Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp med köp av spellaptop för 17-18K

Permalänk
Medlem

Hjälp med köp av spellaptop för 17-18K

Tänkte köpa en gaminglaptop från webhallen av deras eget märke. datan verkar bra, men undrade om det kanske finns något bättre förslag.

Webhallen Config L13-0202.

Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ

Display: 15.6” FHD (1920x1080) 16:9 panel (Matte-type panel)

Memory: 16 GB Crucial DDR3 1600 MHz (2x8 GB)

Video Controller: Nvidia GTX780M 4GB GDDR5

HDD 1 : 750GB 7200rpm, 16mb
HDD 2 : 120GB M-SATA

Networking: Intel Centrino Advanced 6235 - trådlöst & blåtand

DVD-RW 8X

Keyboard: Backlit - 8 colors / 3 sections

Förtydligad rubrik
Permalänk

självklart finns det bättre. Frågan är ifall det ska vara samma budget eller ifall du har högre? men för den budgeten är det nog bland de bästa

Permalänk

Ett alternativ vore ju denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2163600

Lite större skärm, större ssd, i övrigt i princip samma

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk
Medlem

hmm. Tack för svar

Märkte att den väger så mycket (4,8 Kg). tänkte ha min dator för flytta lite här och var. Tror du den väger för mycket?

Permalänk
Medlem

min budget är rund 17-18 000 och då vill jag gärna köpa ett par hörlurar plus mus så det blir nog runt detta pris för en dator

Permalänk

Den är ju både större och väger mer, större skärm kan ju motiveras om du inte planerar att använda den utan en extern skärm. Ska du använda en annan skärm kan du ju lika väl ta den den från webbhallen.

Kan tillägga att det låter rimligt att lägga undan lite pengar för kringutrustning, mekaniskt tangentbord och en bra mus gör underverk - oavsett vad man gör vid datorn.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lweeos:

min budget är rund 17-18 000 och då vill jag gärna köpa ett par hörlurar plus mus så det blir nog runt detta pris för en dator

Om du är ute efter bra ljud, se då till att datorns ljudkort är av bra kvalitet, så du inte behöver släpa omkring på ett externt ljudkort.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Om du är ute efter bra ljud, se då till att datorns ljudkort är av bra kvalitet, så du inte behöver släpa omkring på ett externt ljudkort.

Sorry för att jag går Off-topic här men:

Verkar som att du kan det här med ljudkort. Det är nämligen så att ljudkortet på mitt mobo är helt knas och jag behöver ett nytt headset. Så jag tänkte slå två flugor i en smäll! Alternativen jag har tittat på är följande:
köpa Sennhesier PC 323D dät ett USB-ljudkort som förhoppningvis är dimensionerat för lurarna medföljer. Kostnad ~1100

köpa Sennheiser PC 320 och ett billigt USB-ljudkort (tips på sådana?). Kostnad: ~800 inklusive ljudkort

köpa Logitech g430 där USB-ljudkort ingår. Har lånat detta ljudkortet av en kompis och micen med mina nuvarande lurar funkar inte med det. Kostnad: ~500

Hoppas du kan hjälpa och tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Sorry för att jag går Off-topic här men:

Verkar som att du kan det här med ljudkort. Det är nämligen så att ljudkortet på mitt mobo är helt knas och jag behöver ett nytt headset. Så jag tänkte slå två flugor i en smäll! Alternativen jag har tittat på är följande:
köpa Sennhesier PC 323D dät ett USB-ljudkort som förhoppningvis är dimensionerat för lurarna medföljer. Kostnad ~1100

köpa Sennheiser PC 320 och ett billigt USB-ljudkort (tips på sådana?). Kostnad: ~800 inklusive ljudkort

köpa Logitech g430 där USB-ljudkort ingår. Har lånat detta ljudkortet av en kompis och micen med mina nuvarande lurar funkar inte med det. Kostnad: ~500

Hoppas du kan hjälpa och tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror ju helt på vad du klassar som "bra ljud".
Sennheiser är ju aldrig fel, så jag rekommenderar det första eller andra alternativet. om du går på andra alternativet tycker jag det är smartare att köra på datorns inbyggda ljudkort, för ett "billigt USB-ljudkort" låter nog inte alls bra.

Personligen skulle jag sikta på ett par ATH-M50 och en extern DAC (ljudkort) för en total kostnad på ca 2500kr, men det beror som sagt på vad man ha för budget och vad man tycker är bra ljud.

Logitech bör du dock hålla dig borta från, det är bara överprisat plast som låter illa.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Observera att en beskrivande rubrik ger bättre svar.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Det beror ju helt på vad du klassar som "bra ljud".
Sennheiser är ju aldrig fel, så jag rekommenderar det första eller andra alternativet. om du går på andra alternativet tycker jag det är smartare att köra på datorns inbyggda ljudkort, för ett "billigt USB-ljudkort" låter nog inte alls bra.

Personligen skulle jag sikta på ett par ATH-M50 och en extern DAC (ljudkort) för en total kostnad på ca 2500kr, men det beror som sagt på vad man ha för budget och vad man tycker är bra ljud.

Logitech bör du dock hålla dig borta från, det är bara överprisat plast som låter illa.

Grejen var ju dock att datorns inbyggda ljudkort är trasigt ;).
Okej men då tar jag nog PC 323D, med förhoppningsvis dimensionerat USB-ljudkort som jag skrev. Kan nog vara kul med Surround, har aldrig haft det innan så.

2500 är saftigt för mig, tycker redan 1000 kronor är dyrt men känner nog att sweetspoten ligger där nånstans? Bättre att köpa lite ordentligt så man blir nöjd ett tag.

Okej, då blir det nog inget Logitech. Micen på dem är dock riktigt bra (en polare har dem). Han tycker de har jättebra ljud men han har nog inte så mycket att jämföra med heller.

Ska till Inet (enda butiken som är nära) och provlyssna också. De har tyvärr inte 323D men som jag förstått är det samma som 320 förutom surround? De har nämligen både 320 och g430.

Tack så hemskt mycket för din åsikt! Alltid bra med en profissonell åsikt om det hela också. Har läst mycket skit on Logitech i de mer "seriösa" recensionerna och mycket gott om Sennheiser så det blir nog bra! Är dock tunnsått av dessa billigare Sennheiser i recensionerna, mest PC 350 och 360 vad jag sett i alla fall.

Edit: vet knappt själv vad jag klassar som bra ljud. Köper mest nytt för att mina nuvarande (några Urbanears som jag fick i present) blev riktigt obekväma med mina nya glasögon. Tycker de låter helt okej men vill gärna ha bättre. PC 323D kan nog uppfylla dessa inte allt för höga krav eller vad tror du? Hörlurarna används för övrigt till spel och musik.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lweeos:

hmm. Tack för svar

Märkte att den väger så mycket (4,8 Kg). tänkte ha min dator för flytta lite här och var. Tror du den väger för mycket?

Jag har exakt den asusen som i länken om du har några frågor. 4,8 kr är väl inga problem att flytta? om du inte ska stå och hålla den i luften hela dagen. Men vad vet jag, det kan du gör

Det är kanondator för spel. Men vill du lägga 17-18 så kan du ju kolla på någon med 880-kortet istället.

Permalänk
Medlem

själv sitter jag med en Razer Blade 2014 som bärbar dator. Klart bästa bärbara jag använt, men lite omständig att inhandla då du måste importera den.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Lweeos:

hmm. Tack för svar

Märkte att den väger så mycket (4,8 Kg). tänkte ha min dator för flytta lite här och var. Tror du den väger för mycket?

Beror väl helt på dina armar

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar hittills!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Det beror ju helt på vad du klassar som "bra ljud".
Sennheiser är ju aldrig fel, så jag rekommenderar det första eller andra alternativet. om du går på andra alternativet tycker jag det är smartare att köra på datorns inbyggda ljudkort, för ett "billigt USB-ljudkort" låter nog inte alls bra.

Personligen skulle jag sikta på ett par ATH-M50 och en extern DAC (ljudkort) för en total kostnad på ca 2500kr, men det beror som sagt på vad man ha för budget och vad man tycker är bra ljud.

Logitech bör du dock hålla dig borta från, det är bara överprisat plast som låter illa.

Just den markerade texten tror jag inte stämmer, har alltid haft Logitech möss (2 st de senaste 15 åren), samt ägt z-5500(har nu ett "riktigt" ljudsystem i 20k klassen, måste dock säga att jag är VÄLDIGT imponerad av vad z-5500 klarade att leverera för den prislappen ) och äger även ett g35 headset, och måste säga att överlag så är jag riktigt nöjd med vad logitech har att erbjuda, så bara för att de står logitech på en vara så skulle jag absolut inte se det som något negativt!

MvH Markus