QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Det var ju tydligt och bra. Borde inte vara några problem för dem att se om det är skärmen eller strömförsörjningen eller något annat som är problemet.

Bara hålla tummarna för att det löser sig så snabbt som möjligt.

Ja, har snackat med dom nu och det är PCB kortet som antagligen är sönder så dom skickar ett nytt med FedEx Priority till mig så sätter jag in det nya själv, eller går nog till den lokaka dator butiken så dom kan hjälpa mig

Permalänk
Medlem

Hur är skillnaden på dessa paneler mot ips panelerna på overlord skärmarna? Lider båda paneler av ghosting i högre refreshrates?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Funderar på en Qnix "koreaskärm" nu när jag ska byta grafikkort. Vad är anledningen till att köpa en sådan skärm jämfört med t.ex. denna? http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-27-tum-och... Vilken ska man välja och varför? Den bättre foten och det faktum att du inte behöver betala multum om du nu måste skicka tillbaka skärmen gör att det känns som att det högre priset vägs upp. Är panelen så mycket bättre på Qnixen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Funderar på en Qnix "koreaskärm" nu när jag ska byta grafikkort. Vad är anledningen till att köpa en sådan skärm jämfört med t.ex. denna? http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-27-tum-och... Vilken ska man välja och varför? Den bättre foten och det faktum att du inte behöver betala multum om du nu måste skicka tillbaka skärmen gör att det känns som att det högre priset vägs upp. Är panelen så mycket bättre på Qnixen?

Det är ju överklockningen på QNIX som gör de mer ''outstanding'' än andra skärmar här i Sverige.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Det är ju överklockningen på QNIX som gör de mer ''outstanding'' än andra skärmar här i Sverige.

Så det är bara det? Panelen är inget speciellt jämfört med AOCs eller andras IPS/PLS?

Permalänk
Skrivet av fogger:

Funderar på en Qnix "koreaskärm" nu när jag ska byta grafikkort. Vad är anledningen till att köpa en sådan skärm jämfört med t.ex. denna? http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-27-tum-och... Vilken ska man välja och varför? Den bättre foten och det faktum att du inte behöver betala multum om du nu måste skicka tillbaka skärmen gör att det känns som att det högre priset vägs upp. Är panelen så mycket bättre på Qnixen?

drygt 70-100% mer Hz för 1000:- mindre, det va en tillräckligt bra anledning för mig ^^

Min hade 0 blb och 1 död pixel som bara syns när det va svart på skärmen i stillbild, klart nöjd :3

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxxxmaxmaxx:

drygt 70-100% mer Hz för 1000:- mindre, det va en tillräckligt bra anledning för mig ^^

Min hade 0 blb och 1 död pixel som bara syns när det va svart på skärmen i stillbild, klart nöjd :3

Så den var bara lite trasig? Jag skulel aldrig vara nöjd med en död pixel och jag skulle lämna tillbaka. Om skärmen går sönder? smidigt att få en ny på garanti?

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Så den var bara lite trasig? Jag skulel aldrig vara nöjd med en död pixel och jag skulle lämna tillbaka. Om skärmen går sönder? smidigt att få en ny på garanti?

Om du kollar upp pixelgarantin på skärmar sålda i Sverige kan du lätt se att 1pxl inte räknas som trasig, oftast inte på långa vägar.

Min har inga döda pixlar och väldigt lite blb.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Köpte en tre meter dvi kabel men det visade sig att den inte går skruva fast i skärmen för den har för korta gängor. Har någon tips var det går köpa en tre meter dvi kabel som går skruva fast.

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Medlem

Jag fick min Qnix 2710 idag. Den är oanvändbar. Kopplade medföljande DVI-kabel, och ström. Jag ser mitt windows-skrivbord, men det flimrar massa gröna horisontella streck över hela skärmytan, extremt mycket. Sett till att alla sladdar sitter som de ska.
Köpte från storewithstory för 2700kr

EDIT:
Jag skrev nog för fort i min besvikelse.
Testade en annan DVI-port (har ett Radeon 6850), och där fungerar skärmen. Inga streck. Men min andra skärm (DVI->Vga-adapter->VGA-sladd) funkar inte alls. Den hittas inte av Windows ens (detdär ljudet som kommer när man kopplar in en ny enhet)
Däremot fungerar det med en annan skärm i den porten Dvi->Hdmi-sladd. Skumt.

Problemet är att skärmen som fungerar (DVI->HDMI), är för stor, och får inte plats jämte min Qnix

Inga döda pixlar i alla fall (köpte "Perfect Pixel", trots alla säger att det är onödigt). Viss BLB, inget jag direkt tar skada av, eller tänker på såvida jag inte letar efter det.
Däremot är det grådassigt längst med kanten av skärmen, på nedersidan, samt vänstra sidan. Däremot om jag flyttar huvudet i vinkel så försvinner det. Kanske är skuggor eller nån form av reflektion. Har solen precis bakom mig

EDIT#2:
Överklockade direkt till 96Hz utan problem.
120 däremot började ger artefacts. Fick det stabilt genom att bocka i "Reduced DVI frequency" i CCC, samt köra med LCD Reduced i CRU.

EDIT#3:
Just det. Det blev märkbart mörkare @120Hz. Löstes genom att ladda en annan färgprofil via Color Sustainer.
Även "verifierat" att ingen frameskipping sker enligt: http://www.testufo.com/#test=frameskipping

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem

Fick hem nytt kretskort av säljaren idag, gick hyfsat smärtfritt att byta ut det gamla mot det nya, tog ca en timme för att jag inte ville göra något fel.
Skärmen fungerar prima nu, inga döda pixlar och har inte märkt någon BLB alls. Kör den i 110Hz just nu, trots problemen jag hade så är jag sjukt nöjd med min skärm!

Permalänk
Medlem

Hej grabbar och tjejer. Kul med en uppstickare som Qnix! Ska beställas efter att ha läst 10 sidor tillbaka.
Har en fråga innan jag beställer. Har inte världens nyaste grafikkort, GeForce GTX 560 Ti, som endast stödjer 2x DVI-I Dual Link.

Vad jag förstått i tråden så stödjer skärmen endast DVI-D. Kan man köpa en konverterar DVI-I till -D och så fungerar det eller måste jag köpa ett nytt grafikkort?

Tack för hjälpen hörrni!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mebbe:

Hej grabbar och tjejer. Kul med en uppstickare som Qnix! Ska beställas efter att ha läst 10 sidor tillbaka.
Har en fråga innan jag beställer. Har inte världens nyaste grafikkort, GeForce GTX 560 Ti, som endast stödjer 2x DVI-I Dual Link.

Vad jag förstått i tråden så stödjer skärmen endast DVI-D. Kan man köpa en konverterar DVI-I till -D och så fungerar det eller måste jag köpa ett nytt grafikkort?

Tack för hjälpen hörrni!

DVI-I går utmärkt så länge det är Dual-Link. DVI-I är både digitala och analoga signaler, och det är endast digitala som krävs.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd

http://www.anandtech.com/show/7931/qnix-qx2710leddport-review

Så. Nu vet ni att "överklockning" bara är bullshit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

http://www.anandtech.com/show/7931/qnix-qx2710leddport-review

Så. Nu vet ni att "överklockning" bara är bullshit.

Har länkats förut i tråden och det är fortfarande en helt annan skärm de testat (testexemplaret har displayport, HDMI etc). De med endast DVI är annorlunda.

Så. Nu vet du att din "attityd" bara är bullshit.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av era909:

Har länkats förut i tråden och det är fortfarande en helt annan skärm de testat (testexemplaret har displayport, HDMI etc). De med endast DVI är annorlunda.

Så. Nu vet du att din "attityd" bara är bullshit.

För att en med DVI ändrar situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

För att en med DVI ändrar situationen.

Ja.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mars SSX:

För att en med DVI ändrar situationen.

HDMI klarar inte mer än 60hz i 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

För att en med DVI ändrar situationen.

Du kanske ska ta det lugnt med attityden och leta efter en dumstrut istället, det vore lite mer klädsamt i den här situationen.

Min tågar på i 120Hz.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

http://www.anandtech.com/show/7931/qnix-qx2710leddport-review

Så. Nu vet ni att "överklockning" bara är bullshit.

Som tur är så kan vi som har rätt skärm med enbart DVI också använda oss av Testufo.com och bevisa att det inte alls är bullshit.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Onixen fungerar att överklocka perfekt..
Det 'r bara "True 10" modellen som inte fungerar att överklocka eftersom den frameskippar, men det har varit känt länge

Permalänk

Nu har det blivit dags för mig att köpa mig en Qnix. Vilken av dem alla är det man ska köpa och av vilken försäljare, för en så smidig affär som möjligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ballwaterboy:

Nu har det blivit dags för mig att köpa mig en Qnix. Vilken av dem alla är det man ska köpa och av vilken försäljare, för en så smidig affär som möjligt?

Skickades från m.sweclockers.com

denna tog jag, betalning och frakt funkade felfritt
http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-SE-Matte...

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxxxmaxmaxx:

denna tog jag, betalning och frakt funkade felfritt
http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-SE-Matte...

Skulle rekomendera dom också!
Köpte min där, fick hem en skärm med trasigt kretskort, jag mailade mitt problem och det va ingen strul alls. 5 dagar senare hade jag ett nytt kretskort levererat till mig och efter att ha satt in det så fungerar skärmen felfritt, 110Hz och inte en ända död pixel!
Så även fast jag hade sjuk otur och va en av dom >1% som får en trasig skärm så löste dom det på mindre än en vecka utan något strul

Permalänk
Skrivet av barabom:

Skulle rekomendera dom också!
Köpte min där, fick hem en skärm med trasigt kretskort, jag mailade mitt problem och det va ingen strul alls. 5 dagar senare hade jag ett nytt kretskort levererat till mig och efter att ha satt in det så fungerar skärmen felfritt, 110Hz och inte en ända död pixel!
Så även fast jag hade sjuk otur och va en av dom >1% som får en trasig skärm så löste dom det på mindre än en vecka utan något strul

Fint att höra!

X -Star och Qnix är är samma panel osv men annan tillverkare?

Sen läste jag att SE model kan ha mera döda pixlar än den utan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Fint att höra!

X -Star och Qnix är är samma panel osv men annan tillverkare?

Sen läste jag att SE model kan ha mera döda pixlar än den utan

Ganska säker på att det är samma panel, annars är det väldigt minimal skillnad.

SE modellen betyder att den kan ha mer döda pixlar, från 3 som det va på den första till 5 innan pixelgarantin gäller.

Permalänk

Kan man hitta några dimensioner på skärmen någonstans? Tänkte mest på bredden och hur högt upp panelen sitter från bordet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Kan man hitta några dimensioner på skärmen någonstans? Tänkte mest på bredden och hur högt upp panelen sitter från bordet.

640mm bred, 480mm hög, 170mm djup (med fot) enligt specs på e-bay. Om jag mäter min så får jag den till ca 645mm bred. Har inte kvar orginalfoten så kan inte verifiera höjden eller djupet.

EDIT: Skärmen är ca 400mm hög så runt 80mm upp från bordet borde det bli med orginalfästet.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

640mm bred, 480mm hög, 170mm djup (med fot) enligt specs på e-bay. Om jag mäter min så får jag den till ca 645mm bred. Har inte kvar orginalfoten så kan inte verifiera höjden eller djupet.

EDIT: Skärmen är ca 400mm hög så runt 80mm upp från bordet borde det bli med orginalfästet.

Man tackar så mycket!
Nu efter lite mätningar så ser det ut att gå bra. Förhoppningsvis om ett tag, kanske jag blir en i klubben.

Edit: Vad använder du för fot till din? eller upphängning?

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Man tackar så mycket!
Nu efter lite mätningar så ser det ut att gå bra. Förhoppningsvis om ett tag, kanske jag blir en i klubben.

Edit: Vad använder du för fot till din? eller upphängning?

Något liknande detta: http://www.maxfps.se/skarmstativ/ax/monitor-stand-ax2000 fast inköpt på Clas Ohlson. Det verkar inte finnas kvar i deras sortiment längre. Jag tror det är samma fäste, bara annan färg.

Är väl sådär nöjd med det. När skärmen väl sitter på plats så fungerar det utmärkt, men det är inte något att rekommendera om man brukar justera skärmen ofta på annat sätt än att vrida den. Varianten från Clas Ohlson krävde även lite extra brickor för montering då skruvhålen i skärmens VESA-fäste är väldigt grunda, och de medföljande skruvarna var för långa. Kan inte säga om detsamma gäller för den från Maxfps.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL