Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Nexus 5 låter som telefonen för dig den är snabb, stabil 1080p upplösning och har skaplig kamera

Det får nog bli så, tackar så mycket till alla och inte minst dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Det får nog bli så, tackar så mycket till alla och inte minst dig!

fick min nexus 5 för 299kr i månaden med 3total 5gb, tyvärr så kostar den 399kr i månaden nu så inte lika prisvärd

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KRQKAN:

Och vad för mobil har du då?

Hur är det relevant? Jag länkade till sveriges största Androidforum, där det är knökfullt med Z2 användare som har massor med problem. Samma visa på XDA. Tror du att dessa människor ljuger eller är anställda av andra företag? Nej, detta är användare av telefonen som lämnar minst sagt negativa omdömen. Alltså verkar det vara en hel del problem med denna kvalitet som du nyss hyllade.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Valde en LG G2 över Nexus 5 för några veckor sen pga. batteriet och kameran till samma pris.
Ångrar mig inte, känns som 3000kr well spent. Känner man att LGs ui inte är bra är telefonen i övrigt nästan identisk med N5, så custom roms finns. Men LG's launcher är faktiskt helt okej, känns betydligt mindre bloatad än Samsungs touchwiz.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Hur är det relevant? Jag länkade till sveriges största Androidforum, där det är knökfullt med Z2 användare som har massor med problem. Samma visa på XDA. Tror du att dessa människor ljuger eller är anställda av andra företag? Nej, detta är användare av telefonen som lämnar minst sagt negativa omdömen. Alltså verkar det vara en hel del problem med denna kvalitet som du nyss hyllade.

Alla mobiler har problem.

Sök på tex "Sony Xperia Problem" på google och du får ~39,900,000 hits.
Sök på "Iphone Problem" ~817,000,000 hits.
Nexus 5 ~144,000,000 hits
HTC one m8 ~12,200,000

Du ser vart jag är påväg va?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Alla mobiler har problem.

Sök på tex "Sony Xperia Problem" på google och du får ~39,900,000 hits.
Sök på "Iphone Problem" ~817,000,000 hits.
Nexus 5 ~144,000,000 hits
HTC one m8 ~12,200,000

Du ser vart jag är påväg va?

precis, det ska man aldrig hänga upp sig på

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

fick min nexus 5 för 299kr i månaden med 3total 5gb, tyvärr så kostar den 399kr i månaden nu så inte lika prisvärd

Köper utan abonemang!

Skrivet av anton_mjor:

Valde en LG G2 över Nexus 5 för några veckor sen pga. batteriet och kameran till samma pris.
Ångrar mig inte, känns som 3000kr well spent. Känner man att LGs ui inte är bra är telefonen i övrigt nästan identisk med N5, så custom roms finns. Men LG's launcher är faktiskt helt okej, känns betydligt mindre bloatad än Samsungs touchwiz.

Jasså, kanske får kolla in den också lite först då ;o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

precis, det ska man aldrig hänga upp sig på

Ne, precis!

Han måste vara fanboy eller troll.
Klart mobiler har bekymmer. Speciellt när det hela tiden kommer ny OS updatering.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Det var det jag misstänkte! Lite surt med nackdelarna bara..
Hmm, känns lite dumt ifall WP inte använder sig utav flash? För det gör väl Andriod också eller?
Och det är just instabiliteten hos Android som får mig att tvivla lite, man vill ju inte köpa en ny svindyr telefon som sen ger en intrycket av att något är fel pga instabilitet.. Det är nog det enda positiva med apple (har en 4a nu), att dom faktiskt är ganska stabila

Men som sagt kommer det fler o fler appar till WP och det krävs även fler användare för att slö-företag som tex swedbank ska orka bry sig.
Dock finns det alternativ till nu tex swedbank som går att använda sig av (kompisen använder bankhubben tror jag den heter)
Så det är alltid bra att kolla upp att det finnas appar til ldet du tycker är viktigt iaf.
Den appen jag saknar mest är för Ostgotatrafiken (lokala buss/tåg) och har frågat dom om dom tänker utveckla en app men dom är helt enkelt för lata för att bry sig om windows.

Vad menar du med flash? Youtube osv fungerar utan problem, något annat du tänkte på?

Apple är väldigt stabila dom också, android börjar bli. Men inget slår Windows Phone just nu i stabilitet. Sen som andra sa, windows phone är som iphone är med imac / ipad osv. VÄldigt lätt att synka kontakter, mail, onenote, onedrive osv. Helt underbart smidigt.

Lycka till i mobildjunglen

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Köper utan abonemang!

Har du koll på vilka kontantkort som är billiga? Jag bytte nyss själv, så jag har kollat igenom marknaden ordentligt efter de billigaste priserna.

Citat:

Jasså, kanske får kolla in den också lite först då ;o

Den enda stora fördelen den har över N5 är batteritiden som är ca 25% bättre.
Två mindre fördelar är placeringen av ljuduttaget och att den har aningen större skärm på ungefär samma yta.

Men när det kommer till nackdelarna så har den 110ms touch-respons (vs 75ms för N5), en skärm med sämre färger och färgtemperatur, ett gränssnitt som är... mindre bra, en dedikerad meny-knapp, power och volym-knappar på baksidan och en kamera med HEMSK brusreducering.
Sedan kan man heller inte lita på att LG sköter sig när det kommer till uppdateringar, medan du inte kan få det bättre än Nexus när det gäller det.

Nu kommer kanske inte alla hålla med mig här, men jag tycker att G2 är sämre än M8 när det kommer till kameran.
Kameran har extremt aggressiva brus-reduceringsalgoritmer som totalt dödar detaljer, och sedan försöker den bygga upp dessa detaljer igen genom att förstärka kontrasten på konturer. Detta fungerar bra för själva formen av objekt, men färgerna går helt år helvete. Det ser riktigt fejk ut. Bara allmänt konstigt.
Kolla på denna bilden, den är ett bra exempel på detta:
http://i-cdn.phonearena.com/images/reviews/138522-image/LG-G2...
Vill man ha exempel på bra brus-reducering så kan man kolla på Galaxy S5.

Jag tycker utan tvekan att Nexus 5 har bättre kamera än G2. N5 har även fått ett gäng med uppdateringar till kamera appen och Google jobbar på fler. Dessa har inte bara uppdaterat utseendet och lagt till funktioner, utan även ökat bildkvaliteten med saker som bättre fokus och vitbalans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Ne, precis!

Han måste vara fanboy eller troll.
Klart mobiler har bekymmer. Speciellt när det hela tiden kommer ny OS updatering.

jag brukar kolla helheten på telefonen efter mina egna behov och kolla så att det finns cyanogenmod för den för klarar mig inte utan cyanogenmod nuförtiden

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag har en Nexus 5 och är väldigt nöjd. Det enda jag kanske ångrar lite var att jag inte köpte en röd (köpte en svart 32Gb). Den är jättebra, inte bara för priset. T o m kameran som jag trodde skulle vara svag har visat sig vara riktigt bra. Oerhört snabb och mjuk i mjukvaran - och dessutom känns materialet den är gjord av riktigt bra i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Tjenare!

Är helt enkelt nyfiken på vad som är de bästa och mest stabila telefoner som finns nu?
Har inga direkta preferenser, jag lyssnar inte direkt på musik med telefonen dock, och jag vill nog inte ha Apple!
Kom med förslag! =D

Är inte det minsta insatt i telefoner så vänder mig till er jag vet har lite mer koll!

Mvh
Tommy

annars kan du vänta till i höst då släpper samsung sin Galaxy F. lika stor som en Galaxy S5 men istället för 1080p på 5,1tum så e det 1440p på en 5,25tum (mindre "dö-yta" på Galaxy F) om du vill ha samsung så att säga. annars verkar HTC m8 riktigt nice

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Skrivet av Sears:

Har du koll på vilka kontantkort som är billiga? Jag bytte nyss själv, så jag har kollat igenom marknaden ordentligt efter de billigaste priserna.

Den enda stora fördelen den har över N5 är batteritiden som är ca 25% bättre.
Två mindre fördelar är placeringen av ljuduttaget och att den har aningen större skärm på ungefär samma yta.

Men när det kommer till nackdelarna så har den 110ms touch-respons (vs 75ms för N5), en skärm med sämre färger och färgtemperatur, ett gränssnitt som är... mindre bra, en dedikerad meny-knapp, power och volym-knappar på baksidan och en kamera med HEMSK brusreducering.
Nu kommer kanske inte alla hålla med mig här, men jag tycker att G2 är sämre än M8 när det kommer till kameran.
Sedan kan man heller inte lita på att LG sköter sig när det kommer till uppdateringar, medan du inte kan få det bättre än Nexus när det gäller det.

Kameran har extremt aggressiva brus-reduceringsalgoritmer som totalt dödar detaljer, och sedan försöker den bygga upp dessa detaljer igen genom att förstärka kontrasten på konturer. Detta fungerar bra för själva formen av objekt, men färgerna går helt år helvete. Det ser riktigt fejk ut. Bara allmänt konstigt.
Kolla på denna bilden, den är ett bra exempel på detta:
http://i-cdn.phonearena.com/images/reviews/138522-image/LG-G2...
Vill man ha exempel på bra brus-reducering så kan man kolla på Galaxy S5.

Jag tycker utan tvekan att Nexus 5 har bättre kamera än G2. N5 har även fått ett gäng med uppdateringar till kamera appen och Google jobbar på fler. Dessa har inte bara uppdaterat utseendet och lagt till funktioner, utan även ökat bildkvaliteten med saker som bättre fokus och vitbalans.

Det blev Comviq för min del, Telenor har nog faktiskt schysstare deal (kommer inte ihåg siffror nu) men jag bytte tillbaka till Comviq för att nästan alla jag känner kör med Comviq så det blev billigare för dom med! Men utan det hade jag nog stannat på Telenor tror jag!

Ah alright! Jag tittade precis nyss på en "review" som jämförde just dessa telefoner (https://www.youtube.com/watch?v=bXqDCsxCkz8)
det såg faktiskt ut som att LGn var vassare på många sett! Det mesta av det du beskrev dock var ju gällande färger vilket kan vara svår att se över youtube.. Något som lockar med är ju att Nexusen verkar alltid ha tillgång till senaste uppdateringarna (eller fattade jag det fel när jag läste någonstans?).

Det som oroar mig nästan mest är de dåliga mikrofoner telefonerna verkar ha, det känns dumt att betala 3000kr för en telefon som är dålig på just att pratas i! xD

Skrivet av JonatanR:

annars kan du vänta till i höst då släpper samsung sin Galaxy F. lika stor som en Galaxy S5 men istället för 1080p på 5,1tum så e det 1440p på en 5,25tum (mindre "dö-yta" på Galaxy F) om du vill ha samsung så att säga. annars verkar HTC m8 riktigt nice

Ska jag vara ärlig så har jag svårt att se att det skulle bli någon visuell skillnad på 1440p och 1080p på en sån liten skärm!
Men jag tror jag har bestämt mig för att satsa på något som inte är så overkill för mig personligen, så det står just nu emellan Nexus 5 och LG G2 som det ser ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Det blev Comviq för min del, Telenor har nog faktiskt schysstare deal (kommer inte ihåg siffror nu) men jag bytte tillbaka till Comviq för att nästan alla jag känner kör med Comviq så det blev billigare för dom med! Men utan det hade jag nog stannat på Telenor tror jag!

Ah alright! Jag tittade precis nyss på en "review" som jämförde just dessa telefoner (https://www.youtube.com/watch?v=bXqDCsxCkz8)
det såg faktiskt ut som att LGn var vassare på många sett! Det mesta av det du beskrev dock var ju gällande färger vilket kan vara svår att se över youtube.. Något som lockar med är ju att Nexusen verkar alltid ha tillgång till senaste uppdateringarna (eller fattade jag det fel när jag läste någonstans?).

Det som oroar mig nästan mest är de dåliga mikrofoner telefonerna verkar ha, det känns dumt att betala 3000kr för en telefon som är dålig på just att pratas i! xD

Ska jag vara ärlig så har jag svårt att se att det skulle bli någon visuell skillnad på 1440p och 1080p på en sån liten skärm!
Men jag tror jag har bestämt mig för att satsa på något som inte är så overkill för mig personligen, så det står just nu emellan Nexus 5 och LG G2 som det ser ut!

välj den som passar dig bäst men de telefonerna är utan tvekan otroligt prisvärda dock så valde jag bort LG G2 pga av knapparna på baksidan som jag inte tycker passar efter att ha testat den på elgiganten

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

välj den som passar dig bäst men de telefonerna är utan tvekan otroligt prisvärda dock så valde jag bort LG G2 pga av knapparna på baksidan som jag inte tycker passar efter att ha testat den på elgiganten

Tyckte med det kändes lite awkward, nyskapande visst men jag höjer och sänker ofta volymen, känns jävligt onödigt jobbigt att hålla på bakom då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Det blev Comviq för min del, Telenor har nog faktiskt schysstare deal (kommer inte ihåg siffror nu) men jag bytte tillbaka till Comviq för att nästan alla jag känner kör med Comviq så det blev billigare för dom med! Men utan det hade jag nog stannat på Telenor tror jag!

Comviq och Halebop verkar ha långa vägar bäst priser ser det ut som.

Jag hoppas du väljer sånt kontantkort som man laddar och sedan förbrukar laddningen på, för dessa är bra mycket billigare än abonnemang och pott-kontantkort.
I.e: Comviq Kompis och inte Comviq Fastpris.
Comviq är billigare än Halebop när det kommer till medel-användare, medan Halebop är billigare för stor- och små-användare, eftersom priserna sjunker ju mer du laddar och minimum-laddningen är 50kr, medan Comviq kräver minst 95kr (för bra priser).

Citat:

Ah alright! Jag tittade precis nyss på en "review" som jämförde just dessa telefoner (https://www.youtube.com/watch?v=bXqDCsxCkz8)
det såg faktiskt ut som att LGn var vassare på många sett! Det mesta av det du beskrev dock var ju gällande färger vilket kan vara svår att se över youtube..

Ignorera "recensioner" som den där. Det bästa du kan göra är att läsa recensioner med ordentligt med teknisk information.
Vill du veta hur deras display är jämfört med varandra så ska du titta på siffror du får genom riktiga mätverktyg. Att involvera en mänsklig faktor gör det bara mer sannolikt att det blir fel.
Anandtech brukar sköta sådant riktigt väl. Kolla in deras recension av Nexus 5, G2 är med i alla mätningarna där.
För att sammanfatta skärmjämförelsen för den oinsatte så är Nexus 5 bättre på färger, färgtemperatur och ljusstyrka (och responstid, men det tar de inte upp där). Medan G2 är bättre på svärta och kontrast.

Såg du inte det jag skrev om brus-reducering på bilderna? Kollade du på bilden? Blir du inte lika äcklad som jag av mordet på detaljerna? D:

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KRQKAN:

Alla mobiler har problem.

Sök på tex "Sony Xperia Problem" på google och du får ~39,900,000 hits.
Sök på "Iphone Problem" ~817,000,000 hits.
Nexus 5 ~144,000,000 hits
HTC one m8 ~12,200,000

Du ser vart jag är påväg va?

Skrivet av Oliver91:

precis, det ska man aldrig hänga upp sig på

Skrivet av KRQKAN:

Ne, precis!

Han måste vara fanboy eller troll.
Klart mobiler har bekymmer. Speciellt när det hela tiden kommer ny OS updatering.

Klart man ska hålla koll på vad andra användare säger om mobilen? Något annat vore rentutav korkat, finns även en synonym för korkade människor, fanboys kallas de.

Är det jag som är fanboy? Jag har inte sagt något om vilket märke jag föredrar eller vilken telefon jag äger här, jag ifrågasatte endast dina påståenden om att Sony = kvalitet, då många användare uppenbarligen stött på problem. Att du sedan bara förnekar detta och kontrar med att alla smarttelefoner lider av problem är ju om något tecken på fanboyism.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Skaffade mig en Oppo Find 7a, mycket fin nalle, den spöar HTC M8, samsung S5 när det gäller prestanda.
Ljudet är även det helt otroligt.

Men är inte råprestanda vad du söker, utan "bara en bra telefon".. Titta på en Samsung S4, eller Nexus 5, det är riktigt mycket telefon för pengarna.

(Oneplus One, är även den otroligt bra, men extremt svår, om inte omöjlig att få tag på. Så därför skippar jag den i listan.. =P )

Och köp för fasiken inte "telefon på köpet vid tecknande av abonnemang.." Helt onödigt att betala 12kkr för en 4kkr nalle.
Spar pengar, köp en telefon du vill ha, och skaffa därefter abonnemang, eller kontantkort.
Du sparar många tusenlappar på det.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Skaffade mig en Oppo Find 7a, mycket fin nalle, den spöar HTC M8, samsung S5 när det gäller prestanda.

Du vet det att det fuskas rejält med benchmarks på Android va? Nästan alla tillverkare utom Nexus (Google) och Motorola fuskar i benchmarks.
Så dessa är inte nödvändigtvis en korrekt representation av deras faktiska prestanda.

HTC One M8 lär ju vara den telefon som presterar bäst just nu i och med att alla topp-modeller har samma CPU och GPU (Snapdragon 801) och M8 har ett chassi gjort i aluminium, vilket kyler processorn och grafikkortet mycket bättre än chassin gjorda i plast och glas.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av grynnan:

Skaffade mig en Oppo Find 7a, mycket fin nalle, den spöar HTC M8, samsung S5 när det gäller prestanda.
Ljudet är även det helt otroligt.

Men är inte råprestanda vad du söker, utan "bara en bra telefon".. Titta på en Samsung S4, eller Nexus 5, det är riktigt mycket telefon för pengarna.

(Oneplus One, är även den otroligt bra, men extremt svår, om inte omöjlig att få tag på. Så därför skippar jag den i listan.. =P )

Och köp för fasiken inte "telefon på köpet vid tecknande av abonnemang.." Helt onödigt att betala 12kkr för en 4kkr nalle.
Spar pengar, köp en telefon du vill ha, och skaffa därefter abonnemang, eller kontantkort.
Du sparar många tusenlappar på det.

Hur spöar den något? Den kör väl S801 precis som alla andra?

Se ovan för korrekt beskrivning av fusk och telefoners termiska egenskaper.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Sears:

Comviq och Halebop verkar ha långa vägar bäst priser ser det ut som.

Jag hoppas du väljer sånt kontantkort som man laddar och sedan förbrukar laddningen på, för dessa är bra mycket billigare än abonnemang och pott-kontantkort.
I.e: Comviq Kompis och inte Comviq Fastpris.
Comviq är billigare än Halebop när det kommer till medel-användare, medan Halebop är billigare för stor- och små-användare, eftersom priserna sjunker ju mer du laddar och minimum-laddningen är 50kr, medan Comviq kräver minst 95kr (för bra priser).

Ignorera "recensioner" som den där. Det bästa du kan göra är att läsa recensioner med ordentligt med teknisk information.
Vill du veta hur deras display är jämfört med varandra så ska du titta på siffror du får genom riktiga mätverktyg. Att involvera en mänsklig faktor gör det bara mer sannolikt att det blir fel.
Anandtech brukar sköta sådant riktigt väl. Kolla in deras recension av Nexus 5, G2 är med i alla mätningarna där.
För att sammanfatta skärmjämförelsen för den oinsatte så är Nexus 5 bättre på färger, färgtemperatur och ljusstyrka (och responstid, men det tar de inte upp där). Medan G2 är bättre på svärta och kontrast.

Såg du inte det jag skrev om brus-reducering på bilderna? Kollade du på bilden? Blir du inte lika äcklad som jag av mordet på detaljerna? D:

Kör med Comviq Kompis, körde med någon form av fast pris med Telenor (fick nån gig surf med) och var ändå ganska nöjd med det!

Problemet med att bara titta siffror är att det kan se bättre (och inte minst annorlunda) ut i praktiken än på papper(som du skrev själv så fuskar tydligen även vissa med benchmarks!). När jag ser det sådär så får man ju se båda modellerna brevid varandra! Sen är jag faktiskt inte så värst insatt i alla siffror på ett sånt plan att jag kan utvärdera något, jag menar jag förstår "högre siffra = bättre resultat" men det betyder egentligen ingenting om du förstår hur jag menar!

Mjo såg att den var... Gritty är nog det enda ordet jag kommer på! xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Problemet med att bara titta siffror är att det kan se bättre (och inte minst annorlunda) ut i praktiken än på papper(som du skrev själv så fuskar tydligen även vissa med benchmarks!). När jag ser det sådär så får man ju se båda modellerna brevid varandra! Sen är jag faktiskt inte så värst insatt i alla siffror på ett sånt plan att jag kan utvärdera något, jag menar jag förstår "högre siffra = bättre resultat" men det betyder egentligen ingenting om du förstår hur jag menar!

Jo men visst har du rätt i det, du kan inte mäta allt i siffror, men just prestanda och skärmkvalitet kan mätas bra med siffror.
Varför kan man mäta skärmkvalitet bra? För att skärmar följer en standard. Standarden existerar för att den som ser på t.ex. en film får se den färgen som skaparen av filmen ville att tittarna skulle se. Att arbeta mot en gemensam standard ser till att alla får se samma färg, inte olika.
Därför ska en skärm hålla sig så nära standard som möjligt, för att färgerna på skärmen ska bli rätt. Och man kan mäta hur mycket en skärm avviker från denna standard.

Sweclockers skrev faktiskt en riktigt bra artikel på detta för ett tag sedan. Det är bra läsning, men jag varnar dig, den är lång:
http://www.sweclockers.com/artikel/17633-digitala-farger-adob...

Permalänk
Skrivet av grynnan:

Och köp för fasiken inte "telefon på köpet vid tecknande av abonnemang.." Helt onödigt att betala 12kkr för en 4kkr nalle.
Spar pengar, köp en telefon du vill ha, och skaffa därefter abonnemang, eller kontantkort.
Du sparar många tusenlappar på det.

Beror ju helt o hållet på vilket abonnemang o vart. Allt är beroende på vad man behöver. Ringer du o smsar mycket kan ett "maxi" abo av någon sort vara billigare i längde. Och 12kkr för en 4kkr är ju inte sant. Brukar vara 150-250kr i förhöjd beroende på vilket o vart så 3,600-6.000.- och inte 12.000 som du försöker påstå. Sen om totalkostnaden blir 12kkr med abo är en annan sak, men då kanske du har ringt osv för långt över skillnaden mot mobilen
Men det är oftast smartare att köpa mobilen kontant av många anledningar

Roligast är ju Telenor butiken iallafall (om det är så överallt vet jag inte). Kompis titta på Lumia 520, kosta 700-900.- i butikerna i kontant. Telenor ville ha 2600.- i kontant pris, och typ 4k för 630 (kommer inte ihåg detta priset). Och även med abo skulle telefonen kosta typ 4k+.
Dom försvara det dyra priset för att dom "måste" sälja med abonomeng. Men varför det då skulle bli 4k+ för enbart mobilen är ju bara sjukt.
Idioter i butik/kedjan? Eller vill inte telenor sälja Windows Phone?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Klart man ska hålla koll på vad andra användare säger om mobilen? Något annat vore rentutav korkat, finns även en synonym för korkade människor, fanboys kallas de.

Är det jag som är fanboy? Jag har inte sagt något om vilket märke jag föredrar eller vilken telefon jag äger här, jag ifrågasatte endast dina påståenden om att Sony = kvalitet, då många användare uppenbarligen stött på problem. Att du sedan bara förnekar detta och kontrar med att alla smarttelefoner lider av problem är ju om något tecken på fanboyism.

"ifrågasatte endast dina påståenden om att Sony = kvalitet,"

"Kvalitet? Tillåt mig att skratta." är inte och ifrågasätta.
Det är en äkta reaktion till fanboy (i detta fallet en som hatar Sony).

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"förnekar detta och kontrar med att alla smarttelefoner lider av problem är ju om något tecken på fanboyism"

Jag är jävligt nöjd med min Sony och upplever att det är bra kvalité från deras biligaste telefoner till deras flaggskäpp.

Den bästa mobilen jag någonsin haft va min Nokia N900, synd bara att Nokias OS va skit.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Notera att du skrev " kontrar med att alla" "något tecken på fanboyism"

Fanboy i mina ögon är någon som är riktat mot bara ett märke. Finns kanske något annat ord för det du tycks ha för Sony, men vi kallar det fanboy ikväll.
Om jag skrivit att alla mobiler utom Sonys lider av problem, det hade varit fanboyism.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hade inte haft några bekymmer alls med ditt motargument om du hade formulerat dig som en vuxen och mogen person istället.

Ska jag hjälpa dig lite med hur man skriver ett bra motargument?

Citat:

"Själv upplever jag att Sonys mobiler har mycket problem, och jag är inte den ända.
Kolla bara på swedroids forum.
LÄNK
LÄNK
LÄNK

Så! Den får du av mig....
Bara och byta ut "Sony" "Mobiler" till varfritt märke och produkt och även "Swedroid" till valfritt forum/test.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Jo men visst har du rätt i det, du kan inte mäta allt i siffror, men just prestanda och skärmkvalitet kan mätas bra med siffror.
Varför kan man mäta skärmkvalitet bra? För att skärmar följer en standard. Standarden existerar för att den som ser på t.ex. en film får se den färgen som skaparen av filmen ville att tittarna skulle se. Att arbeta mot en gemensam standard ser till att alla får se samma färg, inte olika.
Därför ska en skärm hålla sig så nära standard som möjligt, för att färgerna på skärmen ska bli rätt. Och man kan mäta hur mycket en skärm avviker från denna standard.

Sweclockers skrev faktiskt en riktigt bra artikel på detta för ett tag sedan. Det är bra läsning, men jag varnar dig, den är lång:
http://www.sweclockers.com/artikel/17633-digitala-farger-adob...

Fast alla skärmar har ju olika skärpa, olika typer av skärmar som passar olika! LG G2 har du tex någon typ av "fake amoled" med väldigt saturerade färger for att söka en högre form av klarhet(?) jag menar inte att det inte är dåligt, bara att det inte passar alla och är svårt att se på papper! Jag tror dessutom det är denna typ av skalning du pratar om, då färgerna är översaturerade så ser dom helt efterblivna ut på papper, men i praktiken så uppnår den faktiskt det den eftersträvar!
Dessutom så är ju så som jag förstår pixlar även uppbyggda på olika sätt, så som jag förstod det så har Nexus 5 en någon typ av diamant form för att få en tätare färgövergångar än Googles senare som tydligen ska ha kört på någon gles 2-2-2 skalning (blå,grön-röd,grön-blå,grön)

Jag tror du behöver 2 likadana skärmar som eftersträvar samma sak för att få en träffsäker mätning, annars blir det nog märkligt.
Personligen föredrar jag nog Nexus 5an dock, även om färgerna i vissa lägen verkar se lite mer urtvättade ut så har mina ögon lite problem med LG G2s skrikigare koncept!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Sony alla dagar i veckan!
Kvittar om du köper en liten billigare telefon eller ett flaggskäpp, kvalité rakt igenom!

Även jag tipsar om Z1 eller Z2.
Vassa som knivspetsar och levererar som kungar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Även jag tipsar om Z1 eller Z2.
Vassa som knivspetsar och levererar som kungar.

Har en V idag, nästa blir en Z2 (eller Z3 om den kommit då.)

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Inaktiv

Ifall du inte har bestämt dig så tipsar jag om OnePlus One, bäst i sin prisklass.

Permalänk
Skrivet av anon200117:

Ifall du inte har bestämt dig så tipsar jag om OnePlus One, bäst i sin prisklass.

Jag såg någon annan skrev något om den, denne person sa dock att det knappt gick att få tag på!