Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus förbereder Geforce GTX 750 Ti Strix med semipassiv kylning

Permalänk
Melding Plague

Asus förbereder Geforce GTX 750 Ti Strix med semipassiv kylning

Komponentjätten Asus förbereder ett tredje grafikkort i den semipassiva Strix-serien. Den här gången handlar det om ett fabriksöverklockat Geforce GTX 750 Ti.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hoppas det hamnar på en rimlig prisnivå med tiden, Strix korten är ju riktigt trevliga förutom priset

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Varför ska det kosta så mycket extra för en annan fläktkurva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Varför ska det kosta så mycket extra för en annan fläktkurva?

Varför ska folk ta betalt för att uppfinna massa saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Varför ska det kosta så mycket extra för en annan fläktkurva?

Det är Asus, dom verkar ha blivit smittade utav Nvidias giriga prissättning på senaste tiden.

Visa signatur

R5 5600X | ASUS ROG Strix B550-F | HyperX Fury RGB 3200MHz 32GB | Sapphire Radeon RX 6800 | Corsair TX750M, 750W Gold | Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Varför ska folk ta betalt för att uppfinna massa saker?

Du kan göra i princip vilket grafikkort till ett "Strix" på under två minuter om du drar lite i fläktstyrningen med exempelvis MSI afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du kan göra i princip vilket grafikkort till ett "Strix" på under två minuter om du drar lite i fläktstyrningen med exempelvis MSI afterburner.

Dom tar betalt för designen, duuuh

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte detta kort i vintras för 990kr:

http://www.powercolor.com/Global/products_features.asp?id=473

Helt passivt kylt och mycket starkare än 750Ti. Visst, 750Ti drar betydligt mindre ström. Men hur kan detta kort från ASUS kosta 50% mer när det inte ens är helt passivt kylt.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Du kan göra i princip vilket grafikkort till ett "Strix" på under två minuter om du drar lite i fläktstyrningen med exempelvis MSI afterburner.

Hur då? Jag får inte ner min fläkt under 20%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du kan göra i princip vilket grafikkort till ett "Strix" på under två minuter om du drar lite i fläktstyrningen med exempelvis MSI afterburner.

Jaha, och din poäng är? Ett Strix är uppenbarligen en DirectCu2-kylare med andra fläktar och modifierad fläktstyrning. Varför ska någon jobba gratis, eller ge bort saker som någon annan är villig att betala för?

Du kan även välja vilka finesser du vill ha på ditt grafikkort när du köper det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Jaha, och din poäng är? Ett Strix är uppenbarligen en DirectCu2-kylare med andra fläktar och modifierad fläktstyrning. Varför ska någon jobba gratis, eller ge bort saker som någon annan är villig att betala för?

Du kan även välja vilka finesser du vill ha på ditt grafikkort när du köper det.

Poängen är väl att om man tycker det är dyrt med ett "Strix" brandat kort är det mycket lätt att nå samma resultat med sitt egna Windforce eller dylikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Poängen är väl att om man tycker det är dyrt med ett "Strix" brandat kort är det mycket lätt att nå samma resultat med sitt egna Windforce eller dylikt

Jag påstår att det är ett stort problem på marknaden i allmänhet, och på datormarknaden i synnerhet, att somliga tror att man kan få någonting gratis. Den allvarligaste konsekvensen av det är att tillverkarna lägger krutet på en polerad utsida, samtidigt som viktigare detaljer förbilligas av kostnadsskäl.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Hur då? Jag får inte ner min fläkt under 20%.

Tyvärr har ju inte alla kort stöd för att helt stanna fläktarna. Däremot borde de inte låta så mycket på 20%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Tyvärr har ju inte alla kort stöd för att helt stanna fläktarna.

Men man kunde göra en egen variant på två minuter med hjälp av mjukvara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Men man kunde göra en egen variant på två minuter med hjälp av mjukvara?

Ja, jag hade nog även kunnat fixa det i speedfan, som är lite kraftfullare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Hur då? Jag får inte ner min fläkt under 20%.

Såhär har jag gjort på mitt 7950 t.ex.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Discokungen
Skrivet av pellen:

Såhär har jag gjort på mitt 7950 t.ex.

http://i.imgur.com/GkpoisU.png

Det går typ inte på något kort, så det är trevligt att du har ett som kan göra det!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Tyvärr har ju inte alla kort stöd för att helt stanna fläktarna. Däremot borde de inte låta så mycket på 20%?

Väldigt få har det enligt min erfarenhet. Det låter lite, men fortfarande mest i burken. Jag är kräsen.

Permalänk
Avstängd

Så varför skulle man vilja ha detta hellre än ett helt passivt kylt kort?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boz89:

Det är Asus, dom verkar ha blivit smittade utav Nvidias giriga prissättning på senaste tiden.

Du har inte övervägt möjligheten att ASUS har mer påkostade modeller?

Jag hade en sån här argumentation i bekantskapskretsen, där en kamrat helt utifrån prislappen ansåg att ASUS GTX 780 DC2 var "onödigt dyrt" i jämförelse med Gigabyte GTX 780 Windforce. Vad min kamrat valde att ignorera är att Gigabyte levererar ett referenskort med eftermarknadskylare, medan ASUS levererar ett egendesignat kort med högre kvalité på interna komponenter. Detta kan man läsa om på Techpowerup, Hardwarecanucks eller någon annan av alla otaliga sidor som gör djupgående recensioner.

Av erfarenhet vet jag att det egentligen inte är lönt att ha såna här diskussioner med folk som har den här inställningen, då det tycks vara en mycket lång inlärningskurva för att förstå uttrycket "man får vad man betalar för".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kunzite:

Jag köpte detta kort i vintras för 990kr:

http://www.powercolor.com/Global/products_features.asp?id=473

Helt passivt kylt och mycket starkare än 750Ti. Visst, 750Ti drar betydligt mindre ström. Men hur kan detta kort från ASUS kosta 50% mer när det inte ens är helt passivt kylt.

Därför att ditt kort inte ÄR helt passivt. Det använder fläkt. Det är bara att kortet förutsätter att någon annan fläkt i lådan genererar tillräckligt med luftflöde. Utan tillräckligt luftflöde från någon annan fläkt så stannar kortet vid belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du har inte övervägt möjligheten att ASUS har mer påkostade modeller?

Jag hade en sån här argumentation i bekantskapskretsen, där en kamrat helt utifrån prislappen ansåg att ASUS GTX 780 DC2 var "onödigt dyrt" i jämförelse med Gigabyte GTX 780 Windforce. Vad min kamrat valde att ignorera är att Gigabyte levererar ett referenskort med eftermarknadskylare, medan ASUS levererar ett egendesignat kort med högre kvalité på interna komponenter. Detta kan man läsa om på Techpowerup, Hardwarecanucks eller någon annan av alla otaliga sidor som gör djupgående recensioner.

Av erfarenhet vet jag att det egentligen inte är lönt att ha såna här diskussioner med folk som har den här inställningen, då det tycks vara en mycket lång inlärningskurva för att förstå uttrycket "man får vad man betalar för".

du får en glass om du märker någon som helst skillnad dock. 10st gigabyte-kort vs 10st asus-kort i ett blindtest där du får testa precis vad du vill, du får även ha korten hur länge som helst, det vill säga 10 år om du vill.

smaklig målti...ops.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

du får en glass om du märker någon som helst skillnad dock.

Hur är det relevant i sammanhanget?

Det är ju en subjektiv uppfattning om man anser att en vara är värd sitt pris, men att påstå att man inte får något mer i exemplet är ju objektivt fel.

Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat tänka mig ett sånt här... men de fanns inte i vintras...
Det fanns passivt kylda 640, men jag tyckte det var för klent, så det blev ett 660 (inte TI) istället.
Inte lika sugen på att köpa ett 750 (med eller utan TI) för att byta ut mitt ~ halvår gamla 660. Även om det är strömsnålare och tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du har inte övervägt möjligheten att ASUS har mer påkostade modeller?

Jag hade en sån här argumentation i bekantskapskretsen, där en kamrat helt utifrån prislappen ansåg att ASUS GTX 780 DC2 var "onödigt dyrt" i jämförelse med Gigabyte GTX 780 Windforce. Vad min kamrat valde att ignorera är att Gigabyte levererar ett referenskort med eftermarknadskylare, medan ASUS levererar ett egendesignat kort med högre kvalité på interna komponenter. Detta kan man läsa om på Techpowerup, Hardwarecanucks eller någon annan av alla otaliga sidor som gör djupgående recensioner.

Av erfarenhet vet jag att det egentligen inte är lönt att ha såna här diskussioner med folk som har den här inställningen, då det tycks vara en mycket lång inlärningskurva för att förstå uttrycket "man får vad man betalar för".

Jag är mest grinig över att ROG Swift som jag ville köpa är snuskigt dyr, därav min kommentar :). Men jo, jag vet att Asus är mera ett premium märke och därför har lite högre priser.

Visa signatur

R5 5600X | ASUS ROG Strix B550-F | HyperX Fury RGB 3200MHz 32GB | Sapphire Radeon RX 6800 | Corsair TX750M, 750W Gold | Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon214822:

Därför att ditt kort inte ÄR helt passivt. Det använder fläkt. Det är bara att kortet förutsätter att någon annan fläkt i lådan genererar tillräckligt med luftflöde. Utan tillräckligt luftflöde från någon annan fläkt så stannar kortet vid belastning.

Njae, kortet är helt passivt. Det behöver ingen extra kylning i ett normalventilerat miditower chassi.