Permalänk
Medlem

Frågor om nya högtalare

Jag hade tänkt skaffa nya högtalare, och då undrar jag om ett onboard ljudkort skulle klara av att driva 200w högtalare.
Ljudkort: onboard från moderkortet ASUS ROG Maximus VI Hero
Högtalare: Logitech Z623 eller andra i samma prisklass.
De högtalarna ligger på 200W, men blir ljudkvaliten/max ljudnivå sämre på grund av att högtalarna är för starka för ljudkortet?
Är det då värt att skaffa ett (någorlunda billigt, tack.) ljudkort?

Vore tacksam för info och/eller tips på både bra högtalare för samma pris och dugliga ljudkort.

Alla idioter som tror att jag vill lägga ut 3k+ på högtalare och 2k på ett ljudkort kan snabbt avlägsna sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyiriel:

Jag hade tänkt skaffa nya högtalare, och då undrar jag om ett onboard ljudkort skulle klara av att driva 200w högtalare.
Ljudkort: onboard från moderkortet ASUS ROG Maximus VI Hero
Högtalare: Logitech Z623 eller andra i samma prisklass.
De högtalarna ligger på 200W, men blir ljudkvaliten/max ljudnivå sämre på grund av att högtalarna är för starka för ljudkortet?
Är det då värt att skaffa ett (någorlunda billigt, tack.) ljudkort?

Vore tacksam för info och/eller tips på både bra högtalare för samma pris och dugliga ljudkort.

Alla idioter som tror att jag vill lägga ut 3k+ på högtalare och 2k på ett ljudkort kan snabbt avlägsna sig.

Då du inte skriver något om förstärkare så gissar jag på att du är ute efter aktiva högtalare.
Dessa var nästintill dom enda jag hittade på 200w under 3000:-

Om någon annan hittar ett bättre alternativ så är det bara bra.

EDIT: Dom där 200 watten ur Logitech paketet kan du nog bara drömma om tyvärr.
Sen kanske dom är prisvärda men det är ett annat kapitel.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Rekordmedlem

Ljudkortet driver förstärkaren som driver högtalarna och vilket ljudkort som helst "orkar", det som skiljer är ljudkvaliteten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Då du inte skriver något om förstärkare så gissar jag på att du är ute efter aktiva högtalare.
Dessa var nästintill dom enda jag hittade på 200w under 3000:-

Om någon annan hittar ett bättre alternativ så är det bara bra.

EDIT: Dom där 200 watten ur Logitech paketet kan du nog bara drömma om tyvärr.
Sen kanske dom är prisvärda men det är ett annat kapitel.

Förstod inte direkt vad du menade med ''Annat kapitel'' och ''Drömma om''
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=654570

Det är lite det jag frågar om, jag har ingen aning om aktiva högtalare etc, undrar i stort sett bara om detta högtalarsystem funkar med ett inbyggt ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyiriel:

Förstod inte direkt vad du menade med ''Annat kapitel'' och ''Drömma om''
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=654570

Det är lite det jag frågar om, jag har ingen aning om aktiva högtalare etc, undrar i stort sett bara om detta högtalarsystem funkar med ett inbyggt ljudkort.

Det jag menar är att Logitech paketet säkert kommer låta precis som dom är kända för.
Bra bas om än lite för mycket i förhållande till övriga högtalare.
Och jag tänker på äkta watt.
För det finns så kallade glädjewatt och där är t.ex varuhusapparater och vanliga datorhögtalare medräknade.
Sedan finns det äkta watt och dessa hittar du t.ex i recievers som Pioneer SX-650.
Eller i mer PA inriktade enheter som dom jag länkade.
Sen om du köper Logitech eller dom jag länkade är ju ditt val.
Men båda är aktiva vilket gör att det bara är att koppla in utan externa förstärkare och köra igång.
Både Behringer och Logitech kommer att fungera med ditt ljudkort.
Men personligen hade jag kört på Behringer´s högtalare.
Det blir mest ljud för pengarna.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyiriel:

Jag hade tänkt skaffa nya högtalare, och då undrar jag om ett onboard ljudkort skulle klara av att driva 200w högtalare.
Ljudkort: onboard från moderkortet ASUS ROG Maximus VI Hero
Högtalare: Logitech Z623 eller andra i samma prisklass.
De högtalarna ligger på 200W, men blir ljudkvaliten/max ljudnivå sämre på grund av att högtalarna är för starka för ljudkortet?
Är det då värt att skaffa ett (någorlunda billigt, tack.) ljudkort?

Vore tacksam för info och/eller tips på både bra högtalare för samma pris och dugliga ljudkort.

Alla idioter som tror att jag vill lägga ut 3k+ på högtalare och 2k på ett ljudkort kan snabbt avlägsna sig.

Aktiva högtalare matas med lågnivå och det behövs ingen effekt för att driva de aktiva högtalarna. De har egen/egna effektförstärkare och vad den förstäkaren har för effekt spelar ingen roll för ljudkortet.