Pluggdator för KTH, Macbook Pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Hade du läst igenom mitt inlägg kan du se att jag kört ett antal PC-laptopar tidigare och kör PC hemma. Jag är inte på något sätt apple-religiös, jag tror att en stängd plattform gör sig utmärkt till mobil hårdvara. Jag tror även att ett smalare utbud av hårdvara leder till att man sköter om den bättre. Det är inte så att jag tror det är problemfritt, det är av logiska skäl mindre risk att problem uppstår och större motivation att fixa eventuella problem.

Det är av samma anledning konsoler fungerar hyggligt, det är en stängd plattform med få hårdvarumodeller från tillverkaren. Tro sjutton att de är intresserade att de ska fungera väl och att risken för kompatibilitetsstrul är mycket mindre.

Och för att förtydliga det något. Jag tror inte att Windows har problem. Jag tror att det är ett problem att välja en laptop från valfri pc-tillverkare som för närvarande säljer kanske 100-200 modeller och hoppas på att eventuella kompabilitetsfel ska belysas och fixas snabbt. Tänk lite själv, lenovo xyz-abc har problem med viloläget. Redan här får vi fråga oss om det är tillräckligt många användare som har laptopen för att problemet ska tas på allvar hos Lenovo.

Om problemet tas på allvar blir nästa fråga om ett blamegame börjar där Lenovo skyller på säg biostillverkaren eller på MS. Vi kan inte direkt räkna med att det kommer ske någon större press för ett fel som inte kommer nå ut i media som drabbar kanske 1/100 av Lenovos hemmakunder.

Fördelen med ett bolag som tillverkar kanske tre olika laptopar med extrem mediapress blir ganska uppenbar. Du blir tvungen att fixa fel och felen du gör kommer exponeras stort. För mig som slutkund är det givetvis en stor fördel.

Hade någon annan tillverkare än Apple haft ett ordentligt mobilt ekosystem för laptopar, där man inte sålde 100 modeller och tog ansvar för både hårdvara, mjukvara och drivrutiner hade jag varit intresserad. Personligen skiter jag i om det är ett äpple eller fönster på datorn, när jag ska jobba vill jag att de ska ske strulfritt och utan avbrott, även om det så innebär att det är dyrare i inköp.

Problemet med Apple som jag ser det är att man är tvungen att anpassa sitt arbetssätt och datoranvändning till hur de tycker att man ska använda deras produkter. Jag hatar att de lägger in otroligt många artificiella spärrar i mjukvara för att begränsa hårdvara och använder sig av proprietära eller icke-standard format. Andra tillverkare gör självklart detta också, men inte på samma nivå som Apple.

Sedan är det inte jättesvårt att ha en uppsjö olika modeller idag och ändå sköta om dem. I princip allt som släpps är ju intels x86 plattform, så även Mac. Windows 7 och framåt är ju plug and play med nästan alla kringenheter.

Apple har en sådan position i media där de är så sjukt positivt särbehandlade att de kan släppa halvdåliga produkter som ändå kommer sälja, endast på grund av sitt varumärke. Sedan ljuger/mörkar ju Apple problem som täckningen för iPhone 4 (you're holding it wrong). Macbook Pro's överhettas med mera.Jag menar självklart inte att Windows-datorer inte har problem som de exempel du tar upp, det släpps otroligt mkt skräp som säljs för 2999 kr på Elgiganten. Om en dator strular så har man rätt att reklamera den oavsett tillverkare.

Och vad menas med mobilt ekosystem? Vad jag vet så har alla moderna laptops tillgång till internet och det om något är ett mobilt ekosystem som är något att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcznarf:

Problemet med Apple som jag ser det är att man är tvungen att anpassa sitt arbetssätt och datoranvändning till hur de tycker att man ska använda deras produkter. Jag hatar att de lägger in otroligt många artificiella spärrar i mjukvara för att begränsa hårdvara och använder sig av proprietära eller icke-standard format. Andra tillverkare gör självklart detta också, men inte på samma nivå som Apple.

Personligen kör jag mestadels open source-verktyg och väldigt mycket med terminalen, till det upplever jag inga spärrar, men det kanske finns något jag missat? Jag vet att mycket av apples kringprodukter och övriga programvara endast fungerar med apple, men jag använder knappt den. Jag vill bara ha en välfungerande maskin att köra min vanliga mjukvara på.

Vad gäller ickestandard tycker jag det är ganska ovanligt. Propreitära format är däremot vanligt förekommande, fast h.264 och AAC känns knappast som ett underligt eller ovanligt val. Visst skulle man kunnat satsa stenhårt på vorbis, theora och flac istället, men jag vill hävda att man då gör det av ideella skäl snarare än användarupplevelse.

Skrivet av mcznarf:

Sedan är det inte jättesvårt att ha en uppsjö olika modeller idag och ändå sköta om dem. I princip allt som släpps är ju intels x86 plattform, så även Mac. Windows 7 och framåt är ju plug and play med nästan alla kringenheter.

Jag menar saker som inte är självklara. Hur är din fläktstyrning utanför windows? Hur är ditt viloläge? Dina specialknappar? Hur är drivrutinerna för den inbyggda musen som inte går att byta ut? Jag är alltså inte ute efter en extrem mångfald av plug&play, utan jag vill att de saker som sitter i datorn ska fungera perfekt.

Skrivet av mcznarf:

Och vad menas med mobilt ekosystem? Vad jag vet så har alla moderna laptops tillgång till internet och det om något är ett mobilt ekosystem som är något att ha.

Jag vill ha ett system där samma företag som sätter ihop hårdvaran även har ett finger med i operativsystemet och kan ställa krav på de som utvecklar drivrutiner. Precis på samma sätt som med en konsol eller en telefon.

Oavsett så börjar detta bli en politisk diskussion som sträcker sig utanför vad TS frågade om från början. Jag vill inte skräpa ner TS tråd mer, om inga fler är intresserade så får du gärna lov att skapa en ny tråd i ämnet eller skicka mig PM.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Har inte läst vad alla andra föreslagit, men själv hade jag tagit en dator med penna. Jag läser för tillfället till civilingenjör själv, och att anteckna på datorn, för hand, är verkligen grymt. Du får alla anteckningar på ett ställe och kan enkelt strukturera upp dem.

Om jag inte hade köpt min nuvarande hybrid-dator, hade jag köpt en Surface Pro 3. Där får du en riktig dator som kommer fixa många program, du kan ha den som surfplatta för allmänt slötittande samt att du då har penna till. Det blir helt enkelt ett väldigt dyrt anteckningsblock, men du får såklart otroligt mycket mer i den här.

Så tycker jag.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk

Just avslutat M.sc Maskinteknik i mekatronik och nästan tagit min M.sc i produktutveckling. Dvs dubbel Master of Science

Sammanfattning: Har din skola datorsalar så "BEHÖVER" du inte en laptop.

Jag har haft en laptop under studietiden (mest för spel) och det jag haft mest nytta för med den är om du t.ex kommit hem ifrån skolan 20.00 och sen upptäcker att du behöver programmera/CADda mer och slipper att dra in i skolanför det.

Att ha en laptop på en föreläsning är klantigt och enligt mig ofta aningen störigt när man hör folk knappa på sina tangentbord. Penna + anteckningsblock är kung, då det är lättare att göra grafiska kommentarer etc (alternativt surfplatta med stylus, som jag sett folk ha). Som sidonotis så minskar du störande element genom att INTE ha en laptop då det är vanligt med folk som går in på Youtube/Facebook under föreläsningarna och därmed missar vad som tas upp av föreläsaren.

Batteritid är nästintill irrelevant (enligt mig) då det brukar finnas gott om ellutag i salar som är avsedda för studier. Vill du dock sitta utomhus på en äng och programmera så är det viktigare, det är upp till dig (inte menat att kasta dynga men har mött folk med det här argumentet FÖR batteritid)

IOS/Windows är upp till dig och vad för program du behöver. Körde själv Windows då fler ingenjörs-inriktade program fungerar bättre där. Behöver du prestanda brukar Windows ge dig mer prestanda/kr. Hade en i min klass som skröt om sin macbook pro som gjorde vissa simuleringar på 4 timmar (den ksotade 16k) medans min laptop gjorde det på ca 40 minuter (kostade 4000 kr).

Vikten kan du nästan också ignorera då du antagligen ändå vill ha en bra dubbel-strap ryggsäck och då gör 1-2 extra kilon ingen skillnad. Det är dock subjektivt vad du upplever tungt. Tänk på din rygg och låt bli 1-straps.

FYI: Skit nästan helt i musplattan. Du vill ha en datormus till din laptop för längre sessioner.

Edit: Där dock nice att ha någon form av PDF-läsare (så man kan välja om man vill skriva ut buntar med papper eller inte). Jag löste det här genom att köpa en kina-platta för några hundringar

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Personligen kör jag mestadels open source-verktyg och väldigt mycket med terminalen, till det upplever jag inga spärrar, men det kanske finns något jag missat? Jag vet att mycket av apples kringprodukter och övriga programvara endast fungerar med apple, men jag använder knappt den. Jag vill bara ha en välfungerande maskin att köra min vanliga mjukvara på.

Vad gäller ickestandard tycker jag det är ganska ovanligt. Propreitära format är däremot vanligt förekommande, fast h.264 och AAC känns knappast som ett underligt eller ovanligt val. Visst skulle man kunnat satsa stenhårt på vorbis, theora och flac istället, men jag vill hävda att man då gör det av ideella skäl snarare än användarupplevelse.

Jag menar saker som inte är självklara. Hur är din fläktstyrning utanför windows? Hur är ditt viloläge? Dina specialknappar? Hur är drivrutinerna för den inbyggda musen som inte går att byta ut? Jag är alltså inte ute efter en extrem mångfald av plug&play, utan jag vill att de saker som sitter i datorn ska fungera perfekt.

Jag vill ha ett system där samma företag som sätter ihop hårdvaran även har ett finger med i operativsystemet och kan ställa krav på de som utvecklar drivrutiner. Precis på samma sätt som med en konsol eller en telefon.

Oavsett så börjar detta bli en politisk diskussion som sträcker sig utanför vad TS frågade om från början. Jag vill inte skräpa ner TS tråd mer, om inga fler är intresserade så får du gärna lov att skapa en ny tråd i ämnet eller skicka mig PM.

Håller med om att det går över att bli en "politisk" diskussion, så det är nog bäst att stanna här.

Jag kan sammanfatta min poäng såhär: Oavsett plattform/val av datormodell, så kommer den duga till TS skolarbete. Mac är en vanlig dator (i mitt tycke) och i grunden varken bättre eller sämre än en Windows-dator. Sedan kan man såklart ha vissa preferenser där Mac passar bättre, som du själv, men jag köper inte påståendet att Mac strular mindre/automatiskt är bättre bara för att det är en tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Tjenare alla sweclockare!

Fick i dagarna reda på att jag kom in på mitt förstaval av högskola som var Energi och Miljö på KTH! Det är en 5-årig linje och man blir civilingenjör.

Själva pluggandet börjar den 1 september och tills dess skulle jag gärna ha en ny dator. Datorn ska gärna hålla i upp emot 5 år men skulle jag behöva byta datorn efter 3 år är det inte hela världen.
Det ska vara en smidig och snabb datorn med fokus på att underlätta mina studier och den ska självklart klara alla pluggprogram (vet inte riktigt vilka dessa är än förutom Office :s ). Datorn behöver ej klara av krävande spel.

Jag har tänkt mycket på Macbook Pro Retina 13" eftersom att den verkar smidig och användarvänlig och är av mycket hög kvalité.
Alla priser och specifikationer nedan är från apple.store.com/se och då har jag redan räknat bort 10% av priset i studentrabatt. Vid köp av datorn som student får jag även 700kr i presentkort på Apple Store.

Denna skall i så fall ha 256GB PCIe-SSD och 8GB minne för det känns användbart men inte överdrivet.
Det finns även ett alternativ på en snabbare processor. Standard är en dualcore i5:a med hyperthreding på 2.4GHz men med Turbo Boost på upp till 2.9GHz. Men för 800kr extra kan man få en i5:a med 2.6 respektive 3.1GHz med Turbo Boost.
Är detta en överklockning på ynka 200MHz som man får betala 800 kr för eller är det en helt annan processor? Jag kan inte hitta den informationen...

Med standardprollen landar priset på 12 595 kr och med den "bättre" 13 388 kr.

Utöver själva datorn kan man välja till Apple Care i 3 år för 1600kr. Är detta värt det? Min syster spillde ett glas kola på hennes 2012 MBP (inte Retina) och fick ut 12 000 kr efter självrisken på vår drulleförsäkring. Jag förstår inte riktigt hur försäkringsbolaget resonerade då en ny motsvarande MBP (utan Retina) går att köpa för 9000 kr, 3000 i fickan alltså
Så Apple Care... Ja eller nej?

Men poängen med denna tråd är ju såklart vad ni tycker!
Ska jag ha en MBP eller ska jag köpa en (billigare) PC? Även om någon är underväg med en högre utbildning eller har avslutat en nyligen skulle jag gärna vilja veta vad för dator som kan rekommenderas.

Jag gillar inte att citera första inlägget, men med så mycket övrigt snack känner jag det nödvändigt.

Nej, jag tror inte du behöver Apple Care. Men om du känner efter nästan ett år att du behandlat datorn vårdslöst, tror jag det går att köpa till i efterhand.
Nej, jag tror inte du har nytta av den dyrare processorn, för liten prestandaökning per krona.

Trackpaden och batteritiden gör rMBP till ett bra val. Om du dessutom redan befinner dig i Apple-miljön med iPhone/iPad blir saker och ting ännu roligare, speciellt med kommande Continuity.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]