Android 5.0 L(olipop?) - ny kamera API, fokus på batteritid & prestanda och nytt designspråk

Permalänk
Medlem

Android 5.0 L(olipop?) - ny kamera API, fokus på batteritid & prestanda och nytt designspråk

Verkar ju inte vara en högoddsare att det är Lolipop den kommer heta, men vem vet, Google kanske överraskar. Detta kan vara en ledtråd till namnet.

Det finns preview builds att ladda ner för Nexus 5 och Nexus 7 (2013) om du är intresserad av att testa de nya funktionerna i ett oklart stadie.

I Android 5.0 så kommer vi att se kumulationen av åratal av arbete som Google lagt på att utveckla mjukvaran.
Vi kommer att få:

  • ART (Android RunTime) aka PBT (Performance Boosting Thing) - En ny runtime som kör med en annorlunda compiler som förbättrar prestanda rejält och batteritid lite. Hur mycket prestandan ökar varierar beroende på app. Appar som är utvecklade i NDK kommer nog inte märka mycket skillnad, men många appar ser 20-100% ökningar i prestanda. ART multitrådar även mycket bättre, vilket betyder att det inte längre meningslöst att ha mer än 2 processorkärnor.

  • Nytt designspråk: Material Design - Ett designspråk med fokus på ett mer taktilt gränssnitt som reagerar mer på din input och element som flyter in i varandra snarare än mellan varandra.

  • Ny kamera API - Med funktioner som väldigt exakt kontroll över hårdvaran, ökad prestanda, stöd för RAW-format, HDR-video och burst-mode fotografi i 30FPS(30bilder i sekunden, vilket är högre än många professionella kameror). 30FPS betyder att du tar en bild bokstavligt talat var 0.03sek. Google hade från början planerat att släppa denna API med Android 4.4, men den var helt enkelt inte klar. Nu ser den ut att bli klar till Android 5.0.

  • Batterispar funktioner - Som kan stänga av av animationer, radio-delar (bluetooth/Wi-Fi) och byta till en guvernör (den har hand om hur processorn klockar upp och ner sig vid behov) som prioriterar batteritid över prestanda.

  • Och massor med mindre funktioner som förbättrad ljudkvalitet, reducerad audio-encoding latens, avancerat färgblindhetsläge och förmågan att skriva Wi-Fi lösenord till NFC-tags.

Jag hoppas jag fick med allt det viktigaste. Det ser kortfattat ut som en enorm uppdatering. Sannolikt den största i Androids historia.

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara en mycket spännande uppdatering! Synd bara att det kommer ta lång tid innan vi konsumenter får den :/

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

Bara det finns några goa devs som fixar 5.0 till min sensation så.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

Ser ut att vara en mycket spännande uppdatering! Synd bara att det kommer ta lång tid innan vi konsumenter får den :/

Har för mig att den kommer frammåt hösten... Någon som kan bekräfta det? Har dem överhuvudtaget uttalat sig om release?

Permalänk
Medlem

Ser fram emot denna, blir väl till att spamma F5 på XDA dev tills det släpps till mobilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Har för mig att den kommer frammåt hösten... Någon som kan bekräfta det? Har dem överhuvudtaget uttalat sig om release?

Google brukar köra med November, men inget är spikat än, vad jag vet.
Detta gäller bara Nexus märket dock. Många andra märken får vänta månader efter detta, om de får uppdateringen alls.
Med tanke på att vi sitter på ett såpass tekniskt orienterat forum så är det nog många här som kommer ta saken i egna händer och flasha in ett custom ROM baserat på 5.0.

Permalänk
Medlem

Sitter på både en Nexus 4 och 7 (2013) hemma och är full av förväntan. Har flashat in developer preview på Nexus 7:an och än så länge är den aldeles för ostabil och dåligt optimerad för att jag ska kunna få något intryck.

Som sagt får Nexus enheterna den nya versionen direkt vid release men frågan är om Nexus 4 kommer att uppdateras. Det som talar för att den kommer uppdateras är att den har i stort sett samma hårdvara som Nexus 7 (2013) som kommer att uppdateras. Det som talar emot är att den då kommer att ha ca 2 år på nacken...

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men jag gillar inte dessa förändringar:

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Sitter på både en Nexus 4 och 7 (2013) hemma och är full av förväntan. Har flashat in developer preview på Nexus 7:an och än så länge är den aldeles för ostabil och dåligt optimerad för att jag ska kunna få något intryck.

Som sagt får Nexus enheterna den nya versionen direkt vid release men frågan är om Nexus 4 kommer att uppdateras. Det som talar för att den kommer uppdateras är att den har i stort sett samma hårdvara som Nexus 7 (2013) som kommer att uppdateras. Det som talar emot är att den då kommer att ha ca 2 år på nacken...

Det är osäkert om Nexus 4 får den uppdateringen då den är utanför Googles garanterade 18månaders support. Om den får uppdateringen så lär det ju vara den sista uppdateringen den får dock.
Men är man kunnig så ska det ju inte vara ett problem att flasha in de nya versionerna själv. Den antika Nexus S hänger ju mot all förmodan fortfarande med.

Skrivet av Orici:

Ser bra ut men jag gillar inte dessa förändringar:

http://thedroidlawyer.com/wp-content/uploads/2014/06/Android-...

Jag är lite osäker över de nya navigationsknapparna jag med. Men det ser ju inte hemskt ut i alla fall.

Permalänk

Kanske blir en Android till jul eller något som får byta ut min iPhone 5
Känner dock att 5" är lite stort, 4,5" skulle passa mig bäst.

Permalänk

Kör med denna sen pre release och den funkar faktiskt bra som 24/7

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Verkar ju inte vara en högoddsare att det är Lolipop den kommer heta, men vem vet, Google kanske överraskar. Detta kan vara en ledtråd till namnet.

Det finns preview builds att ladda ner för Nexus 5 och Nexus 7 (2013) om du är intresserad av att testa de nya funktionerna i ett oklart stadie.

I Android 5.0 så kommer vi att se kumulationen av åratal av arbete som Google lagt på att utveckla mjukvaran.
Vi kommer att få:
[LIST][*] ART (Android RunTime) aka PBT (Performance Boosting Thing) - En ny compiler som förbättrar prestanda rejält och batteritid lite. Hur mycket prestandan ökar varierar beroende på app. Appar som är utvecklade i NDK kommer nog inte märka mycket skillnad, men många appar ser 20-100% ökningar i prestanda. ART multitrådar även mycket bättre, vilket betyder att det inte längre meningslöst att ha mer än 2 processorkärnor.

Först och främst 'compiler' på engelska är ett program som översätter från ett programmeringsspråk till ett annat (förmodligen något exekverbart). Nu är ART (Android RunTime) inte en kompilator utan ett slags program som kör andra program. Skriv hellre att det en ny exekveringsmiljö.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

En kompis kör Android L på sin Nexus 5.
Pillade lite med det också tyckte det såg mycket trevligt ut, flöt på bra för honom också.

ART kör jag redan på min S3 mini, och i vissa appar märks det definitivt skillnad i hastighet. Vissa appar buggar lite med det, men de flesta funkar smärtfritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Onekligen intressant. Blir nog att byta ut min gamla Note lagom till när 5.0 kommer.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Först och främst 'compiler' på engelska är ett program som översätter från ett programmeringsspråk till ett annat (förmodligen något exekverbart). Nu är ART (Android RunTime) inte en kompilator utan ett slags program som kör andra program. Skriv hellre att det en ny exekveringsmiljö.

Helt rätt.
Det är en runtime(exekveringsmiljö) som använder sig av en annan sorts compiler(kompilerare?). Ibland slinter tankarna lite.
Ska rätta detta.

Permalänk
Medlem

Den största frågan är hur väl man kommer lyckas med att få tredjeparts utvecklarna att följa den nya designen "material". Det har inte lyckats fullt ut med dagens design, många utvecklare tog lång tid på sig och fortfarande följer inte alla appar dagens designriktlinjer... och att just få utvecklarna att följa designen lär vara viktigt för att det ska se bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Helt rätt.
Det är en runtime(exekveringsmiljö) som använder sig av en annan sorts compiler(kompilerare?). Ibland slinter tankarna lite.
Ska rätta detta.

Compiler = Kompilator. Det är inte helt lätt ibland. Många tekniska namn är ofta samlingsnamn så egentligen kan runtime betyda lite vad som, rent tekniskt sett alltså. haha

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Verkar som att alla Nexus enheterna från 2012 kommer att få Android L tillslut. Google släppte källkoder AOSP till flera Nexus enheter under natten

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Verkar som att alla Nexus enheterna från 2012 kommer att få Android L tillslut. Google släppte källkoder AOSP till flera Nexus enheter under natten

Oooh, länk till info om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Oooh, länk till info om detta?

http://www.androidpolice.com/2014/07/01/android-l-preview-sou...

Det handlar fortfarande om preview. Men detta måste betyda att enheterna i länken kommer att uppdateras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

http://www.androidpolice.com/2014/07/01/android-l-preview-sou...

Det handlar fortfarande om preview. Men detta måste betyda att enheterna i länken kommer att uppdateras?

Man kan ju alltid hoppas. Mycket respekt till Google om de uppdaterar både Nexus 4 och Nexus 7 (2012) till 5.0.

Permalänk
Medlem

Här är en sammanfattning av ART i en lite mer koncis form än den i videon:
http://www.anandtech.com/show/8231/a-closer-look-at-android-r...

Permalänk
Medlem

Verkar inte som att någon av Sonys mobiler kommer få Android 5. Varför gör Sony detta?

Kommer komma till många modeller men inte Sony tydligen

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Verkar inte som att någon av Sonys mobiler kommer få Android 5. Varför gör Sony detta?

Kommer komma till många modeller men inte Sony tydligen

Källa?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Verkar inte som att någon av Sonys mobiler kommer få Android 5. Varför gör Sony detta?

Kommer komma till många modeller men inte Sony tydligen

Källa på det?
Android L presenterades igår och så vitt jag sett så är det, förutom Google, endast Motorola som faktiskt uttalat sig om uppdateringsplaner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

http://www.idigitaltimes.com/android-50-lollipop-release-date...

Sony Android 5.0 Lollipop Release Date Schedule
Sony hasn’t provided an Android 5.0 Lollipop release date schedule, however we should be shocked if the Sony Xperia Z3, Xperia Z3 Compact, Xperia Z2, Xperia Z2 Compact and other Sony devices released within the past year don’t get an update.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

http://www.idigitaltimes.com/android-50-lollipop-release-date...

Sony Android 5.0 Lollipop Release Date Schedule
Sony hasn’t provided an Android 5.0 Lollipop release date schedule, however we should be shocked if the Sony Xperia Z3, Xperia Z3 Compact, Xperia Z2, Xperia Z2 Compact and other Sony devices released within the past year don’t get an update.

Ok, så ingen presenterad plan är lika med inga uppdateringar någonsin?
I så fall kommer ingen tillverkare i hela världen uppdatera till Android 6! Katastrof!

Permalänk
Medlem

Undra varför Sony inte kan fixa ut det när resten av mobilerna får den. Samsung verkar ju få det ganska snabbt oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Undra varför Sony inte kan fixa ut det när resten av mobilerna får den. Samsung verkar ju få det ganska snabbt oxå

Det enda artikeln säger är ju att de inte presenterat en plan? Hur kan du tolka det som att de inte kommer uppdatera sin lurar? Samsung har, vad jag sett, inte heller presenterat en plan för L-uppdateringen?

Permalänk
Medlem

Lägg ner allt struntprat... självklart kommer Sony att uppdatera sina enheter. Ta det lugnt nu, android L presenterades igår.