Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Höga temps med 3770k

Tjenare

La nyligen vantarna på en 3770k som jag oc'ade till 4.2 men hjälp av asus smarta program. Tyvärr är det så att det ligger på 40-50 grader i idle, trots att jag har en h80i där båda fläktarna körs på 1000rpm. När jag installerade kylaren använde jag mig av small pea metoden och använde någon noctua pasta.

I load går den upp i cirkus 80 grader.

Är det någon som haft liknande temps, eller är det något som inte är som det ska för mig?

All hjälp uppskattas!

Mvh Andreas

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem

Använd inte "asus smarta program" rakt av, så blir det svalare.

Inga förvånande temperaturer du har när du använder autoöverklockning samt sommarvärme.
Största boven brukar vara den onödigt höga vcore som autoöverklock ger,

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Använd inte "asus smarta program" rakt av, så blir det svalare.

Inga förvånande temperaturer du har när du använder autoöverklockning samt sommarvärme.
Största boven brukar vara den onödigt höga vcore som autoöverklock ger,

Okej, tack för svaret. Men hur gör jag för att gå tillbaka till stock clocken? Då jag är något av en nybörjare skulle det sitta fint med lite tips

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Skrivet av Pumpkill:

Okej, tack för svaret. Men hur gör jag för att gå tillbaka till stock clocken? Då jag är något av en nybörjare skulle det sitta fint med lite tips

Kolla på någon guide här på SweC och lär dig från grunden, jag gjorde det och det var riktigt kul och utvecklande Ändra tillbaka till stock clock borde du kunna göra i BIOS.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650