AMD A-serien "Carrizo" läcker ut på nätet

Permalänk
Melding Plague

AMD A-serien "Carrizo" läcker ut på nätet

Inte långt efter lanseringen av Kaveri för bärbara datorer läcker detaljerna ut för uppföljaren Carrizo, som får integrerad sydbrygga och 12 W TDP för användning i hybrider.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

AMD vahetere... Kolbasz? Salsiccia?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Har broadwell senaste iris pro kommer AMDs 28nm APU inte vara i närheten av Intels 14nm...

Blir att konkurrera med låg prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

AMD vahetere... Kolbasz? Salsiccia?

Carrizo, inte Chorizo...

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Dessa 30% högre prestanda vid 15W låter inte fel, inte med tanke på att Kaveri gav 15% högre vid 45W för CPU och 75% högre för GPU. Hade varit fint att se lika stora förbättringar på 125W utan GPU.
Fast lär ju vara rena fantasier. Men ändå kul att se att det rör lite på sig.
Nästan lite synd att de ska släppa en från grunden ny arkitektur efter Excavator nu när de lagt så mycket energi på att laga Bulldozer. Är ju minst sagt ordentlig skillnad mellan Bulldozer och Excavator.

Permalänk
Medlem

Snark. Ett företag som försöker hajpa men som verkar har problem med att leverera. A8-7600 presenterades i januari, och är, vad det verkar "sweet spot" för Kaveri, men har i omgångar fördröjts till konsument, men släppts för OEMs. Självfallet är det för att kunna mjölka A10: ornas högre pris till konsument, och för att premiera volymorder från tillverkarna. Men det känns totalt oseriöst, och de kan fortsätta hajpa - jag kommer inte att tro på ett skit förrän det är ute, och testat.

Läckt och läckt förresten, det är ju inte läckt utan enbart släppt info från tillverkaren. Tror någon på att det är en "läcka"? Det enda som är läckt i dagens samhälle kommer från folk som måste söka asyl i Ryssland, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Har broadwell senaste iris pro kommer AMDs 28nm APU inte vara i närheten av Intels 14nm...

Blir att konkurrera med låg prissättning.

Håller med, kommer nog fortsätta paddla runt i ingenmansland mellan energieffektiviteten hos Intel och begränsningen hos ddr3 minnet jämfört med ett dedikerat grafikkort.

Permalänk
Medlem

Dags att täta läckan på nätet

Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- GTX1080Ti -16Gig Corsair LPX 3000MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz

Permalänk
Medlem

Själv är jag mer intresserad av CPU delen av Carrizo än GPU delen
Om Excavator ökar prestandan från Steamroller med mycket så ser jag inte varför de inte kan lansera en till FX generation. Intel har ju nästan monopol i prestandasegmentet och om de ska vänta ända tills 2016 med nästa prestandaprocessorer med ny arkitektur kommer det suga riktigt hårt för alla konsumenter.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

En dator för lan hos kompisar kommer det passa perfekt till om gpu är tillräckligt snab.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt lovande ut .Hoppas bara på att AMD`` lyckas med en bra marknadsföring samt att butikerna med tar in dessa

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

CPU är inte framtiden, dettta gäller väl särskilt för AMD. De gör rätt i att satsa de små resurser de har på APU och GPU.

AMD kan vara det bästa prestandavalet för vissa: Artikel: Fully Enabling the A10-7850K while Utilizing a Standalone GPU

De diskuterar det i videon här, spola fram 44 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Carrizo, inte Chorizo...

Va?! Nu känner jag mig jättedum! Det är ju väldigt lätt att blanda ihop Chorizo och Carrizo eftersom namnen påminner om varandra. Eller var det just det som var roligt? Nu blir jag osäker på vad jag menade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Själv är jag mer intresserad av CPU delen av Carrizo än GPU delen
Om Excavator ökar prestandan från Steamroller med mycket så ser jag inte varför de inte kan lansera en till FX generation. Intel har ju nästan monopol i prestandasegmentet och om de ska vänta ända tills 2016 med nästa prestandaprocessorer med ny arkitektur kommer det suga riktigt hårt för alla konsumenter.

En FX-generation kanske inte skulle vara så mycket snabbare. Skillnaden mellan Kaveri och Richland är inte alls så stor vid 95W, och då är ändå Kaveri krympt. Det är mycket möjligt att skillnaden vid höga frekvenser på en 8-kärnig processor skulle vara mycket mindre. Om fördelarna med Carrizo främst är att den klarar högre frekvenser vid en given effekt så kommer prestandan till största del komma vid låga frekvenser. Eftersom det är något av ett tak kring 4GHz så kommer man inte få ut så mycket högre frekvenser alls för prestandamodeller.

Permalänk
Medlem

Om det läcker ut då får man ta en trasa och tvätta bort skiten.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

En FX-generation kanske inte skulle vara så mycket snabbare. Skillnaden mellan Kaveri och Richland är inte alls så stor vid 95W, och då är ändå Kaveri krympt. Det är mycket möjligt att skillnaden vid höga frekvenser på en 8-kärnig processor skulle vara mycket mindre. Om fördelarna med Carrizo främst är att den klarar högre frekvenser vid en given effekt så kommer prestandan till största del komma vid låga frekvenser. Eftersom det är något av ett tak kring 4GHz så kommer man inte få ut så mycket högre frekvenser alls för prestandamodeller.

Kaveri hade mycket lägre klockhastighet än Richland, apples to apples så var Kaveri i vissa fall 20% snabbare.
http://us.hardware.info/reviews/5156/43/amd-a10-7850k-kaveri-...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Kaveri hade mycket lägre klockhastighet än Richland, apples to apples så var Kaveri i vissa fall 20% snabbare.
http://us.hardware.info/reviews/5156/43/amd-a10-7850k-kaveri-...

Irrelevant för mitt inlägg. För det första så var prestandaskillnaden inte så stor vid 95W, dels på grund av lägre frekvenser. Och för det andra så vet vi inte tillräckligt om prestandaförbättringarnas natur i Carrizo, högst troligt är de inte alls lika stora vid höga frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Irrelevant för mitt inlägg. För det första så var prestandaskillnaden inte så stor vid 95W, dels på grund av lägre frekvenser. Och för det andra så vet vi inte tillräckligt om prestandaförbättringarnas natur i Carrizo, högst troligt är de inte alls lika stora vid höga frekvenser.

Nu vet jag inte ens vad jag ska svara för jag förstår helt enkelt inte riktigt vad du menar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Nu vet jag inte ens vad jag ska svara för jag förstår helt enkelt inte riktigt vad du menar.

Om Excavator har rena IPC förbättringar på 30% utan någon kostnad i skalbarhet på frekvenser så skulle man kunna översätta 30% prestandaförbättringar vid 15W till att kunna få någon liknande boost på en prestandakärna. 30% högre IPC i snitt är dock extremt orimligt så jag ser inte någon möjlighet att så är fallet.
Men är det helt enkelt effektiviseringar som tillåter Excavator att gå i högre frekvens vid 15W så är det inte alls troligt att dessa förbättringar även tillåter 30% högre frekvens på en prestandakärna. Från 1.8GHz till 2,33GHz är inte orimligt vid 15W. Men att detta skulle resultera i att man skulle kunna gå från 4 till 5.2GHz i basfrekvens på en prestandakärna vid 125W är orimligt.

Att de dessutom specificerar prestandaboosten till att gälla vid 15% så pekar det mesta på att det är energieffektiviseringar som tillåter högre frekvenser vid samma effekt som det handlar om. Självklart är det inte bara IPC eller bara frekvenser det gäller. Men tyvärr är det rimligaste helt enkelt att man inte skulle se alls lika stora förbättringar vid 4GHz+ och 8-kärnor.

Att Kaveri hade högre IPC är i sig väldigt trevligt, men ändrar inte så mycket på sannolikheten i fallet med en prestanda-excavator med 30% boost över piledriver.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Om Excavator har rena IPC förbättringar på 30% utan någon kostnad i skalbarhet på frekvenser så skulle man kunna översätta 30% prestandaförbättringar vid 15W till att kunna få någon liknande boost på en prestandakärna. 30% högre IPC i snitt är dock extremt orimligt så jag ser inte någon möjlighet att så är fallet.
Men är det helt enkelt effektiviseringar som tillåter Excavator att gå i högre frekvens vid 15W så är det inte alls troligt att dessa förbättringar även tillåter 30% högre frekvens på en prestandakärna. Från 1.8GHz till 2,33GHz är inte orimligt vid 15W. Men att detta skulle resultera i att man skulle kunna gå från 4 till 5.2GHz i basfrekvens på en prestandakärna vid 125W är orimligt.

Att de dessutom specificerar prestandaboosten till att gälla vid 15% så pekar det mesta på att det är energieffektiviseringar som tillåter högre frekvenser vid samma effekt som det handlar om. Självklart är det inte bara IPC eller bara frekvenser det gäller. Men tyvärr är det rimligaste helt enkelt att man inte skulle se alls lika stora förbättringar vid 4GHz+ och 8-kärnor.

Att Kaveri hade högre IPC är i sig väldigt trevligt, men ändrar inte så mycket på sannolikheten i fallet med en prestanda-excavator med 30% boost över piledriver.

Tror 30% inkluderar hela APUn, inte bara CPU delen. Var juh samma siffror vid Kaveri lanseringen. Tror det max blir 25% mer prestanda på CPUn och 5% på GPUn.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Många bäckar små, med prestandaökningar, blir så småningom en väldigt snabb APU för mobilt och bärbart bruk.

Permalänk
Skrivet av iMatter:

Många bäckar små, med prestandaökningar, blir så småningom en väldigt snabb APU för mobilt och bärbart bruk.

Gäller bara att tillverkarna ger AMD bra modeller att placera APU'erna i. Trött på att se dessa 1366x768 15.6 skärmar med dual graphics konfiguration.

Visa signatur

...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jonasies:

Har broadwell senaste iris pro kommer AMDs 28nm APU inte vara i närheten av Intels 14nm...

Blir att konkurrera med låg prissättning.

Fast en Iris Pro bestyckad CPU kostar vadå? 350USD? Att jämföra Iris Pro mot en Carrizo för under 50USD är lite väl smalt tänk?
Carrizo ska inte konkurrera mot Intels Iris Pro och i7:or för 5-10gånger högre pris. Det är som att jämföra en Dacia mot en Koenigsegg. Eller Ica Basics ost mot din lokala osthandlares special importerade långlagrade ost.

Skrivet av Aleshi:

Om Excavator har rena IPC förbättringar på 30% utan någon kostnad i skalbarhet på frekvenser så skulle man kunna översätta 30% prestandaförbättringar vid 15W till att kunna få någon liknande boost på en prestandakärna. 30% högre IPC i snitt är dock extremt orimligt så jag ser inte någon möjlighet att så är fallet.
Men är det helt enkelt effektiviseringar som tillåter Excavator att gå i högre frekvens vid 15W så är det inte alls troligt att dessa förbättringar även tillåter 30% högre frekvens på en prestandakärna. Från 1.8GHz till 2,33GHz är inte orimligt vid 15W. Men att detta skulle resultera i att man skulle kunna gå från 4 till 5.2GHz i basfrekvens på en prestandakärna vid 125W är orimligt.

Att de dessutom specificerar prestandaboosten till att gälla vid 15% så pekar det mesta på att det är energieffektiviseringar som tillåter högre frekvenser vid samma effekt som det handlar om. Självklart är det inte bara IPC eller bara frekvenser det gäller. Men tyvärr är det rimligaste helt enkelt att man inte skulle se alls lika stora förbättringar vid 4GHz+ och 8-kärnor.

Att Kaveri hade högre IPC är i sig väldigt trevligt, men ändrar inte så mycket på sannolikheten i fallet med en prestanda-excavator med 30% boost över piledriver.

Jag hoppas på bättre batteritid. Vill ha riktigt lång batteritid, 7-9h helst på låg belastning (surfning/video utan WiFi), men möjlighet att köra lite spel på datorn (typ Team Fortress 2 och lätta spel).

Sydbryggan med PCIe 3.0 8x lär räcka så långt att det blir över i en Laptop, speciellt när dGPU inte riktigt är planerat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fast en Iris Pro bestyckad CPU kostar vadå? 350USD? Att jämföra Iris Pro mot en Carrizo för under 50USD är lite väl smalt tänk?
Carrizo ska inte konkurrera mot Intels Iris Pro och i7:or för 5-10gånger högre pris.

Nej, det var ju precis det jag skrev. Dom får prissätta rätt för prestanda mässigt åker dom på storstryk.

Nu vet vi inte heller så mycket om varken desktop Carrizo eller Broadwell när det kommer till iGPU prestanda. Inte heller på mobila fronten för den delen.

Men broadwell får ju betydligt bättre GPU prestanda även utan Iris Pro mot Haswell. Nya HD5600(?) ska väl få runt 40% bättre prestanda än Haswell.

Sen är det ju CPU biten och där räcker ju inte 30% högre IPC hos Carrizo mot Kaveri för att komma nära broadwell.

Så ja, åter igen. Dom får konkurrera med prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Tror 30% inkluderar hela APUn, inte bara CPU delen. Var juh samma siffror vid Kaveri lanseringen. Tror det max blir 25% mer prestanda på CPUn och 5% på GPUn.

Det står att dessa 30% kommer från CPU-delen.

"Excavator' (XV) CPU with ~30% perf increase at 15W"

Det brukar betyda att det faktiskt avser CPU. 30% högre prestanda i APUn totalt sett hade inte varit mycket att komma med.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Varenda gång jag läser om AMDs APUer så känner jag bara: "Vem BRYR sig?? Halvdan prestanda till budgetpris. Fram me 500 - 1000kr extra så har man stark processor + bra grafikkort vilket slår ut AMDs APUer.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Det står att dessa 30% kommer från CPU-delen.

"Excavator' (XV) CPU with ~30% perf increase at 15W"

Det brukar betyda att det faktiskt avser CPU. 30% högre prestanda i APUn totalt sett hade inte varit mycket att komma med.

Ah, på 15W missade jag. Läste lite väl hastigt. Men det är klart mer troligt än 30% ren IPC ökning.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Ah, på 15W missade jag. Läste lite väl hastigt. Men det är klart mer troligt än 30% ren IPC ökning.

Ja, men båda de alternativen är otroliga. Troligast är att de menar 30% högre CPU-prestanda vid 15W genom 5-10% IPC-ökning och en frekvensökning från kanske 1,9GHz till runt 2,3GHz. Vet inte exakt vilken frekvens en 4-kärnors Kaveri ligger på vid 15W för kärnorna, så får ju gissa lite. Frågan är ju också hur de räknar med integrerade sydbryggan, är den med i effektberäkningen eller är den exkluderad? Räknar de enbart på effekten för CPU-kärnor?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ja, men båda de alternativen är otroliga. Troligast är att de menar 30% högre CPU-prestanda vid 15W genom 5-10% IPC-ökning och en frekvensökning från kanske 1,9GHz till runt 2,3GHz. Vet inte exakt vilken frekvens en 4-kärnors Kaveri ligger på vid 15W för kärnorna, så får ju gissa lite. Frågan är ju också hur de räknar med integrerade sydbryggan, är den med i effektberäkningen eller är den exkluderad? Räknar de enbart på effekten för CPU-kärnor?

Kan även vara förbättrad turbo, nya instruktioner, eller mer GPGPU/hUMA. Men man blir tvungen att vänta nästan ett år för att få svaret från AMD.

Visa signatur

...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Ja, men båda de alternativen är otroliga. Troligast är att de menar 30% högre CPU-prestanda vid 15W genom 5-10% IPC-ökning och en frekvensökning från kanske 1,9GHz till runt 2,3GHz. Vet inte exakt vilken frekvens en 4-kärnors Kaveri ligger på vid 15W för kärnorna, så får ju gissa lite. Frågan är ju också hur de räknar med integrerade sydbryggan, är den med i effektberäkningen eller är den exkluderad? Räknar de enbart på effekten för CPU-kärnor?

Historiskt sett har AMD aldrig pratat om effektförbrukning i såna här sammanhang utan om TDP, och då är den integrerade sydbryggan mest största säkerhet inkluderad. Samtidigt är det konstigt att de skriver ut 15 W TDP när de enda mobila SKU:s som tillkännagivits har 17 W, 19 W och 35 W TDP, men med tanke på att Kaveri från början var tänkt att börja vid 15 W går de säkert efter några interna siffror.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner