Hjälp med köp av delar till gamingdator för cirka 10000kr!

Permalänk
Medlem

Hjälp med köp av delar till gamingdator för cirka 10000kr!

Tjena!
Jag har tänkt att bygga ihop min egen gamingdator och skulle nu behöva hjälp att välja ut delar till den. Min budget ligger på ca 10k och jag kan sträcka mig upp mot 11-11.5k om det av god anledning. Framtidssäkerhet är en viktig del för mig och väl just det som skulle kunna få mig att gå över budgeten, eller en stor skillnad i prestanda för en liten peng.

Har kollat runt en del och kommit upp med några frågor.
Eftersom just framtidssäkerhet/hållbarhet är viktigt, hur många fläktar/kylare av andra typer ska jag köra på? (exempelvis ser jag många som kör GTX 770 grafikkortet och verkar nöjda, dock har de ofta tre fläktar pga värmen, värt?) Skulle även vilja fråga om själva byggandet blir mer komplicerat med fler fläktar/starkare kylningssystem eftersom detta är första gången jag bygger och kommer endast att ha internetguides till hjälp.

SSD hårddisk (som jag knappt vet vad det ens är) är något jag ofta ser. Är det utöver en vanlig hårddisk eftersom det verkar lågt på minnet, samt är det något jag borde ha?

Har redan en skärm med HDMI uttag som jag gärna använder, är det något jag måste ta hänsyn till vid utval av delar eller är det standard att det finns?

Är det värt att ha möjlighet att överklocka?

Jag skulle även gärna ha Windows 7 till detta (som då ingår i budget) om det inte finns någon klar orsak att inte ha det som lyckats undgå mig.

Sammanfattningsvis har jag jävligt dålig koll, vill ha mig en prisvärd, framtidssäker dator med god prestanda för datorspelande och är mycket tacksam för all hjälp/tips!

Permalänk
Medlem

1, Mer fläktar medför inte mer komplikation, men det medför mera ljud. Vattenkylning är ett alternativ som du kan använda till CPU och GPU, vilket drar ner på ljudet mycket eftersom du inte behöver lika många chassi fläktar då heller.

2, SSD är en magisk sak som gör att program/datorn startar snabbare

3,HDMI är standard vi de flesta "nyare" moderkort.

4, Jag tycker att överklockning inte är en sån store grej, men om du hadde tänkt överklocka så rekommenderar jag att du från början kör med vattenkylning. (Har inte haft mycket expertis av överklockning så kanske nån annan kan svara bättre)

Jag svarade bara på frågor för att jag är på telefonen, kanske kan ge dej en inköpslista senare