EU halverar roamingavgift i väntan på förbud

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Jag är inte helt insatt i resonemang, politik och avtal, men hur ser det ut med konsekvenser över längre tid för eventuellt slopad roaming?

Jag tänker framför allt på att små aktörer som köper in sig i andras nät kan få svårt eller omöjligt att konkurrera med jättarna. Om jag förstår frågan rätt blir det förbjudet att ta ut avgifter mot slutanvändare, men mellan operatörerna finns inget regelverk som styr. Det innebär, om jag uppfattat korrekt, att branschens interna kostnader kan springa iväg till den nivån att vi endast har ett fåtal etablerade aktörer kvar. Risken då är att konkurrensen blir för låg och priserna i längden högre, tvärt emot vad de flesta vill se.

Det finns ingen direkt extra kostnad som måste betalas. Det är rent tekniskt ingen större skillnad på att ringa mellan två olika operatörer i två olika länder och att ringa mellan två olika operatörer i samma land. Trafiken ska via två olika nät och två olika operatörer i båda fallen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Att de fortfarande får ta betalt per MEGABYTE?! Det är helt vansinnigt i dagens värld.

Hellre det än per GB, då de tar betalt för "påbörjad" del. Så om du laddar ner 0,1MB så betalar du för 1MB. Om de nu väljer att ta säg 500 gånger mer men per GB så lär de 0,1MB kosta 500 gånger mer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Det är inte så mycket dyrare för operatlrer att ta hand om data från andra EU länder, de har bara velat använda detta för att förbättra de små marginalerna de har haft på lokal trafik. Att detta markant skulle påverka priserna är struntprat. Det skulle möjligtvis pressa ner priserna då konkurrensen över europa ökar. Men samtidigt så skulle nog möjligtvis infrastrukturinvesteringar att minska då ägarna ser mindre marginal för dem. Detta är operatörenas argument, men det är även det ifrågasatt.

Det går ju även att tvinga operatörerna att samordna sin infrastruktur, idag är det ju ett rätt stort "överbyggande" på vissa saker (men inte kapacitet) mena att samordna tex master och allt runt det som tex elförsörjning skulle kunna göra näten billigare att bygga.
Telemarknaden skulle behöva en betydligt striktare reglering än idag eftersom operatörerna inte visat sig att klara av sin "frihet" särskilt bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast passerar du tre länder på en dag så är det inte hållbart att stanna och köpa kontantkort i varje land som du sedan ändå inte kan använda. Blir en ganska stor hög kontantkort tillslut.

Det är ingen direkt kostnad för operatörerna att ta hand om roaming. Det har bara sett en chans att ta hutlöst betalt. Det finns ingen som helst koppling mellan de priserna vi får betala för roaming i Europa och operatörernas faktiska kostnader.

Jag brukar sträckköra i närmare ett dygn genom ett flertal länder när jag bilar till Rivieran så jag öppnar verkligen för detta! Att stanna och köpa kontantkort är otänkbart.

Skrivet av Flamso:

Att de fortfarande får ta betalt per MEGABYTE?! Det är helt vansinnigt i dagens värld.

De flesta operatörer har dags- eller veckopass med 20 eller 50 MB för en fast kostnad innan den varnar när man närmar eller uppnått mängden.

Permalänk
Avstängd

Men kommer våra telefonoperatörer rätta sig efter dessa "riktmärken" då? Sverige har ju brutit mot EU-direktiv innan ju, så hur blir det denna gången?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alibaba123:

Men kommer våra telefonoperatörer rätta sig efter dessa "riktmärken" då? Sverige har ju brutit mot EU-direktiv innan ju, så hur blir det denna gången?

De har följt direktiven än så länge. De har redan sänkt priserna i flera steg så ser ingen anledning till att de helt plötsligt skulle ändra sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Nej, jag syftar på att det är förlegat att ta betalt i datamängd och inte uppkopplingshastighet.

Lulz, nu i efterhand så kommer man ju förstås på att jag själv också betalar för uppkopplingshastigheten

Men förstås efter man framstått som en idiot offentligt, men det bjuder jag på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Jag brukar sträckköra i närmare ett dygn genom ett flertal länder när jag bilar till Rivieran så jag öppnar verkligen för detta! Att stanna och köpa kontantkort är otänkbart.

De flesta operatörer har dags- eller veckopass med 20 eller 50 MB för en fast kostnad innan den varnar när man närmar eller uppnått mängden.

Men om man sträckkör genom länder så, kommer man verkligen upp i några större roamingavgifter? Barnen i baksätet får väl se på något som inte streamas och kanske överlever man att lyssna på cd eller radio några timmar istället för Spotify, alternativt offlineläget. Det detta innebär är att vi inte behöver planera så mycket inför utlandsresan och att Leffe kommer skriva stor artikel i Aftonbladet om hur dyr hans telefonräkning blev efter Thailandssemestern jämfört med Mallis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Videoapan:

Men om man sträckkör genom länder så, kommer man verkligen upp i några större roamingavgifter? Barnen i baksätet får väl se på något som inte streamas och kanske överlever man att lyssna på cd eller radio några timmar istället för Spotify, alternativt offlineläget. Det detta innebär är att vi inte behöver planera så mycket inför utlandsresan och att Leffe kommer skriva stor artikel i Aftonbladet om hur dyr hans telefonräkning blev efter Thailandssemestern jämfört med Mallis.

Skickades från m.sweclockers.com

Använder man Google Maps för att navigera så drar det en del data när man kör. Maps fungerar för övrigt väldigt bra som navigator. Man måste dock ha en laddare inkopplad om man ska några längre sträckor för det suger bra i batteriet att köra data, GPS samtidigt som skärmen är tänd konstant. Sen även om man inte sträckkör utan har en lite mer hanterbar takt och tar två eller tre nätter på sig ner till medelhavet så blir det fortfarande inte mer än en natt i samma land. Då får man hoppas att hotellen har gratis wlan. Eller om man ska bort över en helg så kanske man inte riktigt vill lägga ner jobbet på att leta reda på en butik som säljer kontantkort. Inte säkert att man hinner surfa upp det heller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ni som tror att det skall bli billigare får nog tänka om....

Detta kommer bara att leda till att operatörerna kommer att ta in den förlorade inkomsten på något annat.

Dyrare abonnemang etc...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Nej, jag syftar på att det är förlegat att ta betalt i datamängd och inte uppkopplingshastighet.

Låter oändligt krångligare och kostsammare eftersom uppkopplingshastigheten aldrig är konstant eller kan garanteras. Föredrar nog flat rate hellre i så fall.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Bra jobbat, men fortfarande allelers för dyrt! Nätkostnaden borde vara per GB inte per MB! Undrar när vettiga priser kommer på det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Använder man Google Maps för att navigera så drar det en del data när man kör. Maps fungerar för övrigt väldigt bra som navigator. Man måste dock ha en laddare inkopplad om man ska några längre sträckor för det suger bra i batteriet att köra data, GPS samtidigt som skärmen är tänd konstant. Sen även om man inte sträckkör utan har en lite mer hanterbar takt och tar två eller tre nätter på sig ner till medelhavet så blir det fortfarande inte mer än en natt i samma land. Då får man hoppas att hotellen har gratis wlan. Eller om man ska bort över en helg så kanske man inte riktigt vill lägga ner jobbet på att leta reda på en butik som säljer kontantkort. Inte säkert att man hinner surfa upp det heller.

Återigen planering. Köp en billig gpsapp med kartor offline eller förladda i Maps. Jag försvarar inte hutlösa priser och visst är det skönt att inte behöva tänka själv men med lite planering är det inte så svårt att undvika mycket roamingavgifter och bara kolla det basala som epost kostar inte många ören.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Jag brukar sträckköra i närmare ett dygn genom ett flertal länder när jag bilar till Rivieran så jag öppnar verkligen för detta! Att stanna och köpa kontantkort är otänkbart.

Ja, bäst att alla i Sverige och EU får en rejäl prishöjning bara för att du ska slippa planera något eller ens lyckas masa dig ur bilen.

Sen om du nu kör bil hur kan du ens behöva internet samtidigt?

Skrivet av emilakered:

Jag är inte helt insatt i resonemang, politik och avtal, men hur ser det ut med konsekvenser över längre tid för eventuellt slopad roaming?

Jag tänker framför allt på att små aktörer som köper in sig i andras nät kan få svårt eller omöjligt att konkurrera med jättarna. Om jag förstår frågan rätt blir det förbjudet att ta ut avgifter mot slutanvändare, men mellan operatörerna finns inget regelverk som styr. Det innebär, om jag uppfattat korrekt, att branschens interna kostnader kan springa iväg till den nivån att vi endast har ett fåtal etablerade aktörer kvar. Risken då är att konkurrensen blir för låg och priserna i längden högre, tvärt emot vad de flesta vill se.

Om jag inte minns helt fel tyckte Neelie Kroes att det var för många operatörer i EU och hon ville se några få stora operatörer precis som i USA. Så folk som firar idag kanske inte riktigt har förstått vad hon ville med lagen och vad som kommer hända i framtiden.

Skrivet av Zotamedu:

Fast passerar du tre länder på en dag så är det inte hållbart att stanna och köpa kontantkort i varje land som du sedan ändå inte kan använda. Blir en ganska stor hög kontantkort tillslut.

Det är ingen direkt kostnad för operatörerna att ta hand om roaming. Det har bara sett en chans att ta hutlöst betalt. Det finns ingen som helst koppling mellan de priserna vi får betala för roaming i Europa och operatörernas faktiska kostnader.

Det är kanske inte livsnödvändigt att ha mobilt internet varje timme på dygnet. Ditt användarfall motiverar inte riktigt en stor och omfattande överstatlig priskontroll som påminner om kommunistdiktaturer och bananrepubliker.

Idag är det ingen direkt kostnad för roamingen, det blir skillnad när folk kan roama med stora eller obegränsade datamängder eller köpa billiga abonnemang från andra länder.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Fast passerar du tre länder på en dag så är det inte hållbart att stanna och köpa kontantkort i varje land som du sedan ändå inte kan använda. Blir en ganska stor hög kontantkort tillslut.

Det är ingen direkt kostnad för operatörerna att ta hand om roaming. Det har bara sett en chans att ta hutlöst betalt. Det finns ingen som helst koppling mellan de priserna vi får betala för roaming i Europa och operatörernas faktiska kostnader.

Det var ett ganska sopigt argument. Hur mycket behöver man använda telefonen när man reser genom 3 länder på en dag? Man får inte prata i telefon medans man kör det vet du väl?

Men håller med om att det är skönt att man tar tag i roaming ockern.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mfm:

Ja, bäst att alla i Sverige och EU får en rejäl prishöjning bara för att du ska slippa planera något eller ens lyckas masa dig ur bilen.

Sen om du nu kör bil hur kan du ens behöva internet samtidigt?

Om jag inte minns helt fel tyckte Neelie Kroes att det var för många operatörer i EU och hon ville se några få stora operatörer precis som i USA. Så folk som firar idag kanske inte riktigt har förstått vad hon ville med lagen och vad som kommer hända i framtiden.

Det är kanske inte livsnödvändigt att ha mobilt internet varje timme på dygnet. Ditt användarfall motiverar inte riktigt en stor och omfattande överstatlig priskontroll som påminner om kommunistdiktaturer och bananrepubliker.

Idag är det ingen direkt kostnad för roamingen, det blir skillnad när folk kan roama med stora eller obegränsade datamängder eller köpa billiga abonnemang från andra länder.

Det blir snart lagkrav på att nya bilar ska vara utrustade med positioneringsutrustnnig och utrustning för datakommunikation "eCall" http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/ecall-time-saved-lives-... troligen så innebär det ju även att navigator och internetuppkoppling blir närmast standard i bilar eftersom det mesta av utrustningen som behövs kommer att finnas på plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir snart lagkrav på att nya bilar ska vara utrustade med positioneringsutrustnnig och utrustning för datakommunikation "eCall" http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/ecall-time-saved-lives-... troligen så innebär det ju även att navigator och internetuppkoppling blir närmast standard i bilar eftersom det mesta av utrustningen som behövs kommer att finnas på plats.

eCall behöver uppenbart inte mobilt internet. Och isåfall får väl bilägarna betala för kalaset, vi andra ska slippa.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Videoapan:

Återigen planering. Köp en billig gpsapp med kartor offline eller förladda i Maps. Jag försvarar inte hutlösa priser och visst är det skönt att inte behöva tänka själv men med lite planering är det inte så svårt att undvika mycket roamingavgifter och bara kolla det basala som epost kostar inte många ören.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför betala extra för något som ingår? Det finns tyvärr en hel del begränsningar i hur kartor fungerar offline i Google Maps. Vissa länder går det inte alls. Verkar vara kopplat till hur licenserna för kartorna är utformade. Vidare tappar du då trafikinformation som är en av de stora anledningarna till att man använder en kompetent GPS från första början.

Skrivet av mfm:

Ja, bäst att alla i Sverige och EU får en rejäl prishöjning bara för att du ska slippa planera något eller ens lyckas masa dig ur bilen.

Sen om du nu kör bil hur kan du ens behöva internet samtidigt?

Om jag inte minns helt fel tyckte Neelie Kroes att det var för många operatörer i EU och hon ville se några få stora operatörer precis som i USA. Så folk som firar idag kanske inte riktigt har förstått vad hon ville med lagen och vad som kommer hända i framtiden.
Det är kanske inte livsnödvändigt att ha mobilt internet varje timme på dygnet. Ditt användarfall motiverar inte riktigt en stor och omfattande överstatlig priskontroll som påminner om kommunistdiktaturer och bananrepubliker.

Idag är det ingen direkt kostnad för roamingen, det blir skillnad när folk kan roama med stora eller obegränsade datamängder eller köpa billiga abonnemang från andra länder.

Varför bemödar du dig svara när du inte läst hela diskussionen? Läs igenom hela tråden först så kan jag läsa igenom resten av ditt inlägg sen.

Skrivet av anon56869:

Det var ett ganska sopigt argument. Hur mycket behöver man använda telefonen när man reser genom 3 länder på en dag? Man får inte prata i telefon medans man kör det vet du väl?

Men håller med om att det är skönt att man tar tag i roaming ockern.

Se tidigare diskussion och tänk om man ändå ville göra saker med mobilen när man kom fram till övernattningshotellet. Alla har tyvärr inte tillgång till wlan och vissa tar ännu mer hutlösa priser än telebolagen för att nyttja det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Det blir snart lagkrav på att nya bilar ska vara utrustade med positioneringsutrustnnig och utrustning för datakommunikation "eCall" http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/ecall-time-saved-lives-... troligen så innebär det ju även att navigator och internetuppkoppling blir närmast standard i bilar eftersom det mesta av utrustningen som behövs kommer att finnas på plats.

Fast du lär fortfarande få betala för trafiken om du ska använda den till mer än säkerhetsaspekten. Har svårt att tro att biltillverkarna tänker stå för mobilnotan för all datatrafik man kan tänkas generera i en bil. Att bilar har eget simkort är inget nytt och det arbetas mycket med det. Många biltillverkare har kopplingar direkt med operatörerna för detta men det gäller deras egna tjänster. Volvo har till exempel ett samarbete med både Ericsson och Telia för att tillhandahålla vissa tjänster men det är inget öppet internet utan det går enbart till Volvos egna portal. Det är dels en säkerhetsfråga och dels ett sätt att stänga inne användarna till det egna ekosystemet. Det har ingen direkt koppling till att det vore trevligt att kunna använda telefonen som navigator och sedan kolla mail när man äter lunch i Tyskland och middag i Prag.

Skrivet av mfm:

eCall behöver uppenbart inte mobilt internet. Och isåfall får väl bilägarna betala för kalaset, vi andra ska slippa.

eCall använder mobilnätet för att kommunicera med larmcentralerna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Känner helt klart igen mig på bilden i artikeln. Visst är det Cinque Terre? Typ Monterosso.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Jag använder alltid skype för o ringa.

Permalänk
Medlem

Jag är en som reser ganska mycket mellan nordiska länder pga affärer, och roamingavgifter är ett helvete rent ut sagt, har kommit upp i 4200 kr som mest pga det, när min normala räkning ligger runt 600..!

Sen undrar jag om det någonsin kommer bli något med att avgiften kapas helt, efter vad jag förstod så finns det nästa ingen operatör som har börjat samarbeta om reducerade, eller ens kapade roamingavgifter ännu.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Varför bemödar du dig svara när du inte läst hela diskussionen? Läs igenom hela tråden först så kan jag läsa igenom resten av ditt inlägg sen.
.

Det finns ingen djup sanning i dina andra inlägg som jag inte förstått, löjligt.

Skrivet av devhdc:

Jag är en som reser ganska mycket mellan nordiska länder pga affärer, och roamingavgifter är ett helvete rent ut sagt, har kommit upp i 4200 kr som mest pga det, när min normala räkning ligger runt 600..!

Sen undrar jag om det någonsin kommer bli något med att avgiften kapas helt, efter vad jag förstod så finns det nästa ingen operatör som har börjat samarbeta om reducerade, eller ens kapade roamingavgifter ännu.

Det finns operatörer som har gratis roaming i Danmark och Norge, så har du stora räkningar därifrån så får du nästan skylla dig själv.

I andra länder har operatörer samarbeten, t.ex. har 3 UK gratis roaming i tolv länder inkl Sverige och USA. Men tydligen har vi inga teknikjournalister värda namnet i Sverige då ingen frågat varför de svenska operatörerna inte börjar erbjuda gratis roaming.

Tror någon "journalist" på IDG frågade och då svarade operatörerna "njaaa vadå, ingen har kontaktat oss för något samarbete..." och sen frågade han inte mer. Lustigt som alla svenska operatörer finns i flera länder, om Tre i England kan erbjuda gratis roaming i tolv länder, varför kan inte Tre i Sverige göra det?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Det stora problemet är väl utanför EU. Är telefoniansvarig på företaget och har sett räkningar på över 100'000kr. Exempel, surf i Ryssland kostar 30kr/mb hos Tele2. Malaysia 60kr/mb. (jobbar på ett globalt företag)

Där kan jag säga att operatörerna drar in grova pengar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Känner helt klart igen mig på bilden i artikeln. Visst är det Cinque Terre? Typ Monterosso.

Tycker det ser ut som Alanya i Turkiet

Cleopatra Beach:

Men å andra sidan kan det vara vart som helst hehe

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Och jag som ska åka utomlands inom EU den 30e juni! Lagom timing!

http://www.sweclockers.com/forum/newreply.php?do=newreply&p=1...

Byt till RedPhone omedelbart om du vill ha ett privatliv.
I vilket fall som helst behöver du fortfarande internet, antingen en dataplan eller en WiFi hotspot.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Paddanx:

Hellre det än per GB, då de tar betalt för "påbörjad" del. Så om du laddar ner 0,1MB så betalar du för 1MB. Om de nu väljer att ta säg 500 gånger mer men per GB så lär de 0,1MB kosta 500 gånger mer.

Hellre att de inte tar betalt för datamängd överhuvudtaget. Det är så fruktansvärt förlegat att det är helt sjukt att till exempel Telenor återinförde det.

Skrivet av TheFlyingFin:

Lulz, nu i efterhand så kommer man ju förstås på att jag själv också betalar för uppkopplingshastigheten

Men förstås efter man framstått som en idiot offentligt, men det bjuder jag på

Ingen fara! Det är lätt att missförstå!

Skrivet av Dr.Mabuse:

Låter oändligt krångligare och kostsammare eftersom uppkopplingshastigheten aldrig är konstant eller kan garanteras. Föredrar nog flat rate hellre i så fall.

Du måste inte missförstå med vilje. Flat rate med "upp till" i hastighet då? Alltså inte hastigheten att koppla upp utan hur hög hastighet man kan få ut av nätverket.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Tycker det ser ut som Alanya i Turkiet

Nja, det är väl lite för petit och glesbyggt för att vara alanya? Det är ju skog och klippor bakom de typ tio byggnaderna. Det var liksom bara en tågstation och en liten rad hus, vilket är utmärkande för alla fem "byar" i cinque terre.

Kollade i mitt fotoalbum från förra sommaren och hittade mycket riktigt bilder på det där stället (Cinque Terre i Italien)

Här är det rosa huset på bilden:
http://gyazo.com/daf39d4095d05ffd96242a1fe87a62db

Här är de tvågula husen som står bredvid varandra:
http://gyazo.com/509b4502878922f0e0143d6b6ba28048

Hade inga bättre bilder, men det stämmer helt klart överens

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Nja, det är väl lite för petit och glesbyggt för att vara alanya? Det är ju skog och klippor bakom de typ tio byggnaderna. Det var liksom bara en tågstation och en liten rad hus, vilket är utmärkande för alla fem "byar" i cinque terre.

Kollade i mitt fotoalbum från förra sommaren och hittade mycket riktigt bilder på det där stället (Cinque Terre i Italien)

Här är det rosa huset på bilden:
http://gyazo.com/daf39d4095d05ffd96242a1fe87a62db

Här är de tvågula husen som står bredvid varandra:
http://gyazo.com/509b4502878922f0e0143d6b6ba28048

Hade inga bättre bilder, men det stämmer helt klart överens

Du har rätt. Googlade lite och den där borgen som finns i bakgrunden verkar finnas på Cinque Terre Bra öga där.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Hellre att de inte tar betalt för datamängd överhuvudtaget. Det är så fruktansvärt förlegat att det är helt sjukt att till exempel Telenor återinförde det.

De kanske helt enkelt borde betala dig för att använda mobilen? För de tjänar inget på samtal och SMS längre, och om mobildata också ska vara gratis så finns det inget dom får in pengar på.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W