Prisvärd trådad router/brandvägg för 100 Mbit?

Permalänk
Medlem

Prisvärd trådad router/brandvägg för 100 Mbit?

Jag kör idag en Asus RT-N12C som tyvärr inte riktigt håller måttet, har tänkt att ersätta den med en AP från Unifi (den vanliga 2,4 GHz-modellen, som verkar fullt tillräcklig) och en lämplig trådad router eller brandvägg till det.

Nu är det ju som så att det knappt finns rena trådroutrar att köpa längre, så alternativet är väl antingen en brandvägg eller en trådlös router med wifi:n avstängd.

Jag har kikat lite på Ciscos billigaste FW (RV180), som kostar ungefär en tusenlapp. Den ser bra ut på papperet, men egentligen behöver jag förmodligen inte all funktionalitet den erbjuder.

Önskvärt är:
* Bra admininterface (vet att det är subjektivt, men överskådligt men ändå med hyfsad möjlighet att göra egna inställningar)
* Tillräcklig throughput VAN-LAN (åtminstone 100 Mbit)
* Hög kvalitet och driftsäkerhet
* Möjlighet att stänga av Wifi (onödigt med en störningskälla)

Permalänk
Medlem

Får hem denna idag eller imorgon som det ser ut: http://routerboard.com/RB2011UiAS-RM. Just den modellen kanske är lite overkill för dina behov. Men routerboard har ju annars många enklare alternativ

Permalänk
Medlem

Smallnet builder charten visar throughput
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Som hemmarouter är nog en Asus RT-N56u tillräcklig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, Routerboard såg väldigt intressant ut, deras instegsmodell verkar täcka det jag behöver.

Såg också att leverantören är ett lettiskt företag och jag ska faktiskt till Riga om två veckor, så kanske går det att fynda där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

UBIQUITI EDGEROUTER LITE

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

HUr avancerat vill du ha det?
en cisco asa 5505 är ju en brandvägg/router jag kan rekommendera om du gillar att konfigurerar! Kör själv med det hemma!
Nypris är väl lite saftigt för hemma användare, men kolla på typ tradera, brukar dyka upp begagnade där som man kan få för mellan 500-1000 kr ofta. Så jag fick tag på min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Tack för tipsen, Routerboard såg väldigt intressant ut, deras instegsmodell verkar täcka det jag behöver.

Såg också att leverantören är ett lettiskt företag och jag ska faktiskt till Riga om två veckor, så kanske går det att fynda där.

Skickades från m.sweclockers.com

Beställde min från eurodk.com knappast saftiga priser och helt ok frakt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

HUr avancerat vill du ha det?
en cisco asa 5505 är ju en brandvägg/router jag kan rekommendera om du gillar att konfigurerar! Kör själv med det hemma!
Nypris är väl lite saftigt för hemma användare, men kolla på typ tradera, brukar dyka upp begagnade där som man kan få för mellan 500-1000 kr ofta. Så jag fick tag på min.

Synd att man inte vetat detta. Har kastat ett par då vi tagit över kunder som haft sådana. Jag gillar verkligen inte Ciscos ASA personligen. Jag tycker inte att det är värdigt Cisco som är så sjukt bra på switchar / routers att ha en sådan brandvägg.

Permalänk
Skrivet av Talisker00:

Synd att man inte vetat detta. Har kastat ett par då vi tagit över kunder som haft sådana. Jag gillar verkligen inte Ciscos ASA personligen. Jag tycker inte att det är värdigt Cisco som är så sjukt bra på switchar / routers att ha en sådan brandvägg.

Ja nä kan hålla med, särskilt när man skall integrera moduler i dem , har en tändes att funka så där...

Permalänk
Medlem

Har knappt nån erfarenhet alls av Ciscos grejer, däremot gillar jag Junos skarpt, så kanske är det värt att försöka hitta en Juniper-burk begagnad. Är det Ebay/Tradera som gäller för begagnad nätutrustning, eller finns det onlinebutiker som går att rekommendera?

Har kikat på Edgerouter Lite också, men sett en del besvikna användare.

Har faktiskt en Cisco Pix som ligger också, men såvitt jag förstått kan Pix:en inte routa. Hursomhelst så är den rätt gammal vid det här laget.

Permalänk

Tradera/ebay är nog de bästa!
Och nej, sattsa inte på pixen