XBOX One eller Playstation 4 för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

I övrigt kör på bara och köp det du känner för, sitta och vänta på bättre tider har ingen tjänat på inom spelbranchen.

I spelbranschen kanske men det är ju något konsumenter har tjänat på så det var ju ett lagom konstigt argument från din sida.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Själv står ja o väger mellan dessa 2 fortafarande... Tycker PS4 är den bättre enheten (slimmare, utbytbar hdd etc) medans xbox ONE ser ut som en gammal video från 80talet med ej utbytbar hårddisk om man inte vill bryta garantin.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Kanske ska ta o prova STEAM IN-HOME STREAMING först och se hur det går. Har ju ett par XBOX360 kontroller och även en USB sladd. I vardagsrummet har jag en Intel NUC I3 som borde kunna stå för streamingen.

Bra idé, för mig så kommer antagligen Steam streamingen av spel ersätta konsolen förgått. Har en USB sändare för trådlösa Xbox360 kontroller också och använder min laptop i sign för att streama till från gamingburken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Bra idé, för mig så kommer antagligen Steam streamingen av spel ersätta konsolen förgått. Har en USB sändare för trådlösa Xbox360 kontroller också och använder min laptop i sign för att streama till från gamingburken

Själv skulle jag aldrig kunna spela med den fördröjningen. Trådlösa kontroller och slöa TV skärmar är nog så illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Själv skulle jag aldrig kunna spela med den fördröjningen. Trådlösa kontroller och slöa TV skärmar är nog så illa.

Spelat själv med streaming funktionen med GTA IV och jag upplevde det bättre än konsolversionen av spelet faktiskt. Tänk bara på att du måste ha trådat (ethernet) via Wifi kommer det gå alltför slött

Permalänk
Medlem

Många med olika åsikter hær - några mer færgstarka æn andra.

I grund och botten handlar det om vilka spel du vill spela. Se igenom deras E3-videor och skapa din egen mening om vad som verkar mest intressant och spænnande. Skillnaden rent grafisk ær - trots alla analyser, åsikter och flops - extremt minimal vid de få tillfællen det ær någon skillnad øverhuvudtaget. De klarar av ungefær detsamma, har i princip identiska funktioner och apps, delar samtliga multiplattforms-spel som ser i princip likadana ut på bægge två, båda kan utøka sina hårddiskar, ingen kræver att du betalar extra før netflix (etc.), båda kommer få egna tv-serier, båda kommer med størsta sannolikhet få VR/AR-varianter.

Så - æn en gång - vælj efter spel, efter vad dina vænner har (som du kan spela MED), vilken kontroll du tycker om. Det ær det viktiga.

/Jag har spelat på bægge, men spelar mest på min Xbone då jag har fastnat før Titanfall och tycker xbone-kontrollen ær bættre.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ganska missvisande här. För det första funkar det inte hur bra som helst utan buggar sig emellanåt samt att i de flesta spel på pc är inte kontrollen optimerad för en handkontroll. Så sluta "pc-trolla" i en konsoltråd

Eh nej? Har kört med kontroll i flera år till min PC, funkar klockrent till de spel som stödjer handkontroll vilket är all spel som finns till konsol och lite till, dessutom har man ett enormt utbud av spel som kräver mus och tangentbord men dessa spel finns ju inte ens till konsol så.

Detta är ingen konsoltråd, han ville få bättre grafik i sitt spelande och hade inga krav på exklusiva titlar. Alltså är det PC som gäller. Enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Förutom FPS-spel där du har ett rejalt handikapp med handkontroll, mängder av RPG där allt från styrning till skills/hotkeys inte är skapt för handkontroll på PC medans användargränsnitten på konsoller är designat för just en gamepad sen även ditt inventory i många RPG är obrukbart med handkontroller och menygränsnitt i stora mängder spel.

Trött på att folk konstant kastar ut sig "i stort sätt alla spel" när det finns mängder med spel som inte lämpar sig för handkontroller.

Någon dag borde jag sätta mig ner och verkligen göra en lista och installera/prova på alla spel jag kommer över som finns på både konsol och PC, väldigt mycket jobb dock.

Edit: Jag är verken förespråkare av konsoller eller datorer då jag har båda och är retro samlare ovanpå det, men båda har sin användning vi är alla olika, jag lägger mycket pengar på mina datorer men inte bara för spel (servers, arbetstationer och dyl) och har en dator som är rätt ordentlig till spel men ändå äger jag konsoller som jag även spelar på.

Finns redan en lista på steam vilka spel som stödjer handkontroll fullt ut, till viss del eller inget stöd alls.

Men dessa spel där handkontroll inte stöds så finns inte någon motsvarighet till konsol, man får vara lite dynamisk på PC men man kan njuta av ett mycket större och bredare spelutbud istället med mycket bättre grafik. Vilket trådskaparen ville

Permalänk

Efter som att du tvekar är det säkert PS 4 som gäller för dig, merparten av alla Svenska "gamers" (kolla FZ) höjer PS 4 till skyarna och FPS spel kommer ju till båda PS 4 och Xbox One. Köp en PS4 så blir du inte besviken, fast jag tror inte du skulle bli besviken med Xbox One heller.

EDIT: En möjligen relevant fråga kan ju vara hur ditt sociala umgänge ser ut idag på 360?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Sitter i valet och kvalet jag också. Var från början övertygad om Xbox One eftersom jag trivdes mycket bra med 360 och aldrig gillat Playstations kontroll.
Men jag valde att vänta för att se vilken som det gick bäst för eftersom jag vill ha den konsol vars begagnat hylla i affären är störst. För några dagar sedan tog jag beslutet att ge PS4 en chans, men idag på köpdagen kommer tveket
Bägge finns i lager i stan så vilken tar man....?

Vad gäller exklusiva titlar är det inte så noga, de spel jag tyckt mest om på senare är nya Tomb Raider, Farcry 3, Mirrors Edge, Battlefield (hela serien, är bardomsvän med skaparna så jag är mer än lite bias) och några andra titlar tex vissa Assasins, Just Cause mfl.
Som ni ser är mina favvospel multiplattform.

Det som gör att PS4 leder i skrivandets stund är att Xbox One utan Kinect inte släppts ännu och jag har ingen lust att betala för att lägga den klumpen i en låda där den ska samla damm.

Vet inte vad min poäng är riktigt utan ville bara ventilera lite beslutsångest

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Sitter i valet och kvalet jag också. Var från början övertygad om Xbox One eftersom jag trivdes mycket bra med 360 och aldrig gillat Playstations kontroll.
Men jag valde att vänta för att se vilken som det gick bäst för eftersom jag vill ha den konsol vars begagnat hylla i affären är störst. För några dagar sedan tog jag beslutet att ge PS4 en chans, men idag på köpdagen kommer tveket
Bägge finns i lager i stan så vilken tar man....?

Vad gäller exklusiva titlar är det inte så noga, de spel jag tyckt mest om på senare är nya Tomb Raider, Farcry 3, Mirrors Edge, Battlefield (hela serien, är bardomsvän med skaparna så jag är mer än lite bias) och några andra titlar tex vissa Assasins, Just Cause mfl.
Som ni ser är mina favvospel multiplattform.

Det som gör att PS4 leder i skrivandets stund är att Xbox One utan Kinect inte släppts ännu och jag har ingen lust att betala för att lägga den klumpen i en låda där den ska samla damm.

Vet inte vad min poäng är riktigt utan ville bara ventilera lite beslutsångest

Jag funderade också ett tag på vilken konsol jag skulle välja, men fördelarna var betydligt fler övervägande till PS4:an. I princip alla jag hade som vänner på XBOX360 skulle välja PS4. De flesta spel presterar bättre på PS4:an sett till fps och upplösning. The last of us kommer nu i Juli, har du inte spelat det så säger jag grattis till dig om du köper PS4, jag har klarat det på PS3 men ser enormt mycket fram emot det till PS4. Nackdelen är dock med båda konsoler att utbudet på spel fortfarande är ganska lågt, men det blir betydligt bättre nu till hösten och våren 2015 (Dragon Age, Diablo 3, Dead Island 2, The Division, NHL 15, Far Cry 4, Destiny m.m.) Handkontrollen till PS4 är betydlig bättre än till PS3, även om 360 kontrollen troligtvis slår PS4 på målfoto fortfarande. One kontrollen har jag ej testat.

Permalänk
Medlem

Har nu provat steam in-home med state of decay och watch dogs och det fungerar faktiskt riktigt bra. Watch dogs är dock fortfarande ingen höjdare, även om det spelar bättre än på XBOX360 så är det fortfarande ett ganska segt spel och då tänker jag främst på bilarna.

Jag ska ta o prova några snabba spel också ex bilspel och se om det hänger med tillräckligt. Om så är fallet så är det kanske bara ett nytt grafikkort jag borde titta på istället.

Kan tillägga att jag fick köpa min en XBOX360 PC comp. kontroll efter som ladd sladden till XBOX360 kontrollers inte fungerar att spela med.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krissmeister:

Jag funderade också ett tag på vilken konsol jag skulle välja, men fördelarna var betydligt fler övervägande till PS4:an. I princip alla jag hade som vänner på XBOX360 skulle välja PS4. De flesta spel presterar bättre på PS4:an sett till fps och upplösning. The last of us kommer nu i Juli, har du inte spelat det så säger jag grattis till dig om du köper PS4, jag har klarat det på PS3 men ser enormt mycket fram emot det till PS4. Nackdelen är dock med båda konsoler att utbudet på spel fortfarande är ganska lågt, men det blir betydligt bättre nu till hösten och våren 2015 (Dragon Age, Diablo 3, Dead Island 2, The Division, NHL 15, Far Cry 4, Destiny m.m.) Handkontrollen till PS4 är betydlig bättre än till PS3, även om 360 kontrollen troligtvis slår PS4 på målfoto fortfarande. One kontrollen har jag ej testat.

Blev PS4, ikväll blire Battlefield

EDIT: har lirat ett par timmar. Första intryck är att den surrar för mycket för att ersätta min blueray, kontrollen är helt ok, menyerna är trevliga och jag satte igång och lirade obehindrat och glömde redan efter en minut att jag bytt konsol utan koncentrerade mig på spelet.
Gott betyg med andra ord.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Blev PS4, ikväll blire Battlefield

EDIT: har lirat ett par timmar. Första intryck är att den surrar för mycket för att ersätta min blueray, kontrollen är helt ok, menyerna är trevliga och jag satte igång och lirade obehindrat och glömde redan efter en minut att jag bytt konsol utan koncentrerade mig på spelet.
Gott betyg med andra ord.

Gött! Jag kör bara BF4 nu i väntan på NHL 15 och lite fler stortitlar. Köpte Watch Dogs men det ligger på tradera nu. För mycket störiga brister, bara att bilarnas tutor låter som från ett Nintendo 8-bitars spel är skrämmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krissmeister:

Gött! Jag kör bara BF4 nu i väntan på NHL 15 och lite fler stortitlar. Köpte Watch Dogs men det ligger på tradera nu. För mycket störiga brister, bara att bilarnas tutor låter som från ett Nintendo 8-bitars spel är skrämmande.

Watch Dogs känns som ett spel som många tar som boundle och kommer därför bli snorbilligt i beghyllan eller i 59kr-backen på Ica, så jag avvaktar.
Tänkte spela Battlefield, black flag och cod ghosts i väntan på Farcry 4 och Tombraider. Division ser fett ut också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Blev PS4, ikväll blire Battlefield

EDIT: har lirat ett par timmar. Första intryck är att den surrar för mycket för att ersätta min blueray, kontrollen är helt ok, menyerna är trevliga och jag satte igång och lirade obehindrat och glömde redan efter en minut att jag bytt konsol utan koncentrerade mig på spelet.
Gott betyg med andra ord.

Hej!

Har följt dina omdömen på Youtube om t.ex Lumia 920 och också Nokia Purity Pro, kan väl säga att du var en del i mina beslut att köpa de prylarna. Nu är stunden kommen att ev. uppgradera min konsol ( PS3) och min fråga till dig är, fungerar det med Purity headsetet i PS4? De kan ju trådkopplas i handkontrollen om jag förstått saken rätt?

Kör WP8 på mobilen, 8.1 i stationär och Surface Pro 2 och det hade ju vart lite smutt om man hade gått hela vägen från "pyttemjuk"

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicata:

Hej!

Har följt dina omdömen på Youtube om t.ex Lumia 920 och också Nokia Purity Pro, kan väl säga att du var en del i mina beslut att köpa de prylarna. Nu är stunden kommen att ev. uppgradera min konsol ( PS3) och min fråga till dig är, fungerar det med Purity headsetet i PS4? De kan ju trådkopplas i handkontrollen om jag förstått saken rätt?

Kör WP8 på mobilen, 8.1 i stationär och Surface Pro 2 och det hade ju vart lite smutt om man hade gått hela vägen från "pyttemjuk"

Vet inte, kan testa eller om någon annan provat att sätta lurar i handkontrollen?

BTW, speaking of handkontrollen, den lilla track paden är fan genial.

Permalänk
Medlem

Var i liknande läge som TS, men började kolla på aktuella titlar och kommande stora titlar. PS4 låg i fokus ett tag men alla spel kommer fortfarande till PS3. Så jag blev ägare av ett Wii U istället då nintendo har spel som inte finns på dom andra konsollerna. Om kanske ett år eller så när (förhoppningsvis) spelen börjar rulla på och ett bra utbud finns har säkert konsollen även gått ner i pris.

Men som många sa om E3 2014 det var verkligen nintendos år och jag ser fram emot många Wii U titlar. Ska verkligen bli trevligt.

Sony får mina pengar vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Prestanda mässigt vinner ps4 som du säger lätt.
Antalet sålda ps4 har snart dubblat xbox one pga bättre spel och prestanda, men om dina vänner spelar på xbox one så ta den. Annars finns bara ps4 på kartan.

Läs på nätet om spel och prestanda och välj därefter.