Bitcoin-utpressare hotar pizzerior i USA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swesen:

Så om jag ger dig min IP så kan du ta reda på vem jag är, närmare än att jag bor i Bålsta?

Polisen kan ta kontakt med din ISP som i sin tur ger ut din information. Varför hakar du upp dig på vad privatpersoner kan göra? Även om de kan göra betydligt mer med din IP än enbart DDos och spåra dig så är myndigheterna vi snackar om här.

Skrivet av dlq84:

Definera "riktiga pengar"

Du vet.. Valuta som tex. kan användas i fler än ett handfull antal butiker? Skr är riktiga pengar. Bitcoin är det inte även om det kan växlas till riktiga pengar.

Skrivet av f0kke:

Det går dock att vara på nätcaféer eller vara på någon annans nätverk = problem solved?

Nätcafee = kamera = de har tidpunkt = Busted.

Skrivet av Carlj:

Ja, men sedan nämns också health code vilations, tax evasion, money laundering, illegal drug sales, marijuana grow operations, methamphetamine production och terrorist traning activity.

Health code, tax evasion och pengatvätt kan få jobbiga konsekvenser, för att inte tala om polisbesök osv osv.

Ja.. eller hur?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dåliga reviews? Tjuvringningar? Really? REALLY?

Hade fan inte givit dem en spänn och sedan hade de fått ringa hur mycket de vill. Något säger mig att det är någon snorunge som fått för sig att tjäna lite extra cash och sänder ut dessa "brev".

Det kan nog bli riktigt jävligt riktigt snabbt om man har en bot som skriver dåliga recensioner, så klart utspritt för att se verkligt ut. Sen toppar man detta med att varje dag beställa saker som man inte hämtar och betalar för. Samtidigt försöker man få polisen och skatteverket att komma på extrabesök på grund av anonyma anmälningar. Självklart ska man inte betala men om man faktiskt fullföljer allt det som står kan det sannerligen bli en tung period för en småföretagare som driver pizzeria. Massvis med förlorade intäkter pga ivägskrämda kunder, beställningar som ej upphämtas osv. Hade gärna undvikit det om jag var pizzabagare. Men som sagt handlar det förmodligen bara om tomma hot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Var inte Silk Road bakom tor?

Jo, och LulzSec åkte också fast till slut. Det är jävligt svårt att få fast någon som gömmer sig så, men FBI bara väntar på att du ska göra minsta misstag.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ja.. eller hur?

Sååå du menar att ha någon från "hälsomyndigheten", skatteverket eller polisen på besök inte kan påverka din verksamhet?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Carlj:

Sååå du menar att ha någon från "hälsomyndigheten", skatteverket eller polisen på besök inte kan påverka din verksamhet?

Nej. Säger att chansen att dessa skulle göra något alls efter de varit och undersökt ens pizzeria ett par gånger är ju liten. Vet inte hur det är i USA men det krävs mer än att en eller två snorungar ringer och klagar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Haha. Står i Pizzerian nu. Beställde precis pizza och slog upp sweclockers. Så ser jag den här nyheten. Vilket sammanträffande.

Btw. Låter som ett skämt nästan. Trodde allvarligt att det var det också en stund. Så tråkigt att folk ska smutsa ner kryptovalutor på det här viset. Men visst. Det pågår betydligt värre saker med alla fiat valutor runt om i världen. Inte fan skriver någon att människor och droghandeln mest görs med dollar eller euro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Säger att chansen att dessa skulle göra något alls efter de varit och undersökt ens pizzeria ett par gånger är ju liten. Vet inte hur det är i USA men det krävs mer än att en eller två snorungar ringer och klagar.

Då vet du inte mycket om USA, eftersom en fis på tvären räcker för att ett besök ska planeras. Skulle någon ringa in ett anonymt samtal, om att någon säljer droger, har döda råttor eller fuska med skatten så räcker det för att skada in verksamhet.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Tycker mercury contamination låter som en terroristaktivitet.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Tycker mercury contamination låter som en terroristaktivitet.

Eller en tandlkare som inte vet vad han ska göra med överflödig amalgam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du vet.. Valuta som tex. kan användas i fler än ett handfull antal butiker? Skr är riktiga pengar. Bitcoin är det inte även om det kan växlas till riktiga pengar.

Skr? Vad är det? Har aldrig hört talas om det.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyzed:

Skr? Vad är det? Har aldrig hört talas om det.

SKR = Svenska kronor. Motsvarigheten till Norska kronor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

SKR = Svenska kronor. Motsvarigheten till Norska kronor.

Det heter SEK om du menar svenska kronor. Så SKR är inte riktiga pengar.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Säger att chansen att dessa skulle göra något alls efter de varit och undersökt ens pizzeria ett par gånger är ju liten. Vet inte hur det är i USA men det krävs mer än att en eller två snorungar ringer och klagar.

Sen har vi ju "Bombhot" och "Kvicksilverkontamination" *pust* på listan också...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

SKR = Svenska kronor. Motsvarigheten till Norska kronor.

Förkortas SEK, inte SKR.

Permalänk
Medlem

Borde inte vara allt för svårt att spåra denna/dessa personer, speciellt för FBI som har resurserna. Eftersom flertalet pizzerior har blivit utpressade och de ger en lista på olika hot, dessutom majoriteten av dem kan dessutom spåras. Kul för dem när de åker fast, blir tvungna att betala tillbaka +extra till förmodligen flera hundra om inte tusen företag. Sedan blir det fängelse, allt från tre år till livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Ja, men sedan nämns också health code vilations, tax evasion, money laundering, illegal drug sales, marijuana grow operations, methamphetamine production och terrorist traning activity.

Health code, tax evasion och pengatvätt kan få jobbiga konsekvenser, för att inte tala om polisbesök osv osv.

Det samt att om man undviker att kräva pengar från dom större franchisekedjorna så kommer dom säkert undan med det, för det finns inte en själ som vill ha en djupgranskning av skattmasen, bara hotet räcker nog för att många ska ge upp lite pengar.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Borde inte vara allt för svårt att spåra denna/dessa personer, speciellt för FBI som har resurserna. Eftersom flertalet pizzerior har blivit utpressade och de ger en lista på olika hot, dessutom majoriteten av dem kan dessutom spåras. Kul för dem när de åker fast, blir tvungna att betala tillbaka +extra till förmodligen flera hundra om inte tusen företag. Sedan blir det fängelse, allt från tre år till livstid.

Inte riktigt så lätt, om du begår såna här brott så inser du nog vikten av att skydda dig ordentligt, proxy's, vpn's osv sov, majoriteten av VPN-serrvices har ju som policy att aldrig logga inkommande anslutningar heller så det kan nog ganska lätt leda till en dead-end.. OM dom får tag i dessa scammers så chansar jag på att det handlar om att nån del av gruppen skryter om det på fel ställe, och det snappas upp, och går vidare därifrån.. Det var så dom fick fast lulzsec i mångt och mycket.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OlleTheGreat:

Förkortas SEK, inte SKR.

Skrivet av cyzed:

Det heter SEK om du menar svenska kronor. Så SKR är inte riktiga pengar.

Fick lära mig i skolan att SKR är att föredra eftersom SEK (även Sec) kunde misstas för sekunder.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Fick lära mig i skolan att SKR är att föredra eftersom SEK (även Sec) kunde misstas för sekunder.

Gick du i skola på 70-talet?

Citat:

Den formella förkortningen enligt ISO 4217 är sedan 1978 "SEK"

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_krona

Permalänk
Medlem

inte helt korrekt med blockchain analysering kan man lista ut mycket om du inte har mixat ''tvättat dina coins'' däremot är det inte en snabb och enkel sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ursäkta mig, men det heter/stavas gemene man och FBI.

Klart att det är en djävla skillnad mellan gemene man & FBI.

Men, det är inte alls så stor skillnad på några få Sweclockersmedlemmar här & FBI.

Du måste vara riktigt rolig på fester.

Permalänk
Medlem

Taktiken med smutskastning via kampanjer på nätet har dock använts framgångrikt av bla. så kallade glassholes, vilka genom att ge bottenbetyg lyckades sänka betyget på Google Review för restaurangen Feast i New York. Orsaken skall ha varit att restaurangägaren bad en kund ta av sig glasögonen.
Samma taktik skall ha använts andra gånger av glassholes som ansett sig blivit felaktigt bemötta.

http://www.cnet.com/news/glassholes-try-to-hurt-restaurants-r...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Fick lära mig i skolan att SKR är att föredra eftersom SEK (även Sec) kunde misstas för sekunder.

Det var för att din lärare rökte för mycket kul svamp. Så nu vet du att det förkortas SEK och sekunder förkortas s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Så om jag ger dig min IP så kan du ta reda på vem jag är, närmare än att jag bor i Bålsta?

Om du bevisligen har hotat mål över hela USA med "terrorism" och "jag" råkar vara FBI/CIA/NSA... så ja, då vet jag allt om dig inom loppet av minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Gick du i skola på 70-talet?

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_krona

Vem vet... Det sitter ju en del antikviteter här på Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Vem vet... Det sitter ju en del antikviteter här på Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Fan, där missade man precis, började skolan -81. Är mycket småungar här på Sweclockers :p.

OnT: Är väl medaljens baksida, men det är det värt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Gimberg:

Men nackdelen är om dom inte använder en "mixer" så går det väldigt enkelt att spåra bitcoinen och speciellt om personen skulle försöka växla bitcoinen till fiat via en bank.

Det stör mig när folk låtsas att bitcoin inte är en fiatvaluta.

Permalänk
Skrivet av Hyperträd:

Det stör mig när folk låtsas att bitcoin inte är en fiatvaluta.

Well av det jag förstår så är bitcoin inte skapat av någon stat eller regering, inte heller är den baserad på något lagbeslut. Därför är det per definition inte en fiatvaluta

Permalänk
Medlem

Riktigt fult gjort måste jag sägs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Definera "riktiga pengar"

Antar att han menar fiatpengar.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850