Fråga angående Macbook Pro Retina 15"

Permalänk
Inaktiv

Fråga angående Macbook Pro Retina 15"

Hej kära medclockare!

Jag är just nu sugen på en laptop för allt från filmtittande, skolarbete och även tyngre program. Jag är lite av vad man skulle kunna kalla för den typiska Windows-grabben. Att köpa en Windows-baserad laptop har för mig länge varit en självklarhet. Efter att jag kört med en äldre Macbook ett antal år har jag dock börjat ifrågasätta om Windows verkligen är ett måste. Tillskillnad från min egenbyggda stationära dator(Som kör Windows) upplever jag att OS X fungerar extremt bra på en laptop.

Vad tycker ni, vågar jag ta steget? Fungerar en Mac till högskolestudier?

Tacksam för era åsikter!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köper du en macbook tummar du på valfriheten, särskilt möjligheten att uppgradera hårdvara. Om du dock inte störs av detta så får du ett grymt bra helhetspaket! Byggkvalitet, pekplatta, operativsystemets pålitlighet, batteritid, ja allt! Visst får du betala mer, men jag kan tänka mig att du på 1st macbooks livstid omsätter 3st PCs. Framförallt pga. PC sidans ofta bristande byggkvalitet, batteritid och Windows förmåga att sakta men säkert göra datorn seg som sirap.

Som sagt, en grym produkt med det mesta du behöver!

Edit: Som du säger är Apple bra på just laptops. Skulle aldrig få för mig att köpa en stationär Mac då de är orimligt dyra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av monicabeth:

Köper du en macbook tummar du på valfriheten, särskilt möjligheten att uppgradera hårdvara. Om du dock inte störs av detta så får du ett grymt bra helhetspaket! Byggkvalitet, pekplatta, operativsystemets pålitlighet, batteritid, ja allt! Visst får du betala mer, men jag kan tänka mig att du på 1st macbooks livstid omsätter 3st PCs. Framförallt pga. PC sidans ofta bristande byggkvalitet, batteritid och Windows förmåga att sakta men säkert göra datorn seg som sirap.

Som sagt, en grym produkt med det mesta du behöver!

Edit: Som du säger är Apple bra på just laptops. Skulle aldrig få för mig att köpa en stationär Mac då de är orimligt dyra.

Håller helt klart med dig, skönt att höra någon annas åsikt då det handlar om ohyggligt mycket pengar. Skulle du tycka att det är ett dåligt köp p.g.a. den inbyggda gpu:n? Jag behöver egentligen ingen stark gpu:u då jag inte ser någon större poäng av det på en laptop. Men det känns som något som borde finnas i en så dyr dator.

//MrEmme

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag iofs bara en 13" och därmed är den lite sämre grafikmässigt men köpte den specifikt för exjobbet när jag till slut behövde en bärbar till studierna. Fungerar sjukt bra att plugga på i min mening men tog ett par dagar att få in vanan med gester i OS X och få bytena mellan win och Mac att kännas naturliga när jag bytte dator.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av anon173545:

Håller helt klart med dig, skönt att höra någon annas åsikt då det handlar om ohyggligt mycket pengar. Skulle du tycka att det är ett dåligt köp p.g.a. den inbyggda gpu:n? Jag behöver egentligen ingen stark gpu:u då jag inte ser någon större poäng av det på en laptop. Men det känns som något som borde finnas i en så dyr dator.

//MrEmme

Skickades från m.sweclockers.com

Nej GPUn skulle jag inte se som en dealbreaker. Du kan ju om du vill spela på en Mac, men det är långt ifrån det folk tenderar att använda dem till. Som du själv säger så kommer du använda den till filmtittande, skolarbete och ett och annat PS-project. Det ska också sägas att "grafikkorten" inbyggda i processorerna är hyffsat potenta, klarar ju utan konstigheter lite olika Need For Speed titlar på ganska höga inställningar.

Permalänk
Medlem

Det ryktas att det kommer en 12" Macbook Air med retina-skärm inom kort, den lär nog vara ett bra val för det du skall göra.
15" är lite stor och klumpig i min mening, och dessutom väldigt dyr.
Så mitt råd är att vänta på 12", eller om du inte kan vänta så köp någon av 13" varianterna, antingen en Air eller en Pro Retina. Och om du sen vill spela nån dag, så har du sparat flera tusen på att välja 13" istället för 15", så du har råd att köpa en separat spel-PC.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara instämma med ovanstående, att jag tror det kommer räcka mer än väl om du inte av någon anledning har fått för dig att du ska använda den till att typ MAXXXA Crysis..

Har haft en 2:a (tror jag iaf..) 13-tums Retina MBP något drygt år, och tror inte du kommer bli besviken. Har använt den till lite allt möjligt i arbetsväg, och den är absolut fullt duglig till vanliga photoshop och Lightroom-jobb exempelvis. Och som tidigare talare påpekade så är inte onboard-grafiken helt tandlös heller, utan den duger absolut till att köra mindre krävande spel oftast på helt acceptabla grafikinställningar (har t.ex. kört Left 4 Dead, Portal, Dragon Age 2, X-COM m.m.).

Dock kan du ju kanske inte räkna med att du kan snurra allt i "native" upplösningen (är väl 2560x1600 om jag inte misstar mig..?) alla gånger, men skärmen är å andra sidan helt underbar att använda till det mesta som inte är spel och dylikt tack vare färgåtergivningen och pixeltätheten, så man kanske får acceptera den avvägningen (jag tycker definitivt det är värt det när man ändå har en stationär hemma).

Så, för att sammanfatta: om du inte ska sitta och rendera video eller något snarlikt, så tror jag absolut att den kommer vara tillräcklig, och att du kommer bli mer än nöjd med den utmärkta helhetsupplevelsen. Dock har jag personligen 13-tummaren, och jag skulle nog uppmana dig att, om möjligt, åka och kolla och känna på dem i butik någonstans; för jag kan nog känna att det är värt storleks/prisökningen från Air:en till Retina MBPn, men tror inte att jag hade tyckt att det var lika värt att gå från 13" MBPn till 15"-versionen... bara mina 2 öre.

Edit: Taliz beat me to it med sista poängen...

Permalänk
Medlem

Rekommenderar 15" då den är betydligt snabbare, storleken är smidig pga det tunna formatet. 1TB PCI-E SSD ger bra skjuts och framförallt låter den inte som en hårtork vid någorlunda belastning. Svårt att hitta liknande produkter som är så pass polerade som MacBook Pro/Air.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB