Får inte till ljusstyrkan/klarheten på min andra skärm!

Permalänk

Får inte till ljusstyrkan/klarheten på min andra skärm!

Halloj på er!
Efter att ha saknat dubbla skärmar väldigt mycket så fick jag tag i en som min bror hade liggandes och tog hem och kopplade in.
Men mitt problem är att på den skärmen så får jag inte riktigt till klarheten i skärmen som jag vill det, den är mycket mattare och svagare ljusstyrka på
Som synes på bilden nedan.

Färg och ljusstyrka på första skärmen är väldigt bra inställd men saknar det lilla extra trycket i skärm nr 2.
Har även testat att ändra med NVIDIAS kontrollpanel och då lyckas jag att få den ljusare men istället blir färgerna helt åt pipan och allt blir bara utfrätt.
Så det jag undrar är om det finns något simpelt program eller knep som gör att jag kan ändra ljusstyrkan på bara ena skärmen utan att påverka färginställningarna?
Har båda inkopplade på ett GTX 470 och den fungerade skärmen är kopplad med DVI och den andra med DVI till VGA då den skärm jag hämtade bara hade VGA ingång.
Kanske ska tillägga också att det är olika upplösningar på dom om det spelar någon roll 1920*1200 resp 1680*1050
Hoppas ni kan hjälpa mig då det är jobbigt att kolla på en så mörk skärm när den andra är ljus

Permalänk
Hedersmedlem

Till att börja med kan du säga vad det är för skärmar det handlar om.

Det är väldigt svårt att matcha färginställningarna om det är två helt olika skärmar, speciellt om det är olika typer av paneler i skärmarna. Min initiala gissning är att din vänstra skärm har en IPS-panel medans den högra har en TN-panel.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Aah, jag som trodde jag fått med allt nödvändigt, men alltid missar man något.
Kan ju säga att båda är av äldre modeller. Den första och även den som är bra inställt är en Benq 241W och den andra är en Packard Bell VIS222WS.

Permalänk
Medlem

Har du provat att ställa ljusstyrka och kontrast med knapparna på skärmen?
(framgår inte tydligt vad du provat)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Ja det har jag gjort, och ljusstyrkan står på fullt på skärmen. Missade att skriva detta men tog det lite som en självklarhet

Permalänk

Inget som har något mer bra tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpstyle:

Ja det har jag gjort, och ljusstyrkan står på fullt på skärmen. Missade att skriva detta men tog det lite som en självklarhet

Då är alternativet att dra ner ljusstyrkan på den vänstra skärmen för att få samma ljusstyrka på dem.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns ett par saker du kan testa. Se ifall den ljussvaga skärmen har ett strömsparläge aktiverat eller någon form av ljussensor som automatiskt reglerar ljusstyrkan. Stäng av dessa.

Att du kör VGA kan också påverka en hel del eftersom det är signalstyrkan som bestämmer peak white. Vitt är 0,7 volt i signalen och har du spänningsbortfall, så att det inte kommer mer än ca 0,5 volt får du en halvering av ljusstyrkan och det är inte säkert kontrastreglagen kan hantera så stort bortfall. Spänningsbortfall kan orsakas av dåliga kablar och adaptrar men det förekommer också att grafikkorten lämnar för svag spänning ut när de kör analog signal.

I mer ovanliga fall har skärmen en omkopplare för äldre typer av grafikkort som sätter vitt på 1 volt. Då kommer ett modernt grafikkort som går på 0,7 volt också innebära en halvering av ljusstyrkan. Står skärmen fel på ett sådant reglage har du förklaringen.

Fast troligtvis är den skärm du tog hem inte ljusstarkare än vad du ser. Den var förmodligen aldrig särskilt ljusstark till att börja med och har mattats med tiden. Då är enda alternativet är att sänka ljusstyrkan på den andra skärmen och anpassa belysningen i rummet.