Permalänk

Värdering av dator

Jag har tänkt uppgradera min dator och detta medför att jag kommer ha tillräckligt med komponenter liggandes för att bygga ihop ännu en dator som jag då kommer sälja bort.
Men jag behöver lite hjälp med hur mycket man skulle kunna få för den samt en annan liten fråga.

Alla komponenter köptes in för 2-3år sedan men har blivit väl behandlade (rengjorda med jämna mellanrum) och aldrig ställt till några problem.

Moderkort: Gigabyte Z68XP-UD3P
Processor: i5 2500K
Minne: 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile 1600MHz
Hårddisk: 2x 500GB Seagate Barracuda 7200RPM (Ingen aktiv raid)
Nätaggregat: Fractal Design Tesla 500w
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB GDDR5
ODD: Samsung SH-S223C DVD-brännare
Kabinett: Corsair Graphite 600T White
Kylning: Antec Kühler H2O 620 med 2st Arctic Cooling ARCTIC F12 PWM, standard 200mm fläkt i fronten och toppen

Fråga: Hur bör man göra med operativsystem till en begagnad dator om man redan använder den enda licens man har?
Bara lägga in en ren kopia av t.ex Win 7 och sedan inte göra något mer och påpeka för köparen att den behöver egen licens?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Datorn får du väl en 6k +-1k skulle jag tro. Det jag gjorde med min dator var att jag systemåterställde den, sedan när man kommer in i windows installationen stängde jag av datorn (dock var detta en märkesdator) vilket gjorde att den såg helt ny ut. Men ifall du inte har ett OS i den datorn måste det självklart påpekas!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)