Bahnhof anmäler sig själva för utebliven datalagring

Permalänk
Melding Plague

Bahnhof anmäler sig själva för utebliven datalagring

Internetoperatören Bahnhof håller fortsatt hög profil i integritetsfrågor och väljer nu att protestera mot PTS föreläggande om återupptagen datalagring genom att anmäla sig själva.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Yeah, Bahnhof!
Dom går verkligen att lita på att dom skall ta sina kunders integritets på allvar.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Grymt initiativ! Uppskattar verkligen att jag lever i ett land där vinstintressen inte är det enda som alla företag bryr sig om.

Permalänk
Avstängd

Det här är en av orsakerna jag valde dom som operatör då dom kan sätta ner foten lite ibland

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tre tummar upp för Bahnof!

Permalänk
Medlem

Like a boss! XD

Permalänk
Medlem

Bra där! Önskar man kunde få Banhof där jag bor...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Tänk om flera kunde vara så modiga som Bahnhof.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Bra skit! Fattar inte varför inte andra företag hakar på. Det är ju endast good will det handlar om.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Tre tummar upp för Bahnof!

Har du tre tummar?

Visa signatur
Permalänk

Yes, det är därför man har Bahnhof som ISP!

Visa signatur

Leng Tch'e

Permalänk
Medlem

Kungligt!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag älskar Bahnhof

Synd att jag inte kan bli kund

MartinS

Permalänk

Bra gjort, men det lär väll knappast ha något med omtanke om kundernas integritet att göra utan snarare deras egna vinstintressen i form av bra PR, minskade lagringskostnader och gratis reklam på sidor som sweclockers, men det spelar ju mindre roll det blir ju win-win för alla inblandade så att säga.

Permalänk
Medlem

Bahnhof går från klarhet till klarhet. Visst är detta gratisreklam, men ibland får man tillåta reklam fungera precis som den är avsedd att göra.. Vår bostadsrättsförening tittar just nu på att få fiber installerat, jag ska försöka peta folk i Bahnhofs riktning..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Önskar att BBB vågade vara såhär också, det hade gjort grym reklam för deras nät, har dem i princip gratis via föreningen
Men får väl hoppas att Bahnhof banar vägen precis som alltid!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Så jävla nöjd Bahnhofkund!
Inte nog med att min uppkoppling varit phenomenal sedan jag skaffade den för ett år sedan. Detta är bara grädde på moset!! Mums <3

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd

Vist gör dom det mycket för att hora in lite gratis reklam och få chansen att synas i media men samtidigt så måste man ge dom credit att inte gå telias väg och buga sig framåt och ta den i röven så fort PTS säger .. bend over

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Legendarer! Kungar! Önskar fler företag vågade göra samma sak!

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av 2infinity:

Grymt initiativ! Uppskattar verkligen att jag lever i ett land där vinstintressen inte är det enda som alla företag bryr sig om.

Fast detta handlar lika mycket om god PR för Bahnfof som det handlar om att "ta hand om sina kunder".
En sådan här sak kan man vinna många nya kunder på, även om det är lite pappersarbete för dem.

Ja det är bra, men det var samma sak när Telia vägrade ge ut personuppgifter till Antipiratbyrån för några år sedan när APB var ute och jagade torrent-tomtar.
"Kom tillbaka när ni har polisen med er" var Telias svar... och deras medlemsregister ökade.

.. Sedan kom polisen.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Go Bahnhof!
Det är just på grund av att de gör sådana här saker som gör att jag väljer bahnhof över andra operatörer, även om det där jag bor kostar lite mer...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

Vet någon om Bredband 2 lagrar information?
Funderar starkt att byta till Banhof pga deras ställning i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wonkmeister:

Bra gjort, men det lär väll knappast ha något med omtanke om kundernas integritet att göra utan snarare deras egna vinstintressen i form av bra PR, minskade lagringskostnader och gratis reklam på sidor som sweclockers, men det spelar ju mindre roll det blir ju win-win för alla inblandade så att säga.

Exakt
Bahnhof blir väl lite sotis när det bara är tele2 som blir anmälda och får gratis reklam..

Kom att tänka på tjuren Ferdinan som sänds på julen:
Bahnhof - "stånga mej!"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Vet någon om Bredband 2 lagrar information?
Funderar starkt att byta till Banhof pga deras ställning i frågan.

Vad jag vet är det bara Bahnhof, Tele2 & T3 som går emot. Har ni uppgifter om några fler, fyll gärna i.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Det här är en av orsakerna jag valde dom som operatör då dom kan sätta ner foten lite ibland

Jag valde dem först men fick lov att byta pga att de hade så dålig routing och dåliga avtal med andra operatörer vilket medförde att jag satt med dålig ping och tidvis slö nedladdning.
Exempelvis så satt en polare som också är på Stockholms öppna stadsnät och tankade en uppdatering till ett lir i någon megabyte per s medan det gick sanslöst slött för mig. Väl inne i liret så hade han runt 50ms ping och jag pendlade runt 140-300. Vi kontrollerade då routingen och vår trafik tog olika vägar.

Bahnhof ljög för mig angående detta men det var uppenbart hur det fungerade. Jag hörde också med andra bolag om just routing osv och det bygger på avtal och vilken väg då trafiken tar samt genom vilka noder och vilken begränsning den noden sätter på en viss oberatör beroende på avtal.

Några veckor senare hade jag en ny operatör och därefter gick min trafik som smort också. Bahnhof? Nej tack, skulle aldrig falla mig in att byta tillbaka.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Fast detta handlar lika mycket om god PR för Bahnfof som det handlar om att "ta hand om sina kunder".
En sådan här sak kan man vinna många nya kunder på, även om det är lite pappersarbete för dem.

Ja det är bra, men det var samma sak när Telia vägrade ge ut personuppgifter till Antipiratbyrån för några år sedan när APB var ute och jagade torrent-tomtar.
"Kom tillbaka när ni har polisen med er" var Telias svar... och deras medlemsregister ökade.

.. Sedan kom polisen.

Dock ej i samma utsträckning som att en privat organisation får direkt tillgång till loggar så dem kan jaga fildelare. Comhem verkar ha böjt sig över till samtliga organisationer.

Permalänk
Medlem

Det är marknadsföring. Om ni pratar med Bahnhofs kundtjänst så förvänta er inte samma gloria.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skäggig legend

PR. typ så

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Grymt initiativ! Uppskattar verkligen att jag lever i ett land där vinstintressen inte är det enda som alla företag bryr sig om.

Håller med men just i detta fall sparar Bahnhof kosing på att inte lagra data då administrationen och systemen runt detta kostar. Så de vill nog väldigt gärna slippa datalagring, oavsett om man bryr sig om den personliga integriteten eller ej

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Haha, Bahnhof är lika skickliga på PR som vanligt <3

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841