Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att jag behöver mer än ett USB? Ett att boota OpenELEC från och ett att installera till? (Som jag läste manualen behövdes endast ett)

Permalänk
Medlem

1. Nollställ BIOS.
2. Uppdatera BIOS.
3. Skapa ett USB-minne med installationsfilerna från OpenELEC (de har en ypperlig mjukvara för Windows)
4. Starta installationen utav OpenELEC.
5. Installera OpenELEC TILL den interna lagringen alternativt ett andra USB-minne.

Jag tror det är viktigast att du börjar om från början, alldeles för många sätter igång och pillar och ändrar saker och kliar sig sen i huvudet och undrar varför saker och ting krånglar.
Dock kan det ju faktiskt vara som så att du har lyckats få ett exemplar som är felaktigt, då föreslår jag ett garantiärende.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av nejo:

PROBLEM:

Köpte en 2820 igår, satte i RAM-minnet idag och fixade till en usb med OpenELEC. Men när jag sätter i usb-stickan i datorn o kör igång, så kommer det bara att det inte finns någon "bootable device". Så tänkte att jag kanske måste in i BIOS och ändra nått, men när jag försöker komma in där, genom F2, så hänger sig NUC:en bara.

Någon tanke?

Hade samma problem när jag skulle fixa en 2820 till svärföräldrarna igår. Enda sättet för mig att få igång det var genom deras recovery bios update metod. Man kopplar ur strömmen, drar bort den gula jumpern helt och startar sen med ett usb minne i som du har lagt in bios filen på. Finns bra guide på Intels hemsida om du googlar. Innan jag uppdaterade fungerade inte tangentbordet alls i BIOS och den kände inte igen mitt usb minne med Windows på heller. Efter uppdateringen fingerade båda direkt.

Permalänk
Avstängd

Har nog alltid varit lite si och sådär med Intels mjukvara på moderkort. Moderkort är inte deras starkaste sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Har nog alltid varit lite si och sådär med Intels mjukvara på moderkort. Moderkort är inte deras starkaste sida?

Jo, kan vara så. Fast jag blev så förvånad för det funkade klockrent med min i5:a utan att göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

1. Nollställ BIOS.
2. Uppdatera BIOS.
3. Skapa ett USB-minne med installationsfilerna från OpenELEC (de har en ypperlig mjukvara för Windows)
4. Starta installationen utav OpenELEC.
5. Installera OpenELEC TILL den interna lagringen alternativt ett andra USB-minne.

Jag tror det är viktigast att du börjar om från början, alldeles för många sätter igång och pillar och ändrar saker och kliar sig sen i huvudet och undrar varför saker och ting krånglar.
Dock kan det ju faktiskt vara som så att du har lyckats få ett exemplar som är felaktigt, då föreslår jag ett garantiärende.

Så, allt gick att installera till sist, behövdes dock 2 USB-minnen - jag som läst fel.

Tycker dock inte att den är helt rapp i menyerna. Använder standard-skinet

Permalänk
Medlem
Skrivet av scu7h:

Min Haswell NUC tappar grafikkontakten efter en stund, signalen dör, och NUCen börjar att blinka blått på dioden. Trycker jag sedan på powerknappen så "vaknar", den till, och signalen återupptas. Vafalls?

Stäng av viloläget i windows.
Hade samma problem med min NUC.

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk

Har ett litet problem med min Nuc i5 haswell som jag kör win 8.1 på. Problemet är att när jag kör svtplay och andra streaming tjänster så skickar nucen ut 5.1 ljud till min onkyo 515 trots att det bara är 2.0 ljud egentligen. Nån som haft samma problem och vet hur man fixar det?

Tack.

Permalänk

Ska köpa DN2820FYKH (Bay Trail) NUC:en för att köra OpenElec eller ren Debian med XBMC på. Är det någon som kör en liknande setup och är missnöjd med upplevelsen? I så fall beskriv så detaljerat du kan

Tänkte även kolla ifall någon som vet om P8-INTCECv2 (Pulse Eight CEC interna adaptern) funkar med DN2820FYB (NUC moderkortet för FYKH) utan att fixa med pinnarna?

Har skrivit till dem på irc men ännu inte fått svar. Är inte så sugen på att sitta och löda i NUC:en.

Tänkte på köra på den externa CEC adaptern annars, om någon har erfarenhet av den i samband med NUC:en så får man gärna hojta till.

Permalänk
Medlem

Bildskärm WQHD

Någon som använder tex en ASUS PB278Q mot en Intel NUC i5?

Klarar NUC den höga upplösningen på skärmen? I så fall vore det fantastiskt.
Kanske NUC även klarar 4K skärmar?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Någon som använder tex en ASUS PB278Q mot en Intel NUC i5?

Klarar NUC den höga upplösningen på skärmen? I så fall vore det fantastiskt.
Kanske NUC även klarar 4K skärmar?

Mini DisplayPort
"The maximum supported resolution is 3840 x
2160 @ 30 Hz, 24bpp."

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Blir NUC:en (2820FYKH) snabbare med en intern SSD vs ett USB att köra OpenELEC från?

Permalänk
Medlem

En SSD är än så länge (2014) snabbare än ett USB-minne, så ja.
Men om en SSD behövs för att bara köra OpenELEC? Njaaaae... knappast.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

En SSD är än så länge (2014) snabbare än ett USB-minne, så ja.
Men om en SSD behövs för att bara köra OpenELEC? Njaaaae... knappast.

Krävs gör det kanske inte, men stör mig på att menyerna inte flyter på helt utan lagg i XBMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av nejo:

Krävs gör det kanske inte, men stör mig på att menyerna inte flyter på helt utan lagg i XBMC

Eftersom det troligen kommer sitta i din skalle hela tiden att du inte har en SSD om du väljer ett USB-minne så köp en SSD, inte svårare än så.
Varför snåla om du redan nu känner att det inte känns helt bekvämt?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av derkaderk:

Ska köpa DN2820FYKH (Bay Trail) NUC:en för att köra OpenElec eller ren Debian med XBMC på. Är det någon som kör en liknande setup och är missnöjd med upplevelsen? I så fall beskriv så detaljerat du kan

Tänkte även kolla ifall någon som vet om P8-INTCECv2 (Pulse Eight CEC interna adaptern) funkar med DN2820FYB (NUC moderkortet för FYKH) utan att fixa med pinnarna?

Har skrivit till dem på irc men ännu inte fått svar. Är inte så sugen på att sitta och löda i NUC:en.

Tänkte på köra på den externa CEC adaptern annars, om någon har erfarenhet av den i samband med NUC:en så får man gärna hojta till.

har för mig jag läst att det ska ingå någon sladd mellan headern och cec kortet, så det är på sladden du ska klippa och löda om hur pinnarna ska gå, inte på nucen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillprinsen:

Har ett litet problem med min Nuc i5 haswell som jag kör win 8.1 på. Problemet är att när jag kör svtplay och andra streaming tjänster så skickar nucen ut 5.1 ljud till min onkyo 515 trots att det bara är 2.0 ljud egentligen. Nån som haft samma problem och vet hur man fixar det?

Tack.

Du är inte ensam. Som sagt, Intel och moderkort är nog inte den bästa blandning.
https://communities.intel.com/thread/41853?sr=stream&ru=18194...
Jag fick till slut köpa mig ett usb-ljudkort men då återkom detta probelm: https://communities.intel.com/thread/48682?sr=stream&ru=18194...

Permalänk
Medlem

Jag skrev precis ett inlägg i en annan tråd angående NUC men tänkte att jag skulle dela med mig i den här tråden också eftersom alla kanske inte riktigt strövar omkring i forumet.

https://www.dropbox.com/sh/bims140y4hiydrj/AACyyoMuBRBhmSZbkq...

Det blir smidigt värre måste jag få säga.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Funderar på en NUC som håller prestandan några år så jag undrar om det är möjligt att installera Android på den?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Funderar lite på att köpa en NUC under kommande veckan men noterar att den inte har mycket till utgångar när det kommer till ljud. Vad kör herrarna i tråden för setup när det kommer till den biten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Funderar på en NUC som håller prestandan några år så jag undrar om det är möjligt att installera Android på den?

Ja det ska gå. Läs mer på https://01.org/android-ia

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goggen:

Funderar lite på att köpa en NUC under kommande veckan men noterar att den inte har mycket till utgångar när det kommer till ljud. Vad kör herrarna i tråden för setup när det kommer till den biten?

HDMI täcker väl de behov som 99% av användarna har. Annars finns det en del försök med diverse usb-ljudkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok min HTPC har gått till himmelen efter en taskig uppgradering av BIOS, den var även gammal så det var bara en ren chansning att det skulle bli bättre.

Har tittat på Intel NUC DN2820FYKH eftersom den har ett riktigt bra pris och drog mindre.
Läste dock att BIOS är inte så stabil så man måste upgradera den (JIPPI när man tänker att man har nyss förstört sin gamla HTPC med en BIOS uppgradering)

Jag kommer köra Plex på den och allt från Xvid till 1080p, från stereo till 5.1 ljud så jag undrar bara om det kommer flyta på eller finns de risker att det kan bli hackig när man titta på exempelvis en film i 1080 i DTS/DD 5.1 spår??

SSD disk har jag redan från den gamla HTPC så jag tänkte bara kompletera med en 4 GB minne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Goggen:

Funderar lite på att köpa en NUC under kommande veckan men noterar att den inte har mycket till utgångar när det kommer till ljud. Vad kör herrarna i tråden för setup när det kommer till den biten?

Skulle satsat på en Brix istället om jag inte fick min NUC så billigt. Men på Intels forum säger vissa att alla kräsna med Hasswell har problem med ljudet, då även Brix som har SPDIF.

Skrivet av rky:

Ja det ska gå. Läs mer på https://01.org/android-ia

Skickades från m.sweclockers.com

Kräver nog 4 GB minne för att inte krasha?

Permalänk
Skrivet av johnjensen:

Du är inte ensam. Som sagt, Intel och moderkort är nog inte den bästa blandning.
https://communities.intel.com/thread/41853?sr=stream&ru=18194...
Jag fick till slut köpa mig ett usb-ljudkort men då återkom detta probelm: https://communities.intel.com/thread/48682?sr=stream&ru=18194...

Ok, tack för info. Ska läsa trådarna.

Permalänk
Skrivet av Goggen:

Funderar lite på att köpa en NUC under kommande veckan men noterar att den inte har mycket till utgångar när det kommer till ljud. Vad kör herrarna i tråden för setup när det kommer till den biten?

Jag kör hmdi -> skärmen och sen ljudet ut från skärmen.

Permalänk

Hej!
Tänkte kolla om någon har erfarenhet av ljudnivåerna på NUC i olika varianter. Tänkte rekommendera min styvmor att byta till det. Hon kommer från en Win XP- pc från 2006 utan SSD så allt går väl sjukt mkt bättre än den....

Har kikat på en billigare med större SSD eller en lite finare med Haswell fast mindre SSD.
Det som får mig att tveka på Haswell är det här:

Är den äldre versionen tystare?

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk

Netonnet har ett paket med en D54250WYK2+ 2x4GB Crucial-minne + Samsung evo 250GB mSata och en Intel Dual Band Wireless-AC 7260 för 4990:-
Borde väl vara en ganska bra deal?
https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/11334

Permalänk
Medlem
Skrivet av crisscross:

Netonnet har ett paket med en D54250WYK2+ 2x4GB Crucial-minne + Samsung evo 250GB mSata och en Intel Dual Band Wireless-AC 7260 för 4990:-
Borde väl vara en ganska bra deal?
https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/11334

Det blir väl ingen direkt jätteskillnad prismässigt än om man skulle sätta ihop en själv, men några hundringar sparar man nog.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Skulle satsat på en Brix istället om jag inte fick min NUC så billigt. Men på Intels forum säger vissa att alla kräsna med Hasswell har problem med ljudet, då även Brix.

Jag står och väljer mellan Brix och Intel Nuc. Kan du utveckla varför du skulle välja Brix ?
Vad är fördelarna?