jag vill ha 4G så hade jag fortsatt med denna telefon ett bra tag till. Jag skulle bli förvånad om Nexus 5 blir seg inom 1-2 år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

S5 - Bra telefon överall, inte bäst på någonting. Inte premiumkänsla, alla mina kompisar har redan denna vilket är lite avtändande.

Den har faktiskt bäst kamera. Men den faller på flera andra punkter så är kameran inte extra viktig så hade jag personligen inte valt den.

Citat:

M8 - Extremt bra telefon om man tänker bort hur svår den är att reparera. Skulle valt denna om inte kameran var som den var, vill gärna kunna ta vackra bilder och M8:an verkar inte kunna ta dessa konsitent. HTC har lovat uppdateringar i två år, extremt stort plus för denna.

G3 - Har bara hört lovord om denna i tråden och den verkar stämma mest överens med det jag vill ha. Kan inte komma på någon nackdel förutom att baksidan är av plast och att UI:t är fult. För det första kommer jag att byta ut baksidan mot en av metall och för det andra så är det en andriod, dvs så behöver man inte oroa sig eftersom det är enkelt att byta ut.

Jag skulle inte vara säker på att det finns metallbaksidor just för att man måste ju böja den för att få den på plats, men det vet jag inget specifikt om, så det är bara spekulation.

När det kommer till kameran så är faktiskt inte G3 så speciellt mycket bättre än M8. G3 har samma sensor som G2, bara med förbättrad OIS och ny kamera app. G3 har samma problem med aggressiva brus-reducerings och kontrast-öknings algoritmer som G2.

Citat:

Nexus 5 - Extremt prisvärd, men jag vill gärna lägga ut lite extra pengar för att slippa byta telefon inom två år. De andra telefonerna har bättre processor, grafikkort och mer ram. Denna faller bort pga detta.

Snapdragon 801 som sitter i de andra flaggskeppen är bara en lite uppdaterad version av den Snapdragon 800 som sitter i Nexus 5.
Sedan gör det ingen skillnad på 2GB och 3GB RAM när det kommer till prestanda.
Så prestandan skiljer faktiskt inte mycket.

Hade G3 kommit med Snapdragon 805 som den ryktades att komma göra så hade den telefonen blivit betydligt mer intressant då detta är en lite större uppgradering, men som det ser ut nu så skiljer det inte mycket mellan telefonerna när det kommer till prestanda.

Citat:

G3 är jag väldigt benägen att beställa om det inte vore för att jag inte vet hur LG är med uppdateringar. Z2 och M8 har jag hört skall vara väldigt framtidssäkra. Så om LG är för dåliga med att hålla sina telefoner uppdaterade så blir det eventuellt en av dessa.
Hur länge tror ni LG stödjer G3?

Sony är inte jättebra med uppdateringar. M8 har nästan garanterat bättre stöd än både Z2 och G3.
Det är svårt att säga hur länge LG kommer stödja G3, men i ett år kommer den säkert att få stöd. Med i alla fall en stor uppdatering (till Android 4.5 eller 5.0 eller vad Google nu döper den till).

Permalänk

tycker du borde hålla koll på Asus Zenfone 6 som bör komma nu under sommaren. Kommer själv införskaffa mig i en sådan
Hade Asus Padfone 2 innan och var grymt nöjd med den.

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Uppskattar all hjälp jag har fått speciellt från dig Sears, har vägt och funderat och kommit fram till detta:

S5 - Bra telefon överall, inte bäst på någonting. Inte premiumkänsla, alla mina kompisar har redan denna vilket är lite avtändande.
Z2 - Jättebra telefon, men svår att reparera vilket jag inte gillar. Vore det inte för att den är gjord av glas(hatar att min iPhone är gjord av glas) skulle jag gillat den mer.
M8 - Extremt bra telefon om man tänker bort hur svår den är att reparera. Skulle valt denna om inte kameran var som den var, vill gärna kunna ta vackra bilder och M8:an verkar inte kunna ta dessa konsitent. HTC har lovat uppdateringar i två år, extremt stort plus för denna.
G3 - Har bara hört lovord om denna i tråden och den verkar stämma mest överens med det jag vill ha. Kan inte komma på någon nackdel förutom att baksidan är av plast och att UI:t är fult. För det första kommer jag att byta ut baksidan mot en av metall och för det andra så är det en andriod, dvs så behöver man inte oroa sig eftersom det är enkelt att byta ut.
Nexus 5 - Extremt prisvärd, men jag vill gärna lägga ut lite extra pengar för att slippa byta telefon inom två år. De andra telefonerna har bättre processor, grafikkort och mer ram. Denna faller bort pga detta.

G3 är jag väldigt benägen att beställa om det inte vore för att jag inte vet hur LG är med uppdateringar. Z2 och M8 har jag hört skall vara väldigt framtidssäkra. Så om LG är för dåliga med att hålla sina telefoner uppdaterade så blir det eventuellt en av dessa.

Hur länge tror ni LG stödjer G3? Vore kul om någon med tidigare erfarenhet av LG kunde uttala sig om detta - om det är runt två år kommer jag beställa denna. Om inte får det eventuellt bli en M8 pga löftet från HTC.

HTC M8 Prime kan vara värt att ta i beaktande också. Kommer dock först i höst, men det är ju inte bekräftat till Sverige även om jag antar det.

M8 Prime kommer ha en ordentlig kamera på 13 MP tror jag det var. Enda nackdelarna med den (förutom att den inte kommer komma än om man behöver en nu) är att den har inbyggt batteri (har nästan alla idag dessvärre). Skärmen kommer vara av 1440p ryktas det vidare om.

Är också sugen på LG G3, men skulle gärna vilja se lite mer omdömen och recensioner innan. Skalet skall faktiskt vara rätt snyggt enligt vad jag hört och ha en fin premiumkänsla. Färgerna på skärmen är ju något att ha under uppsikt, men ingen verkar vara perfekt om man skall vara petig.

LG G3 har utbytbart batteri och kan filma i 4K, det är inte fel. Högtalaren lär man inte använda så mycket för musik utan kör vanligtvis med hörlurar.

Enklast är nog att känna, jämföra och se UI och byggkvaliten i butik först. Läsa sig till vad man skall tycka är nog svårt angående objektiva saker.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

M8 Prime kommer ha en ordentlig kamera på 13 MP tror jag det var. Enda nackdelarna med den (förutom att den inte kommer komma än om man behöver en nu) är att den har inbyggt batteri (har nästan alla idag dessvärre). Skärmen kommer vara av 1440p ryktas det vidare om.

Tro inte för mycket på rykten. Vill du följa någon som släpper troliga rykten så följ Artem Russakovskii på Google+. Han är ofta först med många rykten och kommer endast med troliga sådana.
Han är huvudredaktör på Android Police.

Citat:

Färgerna på skärmen är ju något att ha under uppsikt, men ingen verkar vara perfekt om man skall vara petig.

Färgerna ser faktiskt ut att vara bra, betydligt bättre än G2.
Ljusstyrkan däremot är lite i lägsta laget på 370Nits. (vs 420, tror jag, på G2)
Överlag en bra skärm, men inte den bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Tro inte för mycket på rykten. Vill du följa någon som släpper troliga rykten så följ Artem Russakovskii på Google+. Han är ofta först med många rykten och kommer endast med troliga sådana.
Han är huvudredaktör på Android Police.

Färgerna ser faktiskt ut att vara bra, betydligt bättre än G2.
Ljusstyrkan däremot är lite i lägsta laget på 370Nits. (vs 420, tror jag, på G2)
Överlag en bra skärm, men inte den bästa.

Vilka skärmar är bättre tycker du?

Såg en review på youtube där dom påstod att ljusstyrkan är så hög att det inte går att maxa innan telefonen begränsar ljusstyrkan pga att den blir för varm.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vilka skärmar är bättre tycker du?

Såg en review på youtube där dom påstod att ljusstyrkan är så hög att det inte går att maxa innan telefonen begränsar ljusstyrkan pga att den blir för varm.

Nexus 5 och HTC M8 har bättre skärmar. Båda är mer ljusstarka, har bättre kontrast och färgtemperatur. Nexus 5 har även bättre färger, men sämre gamma.

http://www.phonearena.com/reviews/LG-G3-vs-HTC-One-M8_id3722

Permalänk
Medlem

Z2:an är utan tvekan den bästa androidluren du kan köpa idag.
Premiumkänsla, grym kamera, snabb och väldigt bra skärm.

Permalänk
Medlem

oneplusone, bara att ställa sig i kö

Permalänk

hade S5 men sålde den och skaffade en HTC one M8 och är så himla nöjd kan helt klart rekommendera den!

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Z2:an är utan tvekan den bästa androidluren du kan köpa idag.
Premiumkänsla, grym kamera, snabb och väldigt bra skärm.

Hur är den utan tvekan den bästa? Vad är det som är så himla bra? Alltså jag är helt förvirrad vilken telefon jag skall välja. Lutade kraftigt mot G3 ett tag men nu vet jag inte längre... M8's kamera verkade jättebra från det jag såg på testbilder, skärmen verkade t.o.m bättre än G3 och den har ju stöd med mjukvara i 2 år vilket ingen annan smartphone förutom apple kan skryta med. Z2 verkar också grym, kändes bra i handen men varför ser testbilderna så dåliga ut på den? Den har ju högsta MP av alla kameror. G3:n gillar jag inte längre pga att skärmen tycks vara batteritörstig och skärmen verkar inte ens vara bättre än 1080p skärmen på M8:n. Jag älskar dock utseendet på G3:n och att lite fokus har lagts på högtalaren och istället på saker som är värt att lägga fokus på. Vet dock inte hur den är med mjukvarostöd vilket är väldigt hemskt. Lutar faktiskt mot M8:n nu när jag sett lite mer tester. Gillar dock verkligen inte utseendet på den, alldeles för stora kanter på skärmen.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Hur är den utan tvekan den bästa? Vad är det som är så himla bra? Alltså jag är helt förvirrad vilken telefon jag skall välja. Lutade kraftigt mot G3 ett tag men nu vet jag inte längre... M8's kamera verkade jättebra från det jag såg på testbilder, skärmen verkade t.o.m bättre än G3 och den har ju stöd med mjukvara i 2 år vilket ingen annan smartphone förutom apple kan skryta med. Z2 verkar också grym, kändes bra i handen men varför ser testbilderna så dåliga ut på den? Den har ju högsta MP av alla kameror. G3:n gillar jag inte längre pga att skärmen tycks vara batteritörstig och skärmen verkar inte ens vara bättre än 1080p skärmen på M8:n. Jag älskar dock utseendet på G3:n och att lite fokus har lagts på högtalaren och istället på saker som är värt att lägga fokus på. Vet dock inte hur den är med mjukvarostöd vilket är väldigt hemskt. Lutar faktiskt mot M8:n nu när jag sett lite mer tester. Gillar dock verkligen inte utseendet på den, alldeles för stora kanter på skärmen.

Ser ut som att LG G3 är lite långsammare i dom få benchmarks som jag sett, ca 10% långsammare än M8 och S5 kanske. Frågan är om det har någon betydelse? Enligt vad jag läst så skall G3 klara av spel galant och även dom mer prestandakrävande.

1440p på ca 5 tum är nog inte jättenödvändigt men samtidigt känns det spännande att ha en sån om man ändå behåller telefonen en längre tid. Kommer ju mer och mer 1440p på youtube och även 4K har man en fördel av.

Blir helt klart att läsa mer och känna lite på den, både fysiskt och se om man kan kolla om man är nöjd med responsen på skärmen.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Skulle inte hålla med om att Z2 är ett självklart val alls, S5an är likvärdig och bättre på många punkter. S5 har vassare kamera i dagsljus, den väger mindre, därmed känns lättare i handen och har rundade kanter som jag föredrar. Det är också lättare att se på skärmen utomhus har jag lagt märke till, väldigt stark ljusstyrka, och om du föredrar med "varma" färger så är S5ans skärm för dig.

Den viktigaste fördelen den har över Z2 enligt mig är utbytbart batteri vilket är nästan ett måste för mig. Men jag ska säga att det är väldigt små marginaler mellan båda parter, men att folk skriver att Z2an är bäst utan tvekan då tvivlar jag på att de ger en opartisk åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ser ut som att LG G3 är lite långsammare i dom få benchmarks som jag sett, ca 10% långsammare än M8 och S5 kanske. Frågan är om det har någon betydelse? Enligt vad jag läst så skall G3 klara av spel galant och även dom mer prestandakrävande.

1440p på ca 5 tum är nog inte jättenödvändigt men samtidigt känns det spännande att ha en sån om man ändå behåller telefonen en längre tid. Kommer ju mer och mer 1440p på youtube och även 4K har man en fördel av.

Blir helt klart att läsa mer och känna lite på den, både fysiskt och se om man kan kolla om man är nöjd med responsen på skärmen.

Om den är 10% långsammare lär den väl "ta slut" prestandamässigt snabbare också, men du menar att skärmen är så high tech att den skulle väga upp detta framtidsmässigt? Kul koncept!
Jag vankar lite av och an om jag skall beställa G3 nu om någon vecka eller vänta på M8 Prime.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Om den är 10% långsammare lär den väl "ta slut" prestandamässigt snabbare också, men du menar att skärmen är så high tech att den skulle väga upp detta framtidsmässigt? Kul koncept!
Jag vankar lite av och an om jag skall beställa G3 nu om någon vecka eller vänta på M8 Prime.

M8 Prime är för modligen inte tillgänglig förens till hösten om den ens kommer, HTC har väl inte kommit med ett officiellt uttalande ännu?

Rå prestanda är inte längre ett problem, nästa år kommer toppmodellerna kunna köra Half Life 2 och i regel använder vi mobilerna på samma sätt som ett par år sedan. Prestandan som finns räcker och blir över, att mobilen blir slö beror snarare på att användaren instrallerar en massa skit och/eller inte underhåller apparna som finns.

Mjukvara är det enda som kommer orsaka en försämring i användarupplevelsen om du köper en toppmodell idag, en mobil med lite onödiga appar från start kommer att åldras långsammare, byter du ut tillverkarens OS mot en Google Edition ROM/Cyagogenmod/AOSP får du en ännu bättre start, rensar du mobilen från onödiga appar och ser till att allt är uppdaterat kommer det göra mycket mer än att tillverkarna kommer med nya uppdateringar till den.

Se bara till att du har returrätt på mobilen så du kan testa den i en vecka så kommer du bli nöjd.
Såg du den här?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Hur är den utan tvekan den bästa? Vad är det som är så himla bra? Alltså jag är helt förvirrad vilken telefon jag skall välja. Lutade kraftigt mot G3 ett tag men nu vet jag inte längre... M8's kamera verkade jättebra från det jag såg på testbilder, skärmen verkade t.o.m bättre än G3 och den har ju stöd med mjukvara i 2 år vilket ingen annan smartphone förutom apple kan skryta med. Z2 verkar också grym, kändes bra i handen men varför ser testbilderna så dåliga ut på den? Den har ju högsta MP av alla kameror. G3:n gillar jag inte längre pga att skärmen tycks vara batteritörstig och skärmen verkar inte ens vara bättre än 1080p skärmen på M8:n. Jag älskar dock utseendet på G3:n och att lite fokus har lagts på högtalaren och istället på saker som är värt att lägga fokus på. Vet dock inte hur den är med mjukvarostöd vilket är väldigt hemskt. Lutar faktiskt mot M8:n nu när jag sett lite mer tester. Gillar dock verkligen inte utseendet på den, alldeles för stora kanter på skärmen.

Megapixlar har ingenting med kvaliteten på bilderna att göra. Mindre antal pixlar på en lika stor kamera sensor gör att du får mer ljusinsläpp per pixel, vilket har flera fördelar. Så stirra dig inte blind på megapixlarna.
iPhone 5S har bara 8MP, men tar ändå lite bättre bilder än Z1 som har 20MP. Nexus 5 är ännu ett exempel. Den är nästan lika bra som Z1 trots att den "bara" har 8MP.

Jag står dock fast vid att HTC One M8 och Nexus 5 är de bästa Android mobilerna på marknaden just nu.
För M8: bättre batteritid, bättre högtalare.
För N5: bättre kamera, billigare.

Skrev Z2 när jag menade Z1 --.--
Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Om den är 10% långsammare lär den väl "ta slut" prestandamässigt snabbare också, men du menar att skärmen är så high tech att den skulle väga upp detta framtidsmässigt? Kul koncept!
Jag vankar lite av och an om jag skall beställa G3 nu om någon vecka eller vänta på M8 Prime.

Det jag syftade på var egentligen att visst en vassare skärm lär dra mer. Men eftersom prestandan i dagens toppmodeller av mobiler bör vara ganska overkill mot vad man egentligen behöver (utan eventuellt spel).

Jag spelar inte utan använder mobilen till att ringa, messa, läsa/skriva/söka och youtube mm. Så säg 10% tapp i prestanda lär varken göra från eller till i prestanda och det lär knappast kräva så mycket mer prestanda för just dom sakerna.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

M8 Prime är för modligen inte tillgänglig förens till hösten om den ens kommer, HTC har väl inte kommit med ett officiellt uttalande ännu?

Rå prestanda är inte längre ett problem, nästa år kommer toppmodellerna kunna köra Half Life 2 och i regel använder vi mobilerna på samma sätt som ett par år sedan. Prestandan som finns räcker och blir över, att mobilen blir slö beror snarare på att användaren instrallerar en massa skit och/eller inte underhåller apparna som finns.

Mjukvara är det enda som kommer orsaka en försämring i användarupplevelsen om du köper en toppmodell idag, en mobil med lite onödiga appar från start kommer att åldras långsammare, byter du ut tillverkarens OS mot en Google Edition ROM/Cyagogenmod/AOSP får du en ännu bättre start, rensar du mobilen från onödiga appar och ser till att allt är uppdaterat kommer det göra mycket mer än att tillverkarna kommer med nya uppdateringar till den.

Se bara till att du har returrätt på mobilen så du kan testa den i en vecka så kommer du bli nöjd.
Såg du den här?
https://www.youtube.com/watch?v=kWZjjeMBex0

Frågan är bara hur man underhåller sin telefon om man har den original. Du får ju inte med något OS att lägga in på nytt. Min nuvarande HTC Sensation är rootad, men jag är tveksam om jag vill roota nästa. Men jag vill ju så klart kunna behålla prestandan.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Frågan är bara hur man underhåller sin telefon om man har den original. Du får ju inte med något OS att lägga in på nytt. Min nuvarande HTC Sensation är rootad, men jag är tveksam om jag vill roota nästa. Men jag vill ju så klart kunna behålla prestandan.

Android segar ner mycket mindre med Android 4.3+ än vad de gjorde innan det. De introducerade TRIM i 4.3 (vilket iOS fortfarande inte har stöd för), vilket kan liknas med en sop-bil som åker runt och samlar in skräp när den behöver.

Systemåterställningar löser det mesta. Och vissa tillverkare som t.ex. Nexus lägger upp original .img-filer du kan flasha för att ominstallera telefonen.
Men bara man inte installerar många appar som ligger i bakgrunden och kör så ska man inte behöva hålla på och pilla. Du kan kolla vilka appar som ligger och kör i bakgrunden i Settings -> Apps -> Running.

Permalänk
Medlem

Läs testet på gsmarena ni som funderar på G3an, den har inte direkt en imponerande skärm och det borde den väl tycker man? 5,5tum och den har värdelös kontrast, G2 har snäppet bättre enligt dom och skärmen har dålig synlighet i solljus då skärmen är väldigt glansig. Jag tycker för 6000 kr som den kommer kosta så borde man kunna kräva lite mer eller? och att den inte är vattentät är ju ett stort minus me tanke på att både samsung och sony har det på sina och det på nåt sätt kan motivera ett sånt dyrt pris.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Megapixlar har ingenting med kvaliteten på bilderna att göra. Mindre antal pixlar på en lika stor kamera sensor gör att du får mer ljusinsläpp per pixel, vilket har flera fördelar. Så stirra dig inte blind på megapixlarna.
iPhone 5S har bara 8MP, men tar ändå lite bättre bilder än Z2 som har 20MP. Nexus 5 är ännu ett exempel. Den är nästan lika bra som Z2 trots att den "bara" har 8MP.

Jag står dock fast vid att HTC One M8 och Nexus 5 är de bästa Android mobilerna på marknaden just nu.
För M8: bättre batteritid, bättre högtalare.
För N5: bättre kamera, billigare.

Nexus fanboy much?
Hur kan man tycka att Nexus 5 är en av de bästa Androidlurarna just nu när den var sämre än de övriga flaggskeppen som släpptes förra året, det enda som nexus 5 vinner på är snabba uppdateringar.

När det gäller kamera så har Z2 bättre kamera än iPhone 5s, nexus 5 kommer inte ens i närheten..
http://www.phonearena.com/reviews/Camera-comparison-Sony-Xperia-Z2-vs-Samsung-Galaxy-S5-LG-G2-HTC-One-M8-iPhone-5s_id3708

TS det ryktas om att G3 kommer att släppas med 805 processor nästa månad så kanske bättre att avvakta lite med köpet, sen kommer även note 4 och galaxy F senare på sommaren, de kan bli intressanta också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

Nexus fanboy much?

När det gäller kamera så har Z2 bättre kamera än iPhone 5s, nexus 5 kommer inte ens i närheten..
http://www.phonearena.com/reviews/Camera-comparison-Sony-Xperia-Z2-vs-Samsung-Galaxy-S5-LG-G2-HTC-One-M8-iPhone-5s_id3708

Skrev jag Z2? Hoppsan, jag menade Z1. Fasen, sorry.

Du är fri att tro vad du vill, men hade jag varit en fanboy så hade jag väl ändå inte sagt att den är sämre än både Z1 och iPhone 5S, när jag dessutom tycker att Apple är ett hemskt företag och aldrig kommer att köpa en produkt från dem.

Jämförelsen du länkade visade ungefär det jag sett tidigare, men Z2 verkar vara märkbart bättre på färger än Z1.
Dock tenderar Z2 att överexponera och överdriver kontrasten. iPhone 5S må vara mindre skarp, men den fixar exponeringen bättre och kontrasten samt färgerna ser ofta mer korrekta ut. iPhone 5S verkar dock snubbla på vitbalansen aningen oftare än Z2.
Så om man bara ser till jämförelsen du länkade så skulle jag säga att Z2 är ungefär lika bra som iPhone 5S, om inte snäppet bättre.

Men jag skulle även vilja tillägga att Galaxy S5 är utan tvekan bättre än Z2. Den fixar färger, exponering och kontrast bättre, och den verkar fixa vitbalansen till perfektion nästan varje gång. Den har även mindre brus, men detta märker jag är ett resultat av mer aggressiv brus-reducering, inte att den har en bättre kamera. Denna brus-reducering ser bra ut, men är på gränsen till för aggressiv. Överlag så skulle jag nog säga att de är ungefär lika på den punkten, men kanske med en liten fördel till Z2.
Vill du ha ett exempel på rent utav hemsk brus-reducering kolla till G2. Den fullkomligt massakrerar detaljerna med sin brus-reducering och försöker sedan bygga upp detaljerna igen genom algoritmer som gissar sig fram till hur det ser ut, vilket funkar okej för formerna/konturerna, men färgerna på konturerna går helt åt helvete. Jag tycker PhoneArena är helt ute å cyklar med deras betyg på G2. Jag tycker G2 är nästan lika dålig som M8.

Så utan att se en direkt jämförelse så skulle jag nog säga att Z2 utan tvekan är bättre än Nexus 5.

Citat:

TS det ryktas om att G3 kommer att släppas med 805 processor nästa månad så kanske bättre att avvakta lite med köpet

Det låter som ett ytterst tveksamt rykte..
Jag tror inte det kommer hända.

Permalänk
Medlem

Lägg tre papperslappar i din hand med Z2, G3, HTC M8. Dra en lapp, köp. Var nöjd. Leta inte fel. Case closed.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Som referens så var min förra lur en Samsung Galaxy S2, nuvarande Sony Xperia Z1 Compact.

Om du kör iPhone idag så tycker jag att du definitivt ska gå in till en handlare och prova på de olika telefonernas granssnitt. Det skiljer hur de fungerar på olika små detaljer.

Exempel, På SGS2 så kunde jag dra en kontakt till höger för att ringa, till vänster för att SMS:a.
Samma funktion finns inte på Z1C:an.

Kommer du att ha behov av tillbehör, vill du ha en docka att ladda telefonen i?
Sony Z-modellerna har magnet kontakter på sidan som används i deras docka.
En annan fördel är att du kan köpat till en kabel (20-30 kr på Ebay) för att ladda den via magnet kontakten, dvs du slipper öppna luckan för laddning.
Eftersom telefonen är vattentät så är det ju skönt att slippa slita på den luckan.

Du skrev något om att lyssna på podcasts, Pocket Casts är ett trevlig program för detta, synkar även mellan enheter om du skaffar flera Android enheter.

Så återigen - visst är själva telefonens funktion viktig - men känn på den i butik, testa av flera olika moment på alla telefoner du tänker på och till sist tänk på vilka tillbehör du skulle vilja ha under telefonens livstide och kolla ifall tillverkaren tillhandahåller dem öht.
Om en docka är det absolut viktigaste (exempel) så går ju telefonerna bort vars leverantör inte har sådana.

Då jag inte spelar på min telefon så var valet lätt för mig med Z1C, lika liten som min SGS2 och passar bra i bröstfickan eller jeansfickan.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.